Przeczytaj
Czym są obywatelstwo i narodowość?
Zarówno „obywatelstwo”, jak i „narodowość” oraz określenia od nich pochodne to pojęcia niezwykle pojemne znaczeniowo, których rozumienie uzależnione jest najczęściej od kontekstu, w jakim się pojawiają. Inaczej rozumiemy słowo „obywatelstwo”, kiedy mowa o obywatelstwie polskim czy francuskim, inaczej, kiedy mowa o obywatelstwie europejskimobywatelstwie europejskim, a jeszcze inaczej w wyrażeniu „obywatel świata”. Co innego znaczy „obywatelskie”, kiedy mowa o obywatelskich obowiązkach, a co innego – gdy o społeczeństwie obywatelskimspołeczeństwie obywatelskim. Podobnie z narodowością czy też tożsamością narodową – trudno zaprzeczać wieloaspektowemu charakterowi tego pojęcia, skoro i samo słowo „naród” nie jest jednoznaczne. Poza tym oba pojęcia – „obywatelstwo” i „narodowość” – wciąż ewoluują i z czasem zmieniają swoje znaczenie.
Ewolucja pojęć
Historycznie pojęcie obywatelstwa zmieniało swoje znaczenie zarówno pod względem zakresu, jak i charakteru. Zakres tego pojęcia zwiększał się stopniowo z każdą kolejną grupą ludności, której przyznawano obywatelstwo, a tym samym określone prawa i obowiązki.
W starożytnej ateńskiej polis obywatelami nazywano jedynie około 10% mieszkańców – wolnych, dorosłych mężczyzn, urodzonych z rodziców Ateńczyków. Z kolei rzymskie obywatelstwo przyznawano już nie tylko mieszkańcom Rzymu, jednak kryterium płci i wolności pozostało w mocy. Kryterium płci zresztą utrzymało się zaskakująco długo – w wielu państwach, w tym również europejskich, pełnoprawnymi obywatelkami, uprawnionymi do udziału w wyborach, kobiety stały się dopiero w XX w.
Z czasem zmieniał się nie tylko zakres pojęcia - z posiadaniem obywatelstwa wiązały się bowiem także inne konsekwencje. Początkowo obywatelstwo było przede wszystkim podstawą silnego związku jednostki z państwem – dzięki przynależności do określonego państwa cieszyła się ona wieloma przywilejami, ale i miała wiele obowiązków związanych z uczestnictwem w jego życiu. Co do zasady oczywiście nie zmieniło się to z czasem. Z obywatelstwem nadal wiążą się prawa i obowiązki, jednak współcześnie coraz częściej słowa „obywatelstwo” i pochodzących od niego wyrażeń używa się na określenie swego rodzaju autonomii, wolności od państwa, jaką cieszy się jednostka.
Nie ma też wątpliwości, że ewolucja tego pojęcia jeszcze się nie zakończyła. Zachodzące współcześnie procesy społeczno‑polityczne, jak globalizacja czy regionalne tendencje integracyjne, wpływają również na rozumienie słowa „obywatelstwo”. W tym kontekście na szczególną uwagę zasługuje pojęcie obywatelstwa europejskiego. Pisze o tym m.in. prof. Krzysztof Trzciński:
Obywatelstwo w Europie. Idea i jej wyraz formalny w perspektywie historycznejIdea obywatelstwa w Europie przybiera (…) również niekonwencjonalny wymiar – ponadpaństwowego obywatelstwa europejskiego, które jawi się obecnie jako komplementarnekomplementarne wobec obywatelstwa państwowego. U progu XXI wieku obywatelstwo przestało w zasadzie wiązać się wyłącznie z członkami państwa, a zaczęło się odnosić do depozytariuszy praw organizacji międzynarodowej (jeśli za taką uznać Unię Europejską) i chociaż obywatelstwo europejskie pozostaje wciąż in statu nascendiin statu nascendi, to jednak sam fakt jego ukonstytuowania stanowi zupełnie nową jakość dla całej idei. Przyszłość pokaże, jakimi drogami będzie ewoluował ponadpaństwowy model obywatelstwa (…).
