Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia

W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:

RAmy0nWs0M2VC
wyjaśnij twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodzi i dlaczego;, scharakteryzuj należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, wymieniając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;, porównaj twoim zadaniem jest zestawienie wydarzeń, zachodzących procesów, danych itp. pod kątem występujących między nimi podobieństw oraz różnic;, rozstrzygnij w tym wypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” - oczywiście wraz z uzasadnieniem, ale bez formułowania własnych ocen;, rozważ należy tu sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;, oceń to polecenie pozwala ci przedstawić własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów;
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;, udowodnij w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;, uzasadnij zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;, wykaż należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.

Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.

Unia Europejska. Prawo wspólnotowe

Traktat nicejski

RnZh4kBq1nJ65
Podpisanie traktatu nicejskiego 26 lutego 2001 r.
Źródło: PE, dostępny w internecie: europarl.europa.eu [dostęp 11.03.2021 r.], licencja: CC BY-SA 3.0.

Traktat nicejski został podpisany w 2001 r. i wszedł w życie w 2003 r. Przygotowywał on Unię Europejską do największego jednorazowego jej rozszerzenia w historii, do którego doszło w 2004 r. Wprowadził następujące zmiany:

  • zwiększył maksymalną liczbę członków Parlamentu Europejskiego do 732;

  • powstał nowy system ważenia głosów w Radzie Unii Europejskiej;

  • dodał zasadę „jeden sędzia z jednego państwa” w  Trybunale Sprawiedliwości UE;

  • w skład Sądu Pierwszej Instancji Trybunału UE wchodzić będzie co najmniej jeden sędzia z każdego państwa członkowskiego;

  • w zakresie prawnych warunków funkcjonowania „wzmocnionej współpracywzmocniona współpracawzmocnionej współpracy” zachowano zasadę, aby również po rozszerzeniu UE możliwe było zastosowanie mechanizmu wzmocnionej współpracy już przy zgodzie ośmiu państw, z tym że każde państwo członkowskie ma prawo do niej dołączyć; wyłączono z mechanizmu kwestie dotyczące obronności;

  • dotyczące Komisji Europejskiej:

  1. wprowadził zasadę „jeden komisarz z jednego kraju” obowiązującą do momentu, kiedy UE będzie miała co najwyżej 27 członków (wcześniej największe państwa miały w Komisji po dwóch członków);

  2. wprowadził nowy sposób wyboru członków Komisji Europejskiej;

  3. nadał Przewodniczącemu Komisji prawo decydowania o jej organizacji wewnętrznej i o rozdziale zakresu obowiązków między jej członków;

  4. po rozszerzeniu UE do więcej niż 27 państw, skład Komisji będzie się opierał na zasadzie równości rotacji, przy czym w Komisji powinno zasiadać mniej członków niż wynosi liczba państw członkowskich UE.

W czasie szczytu w Nicei w 2000 r. przyjęto też Kartę praw podstawowych jako deklarację polityczną, którą poszczególne państwa UE mogły podpisać (nie było to obligatoryjne).

Karta praw podstawowych UE

R1HagXiNu6jNI
Karta praw podstawowych Unii Europejskiej
Źródło: PE, dostępny w internecie: europarl.europa.eu [dostęp 11.03.2021 r.], licencja: CC BY-SA 3.0.

Karta ta została podpisana na szczycie Rady Europejskiej w Nicei w 2000 r. Jej ratyfikacja nie była obowiązkowa, w związku z czym stanowiła jedynie deklarację polityczną poszczególnych państw.

Traktat lizboński z 2007 r. włączył Kartę do unijnego porządku prawnego - jednak Polska i Wielka Brytania przystąpiły do tzw. protokołu brytyjskiego, zgodnie z którym prawa zawarte w Karcie nie mogą być przedmiotem dochodzenia przed krajowymi sądami ani trybunałami unijnymi. W 2009 r. prezydent Republiki Czeskiej Václav Klaus wynegocjował, że również Czechy zostaną wyłączone spod niektórych zapisów Karty.

Karta zawiera:

  • klasyczne prawa osobiste i polityczne;

  • prawa o charakterze gospodarczym i społecznym;

  • prawa wynikające z rozwoju technicznego i intelektualnego.

Traktat ustanawiający Konstytucję dla Europy

Rz9zDc4IcaaWd
Zdęcie grupowe z podpisania projektu Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy (nieratyfikowanego)
Źródło: PE, dostępny w internecie: europarl.europa.eu [dostęp 11.03.2021 r.], licencja: CC BY-SA 3.0.

