Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czym jest temperament?

Pojęcie „temperament” bywa niejednoznacznie rozumiane przez różnych badaczy tej problematyki. W ujęciu Jana Strelaua i Bogdana Zawadzkiego, czołowych polskich badaczy temperamentu, ma on kilka podstawowych charakterystyk:

  • stanowi część struktury osobowościosobowośćosobowości (pod warunkiem, że osobowość rozumiemy jako zespół cech);

  • charakteryzuje się względną stałością w ciągu życia w porównaniu z innymi charakterystykami zachowania;

  • ma podłoże biologiczne;

  • jego cechy obecne są już od wczesnego niemowlęctwa, a ponadto występują także w świecie zwierząt.

Badacze ci proponują następującą definicję temperamentu:

Jan Strelau, Bogdan Zawadzki Psychologia różnic indywidualnych

Temperament odnosi się do względnie stałych cech osobowości, występujących u człowieka od wczesnego dzieciństwa i mających swoje odpowiedniki w świecie zwierząt. Będąc pierwotnie zdeterminowany przez wrodzone mechanizmy neurobiochemiczne, temperament podlega powolnym zmianom spowodowanym procesem dojrzewania oraz indywidualnie specyficznym oddziaływaniom pomiędzy genotypem a środowiskiem.

cytat Źródło: Jan Strelau, Bogdan Zawadzki, Psychologia różnic indywidualnych, Gdańsk 2008, s. 780.

Teorie temperamentu

Można powiedzieć, że temperament odnosi się do formalnej charakterystyki zachowania, jego dynamiki, z kolei osobowość do treściowych aspektów zachowania. Badacze mają jednak w tej kwestii zróżnicowane poglądy, co znajduje swój wyraz w poniżej opisanych wybranych teoriach temperamentu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że w polskiej tradycji naukowej odróżnia się pojęcia temperamentu i osobowości, choć według niektórych badaczy pojęcia te są tożsame. Poniżej zostaną przedstawione wybrane teorie i typologie temperamentu.

R1VH6ZYCLbMwk
Tak jak każdy z nas ma inny wygląd, tak samo różnimy się pod względem temperamentów.
Źródło: Jens Johnsson, domena publiczna.

Typologia Hipokratesa i Galena

Pierwsza typologia temperamentu powstała już w starożytności, a jej autorstwo przypisuje się Hipokratesowi i Galenowi. W IV wieku p.n.e. Hipokrates wyodrębnił cztery soki organizmu: krew, flegmę, czarną i żółtą żółć, a ich proporcja odpowiadała za stan zdrowia. Myśl tę wykorzystał Galen 600 lat później, tworząc pierwszą typologię temperamentu. Wyróżnił dziewięć temperamentów, wśród których cztery zależą bezpośrednio od przewagi jednego z czterech soków organizmu. Typy te to:

  • sangwinik (z łac. sanguis – krew);

  • choleryk (z gr. chole – żółć);

  • melancholik (z gr. melanos – czarny, chole – żółć);

  • flegmatyk (z gr. phlegma – flegma, śluz).

Koncepcja ta przetrwała stulecia i psychologowie nawiązują do niej do dziś.

Interakcyjna koncepcja temperamentu Alexandra ThomassaStelli Chess

Jest to koncepcja opisowa. Autorzy uważali, że temperament odpowiada na pytanie „w jaki sposób?”. Jego cechy ujawniają się już w niemowlęctwie. Teoria ta powstała na podstawie obserwacji dzieci od 6. tygodnia życia. Zaobserwowane różnice między nimi stały się przyczyną wyodrębnienia dziewięciu wymiarów temperamentu:

Rob3gsYi31dpJ1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na podstawie tych cech autorzy koncepcji wyróżnili trzy rodzaje temperamentu u dzieci:

RopL577xoIOax
dzieci o temperamencie łatwym rytmiczne, wykazujące tendencję do kontaktu, łatwo adaptujące się, wykazujące dobry nastrój i małą intensywność reakcji,, dzieci o temperamencie trudnym będące przeciwieństwem dzieci łatwych,, dzieci powoli rozgrzewające się posiadające cechy pośrednie: średnią rytmiczność, unikające nowości, średnio adaptujące się, o małej reakcji negatywnej na nowy bodziec, ich nastrój zmienia się w miarę oswajania się z sytuacją z negatywnego na pozytywny.

