Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat fenomenologii i Romana Ingardena, zapoznaj się z materiałami:
Czym jest fenomenologia?Czym jest fenomenologia?
Główni przedstawiciele fenomenologiiGłówni przedstawiciele fenomenologii
Człowiek w filozofii Romana IngardenaCzłowiek w filozofii Romana Ingardena
Roman Ingarden. Polski wkład w rozwój fenomenologiiRoman Ingarden. Polski wkład w rozwój fenomenologii=
Roman Ingarden (1893‑1970) jest jednym z najważniejszych filozofów polskich. Ten uczeń i współpracownik Edmunda HusserlaEdmunda Husserla (1859‑1938), jeden z najwybitniejszych przedstawicieli szkoły fenomenologicznej, wybitny kontynuator koncepcji filozoficznych swego mistrza, ma wyjątkowe miejsce na mapie polskiej historii filozofii. Poza przedstawicielami szkoły lwowsko‑warszawskiej, reprezentującymi nurt filozofii języka, jest Ingarden najbardziej rozpoznawalnym przedstawicielem polskiej XX‑wiecznej filozofii. Szczególne miejsce w jego myśli zajmują zagadnienia estetyczne oraz etyczne. Książeczka o człowieku jego autorstwa jest wciąż aktualnym tekstem prezentującym spójną, antropologiczną i etyczną koncepcję człowieka, zaś teoria sztuki (zwłaszcza literatury) stanowi podstawę wciąż żywej metody badania tekstów kultury.
Podstawowe założenia fenomenologii
Fenomenologia jest oryginalnym kierunkiem filozoficznym powstałym na początku XX w. jako rodzaj kontynuacji klasycznej refleksji filozoficznej, ujętej w nowoczesną formę metodologiczną, alternatywną wobec poglądów pozytywistów i neopozytywistów. Fenomenologia zakłada, że możliwe jest uprawianie filozofii przy zachowaniu jasności, precyzji, sensowności i prawomocności jej twierdzeń oraz koncentracji jedynie na faktach – stanach rzeczy danych nam w doświadczeniu. Nie roszcząc sobie pretensji do badań w zakresie objętym przyrodoznawstwem, fenomenologia zaproponowała metodę poznawania świata, w szczególności świata kultury – ludzkich działań i wytworów oraz wartościwartości im przypisywanych – oddaloną od analizy zagadnień metafizycznych i ograniczoną do analizy fenomenów (zjawisk)fenomenów (zjawisk) – tego, co bezpośrednio dane i dające się ująć w doświadczeniu zmysłowym.

Twórcą fenomenologii był Edmund Husserl, który odwołując się do ustaleń Kanta na temat ludzkich ograniczeń poznawczych, zaproponował metodyczny sposób przekroczenia świata fenomenów (zjawisk) i docierania do istoty rzeczy, ponieważ uważał, że w zjawiskach, które są doświadczalnymi, obiektywnymi odpowiednikami rzeczy, ujawnia się ich istota. Dlatego poprzez analizę tego, jak jawią nam się rzeczy, możemy dotrzeć do wiedzy pewnej o nich samych. Swą metodę nazwał, nawiązując znów do myśli wielkiego królewieckiego filozofa, „analizą transcendentalnąanalizą transcendentalną” (inaczej „analizą fenomenologiczną”). Jej istota polega na analizie zjawisk w sposób „czysty”, pozbawiony wcześniejszych założeń, uprzedzeń, przekonań zakłócających świadomość poznającego i zaciemniających przedmiot poznania. Odrzucenie tych założeń Husserl nazywał „redukcją fenomenologicznąredukcją fenomenologiczną (transcendentalną)” albo „wzięciem w nawias” wszelkiej wiedzy, która wykracza poza to, w jaki sposób przedmiot poznania jawi się nam bezpośrednio – „naocznie”.
Innym fundamentalnym twierdzeniem Husserla było oddzielenie przedmiotów świadomościświadomości od jej aktów i wprowadzenie pojęcia intencjonalnościintencjonalności. Pojęcie to dotyczyło określenia swoistego nastawienia świadomości na ujmowane w niej przedmioty. Roman Ingarden uznał intencjonalność za odrębny (inny niż np. realny czy idealny) sposób istnienia przedmiotów. Intencjonalność w tym sensie dotyczyła istnienia w ludzkiej świadomości i dla ludzkiej świadomości. Intencjonalnie istnieją według fenomenologów m.in. takie treści ludzkiej świadomości, jak sensy językowe, zawartość dzieł sztuki. Ich intencjonalny charakter wyraża się w tym, że są one przedmiotem dla ludzkiej świadomości i poza nią nie istnieją. W swym najważniejszym dziele z zakresu ontologii – Sporze o istnienie świata – Ingarden wbrew Husserlowi ostatecznie dochodził do wniosków realistycznychwniosków realistycznych, czyli uznał realne istnienie przedmiotów danych nam w doświadczeniu, a więc istnienie rzeczywistości poza naszą świadomością.
Myśl estetyczna Romana Ingardena
Ingardenowska koncepcja człowieka
W zakresie etycznym Ingarden podejmował problematykę ontologii (statusu bytowego) wartości etycznych, dotyczących ludzkiego działania, norm i sądów wartościujących. Zwracał uwagę na różnice pomiędzy wartościami a dobramidobrami, czy przeżyciami, np. różnice pomiędzy dobrem w sensie etycznym a pożytkiem w sensie praktycznym, czy przyjemnością w sensie psychicznym. Głównym dziełem antropologicznym, popularyzującym myśl etyczną Ingardena była niewielkich rozmiarów i przystępnym językiem napisana Książeczka o człowieku (1972).

