Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Po czym rozpoznać wczesnobarokowe dzieła

Utwory literackie powstałe w pierwszej fazie baroku wykazywały wiele podobieństw do dzieł wydawanych na zachodzie Europy. Polscy autorzy inspirowali się przede wszystkim twórcami hiszpańskimi, angielskimi i francuskimi. Niejednokrotnie tłumaczyli na język polski utwory popularne za granicą, m.in. eposyeposeposy rycerskie Orland szalony Ludovica Ariosta czy Jerozolima wyzwolona Torquata Tassa. Rodzimą twórczość zdominowała poezja. We wczesnym baroku było w niej wiele miejsca na rozważania nad ludzką egzystencją, dlatego nazywamy ją poezją metafizyczną. Uprawiający ją autorzy poruszali kwestię rozdarcia wewnętrznego jednostki, jej dylematów związanych z sensem życia i losem duszy po śmierci. Zwykle w tego typu utworach bohaterem targają skrajne emocje, ale ostatecznie wybiera on dobro i zwraca się ku Bogu. Tak jak w renesansie twórcy głosili pochwałę rozsądku, harmonii i stateczności, ale także zwracali uwagę na kruchość ludzkiego życia, jego przemijanie. Eksperymentowali, łącząc motywy biblijne z antycznymi, np. pochodzącymi z mitów greckich. Chętnie pisali również eposy, w których nawiązywali do aktualnej sytuacji w kraju.

RhuFmdw4Jzy7K
Obraz włoskiego malarza barokowego Bernarda Strozziego powstały w latach 1630–1644.
Jaką znaną z historii kultury opowieść przedstawia obraz? Co łączy to dzieło z literaturą barokową?
Źródło: Muzeum Narodowe w Poznaniu, domena publiczna.

Pierwsi barokowi literaci

R1U78FLiPqgFt1
Autor nieznany, Maciej Kazimierz Sarbiewski, II poł. XVII w.
Które elementy graficzne wskazują na to, że autor był ceniony za życia?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Autorami wczesnobarokowymi byli Mikołaj Sęp Sarzyński, Daniel Naborowski, jezuitazakon jezuitów, jezuicijezuita Maciej Kazimierz Sarbiewski i Samuel Twardowski. Sęp Sarzyński (Rytmy abo wiersze polskie) i Naborowski (Krótkość żywota, Marność) należeli do poetów metafizycznychmetafizykametafizycznych. Piszący po łacinie Sarbiewski zdobył sławę zarówno w kraju, jak i za granicą. Jego liryki (Lyricorum libri) można było znaleźć w bibliotekach i domach prywatnych w całej Europie. Był związany z Akademią Wileńską, na której ukończył studia, a następnie wykładał retorykęretorykaretorykę i poetykę oraz obronił doktoraty z filozofii i teologii. W 1635 r. jezuita został kaznodzieją króla Władysława IV. Z kolei na bogatej liście utworów Twardowskiego na uwagę zasługuje wydany w 1655 r. poematpoematpoemat Nadobna Paskwalina. Jest to przykład połączenia mitologii greckiej z przekazem biblijnym. Oprócz antycznych bogów, takich jak Wenus, Mars czy Apollo, w utworze pojawiają się śmiertelnicy, np. tytułowa Paskwalina. Całość utrzymana jest w baśniowej konwencji z wykorzystaniem motywu snu. Zupełnie inne pisarstwo, skoncentrowane wyłącznie na krzewieniu kontrreformacjikontrreformacjakontrreformacji, uprawiał jezuita Piotr Skarga. Co ciekawe, o ile czytelnicy docenili jego Żywoty świętych, o tyle słynne dziś Kazania sejmowe nie zostały zauważone przez ówczesną publiczność. Popularność zyskały w XIX w., kiedy polskie elity dostrzegły w nich przepowiednię upadku Rzeczypospolitej.