Z punktu widzenia wychowania i edukacji szczególnej uwagi wymagają dzieci o trudnym temperamencie – stanowią one około 10% populacji dzieci, a ich konstelacja temperamentu szczególnie naraża je na zaburzenia w zachowaniu. Jednak zaburzenia wystąpić mogą jedynie wtedy, gdy wystąpi jednocześnie długotrwała rozbieżność między temperamentem a warunkami środowiskowymi, w jakich żyje dziecko. Autorzy koncepcji podkreślają, że żadna konstelacja sama w sobie nie prowadzi do zaburzeń, choć temperament trudny, ze względu na to, że sprawia rodzicom i wychowawcom „trudności” w odpowiednim dopasowaniu oddziaływań wychowawczych, stanowi większe ryzyko pojawienia się takich zaburzeń.

R1JWKT3GBdcmt
Zastanów się, który z wymienionych rodzajów temperamentu najbardziej pasuje do ciebie.
Źródło: Sammie Vasquez , domena publiczna.

Regulacyjna teoria temperamentu

Do powstania tej teorii przyczyniły się badania polskiego psychologa Jana Strelaua nad podstawowymi cechami układu nerwowego w ujęciu Iwana Pawłowa. Wyrosła ona z przekonania, że cechy temperamentu odnoszą się przede wszystkim do formalnych cech zachowania. Z kolei formalna charakterystyka zachowania sprowadza się do aspektu energetycznego i czasowego, które wyznaczają strukturę temperamentu.

W początkowym kształcie postulowano istnienie dwóch cech temperamentu: reaktywności i aktywności. Reaktywność to charakterystyczna dla danej osoby intensywność reakcji na poszczególne bodźce, sytuacje czy zachowania innych ludzi. Aktywność przejawia się w ilości i zakresie podejmowanych działań o określonej wartości stymulacyjnej. Duży poziom aktywności idzie w parze z niską reaktywnością i odwrotnie – wysokiej reaktywności towarzyszy niska aktywność. Rolą aktywności jest bowiem regulacja pobudzenia do poziomu optymalnego dla człowieka. Jednostki wysoko reaktywne wykazują dużą wrażliwość oraz małą wydolność. Osoby nisko reaktywne odwrotnie – ich wrażliwość jest mała, podczas gdy wydolność duża. Osoby nisko reaktywne mają duże zapotrzebowanie na stymulację, wysoko reaktywne małe jej zapotrzebowanie.

Źródłem stymulacji mogą być własne zachowania i stany wewnętrzne oraz fizyczne i społeczne otoczenie jednostki. Ogólnie można powiedzieć, że osoby wysoko reaktywne dobrze funkcjonują w sytuacjach jednoznacznie określonych, kiedy wiedzą, co mają wykonać, w jaki sposób i w jakim czasie. Dodatkowe zadania czy obowiązki powodują u nich zmęczenie, znużenie i wycofywanie się z sytuacji zadaniowej. Po otrzymaniu zadania wykazują tendencję do uniknięcia niepowodzenia w jego realizacji, dlatego znaczną część czasu poświęcają na czynności przygotowawcze, pomiarowe, kontrolne i dlatego zadania wykonują dłużej, ale mniej popełniają błędów, pomyłek. Natomiast osoby nisko reaktywne osiągają poziom optymalnego funkcjonowania przy dużej liczbie silnych bodźców. Mają zapotrzebowanie na stymulację i dlatego podejmują dodatkowe zadania i obowiązki (są np. aktywni społecznie). Po otrzymaniu zadania od razu przystępują do jego realizacji, pomijając czynności zabezpieczające dobre wykonanie (przygotowawcze). Dlatego wykonują zadania w krótszym czasie, ale popełniają wiele błędów.

Sześć cech temperamentu

Teoria Jana Strelaua pozwoliła wyodrębnić sześć cech temperamentu. Są to:

RZE6Uha76wdsa
żwawość tendencja do szybkiego reagowania, utrzymywania wysokiego tempa aktywności i łatwej zmiany jednego zachowania na inne w odpowiedzi na zmiany w otoczeniu;, perseweratywność tendencja do kontynuowania i powtarzania zachowań oraz doświadczania stanów emocjonalnych po zakończeniu działania bodźca (sytuacji), który te zachowania i stany wywołał;, wrażliwość sensoryczna zdolność do reagowania na bodźce zmysłowe o małej wartości stymulacyjnej;, reaktywność emocjonalna tendencja do intensywnego reagowania na bodźce wywołujące emocje, wyrażająca się w dużej wrażliwości i niskiej odporności emocjonalnej,, wytrzymałość zdolność do adekwatnego reagowania w sytuacjach wymagających długotrwałej lub wysoko stymulującej aktywności i w warunkach silnej stymulacji zewnętrznej,, aktywność tendencja do podejmowania zachowań o dużej wartości stymulacyjnej lub do zachowań dostarczających stymulacji z otoczenia.

