bg‑azure

Some people collect stamps or coins, and others look for shells on the beach. Did you amass stones when you were younger? If so, did you wonder if these stones may hide the history of our planet? In fact, you may have come across fossils. Analyse the text and find out what types of fossils have been categorised and what you can learn from them.

Niektórzy zbierają znaczki, inni wolą zbierać monety, a jeszcze inni szukają muszelek na plaży. Czy jako dziecko zbierałeś/zbierałaś kamyki? Jeśli tak, to czy pomyślałeś/pomyślałaś, że te kamienie mogą skrywać historię naszej planety? Być może natknąłeś/natknęłaś się na skamieniałości. Przeanalizuj tekst i dowiedz się, jakie rodzaje skamieniałości zostały skategoryzowane i czego można się z nich dowiedzieć.

R1C0KXIac5PkX
A simple rock or a treasure?
Zwykły kamień czy skarb?
Źródło: dostępny w internecie: www.unsplash.com [dostęp 13.09.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Study the three definitions given below and choose the one that explains what a fossil is.

R15j57XT0wzCV
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1
R1PTLOBEem7R2
Zdjęcia ułożono po cztery w prostopadłych rzędach. Po lewej od góry widoczna rozłupana skamielina ze śladem muszli, poniżej szkielet ryby, dalej łupki kamienne w kolorze szarym i ostatni to roślina składająca się z czterech płatków przypominających muszelki. Po prawej od góry widoczne odbite w skale ciała robaków, następnie zatopiony w bursztynie komar oglądany pod światło, dalej plaża z widocznym żwirowym piaskiem i ostatnie zdjęcie to wyschnięta trawa i widocznie kości prawdopodobnie małego zwierzęcia.
Źródło: dostępny w internecie: www.unsplash.com [dostęp 13.09.2022], www.pixabay.com [dostęp 13.09.2022], www.freepik.com [dostęp 13.09.2022], domena publiczna.

Study the text and do the exercises below.

An Unusual Rock
Edyta Gocał An Unusual Rock

Have you ever found a piece of rock that is 10,000 years old or older?

If yes, you might have come across a fossil. Usually, the dead bodies of living creatures undergo the process of decaydecaydecay and decompositiondecompositiondecomposition. However, sometimes they can be buried in sedimentssediments [sediment]sediments such as sand or mud, which enhancesenhances [enhance]enhances their preservationpreservationpreservation. They are fossilizedfossilizedfossilized and then a fossil is created. Fossils are defined as preservedpreservedpreserved remains, traces, or imprintsimprints [imprint]imprints from an organism.

Thanks to modern technology palaeontologistspalaeontologists [palaeontologist]palaeontologists are able to examine the growth, diet, lifestyle, and movement of a plant or an animal when it was alive. By using special cameras and X‑rays they have an insightinsightinsight into the past without breaking or destroying the fossil. The analysis of remainsremainsremains not only revealed that Earth was inhabited by dinosaurs for at least 230 million years but also provided various explanations of why dinosaurs became extinctextinctextinct. The most recent theories concerning dinosaur extinctionextinctionextinction refer to volcanic activity and giant meteor strikesstrikes [strike]strikes. Nevertheless, more research has to be carried out to confirm this.

The first identified dinosaur remnantremnantremnant belonged to a Megalosaurus, which contained an arrayarrayarray of bones, including a large lower jawbonejawbonejawbone. It was found around 1815, however, the public learned about “a great fossil lizard” after the publication of William Buckland’s article in 1824.

Fossils also serve as an indicatorindicatorindicator for palaeontologists to verify the geological agegeological agegeological age. Recognising certain plants or creatures from a fossil allows scientists to define the date when a rock was formed.

Another interesting example of a fossil is amberamberamber – here, the organism is entrappedentrappedentrapped in the resinresinresin and is wholly preserved. Due to its attractiveness, amber has been widely used in the jewellery industry.

