Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wielkie podboje republiki. Napływ niewolników i przemiany gospodarcze

Wielkie sukcesy militarne w wojnach z Kartaginą i państwami hellenistycznymi przyniosły Rzymowi nie tylko znaczne zdobycze terytorialne, lecz także ogromne ilości łupów, do których starożytni zaliczali pochwyconych w trakcie działań wojennych mieszkańców wrogich państw. Jeńcy byli odsprzedawani podążającym za armią rzymską handlarzom niewolników, którzy następnie wystawiali „żywy towar” na publicznych aukcjach.

RUfCAmRcy8Ad0
Gustave Boulanger, Targ niewolników, 1882 r. W miarę wzrostu znaczenia niewolnictwa dla gospodarki w świecie rzymskim wykształciły się specjalne ośrodki handlu żywym towarem. Do najsłynniejszych należała wyspa Delos na Morzu Egejskim. Jak myślisz, jaką rolę odgrywały wiek i płeć niewolników?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Masowy napływ niewolników na tereny Italii, wraz z równoległym napływem taniego zboża z podbitych prowincji, zachwiał tamtejszą strukturą społeczno‑ekonomiczną. Najbogatsi Rzymianie zupełnie zmienili model gospodarowania swoimi ziemiami. Zrezygnowali z uprawy roli, gdyż stała się nieopłacalna, i zaczęli zakładać gospodarstwa typu villavillavilla, w których uprawiali winorośl oraz oliwki. W majątkach tych (liczących średnio między 25 a 60 hektarów) pracowali przede wszystkim niewolnicy, których utrzymanie było nieporównanie tańsze od kosztów zatrudnienia wolnego robotnika. Drobni rolnicy, których nie było stać na przestawienie się na inny model gospodarowania, nie wytrzymywali konkurencji. Dobrowolnie lub przymuszeni masowo opuszczali swoje gospodarstwa i przenosili się do Rzymu, gdzie zasilali gwałtownie powiększającą się grupę proletariuszyproletariuszproletariuszy. Tymczasem rzymska klasa wyższa zajmowała coraz większe połacie ziemi i tworzyła, szczególnie na Sycylii i południu Italii, ogromne majątki nazywane latyfundiamilatyfundiumlatyfundiami, które w wielu regionach zastąpiły dawne „villae”.

R1GdXvmnKeQd51
Rozwój terytorialny republiki rzymskiej w III–II w. p.n.e. Kolorem zielonym zaznaczono tereny wchodzące w skład imperium w 201 r. p.n.e., kolorem pomarańczowym – ziemie przyłączone po tej dacie.
Źródło: Contentplus.pl na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Około I w. p.n.e. niewolnicy stanowili znaczną część mieszkańców całej Italii (ok. 2–3 mln na 7 mln mieszkańców). W majątkach największych rzymskich posiadaczy ziemskich pracowało nawet kilkaset osób pozbawionych wolności, w średnich villae – kilkadziesiąt, a w drobnych, dobrze funkcjonujących gospodarstwach – kilka lub kilkanaście.

Kim był niewolnik w starożytnym Rzymie?

Niewolnicy znajdowali się na samym dole rzymskiej drabiny społecznej. W większości były to osoby pochwycone w czasie działań wojennych lub sprowadzone z odległych krajów, jednak w pewnych sytuacjach nawet rzymski obywatel mógł się stać niewolnikiem. Wolność można było utracić na podstawie wyroku sądowego m.in. za kradzież, podpalenie bądź dezercję.

