Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Składowe władzy

Na władzę polityczną składają się dwa elementy. Jednym z nich jest siła – możliwość fizycznego zmuszenia podporządkowanych osób do określonego zachowania wbrew ich woli. Drugim jest autorytet – czynnik, który sprawia, że ludzie dostosowują się dobrowolnie do oczekiwań rządzących. Im jest on większy, tym bardziej skuteczna jest władza. Duża rola autorytetu sprawia bowiem, że koszty egzekwowania podjętych decyzji są względnie niskie dla rządzących, opór społeczny jest niewielki, a swoje zasoby sprawujący władzę mogą przeznaczyć na inne cele niż fizyczne zmuszanie ludzi do określonego postępowania.

Aby władza mogła skutecznie odwoływać się do swojego autorytetu, musi być postrzegana jako prawomocna. Oznacza to, że ludzie jej podlegający uznają prawo do wydawania przez nią poleceń. Zjawisko to nazywane jest legitymizacją władzylegitymizacja władzylegitymizacją władzy. Przywódcy polityczni zawsze dążą do tego, by prawomocność ich rządów była jak najmocniej ugruntowana, co prowadzi ich do podejmowania różnego rodzaju działań.

Legalność władzy

Jednym z najważniejszych aspektów prawomocności władzy jest jej legalność. Władza jest legalna, gdy jej ustanowienie odbyło się na podstawie obowiązującego w państwie prawa, oraz gdy czynności, które podejmuje, są zgodne z konstytucją.

Wiąże się to z istotnym problemem. Z jednej strony, prawomocność władzy wymaga jej legalności, z drugiej zaś – w państwie suwerennym nie ma żadnych nadrzędnych wobec władzy instytucji, które mogłoby o takiej legalności orzekać. Każda władza określa samą siebie jako legalną, co może nie być wystarczające do jej uprawomocnienia. Częściowym rozwiązaniem tego problemu jest uznanie władzy za legalną przez podmioty zewnętrzne – inne państwa oraz organizacje międzynarodowe.

Ciekawostka

W 2018 r. w warunkach ostrego kryzysu ekonomicznego zostały przeprowadzone w Wenezueli wybory prezydenckie. Ogłoszono w nich zwycięstwo dotychczasowego przywódcy kraju, Nicolása Maduro. Opozycja nie uznała jednak tego wyboru, twierdząc, że głosowaniu towarzyszył szereg nieprawidłowości, i w efekcie, urząd głowy państwa jest nieobsadzony. W takiej sytuacji wenezuelski parlament, zdominowany przez polityków opozycyjnych, ogłosił, powołując się na konstytucję kraju, że obowiązki prezydenta przejmuje tymczasowo Juan Guaidó, będący przewodniczącym Zgromadzenia Narodowego. W rezultacie powstał spór o to, kto jest legalnym przywódcą kraju. Każdy z pretendentów zaczął zabiegać o uznanie międzynarodowe w celu wzmocnienia swojej pozycji w kraju. Maduro uzyskał poparcie Rosji, Turcji, Chin oraz Kuby, zaś Guaidó został uznany za legalnego prezydenta Wenezueli przez większość krajów Ameryki Łacińskiej oraz Stany Zjednoczone. W styczniu 2021 r. spór ten nadal nie został jednoznacznie rozstrzygnięty.

Zgodność zasad ustrojowych ze społecznymi wartościami

Poza legalnością władzy, na jej prawomocność ma wpływ także to, czy same reguły, na podstawie których funkcjonuje, są postrzegane jako właściwe. Inaczej mówiąc, dla legitymizacji rządów niezbędne jest, by konstytucja kraju była akceptowana przez przeważającą część jego mieszkańców. Sama legalność działań władzy, rozumiana jako zgodność postępowania z prawem, może nie być bowiem wystarczająca dla jej uprawomocnienia – w sytuacji, gdy prawo to uznawane jest za niesprawiedliwe.

Aby konstytucja była powszechnie akceptowana, jej zasady muszą być zgodne z wartościami podzielanymi przez dane społeczeństwo. Dotyczy to w szczególności określonych w prawie źródeł samej władzy. Współcześnie większość społeczeństw oczekuje, że takim źródłem będzie sam naród. Reprezentowanie przez rządzących uprzywilejowanego rodu, mniejszościowej grupy etnicznej albo społeczności żyjącej w innym państwie w większości przypadków znacznie osłabi prawomocność władzy.

