Przeczytaj
Co to znaczy być człowiekiem zakorzenionym i czym jest wykorzenienie?
Powieść Orzeszkowej można odczytać na wiele sposobów: jako powieść XIX‑wiecznego realizmurealizmu, ukazującą ówczesne polskie społeczeństwo, jako przykład literatury pozytywistycznej, propagującej kult pracy czy też po prostu jako powieść o miłości ze szczęśliwym zakończeniem. Jedna z możliwych interpretacji ukazuje Nad Niemnem jako powieść o zakorzenieniu w tradycji. Do takich wniosków prowadzi analiza powieściowych kategorii czasu i przestrzeni – jako składników świata przedstawionego utworu – uwzględniająca ich sensy symbolicznesymboliczne. Jest to zarazem odczytanie, które czyni z powieści Orzeszkowej dzieło w swej wymowie aktualne do dziś, gdyż pojęcia zakorzenienia i wykorzenienia mają szczególne znaczenie dla współczesnego człowieka.

Na początku rozważmy sens tych pojęć: zakorzeniać się – to zapuścić korzenie (tak mówimy o roślinie i – metaforycznie – o człowieku), umocnić się w podłożu za pomocą korzeni, mocno przyczepić się do podłoża, wrosnąć, znaleźć oparcie, umocnić swoją pozycję w jakimś miejscu. Słowa zakorzenić używamy też w znaczeniu: uczynić coś swoim przyzwyczajeniem, nałogiem; stąd wywodzi się frazeologizm: głęboko zakorzeniony zwyczaj. Natomiast człowiek zakorzeniony to człowiek silnie przywiązany do jakiegoś systemu wartości bądź systemu znaków, mający w nim oparcie. Można więc zakorzenić się w tradycji, kulturze.
I analogicznie:
wykorzeniać – to wyrywać, usuwać skądś rośliny wraz z korzeniami, zwalczać, dążyć do całkowitego wyrugowania czegoś, niszczyć. Człowiek wykorzeniony to – w przenośnym znaczeniu – ktoś pozbawiony oparcia, wyrwany ze swego miejsca, środowiska, tradycji itp. Określenie to – będące stosunkowo młodym nabytkiem języka – obecnie często używane jest w literaturze, w mediach, a nawet języku potocznym. O czym świadczy ta popularność? Sformułowanie to nazywa ważne dla współczesnego człowieka zjawisko, jest określeniem jego kondycji. Analiza zebranego słownictwa prowadzi do wniosków ważnych dla interpretacji powieści Orzeszkowej: pojęcie zakorzenienia wiąże się z miejscem, a więc z przestrzenią, ale odnosi się także – a może przede wszystkim – do rodziny, języka, historii, tradycji, trwałości, czyli do tego, co ma związek z kategorią czasu.
Symbolika przestrzeni i czasu w Nad Niemnem
Przyjrzyjmy się dokładniej, jak przestrzeń i czas funkcjonują w dziele Orzeszkowej. Zgodnie z poetyką XIX‑wiecznej powieści realistycznej, miejsca, w których rozgrywają się wydarzenia, są rzeczywiste, a czas powieściowy ściśle wiąże się z konkretną sytuacją historyczną. Określimy je bez trudu:

miejsce – Litwa, nadniemeńskie okolice Grodna. Głównymi scenami rozgrywających się wydarzeń są dwory ziemiańskie w Korczynie, Osowcach i Olszynce oraz zaścianek Bohatyrowicze;
czas – lata 80. XIX w., około 20 lat po powstaniu styczniowym; przedstawione wydarzenia dzieją się równolegle do czasu powstania powieści, odnoszą się do aktualnej sytuacji społeczno‑politycznej. Ważny jest też fakt, że akcja rozgrywa się latem, ma to bowiem wpływ na atmosferę utworu – pora roku kształtuje pejzaż będący tłem akcji.