R1O9V4PDL1UWz
Fragment płaskorzeźby ze Smyrny (dzisiejszy Izmir w Turcji) przedstawiającej żołnierza rzymskiego prowadzącego na łańcuchu więźniów kierowanych na egzekucję - pożarcie przez zwierzęta (ad bestias) na arenie. Płaskorzeźbę można oglądać w Ashmolean Museum w Oxfordzie w Anglii. Po czym można poznać, że postać po lewej to żołnierz, a postacie po prawej to więźniowie?
Źródło: Jun, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

W oczach większości Rzymian niewolnicy uchodzili za pozbawioną wszelkich praw tanią siłę roboczą. Niewolnik nie mógł posiadać własności ani założyć rodziny. Był w pełni uzależniony od swego właściciela, który miał prawo decydować o jego życiu i śmierci wedle własnego uznania. Rzymski niewolnik nie posiadał osobowości prawnej, a dla swego właściciela był jedynie rzeczą, mówiącym narzędziem.

R9JF6PE1ztRJ41
Mozaika przedstawiająca dwie niewolnice pomagające swojej pani. Czy można tu mówić o służbie w ramach familia urbana czy rustica?
Źródło: Fabien Dany, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Niewolnicy nie tworzyli jednolitej grupy społecznej. Nieliczni stanowili część mienia państwowego i jako tacy służyli u boku kapłanów oraz urzędników publicznych, jednak zdecydowana większość była własnością prywatną. W zależności od tego, gdzie pracował dany niewolnik, był on albo częścią familia urbana (niewolnikiem miejskim), albo familia rustica (niewolnikiem wiejskim). Położenie tych żyjących w miastach było zdecydowanie korzystniejsze niż tych pracujących w majątkach ziemskich. Umiejętności niewolników miejskich (m.in. kucharzy, fryzjerów, ogrodników) były doceniane przez właścicieli, którzy z reguły zapewniali swym poddanym stosunkowo godziwe warunki bytu. Najlepiej powodziło się niewolnikom wysoko wykwalifikowanym, takim jak nauczyciele, artyści czy lekarze. Dowodem na to był fakt, że bardzo często jadali oni przy stole razem z resztą rodziny.

Najtragiczniejsze było położenie niewolników pracujących poza miastem, głównie na roli. Wielcy posiadacze ziemscy bezlitośnie wykorzystywali swoich podwładnych w myśl zasady osiągania jak największego zysku przy jak najmniejszych nakładach własnych. W traktacie z epoki dotyczącym organizacji majątku ziemskiego czytamy: Niewolnik powinien pracować lub spać.

R1ZqCmGL1nBDo
Wyjątkową, choć dość nieliczną, grupę niewolników w starożytnym Rzymie stanowili gladiatorzy, czyli osoby walczące na arenie w czasie igrzysk. Nie każdy gladiator był niewolnikiem. Zdarzały się osoby wolne, które z różnych przyczyn decydowały się na tego typu karierę. Powyższa mozaika pochodzi z II w. n.e. z rzymskiej miejscowości Zliten we współczesnej Libii. Można ją obejrzeć w muzeum archeologicznym w Trypolisie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Niewolnicy wiejscy nie tylko żyli w skrajnie złych warunkach, lecz także traktowani byli przez swych panów z nieporównanie większą surowością niż ich miejscy odpowiednicy. W najcięższych warunkach funkcjonowali tzw. niewolnicy skuci (servi vincti), pracujący w gospodarstwach typu „villae”, głównie przy uprawie wina. Nieco lepsza była sytuacja niewolników‑pasterzy, których praca była niemożliwa do wykonania w kajdanach. Niemniej również i oni byli przez swych panów zaniedbywani i niedożywieni, przez co często trudnili się rozbojem. Nawet niewielkie wykroczenie, takie jak nieopatrznie rzucone słowa, mogły skutkować wyrokiem śmierci.