W ogniu wojny i cieniu kontrreformacji

Barok dojrzały przypadał na okres od elekcji Władysława IV w 1632 r. do śmierci Jana III Sobieskiego w roku 1696. W tym okresie duży wpływ na twórczość pisarzy miał sarmatyzm, dlatego niektórzy historycy i literaturoznawcy piszą o tzw. polskim baroku. Druga połowa XVII w. przyniosła wyniszczające wojny, które zaważyły na tematyce podejmowanej przez polskich autorów oraz na sposobie pisania. Coraz rzadziej autorzy interesowali się nurtami ogólnoeuropejskimi i częściej powielali utarte schematy. W utworach stosowali wtrącenia łacińskie (makaronizmymakaronizmmakaronizmy), a tytuły stały się wyjątkowo długie. Pisano przede wszystkim panegirykipanegirykpanegiryki i pisma o charakterze politycznym oraz moralizatorskim, a także religijnym (katechizmy, modlitewniki, zbiory kazań), dość powtarzalne i sięgające do znanych form. Duży wpływ na treści miały kontrreformacja i rekatolicyzacja. Na fali rosnącej ksenofobiiksenofobiaksenofobii szlachty, spowodowanej wojnami toczonymi z innowiercami, na terenie całej Rzeczypospolitej (z wyjątkiem miast pruskich) postępowała marginalizacja protestantyzmu i prawosławia. W 1658 r. wypędzono arianarianinarian, w 1668 r. wprowadzono karę banicjibanicjabanicji za odstąpienie od wiary rzymskokatolickiej, aż w końcu w 1733 r. pozbawiono niekatolików praw politycznych (nie mogli posłować na sejm ani sprawować urzędów). Tak narodził się w zbiorowej świadomości model szlachcica‑katolika.

R158BupzAdoCV1
Sytuacja wyznaniowa w I Rzeczypospolitej w drugiej połowie XVI wieku. Wskaż tereny zamieszkiwane przez protestantów, których dotknęła ustawa sejmowa z 1658 roku.
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.

W szerzeniu potrydenckiej pobożności niebagatelną rolę odegrała działalność oświatowa zakonów, zwłaszcza jezuitów. Korzystając z mecenatu magnackiego i szlacheckiego, stworzyli oni sieć szkół średnich, które szybko zdobyły renomę. To w nich szlachta poznawała poważną literaturę i podstawy retoryki. Szkoła stanowiła także narzędzie utwierdzania uczniów, czyli przyszłych obywateli, w wierze. Duże znaczenie miały drukarnie, które w większości znajdowały się w rękach zakonów. Działała ponadto cenzura kościelna – każda książka musiała być zaakceptowana przez biskupa. W konsekwencji literatura religijna zdominowała ówczesny rynek wydawniczy, a utwory świeckie coraz częściej były odczytywane w czasie spotkań rodzinnych i towarzyskich oraz trafiały do zainteresowanych w odpisach. Dziś możemy je znaleźć w szlacheckich księgach prywatnych, tzw. silva rerumsilva rerumsilva rerum (łac., las rzeczy).

Polecenie 1

Na podstawie architektury przedstawionych budowli wskaż cechy uczelni jezuickich, które świadczyłyby o ich dominującej roli w staropolskiej edukacji.

Pisarze tzw. polskiego baroku

Ze względu na swoją uprzywilejowaną pozycję w państwie pisarstwem zajmowała się przede wszystkim szlachta. Z baroku pochodzi pierwszy znany nam utwór poetycki autorstwa kobiety: Transakcyja abo opisanie całego życia jednej sieroty Anny Stanisławskiej. U schyłku epoki w jej ślady poszło jeszcze kilka innych dam, m.in. Elżbieta Drużbacka, jednak to głównie mężczyźni zostawali pisarzami. Ze względu na swoją aktywność w życiu publicznym bardzo często skupiali się oni na zagadnieniach politycznych. Łukasz Opaliński, marszałek wielki koronny i zwolennik reform lansowanych przez Jana II Kazimierza, w 1641 r. wydał Rozmowę plebana z ziemianinem, w której próbował przekonać szlachtę do zmiany regulaminu sejmowania. Z kolei jego brat Krzysztof, pozostający w opozycji do dworu, wydał pełne krytyki pod adresem szlachty i króla Satyry albo przestrogi do naprawy rządu i obyczajów w Polszcze należące (1650 r.). Wacław Potocki zaś, arianin, który po 1658 r. dokonał konwersjikonwersja religijnakonwersji, aby móc zostać w Rzeczypospolitej, napisał epos historyczny Wojna chocimska. Nakreślił w nim niepochlebny obraz polskich elit, nieodpowiedzialnie korzystających ze swoich przywilejów. Przeciwstawił im ideał średniowiecznego rycerza.