Czy tylko tłem? No właśnie! Zarówno czas, jak i nadniemeńska przestrzeń są w powieści Orzeszkowej nośnikami sensów wykraczających daleko poza realistycznie przedstawione tło wydarzeń.
Przestrzeń
Oprócz przestrzeni realnej, rzeczywistej, stanowiącej tło rozgrywających się wydarzeń, w powieści istnieje przestrzeń symboliczna, którą wyznaczają dwie mogiły oraz rzeka Niemen.
Grób Jana i Cecylii symbolizuje nie tylko początek rodu Bohatyrowiczów, ale także mityczny prapoczątek, pierwotny ład i wartości fundamentalne dla rodzaju ludzkiego. Kluczem do interpretacji tego miejsca jest opowieść o Janie i Cecylii mająca wiele cech mitu. Jan i Cecylia to postacie archetypiczne; pierwsi ludzie, prarodzice rodu, którzy – zmagając się z siłami dzikiej natury – „czynią sobie ziemię poddaną”. Stworzyli etosetos bohaterstwa pracy, współdziałania, odpowiedzialności i miłości. Ich grób jest znakiem ciągłości tradycji, trwania i jedności pokoleń podejmujących dziedzictwo przodków. Krzyż symbolizuje także przywiązanie do wartości chrześcijańskich, a napis i symbole męki Chrystusa są znakami śmierci i zmartwychwstania. Grób Jana i Cecylii jest miejscem świętym, istniejącym poza upływającym czasem i historią, wskazuje bowiem to, co trwa w niezmienionym kształcie. Anzelm jest kolejnym strażnikiem tej mogiły w łańcuchu pokoleń, z których
Nad Niemnemkażde znalazło wśród siebie kogoś, kto jej z powierzchni zniknąć nie pozwoli. Nowy krzyż okryją stare godła, krótki napis wyraźniej zabieleje na czerwonej podstawie grobowca i wszystko tu znowu będzie tak samo, jak było przed trzema przeszło wiekami, jak było w tej porze dalekiej […].
Źródło: Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem.
Mogiła powstańców z 1863 roku to symbol patriotycznej ofiary, a także solidarności ludzi, których połączyła wspólna walka i wspólna śmierć. Także i ten grób istnieje poza czasem – jest przestrzenią magiczną, zamkniętym kołem:
Nad NiemnemIleż wiosen, ile zim i jesieni przeminęło nad tym pagórkiem, wznoszącym się za jeziorem jałowych piasków, w zamkniętym kole starego boru! Ileż przez ten czas przeniosło się po świecie hucznych, tryumfalnych, wesołych szumów, których najlżejsze echo tu nie doleciało! Płynęły dni za dniami, lata za latami; kędyś, daleko, w wesołe pary łączyli się tancerze i zakochani; pracownicy z plonami w dłoniach wracali do ognisk domowych, wojownicy z chwałą na czołach nieśli zwycięskie sztandary; po cmentarzach płonęły pochodnie żałobnych parad i kwitły róże kochającymi dłońmi zasadzone. Tu, nad tym grobem, wiecznie było cicho i samotnie. Świat o nim nie wie nic i tylko niebieskie sklepienie zapala nad nim w pogodne noce gromnice gwiazd i lampę księżyca, a w dżdżyste i burzliwe rozciąga mokre całuny chmur i huczy potężnym, żałośnym hymnem wichrów.
Źródło: Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem.
W opisie Mogiły niemal każdy wyraz niesie ze sobą dodatkowe znaczenia, dlatego – by właściwie zrozumieć jej symbolikę – należy przeanalizować zastosowane przez autorkę słownictwo. Miejsce to Orzeszkowa ukazuje niczym świątynię
Nad Niemnemdługie ściany i grube kolumny; jak w kadzielnicy olbrzymiej […] kipiały wonie; w […] dzwonki uderzyć; marmurowe i kryształowe grobowce
Źródło: Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem.
Opis Mogiły wyraźnie przywołuje romantyczny motyw odrodzenia poprzez śmierć. Występują tu liczne skojarzenia z motywami cmentarnymi i funeralnymi, wnoszącymi nastrój żałoby i śmierci (np.
