Przeczytaj
Nauka o państwie i polityce
W dziejach państwa na różnych etapach jego rozwoju występują liczne przemiany o odmiennym stopniu nasilenia. Można do nich zaliczyć również przeobrażenia społeczne o charakterze rewolucyjnym zaistniałe na drodze reform podczas transformacji ustrojowejtransformacji ustrojowej. Przemiany te obejmują rozległy zakres przedmiotowy i dotyczą podstaw ustrojowych państwa. W konsekwencji mają prowadzić do społeczeństwa otwartego, demokratycznego i wolnościowego, przyjmującego wzorce cywilizacji dominującej i odpowiednio koncepcję państwa liberalno‑demokratycznego. Transformacja stanowi więc gruntowną przebudowę społeczną społeczeństwa i państwa, która realizuje i dokonuje się po nieudanym eksperymencie wdrażania socjalistycznego wzorca cywilizacji alternatywnej i państwa autorytarnego**.
Etapowość transformacji
Reforma systemowa w Europie Wschodniej, Środkowej i Południowej posunęła się najdalej w obrębie przekształcenia systemu politycznego.
W toku tych przeobrażeń zarysowały się w szczególności te tendencje, które wyrażały się w przechodzeniu:
od władzy autorytarnej do demokracji;
od partii monopolistycznej do wielopartyjności;
od nomenklatury partyjnej do pluralistycznej elity politycznej;
od nominacji do wybieralności naczelnych władz państwa;
od władzy komitetów partyjnych do rządów gabinetu ministrów.

Różne tempo modernizacji
W poszczególnych krajach Europy Wschodniej, Środkowej i Południowej stopień modernizacji politycznej jest różny, a rozwiązania ustrojowe nie mogą być uporządkowane według typowych kategorii. Nie jest to oczywiście związane z okresem transformacji, ale z tym, że nie występują tam żadne idealne modele. Warianty demokratyczne, z formalnego punktu widzenia, oscylują między systemem quasi-prezydenckim (Rosja) a różnymi systemami parlamentarno‑gabinetowymi (pozostałe kraje Europy Wschodniej, Środkowej i Południowej). Nierozerwalnie z przebiegiem transformacji w tej części świata związane jest reformowanie gospodarki. Zamiast centralnie planowanej gospodarki wykształca się system gospodarki wolnorynkowej.
Reformy gospodarcze
W poszczególnych krajach Europy Wschodniej perspektywy gospodarki rynkowejgospodarki rynkowej są bardzo zróżnicowane.
Bariery modernizacji
Przebieg transformacji pozwala jednak zidentyfikować najbardziej istotne bariery tego rozwoju, do których należą przede wszystkim:
System gospodarczy zmienia się tutaj najbardziej efektywnie, chociaż już nie tak szybko, jak w pierwszych miesiącach po wydarzeniach rozpoczynających transformację ustrojową.
Wprowadzenie gospodarki rynkowej służy wprawdzie celowi, jakim jest osiągnięcie dużych zdolności wytwórczych i dobrobytu, ale wiążą się z nią duże koszty społeczne. W okresie fazy przejściowej odnosi ona nawet odwrotne skutki, a jej niepowodzenia prowadzą do kumulowania negatywnych efektów w sferze dochodów i zatrudnienia. Istotnym zabiegiem modernizacyjnym jest stworzenie takiego programu przejściowego, który można przeforsować na płaszczyźnie politycznej. Również zdobycie akceptacji społecznej przy zawężonym konsensusie wymaga konieczności stosowania stopniowych rozwiązań reformatorskich.

Żródło: The Conference Board Total Economy Database,Output, Labor, and Labor Productivity, 1950‑2016, 2016 r.
Porównaj wzrost PKB w Polsce oraz pozostałych przedstawionych na wykresie krajach i wskaż podobieństwa i różnice.
Zakończenie transformacji
Etap transformacji w Europie Wschodniej, Środkowej i Południowej nie został jeszcze zakończony, chociaż w wielu krajach tego regionu zagwarantowane zostały zasadnicze przesłanki dla demokratycznego porządku prawnego. Do owych przesłanek zaliczyć można przede wszystkim:
- Nazwa kategorii: przesłanki dla demokratycznego[br] porządku prawnego
- Nazwa kategorii: narodowa [br]suwerenność
- Nazwa kategorii: polityczny pluralizm
- Nazwa kategorii: podział władzy
- Nazwa kategorii: państwo prawa Koniec elementów należących do kategorii przesłanki dla demokratycznego[br] porządku prawnego
- Elementy należące do kategorii przesłanki dla demokratycznego[br] porządku prawnego
Również z punktu widzenia prawno‑administracyjnego – administracja, sądownictwo, armia i policja zostały uwolnione od ciągłej „opieki” i kontroli partyjnej. Zasadniczą rolę w procesie transformacji odgrywa również kultura politycznakultura polityczna społeczeństwa (reprezentowane wartości i sposoby myślenia), w której ciągle mamy do czynienia z autorytaryzmem i biurokratycznymibiurokratycznymi zachowaniami. Na drodze demokratycznego rozwoju pojawiają się również tendencje do powrotu do komunizmu.
Słownik
patologiczne ograniczenie sprawności działania i funkcjonowania instytucji w wysokim stopniu sformalizowanych, wszystkie niezamierzone i nieprzewidywane skutki biurokracji, które obniżają sprawność funkcjonowania organizacji biurokratycznej; istotą biurokratyzmu jest pierwszeństwo realizacji przez pracowników – pełniących na różnych szczeblach hierarchii organizacyjnej funkcje regulacyjne – zautonomizowanych celów własnych lub grupowych
rodzaj gospodarki, w której decyzje dotyczące zakresu i sposobu produkcji podejmowane są przez podmioty gospodarcze, kierujące się własnym interesem i postępujące zgodnie z zasadami racjonalności gospodarowania
ogół postaw, wartości i wzorów zachowań dotyczących wzajemnych stosunków władzy i obywateli; pojęcie z zakresu badań socjologii i politologii, a w szczególności z zakresu badań socjologii polityki
zespół mechanizmów umożliwiający kontakt producentów z konsumentami; to całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunków, w jakich one przebiegają
zmiany zachodzące wewnątrz systemu politycznego oraz partyjnego danego kraju lub też ich grupy; związane są z jakościową zmianą sposobu rządzenia, sprawowania władzy