Traktat ten został przygotowany w 2003 r. przez Konwent EuropejskiKonwent EuropejskiKonwent Europejski powołany przez Radę Europejską specjalnie w celu ustanowienia nowego traktatu reformującego UE. Rada Europejska przyjęła niniejszy traktat w Rzymie w październiku 2004 r. Między 2004 a 2006 r. ratyfikował go Parlament Europejski i 18 państw (Litwa, Węgry, Słowenia, Włochy, Grecja, Słowacja, Bułgaria, Rumunia, Austria, Niemcy, Łotwa, Cypr, Malta, Belgia, Estonia i Finlandia – przez parlamenty krajowe – oraz Hiszpania i Luksemburg – w referendach ogólnokrajowych). Francja i Niderlandy odrzuciły traktat w 2005 r. w referendach ogólnokrajowych, co uniemożliwiło wejście w życie Konstytucji dla Europy.

Wybrane postanowienia Konstytucji dla Europy wprowadzone następnie do traktatu lizbońskiego:

  • włączenie inicjatywy obywatelskiej do procesu legislacyjnego UE: grupa licząca milion obywateli ma prawo do złożenia wniosku do Komisji Europejskiej w sprawie projektu przepisu prawnego;

  • rezygnacja z wprowadzonego w traktacie nicejskim systemu ważonych głosów i zastąpienie go systemem większości kwalifikowanejkwalifikowana większość głosówwiększości kwalifikowanej, w której każde państwo ma siłę jednego głosu;

  • nadanie Unii Europejskiej podmiotowości prawnej, czyli m.in. zdolności do podpisywania umów międzynarodowych;

  • uznanie prawnej możliwości wystąpienia państwa z UE;

  • uczynienie Rady Europejskiej instytucją wewnątrzunijną, z Przewodniczącym wybieranym na dwa i pół roku;

  • wprowadzenie Karty praw podstawowych jako obowiązującej w prawie wspólnotowym;

  • zwiększenie maksymalnej liczby członków Parlamentu Europejskiego do 750, przy zagwarantowaniu liczby minimum sześciu deputowanych na każde państwo członkowskie.

Traktat lizboński – traktat reformujący Unię Europejską

R12eZr8jrTLpp
Uroczystość podpisania traktatu, 13 grudnia 2007 r.
Źródło: Archiwum Kancelarii Prezydenta RP, dostępny w internecie: prezydent.pl [dostęp 11.03.2021 r.], licencja: CC BY-SA 3.0.

Traktat ten został podpisany w Lizbonie 13 grudnia 2007 r. Wszedł w życie po ratyfikacji przez wszystkie państwa członkowskie i Parlament Europejski w grudniu 2009 r. Jednym z efektów jego podpisania jest przekształcenie traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dawnego – z czasów przed traktatem w Maastricht – traktatu rzymskiego) w traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Traktat z Lizbony wprowadził klasyfikację kompetencji UE, która zastąpiła dotychczasowy podział na trzy filary.

R11yJOqzzZwPV
Wyłączne kompetencje UE m.in.: unia celna, ustanawianie reguł konkurencji na rynku wewnętrznym, polityka pieniężna w strefie euro, wspólna polityka handlowa., Kompetencje dzielone między UE i państwa członkowskie m.in.: polityka społeczna, polityka spójności, rolnictwo i rybołówstwo, ochrona konsumentów, transport., Kompetencje UE uzupełniające m.in.: polityka zdrowotna, kultura, turystyka, współpraca administracyjna.

Zmiany wprowadzone przez traktat lizboński:

Ustanowienie nowego stanowiska – Wysokiego przedstawiciela Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, który:

  1. pełni jednocześnie funkcję wiceprzewodniczącego Komisji oraz przewodniczy Radzie Ministrów Spraw Zagranicznych;

  2. odpowiada za wspólną politykę zagraniczną i bezpieczeństwa oraz za wspólną politykę obronną UE;

  3. łączy dotychczasowe stanowiska Wysokiego przedstawiciela UE ds. wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz Komisarza ds. zagranicznych;

  4. jest mianowany przez Radę Europejską większością kwalifikowaną.

Zmiany dotyczące Rady UE:

  1. wprowadzenie zasady, zgodnie z którą debata i głosowanie nad projektami aktów prawnych będą odbywać się publicznie;

  2. poszerzenie możliwości głosowania kwalifikowaną większością głosów;

  3. wprowadzenie od 2014 r. systemu podwójnej większości mającej obowiązywać przy głosowaniach większością kwalifikowaną; aby dany akt został uchwalony, musi zostać poparty przez 55% państw, których ludność nie może jednocześnie stanowić mniej niż 65% mieszkańców całej Unii; tym samym rezygnuje się z zapisanego w traktacie nicejskim systemu ważonych głosów;

  4. przyjęcie zasady, że mniejszość blokującą stanowią cztery państwa;

  5. uznanie, że jednomyślność jest wymagana w sprawach podatkowych i obronnych.