Nad Niemnemsuche smętne girlandy; na kształt znikomych dymów; żadnego dźwięku prócz krakania wrony; gromnice gwiazd; mokre całuny chmur; żałośny hymn wichrów),
Źródło: Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem.
a przy tym często pojawia się ogień, który symbolizuje oczyszczenie i odrodzenie
Nad Niemnembiegały, goniły się, ślizgały, tu pożarem wybuchały, tam rozbijały się w roje iskier, […] strzały światłości słonecznych).
Źródło: Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem.
Ów „płomień” z mogiły, który uderzył w Justynę, obudził w niej nowe, nieznane wcześniej myśli i uczucia – bohaterka niejako narodziła się na nowo. W opisie wielokrotnie pojawiają się też połączone ze sobą kolory biały (symbol czystości i niewinności) i czerwony (symbol krwi i ofiary, a także kolor miłości), co wyraźnie nawiązuje do barw polskiej flagi:
Nad Niemnembiałe krwawniki, czerwonawa rdzawość, na kształt krwistych plam odbijające, na drzewach śniegi i szrony, śnieżne polany, czerwony gil.
Źródło: Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem.
Motyw drzewa (symbol życia, trwałości i zakorzenienia), które trwale tkwi w ziemi i wznosi się ku niebu, powiązany jest kilkakrotnie z motywem wody (symbol życia i oczyszczenia), jak choćby w opisie szumiących osin:
Nad Niemnemszmer monotonny, prawie srebrny, podobny do tego, jaki wydaje łagodnie z wysokości spadająca woda, spływająca po czarności jodeł szeroka, ruchoma, srebrząca się wstęga.
Źródło: Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem.
Sposób przedstawienia mogiły wyraźnie sakralizujesakralizuje poświęcenie i patriotyzm spoczywających w niej powstańców. Ich ofiara jest źródłem oczyszczenia, nowego życia i odrodzenia. Stamtąd naród musi czerpać siły do dalszej walki o przetrwanie. Idea odrodzenia poprzez śmierć związana jest również z mitem agrarnymmitem agrarnym, a także z obrazem ewangelicznym. Ci, którzy zginęli, niejako samych siebie wrzucili w ziemię na przyszły zasiew, z którego wyrosną następcy.

W opisach Niemna wyeksponowany jest kolor błękitny, co nasuwa skojarzenia z Inwokacją Pana Tadeusza. To kolejny znak nawiązania do tradycji romantycznej, podobnie jak uderzające malarską wrażliwością, eksponujące bogatą kolorystykę opisy nadniemieńskiego pejzażu, zachodów słońca, odblasków na wodzie i cały obraz arkadyjskiej przyrody. Miejsce to ma cechy arkadyjskie, wiąże się z poczuciem bezpieczeństwa (kolejne nawiązanie do Pana Tadeusza). Opisy przyrody ewokująewokują bujność i płodność natury oraz jej wieczną trwałość. Okolica nadniemeńska jest przestrzenią własną, oswojoną. W podobny jak w Panu Tadeuszu sposób „cicha wieś litewska” odgrodzona jest od reszty świata (opozycja: dom i świat, swojskość i obcość). Stosunek do owego własnego miejsca jest wyznacznikiem wartościowania bohaterów. Utrzymanie ziemi, przede wszystkim ze względu na jej niezwykłą przeszłość, Benedykt uważa za swój patriotyczny obowiązek. Ci, którzy jak Różyc czy Zygmunt porzucają tę ziemię, są przez autorkę traktowani jak odstępcy i zdrajcy. Przestrzeń zewnętrzna jest pusta, obca i złudna jak fatamorgana. Prawdziwe życie, pełne autentycznych uczuć, piękna i trwałych wartości, toczy się tutaj, nad Niemnem.
