Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Piosenka żołnierska w czasie II wojny światowej

Stawienie czoła wrogowi wymagało od żołnierzy walczących w II wojnie światowej nie tylko przeszkolenia wojskowego i broni, ale również ogromnej odwagi, motywacji i wiary w sens własnego poświęcenia. Przekonanie o słuszności walki było tym istotniejsze, że Polacy (zarówno zawodowi żołnierze, jak i poborowi oraz ochotnicy) mierzyli się z przeciwnikiem przewyższającym ich pod względem liczebności i nowoczesności uzbrojenia. Ogromną rolę w podtrzymywaniu morale walczących odgrywały piosenki żołnierskie. Pisane często niemalże w ogniu walki: w leśnych kryjówkach partyzanckich, w lokalach konspiracyjnych, a nawet na barykadach, pozwalały wyrazić trudne doświadczenia wojny, zagrożenia życia, tęsknoty, fizycznych niewygód. Ujęcie tych doświadczeń w formę piosenki pozwalało podzielić się nimi z towarzyszami, nadać wydarzeniom sens, znaleźć wytchnienie.

Piosenki żołnierskie okresu II wojny światowej wpisują się w długą polską tradycję walki o wolność i artystycznego opisywania tej walki. Ich twórcy mieli do dyspozycji utrwalony kanon tematów i motywów, na podstawie którego budowali własny etosetosetos żołnierza walczącego o wolność ojczyzny. Główne źródła ich inspiracji przedstawia mapa myśli:

R1V7tBDIcWNS31
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: etos żołnierski w piosenkach
    • Elementy należące do kategorii etos żołnierski w piosenkach
    • Nazwa kategorii: średniowiecze
      • Elementy należące do kategorii średniowiecze
      • Nazwa kategorii: wzorzec osobowy rycerza, postępowanie zgodnie z dewizą: Bóg, honor, ojczyzna
        • Elementy należące do kategorii wzorzec osobowy rycerza, postępowanie zgodnie z dewizą: Bóg, honor, ojczyzna
        • Nazwa kategorii: odwaga
        • Nazwa kategorii: honor
        • Nazwa kategorii: obrona słabszych
        • Koniec elementów należących do kategorii wzorzec osobowy rycerza, postępowanie zgodnie z dewizą: Bóg, honor, ojczyzna
        Koniec elementów należących do kategorii średniowiecze
    • Nazwa kategorii: I wojna światowa
      • Elementy należące do kategorii I wojna światowa
      • Nazwa kategorii: kult Legionów
      • Nazwa kategorii: pamięć o odzyskaniu niepodległości w 1918 r. jako źródło nadziei na ponowną wygraną
      • Koniec elementów należących do kategorii I wojna światowa
    • Nazwa kategorii: romantyzm
      • Elementy należące do kategorii romantyzm
      • Nazwa kategorii: ideał walki narodowowyzwoleńczej
      • Nazwa kategorii: mesjanizm – zespół poglądów wyrażających wiarę w zbawcze znaczenie cierpień narodu polskiego
      • Koniec elementów należących do kategorii romantyzm
      Koniec elementów należących do kategorii etos żołnierski w piosenkach
R1d9N3qZGt9yS
14-letni powstaniec w bramie kamienicy na Rynku Starego Miasta. Zginął 8 sierpnia 1944 w czasie patrolu w ruinach getta.
Źródło: domena publiczna.

Piosenki żołnierskie lat 1939–1945 wzbogaciły o nowe elementy znany ze średniowiecza, romantyzmu i I wojny światowej repertuar symboli. Wynikało to z niespotykanego wcześniej okrucieństwa wojny i konieczności przewartościowania tradycyjnie rozumianych patriotyzmu i odwagi.

