Przeczytaj
Wedle mitu
Grecy za przyczynę wojny uznawali porwanie pięknej Heleny, żony króla Sparty Menelaosa, przez trojańskiego królewicza Parysa. W wielkiej wyprawie odwetowej na Troję wzięła udział koalicja greckich władców, na których czele stanął Agamemnon, król Myken (i brat Menelaosa).
Początki były tragiczne: aby zapewnić flocie pomyślne wiatry, Agamemnon złożył własną córkę Ifigenię w ofierze obrażonej bogini Artemidzie. Później nie było lepiej: walki o Troję były krwawe i uciążliwe; trwały dziesięć lat, a w boju często uczestniczyli sami bogowie podzieleni na dwie frakcje: progrecką i protrojańską. W ostatnim roku z walki wycofał się Achilles (wedle wyroczni zwycięstwo Greków było uzależnione od jego udziału w walkach), który ostatecznie powrócił po śmierci najbliższego przyjaciela, Patroklosa. Nie mogąc zdobyć Troi siłą, Grecy za radą przemyślnego Odyseusza postanowili wziąć miasto podstępem. Najpierw wykradli palladionpalladion, później zaś wprowadzili do miasta drewnianego konia (zostawili go pod bramami miasta, podczas gdy reszta wojska pozorowała odwrót spod Troi). Gdy koń znalazł się za murami, ukryci w jego wnętrzu Grecy wydostali się z kryjówki i otworzyli bramy miasta. Najeźdźców opanował szał: zabili wszystkich mieszkańców, miasto złupili i zrównali z ziemią. Przeżyła wyłącznie garstka niedobitków, z Eneaszem na czele, który uratował swojego syna i starego ojca, wynosząc go na plecach z pogromu.
Iliada i Odyseja
Iliada (Troję nazywano też Ilionem) Homera, najstarsza zachowana relacja o wojnie, opowiada o wydarzeniach ostatniego roku wojny trojańskiej. Właściwym tematem eposueposu jest gniew Achillesa, z powodu niesprawiedliwego (jego zdaniem) postępku Agamemnona, który odebrał mu brankę Bryzejdę. W wyniku tego wydarzenia Achilles wycofał się z walki, czym sprowadził na Greków wiele nieszczęść. Śmierć przyjaciela Patroklosa w walce z Hektorem, synem króla Troi, zmusza Achillesa do ponownego włączenia się do wojny. Rozwścieczony i zrozpaczony Achilles wyzywa Hektora na pojedynek. Jest to kulminacyjny moment poematu. Grecy wiedzieli – jak głosiła wyrocznia – że Troja upadnie jeśli Hektor zginie z ręki Achillesa. Trojańczyk ginie. Jego ciało zostaje zbezczeszczone: Achilles przywiązuje je do rydwanu i wlecze po ziemi. Poemat kończy opis pogrzebu Hektora, którego ciało we wzruszającej scenie Priam odzyskuje z rąk Achillesa. Odyseja podejmuje temat wojny trojańskiej tylko w ograniczonym zakresie. W początkowych fragmentach utworu Odyseusz, którego zasługom Homer w znacznej mierze przypisywał upadek Troi, wraca wspomnieniami do konia pułapki i ostatnich chwil wielkiego miasta. Dalsze części eposu opowiadają o perypetiach głównego bohatera, króla niewielkiej skalistej Itaki, który przez dziesięć lat tułał się (z woli bogów) po świecie, nim dotarł spod Troi do domu.
A historia?
Czy wojna trojańska była wydarzeniem historycznym, czy też raczej wymysłem mitografów i genialnego poety? Starożytni historycy uznawali ją za fakt historyczny, choć wskazywali różne daty upadku Troi, m.in. rok 1334 (Duris z Samos), 1250 (Herodot), 1135 (Efor). Najpopularniejsza jednak była data Eratostenesa: rok 1184. Stanowiła ona opcję pośrednią pomiędzy powyższymi. Z kolei współczesnej nauce z pomocą przyszła archeologia. Na wzgórzu HissarlikHissarlik w dzisiejszej Turcji odnaleziono pozostałości kilku osad, ale tylko dwie oznaczone numerami VI i VIIA (każda osada dostawała odpowiedni numer) można uznać za Troję z wojny trojańskiej.
Pierwszych odkryć w tym miejscu dokonał Heinrich Schliemann, niemiecki archeolog amator, w latach 70. XIX w. Osada numer VI pochodziła z ok. 1300 r. p.n.e. Było to miasto duże i zasobne, idealnie pasujące do obrazu utrwalonego przez Homera. Nie znaleziono w nim jednak śladów zniszczeń wojennych, brak także pozostałości po pożarze, który zwykle towarzyszył oblężeniu. Z kolei Troja VIIA padła w wyniku najazdu ok. 1200 r. p.n.e. (znaleziono ślady pożarów i groty strzał). W dodatku w tym samym czasie źródła hetyckiehetyckie mówią o państwie Ahhijawa, które może wiązać się z Achajami (tak Homer określał Greków). Problem w tym, że Troja VIIA była niewielka i biedna. Trudno uwierzyć, by Grecy organizowali wyprawę, aby złupić niezasobną mieścinę. Do dziś sprawa jest nierozstrzygnięta. Współcześni uczeni stoją na stanowisku, że do wojny trojańskiej najprawdopodobniej doszło, lecz nic pewnego o jej dacie ani przebiegu nie można powiedzieć.
Słownik
(gr. aoidos) zawodowy pieśniarz opiewający przy muzyce sławne czyny herosów; twórczość Homera wyrasta z tradycji ustnej, o czym świadczą powtarzalne elementy wplatane do opowieści (np. stałe epitety: Achilles niemal zawsze jest „szybkonogi”, Hektor zaś „wiejący kitą”); ułatwiały one aojdom recytację, bo dzięki temu jak współcześni muzycy jazzowi mogli łączyć wątki stałe i improwizowane
pierwszy gatunek, który rozwinął się w literaturze greckiej, poemat narracyjny zapisany w szczególnym metrum, tzw. heksametrem daktylicznym; do najstarszych należą Iliada i Odyseja oraz dzieła nieco późniejszego Hezjoda
lud posługujący się językiem indoeuropejskim, który w XVII w. p.n.e. stworzył potężne państwo na terenie dzisiejszej Azji Mniejszej; zostało ono rozbite ok. 1200 r. p.n.e. pod naporem Ludów Morza
współczesna nazwa wzgórza, na którym ulokowana była Troja, a w zasadzie Troje, w epoce starożytnej; w latach 1871–1874, 1878 i 1890 prowadził tam prace Heinrich Schliemann
(gr. palladion) posążek zbrojnej Ateny przechowywany w świątyni Ateny w Troi; wedle wierzeń miał zapewniać miastu nietykalność i bezpieczeństwo: dopóki znajdował się w mieście, Troi nie groziła zagłada
Słowa kluczowe
Troja, Achajowie, Achilles, Agamemnon, Hektor, Priam, czara Nestora, Odyseusz, wojna trojańska, starożytność, starożytna Grecja, antyk
Bibliografia
B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. 1, Warszawa 1988.
D. Musiał, Świat grecki od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008.
Eurypides, Andromacha, tłum. R.R. Chodkowski.
Gorgiasz, Pochwała Heleny, tłum. K. Tuszyńska.
Homer, Iliada, tłum. K. Jeżewska.
J. Griffin, Homer, tłum. R.A. Sucharski, Warszawa 1999.
B. Patzek, Homer i jego czasy, tłum. M. Tycner, Warszawa 2017.
Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012.