Ćwiczenia

W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:

RAmy0nWs0M2VC
wyjaśnij twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodzi i dlaczego;, scharakteryzuj należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, wymieniając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;, porównaj twoim zadaniem jest zestawienie wydarzeń, zachodzących procesów, danych itp. pod kątem występujących między nimi podobieństw oraz różnic;, rozstrzygnij w tym wypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” - oczywiście wraz z uzasadnieniem, ale bez formułowania własnych ocen;, rozważ należy tu sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;, oceń to polecenie pozwala ci przedstawić własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów;
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;, udowodnij w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;, uzasadnij zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;, wykaż należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.

Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.

Konstytucja RP. Rozdział VI – Rada Ministrów i administracja rządowa

Konstytucja RP ustanawia w Polsce system rządów parlamentarno‑gabinetowych z elementami systemu kanclerskiego. Przesłankami na rzecz tej tezy są:

  • ścisłe powiązanie kadencji Rady Ministrów z kadencją sejmu (Rada Ministrów ma obowiązek podać się do dymisjidymisjadymisji najpóźniej w dniu pierwszego posiedzenia nowo wybranego sejmu);

  • zapewnienie sejmowi decydującego wpływu na skład i program rządu, w tym na stworzenie specjalnej ścieżki pozwalającej wyłonić gabinet bez udziału prezydenta;

  • ponoszenie przez członków Rady Ministrów odpowiedzialności politycznej przed sejmem;

  • ponoszenie przez członków Radę Ministrów odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu;

  • wyposażenie Rady Ministrów w kompetencje pozwalające na samodzielne sprawowanie ogólnego kierownictwa w zakresie wszystkich sfer polityki wewnętrznej i zagranicznej państwa.

Kanclerski model znajduje wyraz w:

  • nadaniu Prezesowi Rady Ministrów nadrzędnej pozycji w Radzie Ministrów (w tym w zakresie kompetencji osobistych);

  • dopuszczeniu konstruktywnego wotum nieufnościwotum nieufnościwotum nieufności jako formy odpowiedzialności parlamentarnej przed sejmem (w polskim systemie funkcjonuje też wotum nieufności wobec poszczególnych ministrów, czego nie ma w systemie kanclerskim).

W Konstytucji RP istnieją jednak pewne elementy modelu semiprezydenckiego. Należą do nich następujące zasady:

  • prezydent jest wybierany w wyborach powszechnych, ma więc niezależny, silny mandat wyborców;

  • prezydent jest wyposażony w stosunkowo szerokie kompetencje ustawodawcze i wykonawcze, pozwalające mu oddziaływać na politykę rządu (np. weto ustawodawcze, udział w podejmowaniu decyzji o szczególnym znaczeniu dla obrony i bezpieczeństwa państwa).

Skład Rady Ministrów

RygiKuGgiZid61
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: skład Rady MinistrówElementy należące do kategorii skład Rady MinistrówNazwa kategorii: Prezes Rady MinistrówNazwa kategorii: wiceprezesi Rady Ministrów (o ile zostaną powołani)Nazwa kategorii: ministrowie kierujący działaniami administracji państwowejNazwa kategorii: ministrowie, którym Prezes Rady Ministrów wyznaczył wypełnianie określanych zadań (tzw. ministrowie bez teki)Nazwa kategorii: przewodniczący określonych w ustawie komitetówKoniec elementów należących do kategorii skład Rady Ministrów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powołanie Rady Ministrów

Powołanie Rady Ministrów odbywa się w kolejnych krokach. Każdy następny jest podejmowany tylko wtedy, gdy w kroku wcześniejszym Rada Ministrów nie uzyskała wotum zaufania.

Rjce2Ee31JqOS1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odwołanie Rady Ministrów i jej poszczególnych członków

Odwołania Rady Ministrów dokonuje prezydent w następujących przypadkach:

  • złożenia dymisji przez Prezesa Rady Ministrów;

  • uchwalenia przez sejm konstruktywnego wotum nieufności;

  • odmowy udzielenia przez sejm wotum zaufania dla Rady Ministrów (Rada Ministrów niezależnie od obowiązku posiadania wotum zaufania wyrażanego na początku swego urzędowania może w każdej chwili zwrócić się do sejmu za pośrednictwem Prezesa Rady Ministrów o wyrażenie wotum zaufania);

  • śmierci Prezesa Rady Ministrów.

