Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii Friedricha Nietzschego, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Friedrich Nietzsche: filozofia życiaFriedrich Nietzsche: filozofia życia
Friedrich Nietzsche: specyfika twórczości i jej fazyFriedrich Nietzsche: specyfika twórczości i jej fazy
Drugi etap twórczości Friedricha Nietzschego. Krytyka, koncepcja prawdy, wiara w rozumDrugi etap twórczości Friedricha Nietzschego. Krytyka, koncepcja prawdy, wiara w rozum
Friedricha Nietzschego krytyka religii chrześcijańskiejFriedricha Nietzschego krytyka religii chrześcijańskiej
Friedrich Nietzsche: krytyka moralnościFriedrich Nietzsche: krytyka moralności
NadczłowiekNadczłowiek
Wczesne prace
Analizując antyczną kulturę grecką, Nietzsche przedstawił koncepcję dwóch żywiołów: apollińskiego i dionizyjskiego, które wynurzają się bezpośrednio z przyrody i wpływają na rozwój sztuk. Żywioł apolliński bierze swe cechy od Apollona. Żywiołowi dionizyjskiemu charakter nadaje Dionizos. Apollińskość przejawia się w sztukach plastycznych oraz epice i polega na tworzeniu wyobrażeń – pozoru rzeczywistości (ułudy), która pozwala znieść bolesną prawdę o świecie i człowieku. Z tragicznym wymiarem egzystencjiegzystencji łączy się natomiast, przejawiająca się w muzyce i liryce, dionizyjskość – żywioł wyrażający istotę życia, który Nietzsche pojmuje na wzór Schopenhauerowskiej irracjonalnej woli.
Sztuki apollińskie pozwalają cieszyć się pięknem obrazów, ukazując co prawda życie nieprawdziwe, ale za to uporządkowane i poddane człowiekowi. Tymczasem w sztukach dionizyjskich źródłem radości jest stan zatracenia, zapomnienia o sobie, który jednak umożliwia doświadczenie rzeczywistości takiej, jaka jest naprawdę. Apollińskość pozwala nam oswoić tę pierwotną moc i wykroić przestrzeń dla stworzenia kultury.
Nietzsche uważał, że idealna kultura to ta, która harmonijnie łączy ze sobą oba elementy – apolliński i dionizyjski. Spośród wszystkich sztuk tylko muzyka oraz zrodzona z jej ducha tragedia grecka okresu presokratejskiego spełniają ten warunek. Trzonem tej jedności są chór i dialog. Chór – bo dał początek tragedii i jako dawny orszak satyrów śpiewających pieśni na cześć Dionizosa decyduje o jej dionizyjskim charakterze. Dialog – bo język tragedii ma charakter apolliński – w przejrzysty sposób, za pomocą jasnych pojęć i wyobrażeń, przekazuje prawdę i doświadczenia przeżyte w dionizyjskim uniesieniu. Sensem istnienia kultury jest, według Nietzschego, wydanie genialnego artysty, który potrafi dokonać harmonijnego połączenia tych dwu żywiołów. Osoba taka jest estetąestetą, tzn. postrzega rzeczywistość przez pryzmat harmonii, a nie norm moralnych.
Istotą kryzysu kultury jest przewaga żywiołu apollińskiego. Odpowiedzialnym za to Nietzsche czynił Sokratesa, który – według filozofa – przekreślił moc muzyki i zastąpił ją dialektykądialektyką. Zaprzepaścił także archaiczną grecką filozofię, pełną paradoksów, zagadek i niedomówień. Całość, którą można ogarnąć w paradoksie i uniesieniu, Sokrates rozbił na masę intelektualnych szczegółów, abstraktów, w których prawda bycia się gubi. Zastąpił też estetykę etyką. RemediumRemedium na tak rozumiany kryzys leży w uczynieniu ze sztuki i pracy artystycznej wartości autonomicznej i samoistnej, której podporządkowany jest wymiar praktyczny życia.
Słownik
(gr. dialektike — sztuka dyskutowania) teoria filozoficzna ujmująca rzeczywistość jako proces rozwijający się na zasadzie wyłaniania się i przezwyciężania przeciwieństw; metoda rozumowania i dyskusji polegająca na dochodzeniu do prawdy poprzez ujawnianie sprzeczności tkwiących w pojęciach i sądach
(łac. existere z ex — na zewnątrz + sistere — stać, znajdować się) istnienie kogoś lub czegoś; materialne warunki czyjegoś życia; w egzystencjalizmie: swoisty sposób istnienia właściwy tylko człowiekowi
(gr. aisthetes — odczuwający) człowiek wrażliwy na piękno
(łac. remedium) lekarstwo, środek zaradczy