1
Dorastanie do zadań żołnierza

W II wojnie światowej masowo walczyli bardzo młodzi ludzie bez przeszkolenia wojskowego. Stąd w piosenkach wojennych powracają dwa przeciwstawne tony: chłopięcy entuzjazm, traktowanie wojny jako niebezpiecznej przygody (znane ci choćby z Kamieni na szaniec Aleksandra Kamińskiego), a jednocześnie przerażenie okrutną rolą żołnierza, tęsknota za porzuconym cywilnym życiem. Przejmująco oddaje to np. piosenka Deszcz, jesienny deszcz, do której słowa i muzykę ułożył w 1943 roku Marian Matuszkiewicz ps. Rysiek, partyzant z Puszczy Kampinoskiej:

Marian Matuszkiewicz ps. Rysiek Deszcz, jesienny deszcz

Deszcz, jesienny deszcz,
Smutne pieśni gra,
Mokną na nim karabiny,
Hełmy kryje rdza.

Nieś po błocie w dal,
W zapłakany świat,
Przemoczone pod plecakiem
Osiemnaście lat.

1 Źródło: Marian Matuszkiewicz ps. Rysiek, Deszcz, jesienny deszcz, [w:] Niech wiatr ją poniesie. Antologia pieśni z lat 1939–1945, wybór T. Szewera, Łódź 1975, s. 360.
Konspiracja i partyzantka

Piosenki lat 1939–1945 szczegółowo opisywały realia życia żołnierskiego w konspiracji i partyzantce: ukrywanie się, ciągłe zmiany miejsca pobytu, tajemnice, zmagania z siłami natury (życie w lesie), nieustanną groźbę dekonspiracji. Przykładem takiej piosenki jest Dola OdweciarzaOdweciarzOdweciarza z żartobliwym tekstem napisanym w 1941 roku przez Zbigniewa Kabatę ps. Bobo:

Zbigniew Kabata ps. Bobo Dola Odweciarza

Rzadko się na tym świecie przydarza,
Dola tak zła, jak Odweciarza.
Na biedaka tego cała zgraja,
Po wszystkich kątach się zaczaja,
I policaje i ci z gestapo,
No i SS, no i SDSDSD.
I policaje i ci z gestapo,
No i SS, no i SD.

Jedziesz bracie z matrycami z dala,
To ci w rowerze coś nawala.
Chcesz to sobie poprawić, kolego,
Lecz pewnie nic nie będzie z tego!
Bo już gromadą, z wielką paradą,
Panowie jadą – z gestapo.
Bo już gromadą, z wielką paradą,
Panowie jadą – z gestapo.

Wtedy, bracie, za pas bierzesz nogi
I wiejesz na rozstajne drogi.
Ledwie znów ci się uciec udaje,
Kupa mundurów w drodze staje
I woła: staj! i woła: staj!
To ci dopiero policaj.
I woła: staj! i woła: staj!
To ci dopiero policaj. […]

2 Źródło: Zbigniew Kabata ps. Bobo, Dola Odweciarza, [w:] Niech wiatr ją poniesie. Antologia pieśni z lat 1939–1945, wybór T. Szewera, Łódź 1975, s. 326–327.
Zemsta

Sam temat zemsty na wrogu nie jest nowy – wystarczy przypomnieć dwóch Mickiewiczowskich Konradów – Wallenroda doprowadzającego do zguby Krzyżaków i Konrada z III cz. Dziadów z jego „pieśnią zemsty”. Piosenki żołnierskie mogą zaskoczyć bezkompromisowością – podczas gdy dla poetów‑Kolumbów, zwłaszcza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, zemsta była problemem moralnym, to w piosenkach odnajdujemy groźby krwawego odwetu. Michał Basa ps. Mściciel w Kiedy ruszymy do boju z 1943 roku pisał:

Michał Basa ps. Mściciel Kiedy ruszymy do boju (Dziś zapełniamy piwnice)

Wrogom nie damy spokoju,
W krwawy powiedziem ich tan.

basa Źródło: Michał Basa ps. Mściciel, Kiedy ruszymy do boju (Dziś zapełniamy piwnice), [w:] Niech wiatr ją poniesie. Antologia pieśni z lat 1939–1945, oprac. oprac. muz. O. Straszyński, wybór T. Szewer, Łódź 1975, s. 342.