Zmiany dotyczące Komisji Europejskiej:

  1. przedłużenie okresu obowiązywania zasady „jeden komisarz z jednego państwa”;

  2. zmiana sposobu jej powoływania.

Zmiany dotyczące Parlamentu Europejskiego:

  1. zwiększenie roli PE w procedurze uchwalania budżetu UE;

  2. określenie maksymalnej i minimalnej liczby deputowanych państwa członkowskiego (odpowiednio 96 i 6). Liczba ogólna członków Parlamentów ma – oprócz jego Przewodniczącego – wynosić 750 deputowanych.

Zmiany dotyczące Rady Europejskiej:

  1. nadanie jej statusu instytucji UE;

  2. wprowadzenie nowego stanowiska: Przewodniczącego Rady Europejskiej; jest on wybierany przez Radę Europejską na dwa i pół letnią kadencję (z możliwością jednej reelekcji), przewodniczy jej obradom i reprezentuje ją na zewnątrz; zastępuje tym samym dotychczasowy system rotacyjnego przewodnictwa w Radzie Europejskiej.

Zmiany dotyczące parlamentów krajowych państw członkowskich:

  1. wprowadzenie nowej zasady w procedurze legislacyjnej: Komisja ma obowiązek przesłać projekty aktów prawnych objętych zwykłą procedurązwykła procedura prawodawczazwykłą procedurą prawodawczą do parlamentów krajowych. W ciągu ośmiu tygodni od ich uzyskania mogą one opiniować, czy dany projekt jest zgodny z zasadą pomocniczości (subsydiarności). Każdy parlament krajowy ma siłę dwóch głosów, z tym że w przypadku dwuizbowego parlamentu rozkłada się on po jednym głosie na każdą izbę. W przypadku gdy większość głosów przyznanych parlamentom krajowym zaopiniuje o sprzeczności z tą zasadą, Komisja może odrzucić dany projekt, zmienić go lub podtrzymać. W tym ostatnim przypadku Komisja jest zobowiązana do wydania opinii uzasadniającej. Obie opinie (parlamentów i Komisji) zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą trafiają do Parlamentu Europejskiego i Rady UE, które mogą je uwzględnić podczas głosowań.

Traktat lizboński stworzył prawne podstawy:

  • funkcjonowania ustawodawczej inicjatywy obywatelskiej, która przysługuje obywatelom wszystkich państw członkowskich. Zgłoszenie takiej inicjatywy wymaga podpisów miliona obywateli z różnych państw. Projekt taki jest składany do Komisji Europejskiej;

  • wystąpienia państwa członkowskiego ze struktur UE;

  • osobowości prawnej UE – Unia Europejska stała się podmiotem prawnym, co oznacza, że jest organizacją międzynarodową w rozumieniu prawa międzynarodowego.

Ponadto w traktacie lizbońskim uznano, że:

  • Karta praw podstawowych UE ma taką samą moc prawną, jak traktaty;

  • Unia Europejska wyraża gotowość przystąpienia do Europejskiej konwencji praw człowiekaEuropejska Konwencja Praw CzłowiekaEuropejskiej konwencji praw człowieka, dzięki czemu prawa zawarte w Konwencji stałyby się integralną częścią acquis communautaire. Dałoby to również możliwość do skarżenia Unii Europejskiej do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu;

oraz nadano Europejskiemu Bankowi Centralnemu rangę instytucji UE.

Słownik

Europejska Konwencja Praw Człowieka
Europejska Konwencja Praw Człowieka

przyjęty w 1950 r. z inicjatywy Rady Europy traktat międzynarodowy, gwarantujący podstawowe prawa człowieka oraz ustanawiający Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu.

Konwent Europejski
Konwent Europejski

znany też jako Konwent w sprawie przyszłości Europy; jego celem było opracowanie szkicu konstytucji dla Unii Europejskiej; pracował w latach 2002–2003

kwalifikowana większość głosów
kwalifikowana większość głosów

określona przez prawo „superwiększość”, stosowana w niektórych głosowaniach w celu ochrony mniejszościowych uczestników

wzmocniona współpraca
wzmocniona współpraca

mechanizm pogłębionej współpracy niektórych państw UE (co najmniej dziewięciu), które decydują się na integrację dalej idącą niż określona w traktatach dla wszystkich krajów członkowskich

zwykła procedura prawodawcza
zwykła procedura prawodawcza

domyślna, stosowana standardowo procedura uchwalania prawa Unii Europejskiej, w której uczestniczą Komisja Europejska (jako wnioskodawca) oraz Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski (jako ustawodawcy)