Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Charekterystyka epoki

R1V0gtEsxwCuQ1
Leon Chwistek, Miasto fabryczne, ok. 1920
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Dwudziestolecie to epoka, której granice wyznaczyła polityka, a ściślej dwie wojny światowe. To czas wielkich przemian cywilizacyjnych, za którymi chciały nadążyć także kultura i sztuka. Stąd mnogość propozycji awangardowychawangardaawangardowych i eksperymentów oraz programowe odejście od realizmu. Jest to kres tworzenia się grup literackich i artystycznych, które w licznych czasopismach, a także w książkach prezentowały swoje programy i manifesty. Sztuka staje się, z jednej strony, coraz bardziej elitarna, trudna w odbiorze, wymagająca. Z drugiej jednak następuje jej komercjalizacja, wzmocnienie nurtu kultury popularnej (upowszechnia się czytelnictwo, muzyka „wychodzi” z sal koncertowych, coraz więcej ludzi chce mieć w domu obrazy, piękne przedmioty). Szybko rozkwita nowy rodzaj sztuki – film, najpierw niemy, później dźwiękowy. Ważnym medium staje się radio, a w połowie tego okresu zaczyna działalność telewizja.

Nie jest to jednak czas politycznego i społecznego spokoju, a mówiąc ściślej, spokój jest względny i wciąż zagrożony: do władzy dochodzą partie totalitarne i ich charyzmatyczni przywódcy, w latach 30. XX w. świat przeżywa wielki kryzys ekonomiczny. W Polsce początek dwudziestolecia międzywojennego to okres zrozumiałej euforii i entuzjazmu z powodu odzyskania niepodległości. Wydaje się, że we własnym państwie artyści zostaną wreszcie zwolnieni z obowiązku służenia swoją sztuką ojczyźnie, toteż początkowo chętnie manifestują tę wolność twórczą.

RY0KorXPVMrso
Tytus Czyżewski, Akt z kotem, 1920
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Wkrótce jednak narasta rozczarowanie polską rzeczywistością społeczną i polityczną. Pisarze wracają do powinności patriotycznych, rozliczając władze i społeczeństwo z błędów i zaniedbań, a nawet zbrodni, które tym bardziej obciążają sumienia, że nie można ich już przypisać obcym mocarstwom.

Dwudziestolecie to płodny okres także w filozofii, wciąż silnie oddziałującej na sztukę. Najważniejszy pod tym względem wydaje się egzystencjalizmegzystencjalizmegzystencjalizm, a także teorie psychologiczne, mające swoje konsekwencje dla myśli filozoficznej: psychoanalizapsychoanalizapsychoanalizabehawioryzmbehawioryzmbehawioryzm.

Literackie i filmowe kontynuacje i nawiązania do międzywojnia

Literatura

  • K. Wierzyński, Rozmowa z Baryką

  • G. Herling‑Grudziński, Powrót Cezarego Baryki

  • Cz. Miłosz, St. Ign. Witkiewicz

Film

  • Granica, reż. J. Rybkowski, 1977

  • Cudzoziemka, reż. R. Ber, 1986

  • Ferdydurke (30 Door Key), reż. J. Skolimowski, 1991

  • Pożegnanie jesieni, reż. M. Treliński, 1990

  • Przedwiośnie, reż. F. Bajon, 2000

Słownik

awangarda
awangarda

(fr. avant garde – straż przednia) – nazwa XX‑wiecznych kierunków artystycznych, sytuujących się w opozycji do tradycyjnej kultury i sztuki, wytyczających nowe drogi i wskazujących nowe rozwiązania. Istotne dla awangardy były: chęć eksperymentowania, próby dostosowania sztuki do wymagań nowoczesności, tworzenie programów, manifestów i teorii, uzasadniających obrany kierunek twórczości. Obecne w nazwie awangardy nawiązanie do straży przedniej, a więc specyficznej taktyki z dziedziny militarnej, sygnalizuje ambicje nowoczesnych twórców do odważnego (a nieraz wręcz ofensywnego) przecierania nowych szlaków w sztuce oraz kulturze

behawioryzm
behawioryzm

(ang. behaviour – zachowanie) – konwencja literacka polegająca na przedstawianiu zachowań i wypowiedzi bohaterów, bez wnikania w ich świadomość oraz bez analizy psychologicznej postaci

egzystencjalizm
egzystencjalizm

(łac. existentia – istnienie, byt) – współczesny kierunek filozoficzny występujący również w literaturze pięknej podejmujący tematykę indywidualnego istnienia człowieka w świecie, jego wolności wyborów, samotności, alienacji, świadomości śmierci

psychoanaliza
psychoanaliza

(gr. psyche – dusza, analuein – rozwiązywać, rozplatać) – nurt w psychologii dwudziestowiecznej zapoczątkowany przez austriackiego psychiatrę Zygmunta Freuda; główne założenie psychoanalizy głosi, że psychiczne i społeczne funkcjonowanie człowieka jest zdeterminowane przez treści zgromadzone w jego nieświadomości, pozostające poza kontrolą rozumu: wyparte traumy, nagromadzone wskutek przeszłych doświadczeń wzorce reagowania, mechanizmy obronne i kompleksy, a także wrodzone popędy

surrealizm
surrealizm

(fr. surréalisme, pojęcie zamienne z terminem nadrealizm) – awangardowy kierunek w sztuce, który powstał po I wojnie światowej we Francji, na fali sprzeciwu wobec nowoczesnej cywilizacji technicznej, konwencji wszelkiego rodzaju (od języka po obyczajowość), racjonalnego myślenia. Surrealiści głosili hasła całkowitego porzucenia norm i reguł. Sztuka miała być dziedziną całkowitej, absolutnej wolności, przypadkowości i dziwności oraz wyrazem treści nieświadomych, niekontrolowanych rozumem (inspiracje psychoanalityczne). Jej najważniejszą wartością jest zdolność wywoływania zaskoczenia u odbiorcy. W literaturze surrealiści posługiwali się nonsensem, groteską, parodią. Przedstawiciele: A. Breton, L. Aragon, P. Éluard. W Polsce elementy surrealizmu można odnaleźć w twórczości Witkacego, A. Ważyka, J. Brzękowskiego