Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Równania zawierające mianownik można z grubsza podzielić na dwie grupy – równania których mianownikami są tylko liczby i równania mające w mianowniku wyrażenie algebraiczne zawierające zmienne (lub parametry).

Pierwszy typ równań jest dość prosty do rozwiązania, bo cały problem polega najczęściej na jak najszybszym „pozbyciu” się mianownika. W tym celu mnożymy każdą ze stron równania przez wspólną wielokrotność (zwykle najmniejszą wspólną wielokrotność) liczb stojących w mianownikach i skracamy uzyskane ułamki.

W przypadku, gdy w mianowniku ułamka stoi wyrażenie algebraiczne zawierające „literę”, sprawa jest bardziej skomplikowana, gdyż należy w takim przypadku określić jeszcze dziedzinę równania. Można to zrobić, rozpoczynając przekształcanie równania, ale można dopiero po znalezieniu rozwiązania sprawdzić, czy dana liczba istotnie spełnia równanie.

W zadaniach z kontekstem realistycznym trzeba mieć na uwadze rzeczywiste odniesienia do znalezionych wielkości – zatem na przykład wysokość powinna wyrażać się liczbą nieujemną, a prędkość samochodu raczej liczbą mniejszą od 2000.

Na początek proste zadanie tekstowe, prowadzące do rozwiązania równania zawierającego w mianowniku liczby.

Przykład 1

Obliczymy, ile należy wziąć kilogramów srebra próby 700 i ile kilogramów srebra próby 900, aby otrzymać 4 kilogramy srebra próby 850.

Dla przypomnienia: próba srebra to sposób określenia zawartości srebra w stopie wyrażonej w promilach. Na przykład jeśli stop zawiera 70% (czyli 700 promili) czystego srebra, to jest próby 700.

Oznaczmy:

x – ilość srebra próby 700 (w kg)

4-x – ilość srebra próby 900 (w kg)

710x+9104-x – ilość czystego srebra w stopie (w kg)

710x+9104-x4 – próba otrzymanego stopu

Nim przystąpimy do ułożenia i rozwiązania zadania, zauważmy, że:

0x4

Czyli dziedzina równania to: D=0, 4.

Zapisujemy i rozwiązujemy równanie wynikające z treści zadania.

710x+9104-x4=85100

Aby „pozbyć się” mianownika, mnożymy obie strony równania przez NWW4, 100=100 i skracamy.

100·710x+9104-x4=85100·100

25·710x+3610-910x=85

Wykonujemy działania w nawiasie i obie strony dzielimy przez 5.

53610-210x=17

Po lewej stronie równania wykonujemy wskazane działania i skracamy ułamki.

18010-1010x=17

18-x=17

x=1

Ponieważ 1D, zatem możemy wyznaczyć drugą, szukaną wielkość.

4-1=3

Odpowiedź:

Należy wziąć 1 kg srebra próby 7003 kg srebra próby 900.

W następnym przykładzie – klasyczne równanie groźnie wyglądające, ale w rzeczywistości prowadzące do dość banalnych przekształceń.

Przykład 2

Rozwiążemy równanie x-ab+c+x-ba+c=2, gdzie a, b, c to pewne liczby rzeczywiste dodatnie, x – niewiadoma.

Aby rozwiązać równanie – najpierw przyglądamy się mianownikom wyrażeń algebraicznych stojących po lewej stronie równania.

Każda z liczb a, b, c jest dodatnia, zatem b+c>0, a+c>0, czyli do dziedziny równania należą wszystkie liczby rzeczywiste.

Przekształcamy równoważnie równanie tak, aby „pozbyć się” mianownika.

Czyli mnożymy obie strony równania przez b+ca+c.

x-ab+c+x-ba+c=2

x-aa+c+x-bb+c=2b+ca+c

Wykonujemy wskazane działania.

xa+xc-a2-ac+xb+xc-b2-bc=2ba+2bc+2ca+2c2

Redukujemy wyrazy podobne.

xa+2xc-a2+xb-b2=2ba+3bc+3ca+2c2

Przenosimy wyrazy bez niewiadomej na prawą stronę równania i wyłączamy x przed nawias.

xa+2xc-a2+xb-b2=2ba+3bc+3ca+2c2

xa+2xc+xb=a2+b2+2ba+3bc+3ca+2c2

xa+b+2c=a2+b2+2ba+3bc+3ca+2c2

Rozkładamy prawa stronę równania na czynniki.

xa+b+2c=a2+ab+2ac+b2+ab+2bc+2c2+ac+cb

xa+b+2c=aa+b+2c+bb+a+2c+c2c+a+b

xa+b+2c=a+b+ca+b+2c

Dzielimy obie strony równania przez wyrażenie dodatnie a+b+2c i skracamy.

x=a+b+ca+b+2ca+b+2c

x=a+b+c

Odpowiedź:

Rozwiązaniem równia jest liczba x=a+b+c.

Teraz zadanie „na dowodzenie”. Podobne nieco do poprzedniego zadania, ale teraz w mianowniku ułamków znajduje się niewiadoma.