Leon Pasternak w Pieśni Polski Podziemnej nawoływał:

Leon Pasternak Pieśń Polski Podziemnej

Do walki o wolność, do boju na Niemca […].
Niech pieni i wścieka się krwawy ciemiężca,
Do czynu zwie Polska Podziemna” 

paster Źródło: Leon Pasternak, Pieśń Polski Podziemnej, [w:] Niech wiatr ją poniesie. Antologia pieśni z lat 1939–1945, oprac. oprac. muz. O. Straszyński, wybór T. Szewer, Łódź 1975, s. 695.
Odweciarz
SD

Etos żołnierski w piosenkach czasów II wojny światowej zbudowany jest na wartościach zgodnych ze średniowiecznym wzorcem osobowym rycerza – odwadze, gotowości poświęcenia i obrony władcy, jego ziemi i poddanych. Tragedia wojny odciska jednak na tym heroicznym wizerunku piętno gniewu, żądzy zemsty i żalu za utraconym życiem czasów pokoju.

Słownik

etos
etos

(gr. ethos – zwyczaj, porządek) – przestrzegany przez daną społeczność zestaw wartości, ideałów i zasad postępowania, którym członkowie społeczności kierują się przy podejmowaniu wyborów i działań; etos ma postać niepisanej umowy, podtrzymywanej działaniami członków społeczności (np. etos rycerski, etos zawodowy lekarzy)

kultura popularna
kultura popularna

typ kultury adresowanej do szerokiego grona odbiorców, niewymagającej szczególnych kompetencji, pełniącej przede wszystkim funkcję rozrywkową

kultura wysoka
kultura wysoka

inaczej kultura elitarna; typ kultury tworzonej przez wykształcone elity społeczne, wymagającej od odbiorców wiedzy o świecie, nastawienia intelektualnego i refleksji

Legiony Polskie
Legiony Polskie

formacja wojskowa utworzona w sierpniu 1914 roku z inicjatywy m.in. Józefa Piłsudskiego jako część armii austro‑węgierskiej do walki z Rosją w czasie I wojny światowej; w toku działań wojennych legiony stały się główną formacją walczącą z sukcesem o niepodległość Polski

Pokolenie Kolumbów
Pokolenie Kolumbów

generacja twórców urodzonych ok. 1920 roku, których młodość przypadła na lata II wojny światowej i dla których wojna stała się wiodącym tematem twórczości. Nazwa pochodzi od tytułu powieści Romana Bratnego Kolumbowie. Rocznik 1920, wydanej w 1957 roku. „Kolumbowie” wojenni to odkrywcy nowego świata: okrucieństwa i zagłady

sytuacja liryczna
sytuacja liryczna

ogół zjawisk przedstawionych w utworze lirycznym; na sytuację liryczną składają się przede wszystkim: charakterystyka podmiotu lirycznego i bohatera lirycznego (kto mówi?, do kogo mówi?), okoliczności, w których mówi podmiot liryczny (gdzie?, kiedy?), jego stosunek do opisywanego świata (jak?)

tyrteizm
tyrteizm

postawa gotowości do walki zbrojnej i poświęcenia życia za ojczyznę, przekonanie, że walka stanowi najdoskonalszą formę patriotyzmu. Nazwa pochodzi od imienia greckiego poety starożytnego Tyrtajosa (Tyrteusza). Literacką manifestacją tyrteizmu jest tzw. poezja tyrtejska – poezja zagrzewająca do walki w sytuacji zagrożenia ojczyzny

wallenrodyzm
wallenrodyzm

idea walki z silniejszym przeciwnikiem przy użyciu nieetycznych metod, jak np. zdrada, spisek, usprawiedliwianych w myśl zasady, że cel uświęca środki; przedstawiona w powieści poetyckiej Adama Mickiewicza Konrad Wallenrod z 1828 roku