Odwołania poszczególnych członków Rady Ministrów dokonuje prezydent w następujących przypadkach:

  • złożenia dymisji przez ministra za pośrednictwem Prezesa Rady Ministrów;

  • uchwalenia dla ministra wotum nieufności przez sejm (wymagane jest przegłosowanie takiego wniosku większością głosów ustawowej liczby posłów);

  • złożenia przez Prezesa Rady Ministrów wniosku o odwołanie ministra (przychylenie się przez prezydenta do wniosku premiera jest konstytucyjnym obowiązkiem).

Odpowiedzialność konstytucyjna członków Rady Ministrów

Członkowie Rady Ministrów ponoszą indywidualną odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu za naruszenie konstytucji lub ustaw oraz za popełnienie przestępstwa w związku z zajmowanym stanowiskiem. Z wnioskiem o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej wystąpić może co najmniej 115 posłów, a sejm pociąga do odpowiedzialności większością 3/5 głosów ustawowej liczby posłów.

Kompetencje Rady Ministrów

RxVvAItrNpfpi1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: kompetencje Rady MinistrówElementy należące do kategorii kompetencje Rady MinistrówNazwa kategorii: prowadzenie polityki wewnętrznej i zagranicznej RPNazwa kategorii: zapewnienie wykonania ustaw i wydawanie rozporządzeńNazwa kategorii: koordynowanie i kontrolowanie prac organów administracji rządowejNazwa kategorii: ochrona interesów Skarbu PaństwaNazwa kategorii: uchwalanie projektu budżetu państwa i kierowanie jego wykonaniemNazwa kategorii: zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz porządku publicznegoNazwa kategorii: zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznego państwaNazwa kategorii: ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymiNazwa kategorii: zawieranie umów międzynarodowych wymagających ratyfikacjiNazwa kategorii: zatwierdzanie i wypowiadanie innych umów międzynarodowychNazwa kategorii: ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności krajuNazwa kategorii: określanie organizacji i trybu swojej pracyKoniec elementów należących do kategorii kompetencje Rady Ministrów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Akty prawne Rady Ministrów

Wyróżnia się następujące akty prawne Rady Ministrów:

  1. Akty normatywne będące źródłem powszechnie obowiązującego prawa. Są to tzw. rozporządzenia wydawane na podstawie i w celu wykonania ustaw.

  2. Akty normatywne mające charakter wewnętrzny, obowiązujące tylko jednostki organizacyjne podległe Radzie Ministrów. Są to uchwały Rady Ministrów, zwane zarządzeniami.

  3. Akty prawne Prezesa Rady Ministrów, które dzielą się podobnie jak akty prawne Rady Ministrów.

Ministrowie kierujący działem administracji rządowej mają w granicach swoich kompetencji prawo wydawania analogicznych rozporządzeń i zarządzeń.

Kompetencje Prezesa Rady Ministrów

Polecenie 1

Zapoznaj się z mapą myśli. Poszukaj informacji na temat sporów kompetencyjnych między Prezesem Rady Ministrów a Prezydentem RP i umieść ich przykłady w odpowiednich miejscach mapy myśli.

R1FTQbKMzN5Ty
(Uzupełnij).
RgPuhwlz6xC691
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: kompetencje Prezesa [br]Rady MinistrówElementy należące do kategorii kompetencje Prezesa [br]Rady MinistrówNazwa kategorii: wydawanie rozporządzeńNazwa kategorii: kierowanie pracami [br]Rady MinistrówNazwa kategorii: nadzór nad samorządem [br]terytorialnymNazwa kategorii: zwierzchnictwo nad [br]korpusem służby cywilnejNazwa kategorii: zwierzchnictwo służbowe [br]nad pracownikami administracji rządowejKoniec elementów należących do kategorii kompetencje Prezesa [br]Rady Ministrów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑turquoise

Zastanów się, czy Prezes Rady Ministrów powinien mieć większe kompetencje względem Prezydenta RP. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Słownik

dymisja
dymisja

zwolnienie lub rezygnacja osoby z zajmowanego stanowiska lub urzędu

minister bez teki
minister bez teki

członek rządu w randze ministra, który nie kieruje żadnym ministerstwem

odpowiedzialność konstytucyjna
odpowiedzialność konstytucyjna

odpowiedzialność najwyższych urzędników państwowych za naruszenie konstytucji lub ustaw oraz za popełnienie przestępstwa w związku z zajmowanym stanowiskiem

odpowiedzialność polityczna
odpowiedzialność polityczna

zwana również parlamentarną; ponoszą ją poszczególni członkowie gabinetu lub cały gabinet przed parlamentem w związku ze sprawowaniem swoich funkcji

wotum nieufności
wotum nieufności

podjęta w specjalnym głosowaniu uchwała parlamentu wyrażająca brak zaufania do działalności ministra albo rządu; prowadzi do ich dymisji