Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ludzie na co dzień wchodzą ze sobą w rozmaite relacje. Robią to w celu wymiany materialnych i niematerialnych dóbr – środków do życia, przysług, produktów konsumpcyjnych, prestiżu, miłości, bezpieczeństwa czy wiedzy. Zasoby tych dóbr są ograniczone, a niektórym uczestnikom życia społecznego udaje się uzyskać uprzywilejowany dostęp do części z nich. Z drugiej strony, niektóre z pożądanych dóbr są, z różnych powodów, niezbędne dla człowieka. Potrzebuje on ich do biologicznego przetrwania (żywność, mieszkanie, środki utrzymania) lub stanowią warunek zaspokojenia jego ważnych potrzeb (takich jak potrzeba bezpieczeństwa czy przynależności). Gdy poszukująca niezbędnych dla siebie dóbr jednostka wchodzi w relację z osobą, która dysponuje ich zmonopolizowanymimonopolzmonopolizowanymi zasobami, rodzi się władza.

Czym jest władza?

Zjawisko władzy można przedstawić jako nierównorzędny stosunek między osobami, w którym jedna jest w stanie narzucić swoją wolę drugiej. Może to zrobić, posługując się siłą fizyczną lub groźbą jej użycia. W taki sposób podlegamy władzy przestępcy, który nas napada na ulicy i żąda wydania portfela. Innym sposobem skłonienia kogoś do uległości jest wykorzystanie w tym celu uprzywilejowanego dostępu do dóbr, których dana osoba potrzebuje. Może to być władza, którą uzyskuje rząd, gdy gwarantuje swoim obywatelom bezpieczeństwo, lub pracodawca, który oferuje pracownikowi zatrudnienie i środki do życia. Im lepsza kontrola nad zasobami, które są dla ludzi niezbędne, tym bardziej skuteczna władza.

bg‑azure

Zastanów się, jakie dobra są szczególnie podatne na monopolizację.

Paweł Sztompka Socjologia. Analiza społeczeństwa

Zobaczmy kilka przykładów z zupełnie różnych dziedzin życia społecznego. Pierwszy to władza właściciela ziemskiego nad chłopem pańszczyźnianym. Chłop potrzebuje dostępu do ziemi, swoistego miejsca pracy, niezbędnego, aby zdobyć środki do życia dla siebie i rodziny. Nie ma możliwości zakupu ziemi na własność. Nie może też zagarnąć ziemi siłą. Pozostaje mu poddanie się władzy pana feudalnego, zrezygnowanie ze swojej wolności, bo w zamian za to otrzyma użytkowanie ziemi. Inny przykład do dziś szeroko spotykany w Indiach to osobista niewola za długi, gdy nie mogąc zwrócić pożyczki, dłużnik pracuje niewolniczo na rzecz wierzyciela, poddając się całkowicie jego władzy, czasem przez kilka pokoleń.

1 Źródło: Paweł Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012, s. 428.

Klasyczna koncepcja władzy

Zgodnie z koncepcją władzy przedstawioną przez amerykańskich psychologów społecznych, Johna Frencha i Bertrama Ravena, istnieje pięć podstawowych czynników, które sprawiają, że jedna osoba może mieć wpływ na zachowania drugiej.

RHWYV8XqdbyzN1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑azure

Zastanów się, który z wymienionych rodzajów władzy ma najbardziej trwały charakter.

Władza polityczna

Szczególną rolę odgrywa władza polityczna. Oznacza ona zdolność określonego podmiotu (osoby, grupy lub organu) do wpływania na zachowanie dużych zbiorowości społecznych za pomocą ustanawianego i egzekwowanego prawa. Władza polityczna opiera się na sile, czyli możliwości zmuszenia podporządkowanych osób do pożądanego przez rządzących zachowania, oraz na autorytecie, który wiąże się z dobrowolnym posłuchem rządzonych. Z władzą polityczną spotykamy się najczęściej w państwie. Choć rządzący odwołują się zarówno do swojej siły, jak i do autorytetu, trwałość i stabilność takiej władzy jest tym większa, im większą rolę odgrywa ten drugi czynnik. Autorytet władzy jest funkcją jej prawomocnościprawomocność władzyprawomocności – przekonania osób podporządkowanych, że uprzywilejowana pozycja rządzących jest uzasadniona.

bg‑azure

Zastanów się, jakie mogą być konsekwencje braku prawomocności władzy.

Jednym z aspektów legitymizacji rządu jest jego legalność. Autorytet władzy opiera się w tym przypadku na przekonaniu obywateli, że została ona ustanowiona oraz funkcjonuje zgodnie z obowiązującymi przepisami. Innym czynnikiem mającym wpływ na poczucie prawomocności władzy jest zgodność jej konstrukcji z powszechnie podzielanymi wartościami. Jeśli mieszkańcy kraju są przekonani, że rząd powinien reprezentować naród, władza narzucona i niepodlegająca kontroli społecznej albo sprawowana przez obce państwo nie będzie się cieszyła uznaniem. Istotną rolę odgrywa wreszcie przekonanie poszczególnych grup społecznych, że rządzący dbają o ich interesy i uwzględniają ich aspiracje. Permanentna dyskryminacja określonej zbiorowości żyjącej w państwie, np. mniejszości narodowej, może sprawić, że nie będzie ona uznawała autorytetu rządu. Lekceważenie potrzeb wielu różnych społeczności może skutkować wręcz powszechną delegitymizacją władzydelegitymizacja władzydelegitymizacją władzy.

Słownik

delegitymizacja władzy
delegitymizacja władzy

uznanie władzy za nieprawomocną przez uczestników życia społecznego, oznaczające zakwestionowanie jej prawa do dalszego rządzenia

klasa społeczna
klasa społeczna

zbiorowość ludzi wyodrębniona na podstawie pozycji ekonomicznej w społeczeństwie jej członków, np. robotnicy, chłopi, burżuazja, czy w innej klasyfikacji: klasa wyższa, klasa średnia i klasa niższa

monopol
monopol

dostęp do określonych zasobów lub praw na zasadzie wyłączności, np. wyłączne prawo do handlu bronią, na poszukiwanie złóż na danym terenie

polis
polis

jednostka polityczna w starożytnej Grecji określana jako państwo‑miasto, rozpowszechniona zwłaszcza w VII–V w. p.n.e.

prawomocność władzy
prawomocność władzy

akceptacja przez społeczeństwo organów władzy i uznawanie ich prawa do rządzenia

umowa społeczna
umowa społeczna

hipotetyczne porozumienie między ludźmi w stanie natury, powołujące do istnienia państwo z władzą polityczną; koncept występujący u niektórych filozofów politycznych (m.in. u Thomasa Hobbesa, Johna Locke’a i Jana Jakuba Rousseau)