Ciekawostka
R1WflIl1bs00Z1
Deklaracja praw człowieka i obywatela, ok. 1789 r.
Źródło: domena publiczna.

Rewolucja francuska zaczęła się, gdy mieszczanie zasiadający w stanach generalnychstany generalnestanach generalnych ogłosili się Zgromadzeniem Narodowym, zaś ich przywódcy stwierdzili, że władza monarchy „z bożej łaski” nie odpowiada aspiracjom emancypującego się ludu. W Deklaracji praw człowieka i obywatela z 1789 r. napisano: Źródło wszelkiego zwierzchnictwa spoczywa całkowicie w Narodzie. Żadne ciało, żadna jednostka nie może wykonywać władzy, która nie pochodziłaby wyraźnie od Narodu. W ten sposób uznano za nieprawomocną istniejącą od średniowiecza zasadę funkcjonowania władzy i wprowadzono nową, obowiązującą do dziś: władza pochodzi od narodu.

Działanie w interesie całego społeczeństwa

Inny aspekt prawomocności rządu odnosi się do tego, czy działa on w interesie wszystkich grup społecznych. Nie spełnia tego warunku władza, która stale faworyzuje tylko określoną część mieszkańców. Jest to szczególnie istotne w społeczeństwach głęboko podzielonych, na przykład religijnie lub etnicznie. Utrzymanie legitymizacji władzy wymaga tu niekiedy szczególnych konstrukcji ustrojowych, gwarantujących wszystkim grupom dostęp do stanowisk w administracji, armii czy szkolnictwie, a także systemów wyborczych, które dają realną szansę na reprezentatywnośćreprezentatywnośćreprezentatywność organów przedstawicielskich, zwłaszcza parlamentu. Podzielane przez daną grupę społeczną przekonanie, że jest ona dyskryminowana przez władzę, może doprowadzić do tego, że grupa taka będzie podważała prawomocność rządu i zacznie kontestować prawno‑polityczny porządek w państwie.

Ciekawostka
RgATQfEFsSDVP1
Zniszczenia wskutek działań wojennych, Dobrinja, 1996 r.
Źródło: domena publiczna.

W 1992 r. wybuchła wojna domowa w Bośni i Hercegowinie. Stało się to po tym, gdy muzułmańscy i chorwaccy mieszkańcy tej jugosłowiańskiej republiki opowiedzieli się za jej niepodległością. Serbowie, którzy stanowili ok. 30% mieszkańców, wystąpili przeciwko takim działaniom. Ich przywódcy polityczni stwierdzili, że deklaracja niepodległości jest dyktatem części mieszkańców republiki i nie uwzględnia interesów ludności serbskiej, chcącej pozostać w Jugosławii. Wojna zakończyła się zawarciem porozumienia w Daytontraktat z Daytonporozumienia w Dayton, które szczegółowo regulowało wpływ każdej z trzech grup etnicznych na instytucje nowego państwa.

Słownik

charyzma
charyzma

(gr. chárisma – dar); szczególna cecha jednostki przyciągająca innych ludzi, odgrywająca ważną rolę u przywódcy

legitymizacja władzy
legitymizacja władzy

akceptacja przez społeczeństwo organów władzy, istotnie ułatwiająca im rządzenie

pluralizm polityczny
pluralizm polityczny

różnorodność polityczna; obowiązująca w państwach demokratycznych zasada, pozwalająca różnym grupom politycznym na rywalizację i wyrażanie swoich poglądów

reprezentatywność
reprezentatywność

zasada odnosząca się do organów przedstawicielskich (takich jak parlament), oznaczająca, że reprezentują one różne grupy swoich wyborców

stany generalne
stany generalne

funkcjonujące we Francji od czasów średniowiecza zgromadzenie reprezentujące trzy stany: szlachty, duchowieństwa i reszty społeczeństwa („stan trzeci”)

traktat z Dayton
traktat z Dayton

podpisana przez prezydentów Serbii, Chorwacji oraz Bośni i Hercegowiny umowa międzynarodowa, kończąca wojnę domową w trwającą w tym ostatnim kraju w latach 1992–1995