Polecenie 2

Na podstawie galerii portretów scharakteryzuj szlachecką modę drugiej połowy XVII wieku.

RJCb39o0owJ8i1
Karta tytułowa Psalmodii polskiej Wespazjana Kochowskiego, wydanie z 1695 r.
Czy odwołując się wyłącznie do okładki, bez wnikania w treść utworu, można udowodnić, że mamy do czynienia z dziełem barokowym? Uzasadnij odpowiedź.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Do magnatów sięgających po pióro należeli Jan Andrzej Morsztyn i Stanisław Herakliusz Lubomirski. Obaj traktowali działalność literacką jako rozrywkę. Morsztyn rzadko pisał o polityce. Był typowym poetą dworskim i tworzył lekkie utwory sławiące miłość cielesną (erotyki). Nigdy ich nie wydał, ponieważ stale je poprawiał, uważając za niedoskonałe. Lubomirski zajmował się zarówno tematami ogólnymi, jak i politycznymi (zbiór rozważań etycznych Adverbiorum moralium, O znikomości rad, Rozmowy Artaksesa i Ewandra). Polskim Tacytem nazywano polityka i publicystę Andrzeja Maksymiliana Fredrę. Podejmował on głównie tematy polityczne, gospodarcze i wojskowe, rzadziej obyczajowe. Średniozamożnym szlachcicem był z kolei Wespazjan Kochowski. Udzielał się w życiu publicznym i początkowo to właśnie w celach politycznych wykorzystywał swój talent. Jego debiutanckim utworem był poemat Kamień świadectwa wielkiego w Koronie Polskiej senatora niewinności, napisany w obronie Jerzego Sebastiana Lubomirskiego, przywódcy rokoszu z lat 1665–1666. Pod koniec życia Kochowski napisał swoje najważniejsze dzieło, tj. Psalmodię polską (1695 r.). Nakreślił w niej koncepcję mesjanizmu szlacheckiego, charakterystycznego dla kultury sarmackiejsarmatyzmsarmackiej. Z jednej strony ganił zachowania szlachty i nawoływał do pokuty, z drugiej gloryfikował złotą wolnośćzłota wolnośćzłotą wolność i podkreślał rolę Polski w świecie, rysując ją jako przedmurze chrześcijaństwa (utwór powstał po wiktorii wiedeńskiej, w trakcie trwającej wojny z Turcją).

Pamiętnikarze i miłośnicy pisania listów

W drugiej połowie XVII w. szlachta coraz chętniej spisywała dzienniki i pamiętniki. Zwykle ich odbiorcami byli młodzi członkowie rodziny, a w dalszej perspektywie kolejne pokolenia rodu. W ten sposób autorzy kultywowali pamięć o swoich przodkach, jak również robili dla siebie miejsce w pamięci potomnych. Dla nas zapiski te są bardzo cennym źródłem wiedzy o epoce staropolskiej. Pod względem literackim wyjątkowo wartościowym przykładem pozostają pamiętniki raczej ubogiego szlachcica z Mazowsza Jana Chryzostoma Paska. Opisywał w nich swoje przeżycia z czasów pełnienia służby wojskowej w oddziałach hetmana Stefana Czarnieckiego (1656−1666) oraz pracy w gospodarstwie (1667−1688). Pamiętniki Paska to przykład szlacheckiej gawędy − opowieści ukazującej obraz sarmackiej obyczajowości, utrzymanej w prostej konwencji. Ukazały się one drukiem dopiero w XIX w. i szybko okrzyknięto je „epopeją Sarmacji polskiej”. Inspirowały wielkich pisarzy tego okresu, m.in. Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Henryka Sienkiewicza.