Przeciw Rzymowi. Powstania niewolników i ich konsekwencje

R1LmQ1Nv9Hp9Y1
Marmurowy pomnik Spartakusa wykonany w 1830 r. przez francuskiego rzeźbiarza Denisa Foyatiera i przechowywany w muzeum w Luwrze. Warto zwrócić uwagę na zerwane kajdany, które były niewolnik trzyma w dłoniach. Jest to jedno z wielu przedstawień ukazujących Spartakusa jako bojownika o wolność. W rzeczywistości nie wiemy prawie nic o jego intencjach i motywach.
Źródło: Maksim, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Trudne warunki życia i niski status społeczny niewolników z terenów wiejskich doprowadziły na przełomie II i I w. p.n.e. do wybuchu trzech powstań, z których dwa pierwsze (lata 135–132 i 104–100 p.n.e.) miały miejsce na Sycylii, trzecie natomiast (73–71 r. p.n.e.), znane pod nazwą powstania Spartakusa – w samej Italii. Zrywy te zostały ostatecznie stłumione przez władze rzymskie, jednak pośrednio przyczyniły się do poprawy sytuacji niewolników w imperium.

Powstania niewolników wstrząsnęły republiką, doprowadzając ją niemal do upadku. Latyfundyści wyciągnęli wnioski z tej „lekcji” i doszli do przekonania, że brutalne traktowanie i skrajny wyzysk nie tylko nie stanowią właściwego sposobu postępowania z niewolnikami, ale są wręcz niebezpieczne. U schyłku republiki i w czasach cesarstwa polepszanie się warunków życia niewolników będzie stałym trendem. Sprzyjało temu ustanie podbojów, co ograniczyło dopływ taniej siły roboczej na rynek rzymski i wymusiło na właścicielach zmianę stosunku do swych poddanych. Równolegle do tego procesu władze rzymskie ogłaszały kolejne regulacje prawne narzucające posiadaczom większe umiarkowanie wobec niewolników. Jedną z najważniejszych ustaw wprowadzono za panowania cesarza Hadriana. Zakazywano w niej zabijania niewolników, którzy dopuścili się wykroczeń wobec swoich właścicieli.

Słownik

Kodeks Hammurabiego
Kodeks Hammurabiego

babiloński zbiór praw z XVIII w. p.n.e.

latyfundium
latyfundium

(z łac. latus – rozległy, fundus – grunt, majątek) wielka posiadłość ziemska

proletariusz
proletariusz

(łac. proletarius - najniższy obywatel) obywatel nieposiadający ziemi i niezobowiązany do służby wojskowej, żyjący przede wszystkim na koszt państwa

villa
villa

w starożytnym Rzymie były to głównie wiejskie rezydencje najbogatszych obywateli

manumissio
manumissio

(od łac. „manumissio” - wyzwolenie) w prawie rzymskim jest to procedura oficjalnego wyzwolenia niewolnika

patron
patron

(z łac. patronus – obrońca, opiekun) w starożytnym Rzymie obywatel (patrycjusz) sprawujący opiekę materialną i prawną nad osobą lub grupą osób, z którymi pozostawał w układzie stosunków zwanych patronatem

gladiator
gladiator

(od łac. „gladius” - miecz) w starożytnym Rzymie osoba, najczęściej niewolnik, zajmująca się walką na arenie

klient
klient

(łac. cliens, l.mn. clientes) w Rzymie archaicznym wolny członek wspólnoty politycznej, dziedzicznie związany z rodami arystokratycznymi, w zamian za opiekę prawną i materialną zobowiązany do wierności i lojalności wobec patrona

Słowa kluczowe

latyfundium, manumissio, niewolnictwo, villa, Rzym, imperium rzymskie, starożytność, starożytny Rzym, kultura starożytnego Rzymu, społeczeństwo starożytnego Rzymu, antyk

Bibliografia

Alföldy G., Historia społeczna starożytnego Rzymu, Poznań 2011.

Christ K., Historia Cesarstwa Rzymskiego. Od Augusta do Konstantyna, Poznań‑Gniezno 2016.

Jaczynowska M., Dzieje Imperium Romanum, Warszawa 1995.

Łoposzko T., Historia społeczna republikańskiego Rzymu, Warszawa 1987.

Ziółkowski A., Historia Rzymu, Poznań 2008.