Analizując miejsca powieściowe, zauważymy też, że są tu przestrzenie zamknięte, będące najwyraźniej znakami izolacji psychicznej bohaterów. Takim miejscem jest salon Emilii, w którym bohaterka pielęgnuje oddzielające ją od świata choroby i poczucie frustracji. To również pokój Andrzejowej Korczyńskiej – kaplica, w której z nabożeństwem czci ona pamięć poległego męża, izba Anzelma, gdzie starzec zamyka się w chwilach melancholii, a także do pewnego stopnia gabinet Benedykta. W każdym przypadku, choć w różny sposób, taka izolacja wiąże się z klęską lub jakimś dramatem bohatera. Dlatego Witold, Justyna, a w końcu też Benedykt wychodzą „na zewnątrz”, idą nad Niemen, ku otwartym polom.
Czas
Również analiza czasu (czy też czasów) powieści pozwala na sformułowanie wniosków wiążących się z problemem zakorzenienia w tradycji.
Oprócz rzeczywistego czasu wydarzeń, identyfikowanego historycznie, w powieści istnieje czas mityczny, święty. Wprowadzają go przede wszystkim dwie mogiły, istniejące – jak to już zauważyliśmy – poza czasem. Omijają je wydarzenia dziejące się w realnym świecie.
Jednak w powieści ów czas święty nie jest nieogarnionym bezczasem, jak bywa to np. w mitach genezyjskichmitach genezyjskich, lecz ma swoje źródło w przeszłości narodu polskiego. Jest wyznaczany historycznie takimi wydarzeniami, jak przyjęcie przez Litwę chrześcijaństwa:
Nad Niemnemw sto lat albo może jeszcze i mniej potem, jak litewski naród przyjął świętą chrześcijańską wiarę
Źródło: Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem.
– zaczyna swą opowieść Anzelm, życie Jana i Cecylii i początek rodu Bohatyrowiczów, a także walka narodowowyzwoleńcza (legiony Dąbrowskiego, powstanie listopadowe i powstanie styczniowe), w której brali udział różni bohaterowie utworu.
Warto przy okazji przypomnieć, iż o powstaniu styczniowym i walce narodowowyzwoleńczej mówi się językiem ezopowymjęzykiem ezopowym, za pomocą charakterystycznej metaforyki burzy, wichru itp. Sprawia to, iż wydarzeniom historycznym odebrana zostaje ich faktograficznafaktograficzna konkretność i rzeczowość, zaś wrzucone zostają w obszar sacrumsacrum – opisywany z powagą i podniosłością, ze specyficznym niedomówieniem i aluzją:
Nad Niemnemto zaś, co w pokoleniu najbliższym zadrzemało było i tylko przez sen niekiedy płakało, w nich uderzone dzwonem czasu krzyknęło i na skrzydłach fantazji wleciało w wysoko gorejące płomię.
Źródło: Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem.
W powieści wyraźnie sygnalizowany jest biologiczny rytm natury. Wydarzenia rozgrywają się latem, wyeksponowany jest więc motyw żniw – zbierania plonów, rozkwitu przyrody, jej piękna i bujności.
Mieszkańcy zaścianka, żyjąc w zgodzie z rytmem przyrody, akceptują też naturalny cykl życia ludzkiego, w którym wszystko ma swój czas, swój początek i koniec. Jest więc czas na młodość i miłość, potem na starość, aż wreszcie przychodzi pora na śmierć. Jedno pokolenie musi odejść, aby mogło przyjść następne. Tak jak w przyrodzie.
Biologiczny cykl natury to także czas święty, którego wyznacznikiem jest misterium śmierci i odrodzenia. Dochodzimy więc, podobnie jak w analizie przestrzeni, do romantycznej idei przemiany. W powieści czas historyczny, linearny (kontinuum czasu mierzonego np. następstwem pokoleń) łączy się z czasem cyklicznym, powtarzalnym, tworząc wraz z nim spokojny i powszedni, a zarazem pełen powagi i podniosłości rytm życia i pracy bohaterów.