O dylematach związanych z rozumieniem pojęcia „narodowość” niezwykle ciekawie pisze prof. Leszek Kołakowski. W eseju O tożsamości zbiorowej zwraca uwagę na kilka kwestii, które warto wziąć pod uwagę, gdy zastanawiamy się nad znaczeniem pojęć „narodowość” czy „tożsamość narodowatożsamość narodowa”. Filozof zauważa przede wszystkim, że tożsamość narodowa (lub etniczna), podobnie jak każda inna tożsamość zbiorowa, ma charakter stopniowalny – zarówno narodem, jak i członkiem takiego narodu można być w mniejszym lub większym stopniu:
O tożsamości zbiorowejZbędne dowodzić, że żaden naród nie może przetrwać bez świadomości narodowej, a to, czy jest ona słabsza czy silniejsza, zależy od rozmaitych okoliczności historycznych.
Ponad 120 lat zaborów, kiedy na politycznej mapie świata nie było państwa polskiego, które jednak po tak długim czasie odrodziło się dzięki Polakom, pokazuje, że narodowość jest trwalsza niż państwo. Jednocześnie na przestrzeni tych pięciu pokoleń historii narodu polskiego widać, że tożsamość narodowa, poczucie przynależności do narodu polskiego zmieniały się w czasie – okresowo przybierały na sile, owocując choćby powstaniami narodowymi, ale i okresowo słabły, gdy efekty przynosiła konsekwentnie prowadzona przez zaborców polityka wynaradawianiawynaradawiania – rusyfikacji bądź germanizacji Polaków. Duże znaczenie dla tożsamości narodowej ma pamięć historyczna:
O tożsamości zbiorowej(…) tożsamość narodowa wymaga pamięci historycznej. Z tego względu jest rzeczą bez znaczenia, co w tej pamięci jest prawdą, a co zwykłą legendą.
Jednostka pragnie przynależeć do zbiorowości - czegoś większego, silniejszego i trwalszego niż ona sama. Takie poczucie daje nam historia narodu, którego czujemy się częścią, a także związane z nią symbole, stare budowle, świątynie, mogiły. Czujemy się częścią czegoś, co było przed nami i będzie trwało, kiedy nas zabraknie. Nie tylko bowiem przeszłość ma znaczenie dla pojęcia narodowości, ale i przyszłość narodowej zbiorowości, której jednostka czuje się członkiem:
O tożsamości zbiorowejZarówno jednostka, jak i naród są zorientowane na przyszłość, niepokoją się o to, co może im się przydarzyć, starają się utwierdzić swój byt i zabezpieczyć przed ewentualnymi przeciwnościami losu.
Dlatego dla większości osób czujących przynależność do jakiejś narodowości tak duże znaczenie ma kategoria interesu narodowegointeresu narodowego, o który pragną zadbać zarówno dla siebie samych, jak i przez wzgląd na całą wspólnotę, której są częścią. Dla nas, jako członków narodu polskiego, ważne jest zarówno to, by zabezpieczyć polskie interesy w Unii Europejskiej, jak i to, czy Polska wygra mecz. Profesor Kołakowski zwraca jeszcze uwagę na inny istotny aspekt tego, co składa się na tożsamość narodową. Chodzi mianowicie o...
O tożsamości zbiorowej(…) terytorium, szczególny krajobraz oraz fizyczne artefakty przeobrażające środowisko naturalne.
Ten wymiar narodowości szczególnie widoczny jest w przypadku osób, które czując się członkami jakiegoś narodu, żyją w oddaleniu od swojego kraju. Ich tęsknota, będąca jednym ze sposobów, w jaki odczuwają swoją narodowość, obejmuje również ten kraj jako szczególnie bliski ich sercu obszar geograficzny i konkretne, związane z nim miejsca.
Słownik
(łac.) w trakcie powstawania, w trakcie stawania się
wspólne dla całego narodu cele, które powinny być zabezpieczane i realizowane przez władze państwa
wzajemnie się uzupełniający
więź prawna łącząca osobę fizyczną, będącą obywatelem państwa członkowskiego UE, z Unią Europejską oraz dająca tej osobie określone prawa i nakładająca na nią określone obowiązki
posiadanie określonego dziedzictwa kulturowego, posługiwanie się określonym językiem, strukturą społeczną, wierzeniami, tradycjami, rytuałami, kuchnią, ubiorem czy wyglądem zewnętrznym, a w założeniu posiadanie określonego, wspólnego z innymi członkami grupy etnicznej przodka
społeczeństwo charakteryzujące się aktywnością i zdolnością do samoorganizacji oraz określania i osiągania wyznaczonych celów bez impulsu ze strony władzy państwowej
poczucie odrębności wobec innych narodów kształtowane przez czynniki narodowotwórcze
pozbawianie kogoś poczucia przynależności do swojego narodu