Badania wskazują, że czynnik genetyczny wyjaśnia przeciętnie około 40% cech temperamentu. Cechy te są warunkowane specyficzną dla jednostki fizjologią i biochemią układu nerwowego, odpowiedzialną za regulację energetycznych i czasowych aspektów zachowania.

Znaczenie temperamentu dla dzieci i dorosłych

Jakie konsekwencje mają różnice indywidualne w zakresie temperamentu? Wpływ temperamentu najsilniej ujawnia się warunkach trudnych – w sytuacji konfliktu, przeciążenia, przeszkód na drodze do realizacji celów. Przebieg działania w sytuacji silnie pobudzającej będzie zależny między innymi od reaktywności jednostki.

Osoby wysoko reaktywne będą bardziej skłonne do „załamania się” pod wpływem trudności, u osób nisko reaktywnych można zaś spodziewać się większej odporności. W sytuacjach trudnych mogą występować dwa odmienne sposoby reagowania – obronny, który polega na rezygnacji z osiągnięcia celu i pojawieniu się zachowań nieukierunkowanych na redukcję napięcia (płacz, gniew), oraz zadaniowy, który oznacza utrzymanie działania i podjęcie prób pokonania przeszkody. Osoby wysoko reaktywne częściej będą prezentować typ pierwszy, nisko reaktywne drugi.

Różnice w tym zakresie łatwo zaobserwować już u małych dzieci – jedne w obliczu przeszkód łatwo rezygnują, płaczą, mają ataki złości, łatwo zrażają się niepowodzeniami (np. na trudności szkolne reagują zniechęceniem się do nauki). Inne zaś prezentują wytrwałość i konsekwencję w zabawie, co potem ujawnia się w pracy szkolnej i innych obowiązkach.

Osoby o odmiennych cechach temperamentu tak organizują sobie warunki i wybierają takie sytuacje, które będą odpowiadały ich zapotrzebowaniu na stymulację. Regulują przy tym tempo działania czy różnorodność wykonywanych czynności. Działania, które dla osób wysoko reaktywnych będą pożądane i atrakcyjne, dla nisko reaktywnych mogą okazać się nudne i nieciekawe. Oczywiście zależność odwrotna także występuje. Temperament wpływa więc na styl działania, rodzaj podejmowanych działań i ich efektywność.

Słownik

organizacja społeczna
organizacja społeczna

układ wzorów zachowania, instytucji, ról społecznych oraz środków kontroli społecznej, który umożliwia funkcjonowanie zbiorowości, zaspokajanie potrzeb członków i rozwiązywanie potencjalnych problemów i konfliktów

osobowość
osobowość

zespół stałych i zmiennych cech psychofizycznych, które są związane z wszystkimi działaniami, doznaniami i potrzebami osoby na poziomie fizjologicznym, charakteru, intelektu i duchowym

socjalizacja
socjalizacja

(z łac. socialis – społeczny, towarzyski); uspołecznienie, proces nabywania przez podmiot umiejętności (a przede wszystkim przyswajania systemu wartości, norm i wzorów zachowań akceptowanych i podtrzymywanych przez zbiorowość lub społeczeństwo); proces, w którym jednostka – ze swoimi specyficznymi biologicznymi i psychicznymi dyspozycjami – staje się dojrzała społecznie; w wyniku tego zostaje wyposażona w dynamicznie podtrzymywane w okresie całego życia zdolności i umiejętności skutecznego działania w obrębie całego społeczeństwa (jak i w poszczególnych jego elementach); jednocześnie jest to proces powstawania i rozwoju osobowości, zachodzący we wzajemnej zależności ze społecznie przekazywanym środowiskiem socjalnym i materialnym

socjalizacja pierwotna
socjalizacja pierwotna

faza procesu socjalizacji, w której dziecko nabywa podstawowe kompetencje kulturowe: umiejętności komunikacyjne, wiedzę, normy, wartości i wzory działania oraz uczy się roli dziecka i rozpoznaje role tak zwanych znaczących innych (rodziców, dziadków i innych osób z najbliższego kręgu rodzinnego)