Regardless of how much is already known about the past thanks to the analysis of the fossils, the research needs to continue to reveal more secrets.

1 Źródło: Edyta Gocał, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2
RFraNVxaOvFmA
Decide if the sentences related to fossils are true or false. 1. Dead bodies of living creatures can be preserved in mud or sand.
TRUE FALSE

2. Palaeontologists examine the growth, diet, lifestyle, and movement of a living plant or an animal.
TRUE FALSE

3. The only reason for dinosaur extinction is giant meteor strikes.
TRUE FALSE

4. The first identified dinosaur remnant belonged to a Megalosaurus.
TRUE FALSE

5. The geological age of a rock can be verified by analysing a plant or a creature from a fossil.
TRUE FALSE

6. Scientists have carried out enough research to explore the past.
TRUE FALSE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3
R4MItLDsjlSKc
Read the text again and choose the correct answer. Only one answer is correct in each question. 1. What can we call a fossil?
a) A piece of rock that is 10,000 years old.
b) A dead body of a living creature that decayed.
c) Remains, traces and imprints of an organism that is at least 10,000 years old.


2. Owing to the research based on fossils, palaeontologists
a) proved what happened to dinosaurs.
b) failed to have more insight into the past.
c) disclosed that Earth was inhabited by dinosaurs.


3. The first identified dinosaur remains were discovered
a) in 1824.
b) in 1815.
c) in 1825.

4. Amber, which is an example of a fossil,
a) is used in defining the age of some dinosaurs.
b) is often a component of jewellery.
c) contains parts of organisms hidden in the rock.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Based on the information from the text, answer the questions. Write 2–3 sentences for each question.

  1. What would you do if you found a rock which might be a fossil?

  2. Would you like to be a palaeontologist? Why? Why not?

  3. Amber is often used in the jewellery industry. Would you buy such jewellery as a gift for your friend? Why? Why not?

  4. Do you think we should continue research on dinosaurs? Why? Why not?

R1Tbxu6BOS7QP
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

amber
amber

/ ˈæmbə /

RgxrliQb25bcJ1
Nagranie dźwiękowe

bursztyn (an attractive “stone” used in jewellery, can be found in the Baltic Sea)

RciZYlWKjUA8Q1
Nagranie dźwiękowe
array
array

/ əˈreɪ /

RGcHMTHT8Msl91
Nagranie dźwiękowe

zbiór, grupa (a large number of)

RY1njID8peCDj1
Nagranie dźwiękowe
decay
decay

/ dɪˈkeɪ /

RuHz8lQQWxmae1
Nagranie dźwiękowe

rozkład, gnicie (a process of decomposing a living organism)

Rm7dkDuRR65wR1
Nagranie dźwiękowe
decomposition
decomposition

/ ˌdiːkɒmpəˈzɪʃn̩ /

R10GegliPQHAd1
Nagranie dźwiękowe

rozkładanie się (the process of decaying)

RWTskvL4pjUNA1
Nagranie dźwiękowe
enhances [enhance]
enhances [enhance]

/ ɪnˈhɑːnsɪz / / ɪnˈhɑːns /

RjC4ACw1ykcaW1
Nagranie dźwiękowe

zwiększa, poprawia, wzmacnia [zwiększać, poprawiać, wzmacniać]

R4AMmsT1TXe8q1
Nagranie dźwiękowe
entrapped
entrapped

/ ɪnˈtræpt /

R1S0MhYT8oA1u1
Nagranie dźwiękowe

złapany/złapana w pułapkę

RtLZqFxwAasuZ1
Nagranie dźwiękowe
extinct
extinct

/ ɪkˈstɪŋt /

RB2g5rI58NsI71
Nagranie dźwiękowe

wymarły/wymarła

RXVnb3fk2L1o41
Nagranie dźwiękowe
extinction
extinction

/ ɪkˈstɪŋkʃn̩ /

R149kWWhzaqt11
Nagranie dźwiękowe

wyginięcie, wymarcie

R1QQzAVLolvcN1
Nagranie dźwiękowe
fossilized
fossilized

/ fɒsəlaɪzd /

RAqSHZdkRQsOd1
Nagranie dźwiękowe

skamieniały/skamieniała

RcRoRluV6Xp3M1
Nagranie dźwiękowe
geological age
geological age

/ ˌdʒɪəˈlɒdʒɪkl̩ eɪdʒ /

R168FZC5IG09J1
Nagranie dźwiękowe

wiek geologiczny (a period of significant changes in the history of the Earth)