RcVbvLpTkjN31
Juliusz Kossak, Jan Chryzostom Pasek pod Lachowiczami w 1660 r., XIX wiek.
Jakie cechy charakteru szlachcica wyeksponował na obrazie XIX‑wieczny malarz?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W epoce baroku rozwijała się również epistolografia, czyli sztuka pisania listów. Poruszano w nich różne tematy od treści obrad sejmowych, plotek z życia towarzyskiego po ceny wołów. Teoretycznych i praktycznych aspektów pisania listów uczono się w gimnazjach, a szczególnej wprawy oczekiwano od sekretarzy i pisarzy pracujących w kancelariach. Najwartościowsze pod względem literackim były jednak listy prywatne. Za przykład może posłużyć korespondencja króla Jana III Sobieskiego do żony Marii Kazimiery de La Grange d’Arquien, którą nazywał w niej swoją Marysieńką.

R1BSi7x1fl70Q
Nagranie filmowe dotyczące tematów, o których Polacy pisali podczas baroku, część pierwsza.
Polecenie 3

Wymień najważniejszych twórców pierwszego i drugiego etapu polskiego baroku. Określ, jaki nurt reprezentowali.

Polecenie 4

Wyjaśnij, skąd w czasie baroku wzięła się popularność pamiętników. Jakie wydarzenia mogły mieć na to wpływ?

RvIZnmq5UCIJf
Nagranie filmowe dotyczące tematów, o których Polacy pisali podczas baroku, część druga.
Polecenie 5

Wymień twórców późnego baroku polskiego.

Polecenie 6

Opisz pierwszą polską gazetę. Jaki był cel jej wydania?

Słownik

arianin
arianin

wyznawca arianizmu – kierunku w teologii chrześcijańskiej zapoczątkowanego przez kapłana Ariusza w IV w. w Aleksandrii, odrodzonego w okresie reformacji; inaczej: brat polski, socynianin, antytrynitariusz; arianie przede wszystkim odrzucali dogmat Trójcy Świętej, twierdząc, że Syn‑Logos nie jest bogiem, a jedynie pierwszym i najdoskonalszym stworzeniem Boga‑Ojca, i że Duch Święty powstał za sprawą Syna

banicja
banicja

(łac. bannitus - skazany na wygnanie) kara obejmująca wykluczenie ze środowiska, wygnanie z kraju i pozbawienie praw obywatelskich

epos
epos

(z gr. epos − słowo) dłuższy utwór literacki nawiązujący do wzorów antycznych, który wychwala czyny bohaterów narodowych; jego tłem są często wydarzenia znane z historii, mity lub legendy

kontrreformacja
kontrreformacja

(z łac. contra – przeciw + reformatio – przekształcenie) ruch w Kościele katolickim zapoczątkowany przez sobór trydencki, będący reakcją na reformację i dążący do wewnętrznej naprawy Kościoła; jej realizatorzy dbali o wykształcenie i moralność duchownych oraz szerzyli nauki katechizmu i nawoływali wiernych do wzmożonej pobożności

ksenofobia
ksenofobia

(z gr. ksenos – obcy + phobos – strach) niechęć, wrogość, lęk wobec obcych

konwersja religijna
konwersja religijna

(z łac. conversio – odwrócenie) zmiana wyznania

makaronizm
makaronizm

(franc. macaronisme, wł. maccheroni − makaron) obcy, zwykle łaciński wyraz lub zwrot wpleciony do tekstu w danym języku ojczystym

metafizyka
metafizyka

(łac. metaphysica) filozoficzna nauka; rozważania na tematy wykraczające poza doświadczenie; poznanie istoty rzeczy i zasad bytu; rozważania nad tym co niepoznawalne i tajemnicze; niedostępne dla zmysłów; rzeczy trudne do zrozumienia

poemat
poemat

(z gr. poiema – utwór) dłuższy utwór poetycki (wierszowany) o charakterze epickim lub lirycznym, zwykle dotyczący poważnych tematów

panegiryk
panegiryk

(z łac. panegyricus, gr. panegyrikos – uroczysty, pochwalny) utwór literacki wychwalający (często przesadnie) osoby, czyny lub wydarzenia