Ingarden pojmował człowieka jako istotę zanurzoną w kulturze, tworzącą świat kultury i wartości. Pisał on:
O naturze ludzkiejNatura ludzka polega na nieustannym wysiłku przekraczania granic zwierzęcości tkwiącej w człowieku i wyrastania ponad nią człowieczeństwem i rolą człowieka jako twórcy wartości. Bez tej misji i bez tego wysiłku wyrastania ponad samego siebie człowiek zapada z powrotem i bez ratunku w swoją czystą zwierzęcość, która stanowi jego śmierć.
Źródło: Roman Ingarden, O naturze ludzkiej, [w:] tegoż, Książeczka o człowieku, Kraków 1998, s. 25.
Przekraczanie granic zwierzęcości polega według Ingardena na tworzeniu kultury – wytworów materialnych i niematerialnych, które tworzą ciągłość miedzy pokoleniami ludzi, składają się na ludzką historię:
Człowiek i jego rzeczywistośćCzłowiek tym się mianowicie m.in. odróżnia od [innych] zwierząt, że nie tylko opanowuje przyrodę w granicach bez porównania szerszych, niż to jest dostępne dla zwierząt, a nawet ją przekształca i przystosowuje do swych potrzeb i wymogów, ale nadto – i w tym leży jego rys istotny – że wytwarza sobie pewną zupełnie nową rzeczywistość, quasi‑rzeczywistość. […] Człowiek tę rzeczywistość wytwarza najwyższym swym wysiłkiem, nieraz trudem i ofiarą całego życia, największym wykwitem swej genialności. […] Dopiero przez to, że wytwarza rzeczywistość, która ujawnia lub ucieleśnia w sobie wartości dobra, piękna, prawdziwości i prawa, że pozostaje w swym życiu, a przynajmniej w tym, co w życiu jego jest jedynie ważne, na służbie realizowania wartości w rzeczywistości przez siebie wytwarzanej, dopiero przez to osiąga swe właściwe człowieczeństwo, swe o człowieczeństwie jego stanowiące posłannictwo: staje się człowiekiem pośredniczącym pomiędzy tym, co jest tylko „przyrodą”, a tym, co on jeno w przybliżeniu, jakby w odblasku może przeczuwać w ujawnionych i ucieleśnionych przez siebie wartościach.
Źródło: Roman Ingarden, Człowiek i jego rzeczywistość, [w:] tegoż, Książeczka o człowieku, Kraków 1998, s. 29–38.

Ingarden zwracał także szczególną uwagę na kwestię odpowiedzialności człowieka, która wiąże się dla filozofa z ludzką świadomością i z tym związaną gotowością przyjęcia konsekwencji za podejmowane przez siebie decyzje:
O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznychTym „kimś”, tzn. sprawcą, który ma ponosić za coś odpowiedzialność, może być jedynie jakiś człowiek. Ale nie każdy człowiek i nie w każdej sytuacji. Jako sprawca rzeczywiście ponoszący odpowiedzialność wchodzi w rachubę tylko człowiek, który w momencie działania jest tego świadom i posiada wszystkie „normalne” zdolności niezbędne do opanowania sytuacji i który wreszcie coś czyni albo w momencie, w którym miał uczynić coś określonego, zaniecha uczynienia tego.
Źródło: Roman Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, [w:] tegoż, Książeczka o człowieku, Kraków 1998, s. 77.
Słownik
analiza docierająca do przedmiotu w sposób „czysty”, bez uprzednich założeń
byt istniejący tylko w świadomości i adresowany do świadomości
w aksjologii (teorii wartości) przedmioty, na których ujawniają się wartości, np. w przypadku wartości etycznych – określone działania lub intencje; w odniesieniu do wartości estetycznych – konkretne dzieła sztuki
(gr. phainomenon – to, co się jawi) – treść doświadczenia zmysłowego; to, jak ujawniają się rzeczy ludzkiej świadomości w doświadczeniu zmysłowym, oraz to, co odbieramy w naocznym, bezpośrednim doświadczeniu
nastawienie świadomości na określone przedmioty, ujmowane w doświadczeniu; w teorii Romana Ingardena – sposób istnienia treści w świadomości
w teorii dzieła sztuki Romana Ingardena proces i efekt działania odbiorcy, uzupełniającego „luki i miejsca niedookreślenia” w schemacie dzieła sztuki wytworzonym przez artystę
stanowisko przeciwstawne idealizmowi, przyjmujące istnienie realnych bytów, niezależnych w bytowaniu od poznającego przedmiotu i jego świadomości
ograniczenie poznania do naoczności, do tego, co bezpośrednio dane w doświadczeniu
w ujęciu fenomenologicznym władza poznawcza pozwalająca ujmować dane doświadczenia w kategoriach myślowych
swoiste byty, ujawniające się w dobrach, realizowane przez ludzi w ich działaniach i wytworach oraz w ich odbiorze i ocenie, zależne do kultury, w której powstają i są aktualizowane
wartości włożone w dzieło przez artystę wskutek jego zdolności/sprawności
wartości natury i przedmiotów wytworzonych przez człowieka, aktualizowane w przeżyciu estetycznym – doświadczeniu jakości przedmiotów bez względu na ich użyteczność
wartości ludzkich czynów i intencji