Przemieszczanie się ludności, jak również dostarczanie towarów, możliwe jest dzięki transportowitransporttransportowi. Wyróżnia się transport lądowy, wodny oraz powietrzny (lotniczy). Stopień jego rozwinięcia uzależniony jest z jednej strony od poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego kraju, z drugiej zaś od uwarunkowań pozagospodarczych, np. od tradycji i parametrów środowiskowych. Każdy z rodzajów transportu ma swoje wady i zalety, które prezentuje poniższa tabela.
| | |
---|
|
„od drzwi do drzwi”transport od drzwi do drzwi„od drzwi do drzwi”
wygoda podróżowania
tani w przewozie osób (na małe odległości)
łatwo dostępny dla każdego
|
stosunkowo mała ładowność
wysokie koszty budowy autostrad, dróg szybkiego ruchu, mostów, tuneli itp.
koszty przewozu mocno uzależnione od wahań koniunktury (zwłaszcza cen ropy naftowej)
szkodliwość dla środowiska (z powodu emisji spalin)
wysoki poziom hałasu
duża wypadkowość (największa ze wszystkich rodzajów transportu)
niska prędkość techniczna przewozu w obszarach miejskich (mała przepustowość dróg, korki)
|
---|
|
stosunkowo niskie koszty przy przewozach na duże odległości
duża ładowność
niewielka szkodliwość dla środowiska (szczególnie linii zelektryfikowanych)
wysoka prędkość techniczna przewozu (brak korków)
szczególna przydatność dla przewozu ludzi w obszarach miejskich (tramwaj, metro); wydzielone szlaki są niezależne od dróg kołowych
niewielka zależność od warunków atmosferycznych
|
wysokie koszty budowy linii kolejowych, stacji przeładunkowych, wiaduktów, tuneli itp.
duża podatność na zniszczenie/kradzież towaru
wysoki poziom hałasu w pobliżu linii kolejowych
|
---|
|
bardzo duża ładowność
dostosowanie do przewozu różnego rodzaju ładunków (np. kontenerowce, chemikaliowcechemikaliowiecchemikaliowce, tankowce)
niskie jednostkowe koszty przewozu
niski poziom emisji hałasu
mała wypadkowość
|
zależność od warunków atmosferycznych
długi czas transportu
możliwość zanieczyszczenia wód (np. podczas katastrof tankowców)
obsługa tylko obszarów nadmorskich
duża podatność na zniszczenie/zawilgocenie ładunku
wysokie koszty budowy portów
|
---|
|
duża ładowność
niskie jednostkowe koszty przewozu
niewielka ingerencja w środowisko
niski poziom emisji hałasu
możliwość wykorzystania turystycznego
|
zależność od warunków atmosferycznych
długi czas transportu
obsługa tylko obszarów położonych nad rzekami/jeziorami
duża podatność na zniszczenie/zawilgocenie ładunku
wysokie koszty budowy portów
wysokie koszty budowy kanałów śródlądowych
|
---|
|
najbezpieczniejszy rodzaj transportu (najmniejszy stosunek liczby ofiar wypadków do liczby podróżujących)
bardzo duża szybkość przewozu
możliwość szybkiego dotarcia do miejsc trudno dostępnych dla innych rodzajów transportu (korzystają z niego np. służby ratunkowe w górach czy nad morzem)
niewielki wpływ na środowisko (ograniczony do rejonu lotnisk)
szczególnie przydatny do przewozu osób
duża konkurencja na rynku powoduje spadek cen biletów
|
zależność od warunków atmosferycznych
wysokie koszty transportu
wysoki poziom hałasu w okolicy portów lotniczych
duża podatność na ataki terrorystyczne
|
---|
| | |
---|
Transport niewątpliwie wpływa na jakość życia człowieka. Dzięki transportowi możliwe jest lepsze zaspokajanie nie tylko codziennych potrzeb. Zapoznaj się z audiobookiem, aby zrozumieć, w jaki dokładnie sposób transport wpływa na jakość życia ludzi.
Słownik
chemikaliowiecchemikaliowiec
typ zbiornikowca przeznaczony do przewozu płynnych substancji chemicznych, nierzadko żrących lub trujących
transporttransport
zespół czynności związanych z przemieszczaniem osób i dóbr materialnych za pomocą odpowiednich środków; obejmuje zarówno samo przemieszczanie z miejsca na miejsce, jak i wszelkie czynności konieczne do osiągnięcia tego celu
Indeks dolny Źródło: Encyklopedia PWN Indeks dolny koniecŹródło: Encyklopedia PWN
transport od drzwi do drzwitransport od drzwi do drzwi
ładunek odbierany jest od nadawcy i dostarczany bezpośrednio do odbiorcy