Znów powraca na myśl rzeka Niemen, która symbolizuje upływ czasu i przemijanie, ale także trwałość tradycji oraz fundamentalnych wartości. Benedykt mówi o powracającej fali ideałów, nadziei, ofiary kolejnych pokoleń. Stąd płynie nadzieja na przyszłość narodu, której ziarnem jest pełne ideałów młode pokolenie.
Co zostaje dziś?
Analizy czasu i przestrzeni prowadzą do podobnych spostrzeżeń. W powieści istnieje mityczna, święta czasoprzestrzeń, która jest fundamentem niepodważalnego systemu wartości. To w niej są zakorzenieni bohaterowie Nad Niemnem i to zakorzenienie daje im poczucie spełnienia, sensu życia. Przewartościowanie dotyczy roli tradycji: obowiązkiem i wartością człowieka jest praca, ale także pełnienie straży przy ołtarzach narodowych pamiątek. Jak pisze Czesław Miłosz w Historii literatury polskiej:
Historia literatury polskiejCzłowiek musi być zakorzeniony nie tylko we własnej małej wspólnocie, ale także w historycznej przeszłości.
Źródło: Czesław Miłosz, Historia literatury polskiej, Kraków 1993, s. 354.
Tylko w ten sposób – poprzez pamięć i kultywowanie tradycji – można zachować poczucie własnej tożsamości, której tak bardzo potrzebuje każdy człowiek, bez względu na czas i miejsce, w jakich przyszło mu żyć.
Słownik
(gr. ḗthos – porządek, ład) – stały sposób postępowania właściwy człowiekowi, a zwłaszcza jego stosunek do innych ludzi
(łac. evocare – wywoływać) – wywoływać wspomnienia, wizje
(łac. factum – czyn, działanie, dzieło) – 1. gromadzenie i opisywanie faktów; 2. zbiór faktów
formułowanie wypowiedzi w taki sposób, żeby jej treść nie została przekazana wprost, a pośrednio, przy użyciu m.in. omówień czy metafor. Pojęcie nawiązuje do języka, którym posługiwał grecki bajkopisarz Ezop (VI w. p.n.e.)
(łac. agrarius – rolny) – mit związany z kultem Ziemi; odnosi się do cykliczności natury: rzucone w ziemię ziarno musi obumrzeć, żeby mogło stać się zarodkiem nowej rośliny (nowego życia)
mity istniejące w różnych mitologiach (np. mitologii słowiańskiej), opowiadające o powstaniu świata, sile sprawczej jego stworzenia oraz zasadach nim kierującymi, np. słowiańskie mity stworzenia świata
(fr. réalisme) – w literaturze prąd spopularyzowany w prozie II połowy XIX wieku, dążący do jak najwierniejszego odzwierciedlenia świata znanego czytelnikowi z codzienności; realiści opisywali wydarzenia, bohaterów i ich egzystencję w sposób reprezentatywny dla przedstawionej w utworze grupy społecznej
(łac.) – świętość, uświęcenie; sfera wokół której koncentrują się wierzenia, obrzędy i praktyki religijne
(łac. sacrum – świętość) – uświęcenie, nadanie charakteru religijnego przedmiotom lub zjawiskom należącym do sfery świeckiej
(gr. sýmbolon – znak umowny) prąd artystyczny w literaturze, malarstwie i muzyce zapoczątkowany w drugiej połowie XIX wieku, dążył do wyrażenia środkami artystycznymi ogólnoludzkich problemów psychologicznych, treści metafizycznych; w literaturze stał w opozycji do myśli filozoficznej pozytywizmu; symboliści podejmowali filozoficzne zagadnienia absolutu i nieskończoności, interesowali się stanami podświadomości, snu czy halucynacji, nawiązywali do motywów mitycznych; podstawowym środkiem ekspresji symbolizmu stał się symbol i personifikacja; odrębność języka symbolistów polegała na aluzyjności, wieloznaczności, muzycznym kształtowaniu wypowiedzi, podkreślaniu jej walorów brzmieniowych