retoryka
retoryka

(gr.), sztuka wygłaszania mów; teoria wymowy, a dawniej również przedmiot nauczania, w ramach którego uczniowie kształtowali umiejętność doboru słów, konstruowania zdań oraz posługiwania się przekonywującymi argumentami i figurami retorycznymi

sarmatyzm
sarmatyzm

ideologia, obyczaje i styl życia polskiej szlachty od schyłku XVI do połowy XVIII w.; opierał się na tzw. micie sarmackim, według którego fragment Rzeczypospolitej był częścią starożytnej Sarmacji, a stan szlachecki wywodził się z zamieszkujących te tereny bitnego ludu Sarmatów; rozkwit kultury sarmackiej przypadł na epokę baroku, przejawiała się ona w szlacheckiej dumie ze starożytnych korzeni, ożywiała mocarstwowe zapędy i propagowała ideał mężnego szlachcica‑rycerza, przywiązanego do swoich wolności i przywilejów, promowała także ideał szlachcica‑ziemianina, który wojaczkę zamienia na obowiązki gospodarskie; sarmatyzm zakładał również pełną barokowych rytuałów religijność i umacniał przekonanie o Polsce jako „przedmurzu chrześcijaństwa”, broniącego Europę przed zalewem niewiernych; sarmaci byli pewni siebie i zwykle stawiali się ponad inne narody, z zasady żywiąc niechęć do wszelkich nowinek z zagranicy

silva rerum
silva rerum

(łac., las rzeczy) prywatne księgi szlacheckie, w których zapisywano wszystko, co autorowi wydawało się ważne lub interesujące: wiadomości publiczne, dokumenty prawne, fragmenty pism politycznych i mów, informacje na temat rodziny i przyjaciół, utwory literackie (własne i innych), dowcipne historie czy przepisy kulinarne

sobór trydencki
sobór trydencki

sobór powszechny obradujący z przerwami w latach 1545−1563; został zwołany przez papieża w odpowiedzi na szerzącą się w Europie reformację i coraz liczniejsze naciski środowisk kościelnych oczekujących reform; odrzucił główne idee reformacji i opracował program odnowy Kościoła, zapoczątkowujący kontrreformację

zakon jezuitów, jezuici
zakon jezuitów, jezuici

Towarzystwo Jezusowe (łac. Societas Iesu), katolicki zakon męski założony w 1534 r. przez św. Ignacego Loyolę w Paryżu; celem Towarzystwa było wspieranie Kościoła rzymskokatolickiego poprzez pracę oświatową i misyjną; w wyniku narastającej krytyki ze strony filozofów oświecenia oraz konfliktów między władcami europejskimi a jezuitami papież Klemens XIV rozwiązał zakon w 1773 r.; został on przywrócony na początku XIX w. przez papieża Piusa VII

złota wolność
złota wolność

określenie używane w odniesieniu do przywilejów i swobód, jakimi cieszyła się szlachta w Rzeczypospolitej od XVI do XVIII w., do najważniejszych należały: formalna równość wobec prawa w obrębie stanu szlacheckiego, nietykalność osobista (zakaz więzienia bez wyroku sądowego), realny udział w rządach (konstytucja Nihil novi, która zakazała królowi uchwalania nowych praw bez zgody izby poselskiej i senatu; liberum veto, czyli prawo każdego z posłów do zerwania obrad sejmu; elekcja viritim – wybór króla z udziałem całej szlachty)

Słowa kluczowe

barok, literatura, kontrreformacja, XVII w., kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów, sarmatyzm, Rzeczypospolita Obojga Narodów

Bibliografia

C. Hernas, Barok, Warszawa 2008.

Historia literatury polskiej w zarysie, red. A. Stępień, M. Wilkoń, Warszawa 1978.

Z. Libera, J. Pietrusiewiczowa, J. Rytel, Literatura polska. Od średniowiecza do oświecenia, Warszawa 1989.

S.H. Lubomirski, Rozmowy Artaksesa i Ewandra, red. A. Karpiński, Warszawa 2006.

Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, cz. 2, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, Wrocław 1981.