Przykład 3

Niech a, b będą liczbami rzeczywistymi takimi, że bab-a.

Wykażemy, że równanie

1x+1a+1b=1x+a+b

z niewiadomą x ma dwa rozwiązania.

Aby rozwiązać równanie

1x+1a+1b=1x+a+b

musimy założyć, że:

x0, x-a-b, a0, b0.

Sprowadzamy lewą stronę równania do wspólnego mianownika.

ab+xb+xaxab=1x+a+b

Przekształcamy równoważnie równanie.

ab+xb+xaxab-1x+a+b=0

ab+xb+xax+a+b-xabxabx+a+b=0

Ułamek jest równy 0, jeśli jego licznik jest równy 0. Wystarczy więc rozwiązać teraz równanie:

ab+xb+xax+a+b-xab=0

Mnożymy, odpowiednio grupujemy wyrazy i rozkładamy otrzymane wyrażenie na czynniki.

abx+a2b+ab2+x2b+xab+xb2+x2a+xa2+xab-xab=0

x2a+x2b+xab+xb2+a2b+ab2+xab+xa2=0

x2a+b+xba+b+aba+b+xaa+b=0

a+bx2+xb+ab+xa=0

a+b·xx+b+ax+b=0

a+bx+bx+a=0

Zapisujemy równoważna alternatywę.

a+b=0 lub x+b=0 lub x+a=0

a+b=0 – niezgodne z treścią zadania, bo b-a

x+b=0x=-b

x+a=0x=-a

Rozwiązaniami równania są liczby -a-b. Równanie ma dwa rozwiązania, co należało wykazać.

Równanie zawierające mianownik nie zawsze ma rozwiązanie – może być równaniem sprzecznym.

Równanie sprzeczne
Definicja: Równanie sprzeczne

Równanie, które nie ma rozwiązań, nazywamy równaniem sprzecznym.

Do rozwiązania równania zawierającego mianownik, często prowadzi równanie wykładnicze.

Przykład 4

Rozwiążemy równanie

31x=9xx-1.

Określamy dziedzinę równania:

x0x1.

Sprowadzamy potęgi do tej samej podstawy i porównujemy wykładniki.

31x=32xx-1

1x=2xx-1

Korzystamy z własności proporcji i mnożymy wyrażenia stojące po obu stronach równania „na krzyż”.

2x2=x-1

Rozwiązujemy otrzymane równanie kwadratowe.

2x2-x+1=0

=1-8=-7<0

Równanie kwadratowe nie ma rozwiązania. Zatem i rozpatrywane równanie wykładnicze nie ma rozwiązania.

Odpowiedź:

Równanie jest sprzecznerównanie sprzecznesprzeczne – nie ma rozwiązania.

W ostatnim zadaniu mamy do rozwiązania problem z kontekstem realistycznym. Wydaje się, że analogiczny, jak w Przykładzie 1, jednak, jak się przekonamy, trudniejszy. Istotne więc będzie dobre opisanie zależności wynikających z treści zadania.

Przykład 5

W bańce znajduje się mieszanina soli z wodą w stosunku 2:3. W dzbanku znajduje się mieszanina soli z wodą w stosunku 3:7. Obliczymy, ile kubków mieszaniny należy wziąć z każdego naczynia, aby otrzymać 12 kubków mieszaniny o stosunku soli do wody 3:5.

Oznaczmy:

x – liczba kubków mieszaniny, którą należy pobrać z bańki x0

12-x – liczba kubków mieszaniny, którą należy pobrać z dzbanka x12

25 – zawartości kubka zawierającego mieszaninę z bańki to sól

310 – zawartości kubka zawierającego mieszaninę z dzbanka to sól

Zatem

25x+31012-x

zawartości x kubków mieszaniny z bańki i 12-x kubków mieszaniny z dzbanka to sól.

Jednocześnie

12-25x+31012-x

zawartości x kubków mieszaniny z bańki i 12-x kubków mieszaniny z dzbanka to woda.

Budujemy równanie wynikające z treści zadania.

25x+31012-x12-25x+31012-x =35

Sprowadzamy najpierw do najprostszej postaci licznik i mianownik ułamka stojącego po lewej stronie równania.

25x+31012-x12-25x+31012-x =35

410x+ 3610-310x12-410x- 3610+310x=35

x+3684-x=35

Teraz mnożymy „na krzyż” i rozwiązujemy proste równanie liniowe.

5x+180=252-3x

8x=72

x=9

Wyznaczona liczba spełnia początkowe założenia: 0912.

Musimy jeszcze sprawdzić, czy mianownik równania dla x=9 jest różny od zera (wcześniej nie określiliśmy w sposób jawny dziedziny równania).

12-25·9+31012-9=12-185-3610+2710=12-4510=75100

Obliczmy, ile kubków mieszaniny należy wziąć z dzbanka.

12-9=3

Odpowiedź:

Z bańki należy wziąć 9 kubków mieszaniny, a z dzbanka tylko 3.

Słownik

równanie sprzeczne
równanie sprzeczne

równanie, które nie ma rozwiązań, nazywamy równaniem sprzecznym