R1YevUGFAaELJ1
Nagranie dźwiękowe
imprints [imprint]
imprints [imprint]

/ ɪmˈprɪnts / / ɪmˈprɪnt /

Rzr7yJ2NXQfVZ1
Nagranie dźwiękowe

odciski [odcisk] (a mark created after pressing something onto a surface)

R1DpORoGYRoNI1
Nagranie dźwiękowe
indicator
indicator

/ ˈɪndɪkeɪtə /

R1H0PcNyIdDb11
Nagranie dźwiękowe

wskaźnik

R1Tw55ccNZJ6i1
Nagranie dźwiękowe
insight
insight

/ ˈɪnsaɪt /

RNetH0kjxjHkH1
Nagranie dźwiękowe

wgląd, obserwacja

R11GUACcBRLBL1
Nagranie dźwiękowe
jawbone
jawbone

/ ˈdʒɔːbəʊn /

RK8znPMrNOReW1
Nagranie dźwiękowe

żuchwa

RlwRsgICBgA1K1
Nagranie dźwiękowe
palaeontologists [palaeontologist]
palaeontologists [palaeontologist]

/ ˌpæliɒnˈtɒlədʒɪsts / / ˌpæliɒnˈtɒlədʒɪst /

RCklMLi6lVtdK1
Nagranie dźwiękowe

paleontolodzy [paleontolog/paleontolożka] (scientists who deal with fossils)

RqGYpcR4I9bgJ1
Nagranie dźwiękowe
petrified
petrified

/ ˈpetrɪfaɪd /

RRHRV5MmI2WeU1
Nagranie dźwiękowe

skamieniały/skamieniała

R1A1uCBUZXAw31
Nagranie dźwiękowe
preservation
preservation

/ ˌprezəˈveɪʃn̩ /

RykNmKrSyfCw21
Nagranie dźwiękowe

utrwalenie

RGKyHLYtQbc8j1
Nagranie dźwiękowe
preserved
preserved

/ prɪˈzɜːvd /

Rvn5TwIk2GWfJ1
Nagranie dźwiękowe

zachowany/zachowana

RSD0OEjAepYhV1
Nagranie dźwiękowe
remains
remains

/ rɪˈmeɪnz /

RVKslppsz2cNX1
Nagranie dźwiękowe

szczątki

RCYwXjD34E8iD1
Nagranie dźwiękowe
remnant
remnant

/ ˈremnənt /

R7AImCDVzEv0d1
Nagranie dźwiękowe

pozostałość, skamielina

Rc4B3Xy5eKZLr1
Nagranie dźwiękowe
resin
resin

/ ˈrezɪn /

RC3mUdhQebQkU1
Nagranie dźwiękowe

żywica

RlNHBrwxELcfb1
Nagranie dźwiękowe
sediments [sediment]
sediments [sediment]

/ ˈsedɪmənts / / ˈsedɪmənt /

R14c3tX7oymnZ1
Nagranie dźwiękowe

twory osadowe [twór osadowy], osady [osad] (gravel or sand that settles down at the bottom of a lake, river or sea)

RluUyPtOJXnYp1
Nagranie dźwiękowe
strikes [strike]
strikes [strike]

/ straɪks / / straɪk /

RgrfekhXHm5IW1
Nagranie dźwiękowe

uderzenia [uderzenie]

R11Y88hKE8XFI1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

R184dgJwG2TOR
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.