OdaodaOda do młodości Adama Mickiewicza to tekst o szczególnym, przełomowym znaczeniu. Uznaje się ją za manifest romantyzmu polskiego, zapowiadający zupełnie nowe tendencje w sztuce. Poeta napisał Odę w grudniu 1820 roku w Kownie, włączając się w dyskusję wokół tematu nowej sztuki i spór między „młodymi” a „starymi”, czyli między nadchodzącym pokoleniem romantyków a odchodzącym pokoleniem klasyków.

RcC4uXHKAtbwo1
Władysław Barwicki, Adam Mickiewicz
Źródło: domena publiczna.

W 1818 roku ukazała się rozprawa Kazimierza Brodzińskiego O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej. Autor scharakteryzował dwa nurty literackie: klasyczność, reprezentowaną przez pisarzy respektujących zasady klasycznej poetyki i kultywujących ustalone w starożytności wzorce piękna, oraz romantyczność związaną głównie z literaturą niemiecką, sięgającą do tradycji średniowiecza i wyróżniającą się nieskrępowaną wyobraźnią. Brodziński nie tylko uznał, że oba nurty są równoprawne, ale wręcz podkreślał, że literatura polska powinna rozwijać się zgodnie ze swym duchem narodowym, czerpiąc z pierwiastków romantycznych. Na rozprawę Brodzińskiego odpowiedział w 1819 roku profesor Uniwersytetu Wileńskiego Jan Śniadecki tekstem O pismach klasycznych i romantycznych. Śniadecki w ostrym tonie przekonywał, że tendencje romantyczne są szkodliwe i zagrażają obowiązującej od wieków estetyce klasycznej. Spór ten nie dotyczył tylko literatury, ale miał charakter światopoglądowy pomiędzy stanowiskiem zachowawczym a tendencjami rewolucyjnymi i dążeniem do zmian.

Oda do młodości jest zapowiedzią nadchodzącego przełomu. To manifest: literacki i polityczny. Utwór w swoim czasie był wypowiedzią oryginalną i nowatorską, łączącą elementy poetyki klasycystycznej z estetyką nowego pokolenia romantyków. Poeta zestawił klasycyzującą formę ody z rewolucyjną, romantyczną treścią. Zwraca uwagę naruszenie poetyki i rozluźnienie zasad gatunkowych związanych z odą, ale przede wszystkim warstwa ideowa. Poeta odrzuca typowe dla oświecenia hasła racjonalizmuracjonalizmracjonalizmuempiryzmuempiryzmempiryzmu, wprowadzając na ich miejsce afirmację „świata ducha”, czyli uczuć, marzeń i wyobraźni oraz kult młodości. Widzimy tu więc zapowiedź nowych tendencji w literaturze, a jednocześnie obraz nowego pokolenia. Twórca podkreślił odrębność swojej generacji względem poprzedników, stworzył zarys romantycznego stosunku do świata i systemu wartości. Dzieło Adama Mickiewicza jest także interpretowane jako manifest polityczny. Utwór stworzony dziesięć lat przed wybuchem powstania listopadowego, dzięki motywom zjednoczenia i walki o wspólne dobro, stał się jednym z głównych tekstów zachęcających do działań niepodległościowych.

Adam Mickiewicz Oda do młodości

Bez serc, bez ducha, to szkieletów ludy;
Młodości! dodaj mi skrzydła!
Niech nad martwym wzlecę światem
W rajską dziedzinę ułudy:
KędykędyKędy zapał tworzy cudy,
Nowości potrząsa kwiatem
I obleka w nadziei złote malowidła.

Niechaj, kogo wiek zamroczy,
Chyląc ku ziemi poradloneporadloneporadlone czoło,
Takie widzi świata koło,
Jakie tępymi zakreśla oczy.

Młodości! ty nad poziomy
Wylatuj, a okiem słońca
Ludzkości całe ogromy
Przeniknij z końca do końca.

Patrz na dół – kędy wieczna mgła zaciemia
Obszar gnuśnoścignuśnośćgnuśności zalany odmętem:
To ziemia!
Patrz, jak nad jej wody trupie
Wzbił się jakiś płaz w skorupiepłaz w skorupiepłaz w skorupie.
Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem;
Goniąc za żywiołkami drobniejszego płazu,
To się wzbija, to w głąb wali:
Nie lgnie do niego fala, ani on do fali;
A wtem jak bańka prysnął o szmat głazu:
Nikt nie znał jego życia, nie zna jego zguby:
To samoluby!

Młodości! tobie nektar żywota
Natenczas słodki, gdy z innymi dzielę:
Serca niebieskieniebieskieniebieskie poi wesele,
Kiedy je razem nić powiąże złota.
Razem, młodzi przyjaciele!...
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;
Jednością silni, rozumni szałem,
Razem, młodzi przyjaciele!...
I ten szczęśliwy, kto padł wśród zawodu,
Jeżeli poległym ciałem
Dał innym szczebel do sławy grodu.
Razem, młodzi przyjaciele!...
Choć droga stroma i śliska,
Gwałt i słabość bronią wchoduwchoduwchodu:
Gwałt niech się gwałtem odciska,
A ze słabością łamać uczmy się za młodu!

Dzieckiem w kolebce kto łeb urwał HydrzeHydraHydrze,
Ten młody zdusi CentauryCentaurCentaury,
Piekłu ofiarę wydrze,
Do nieba pójdzie po laury.
Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga;
Łam, czego rozum nie złamie:
Młodości! orla twych lotów potęga,
Jako piorun twoje ramię.

Hej! ramię do ramienia! spólnymi łańcuchy
Opaszmy ziemskie kolisko!
Zestrzelmy myśli w jedno ognisko
I w jedno ognisko duchy!...
Dalej, bryło, z posad świata!
Nowymi cię pchniemy tory,
Aż opleśniałej zbywszy sięzbywszy sięzbywszy się kory,
Zielone przypomnisz lata.

A jako w krajach zamętu i nocy,
Skłóconych żywiołów waśniąwaśńwaśnią,
Jednym „stań się” z bożej mocy
Świat rzeczy stanął na zrębie:
Szumią wichry, cieką głębie,
A gwiazdy błękit rozjaśnią –

W krajach ludzkości jeszcze noc głucha:
Żywioły chęci jeszcze są w wojnie;
Oto miłość ogniem zionie,
Wyjdzie z zamętu świat ducha!
Młodość go pocznie na swoim łonie,
A przyjaźń w wieczne skojarzy spojniespojniespojnie.

Pryskają nieczułe lody
I przesądy światło ćmiące;
Witaj, jutrzenkojutrzenkajutrzenko swobody,
Zbawienia za tobą słońce!

am Źródło: Adam Mickiewicz, Oda do młodości, [w:] Wybór poezji, oprac. Cz. Zgorzelski, Wrocław 1997, s. 63–67.
kędy
poradlone
gnuśność
płaz w skorupie
niebieskie
wchodu
Hydra
Centaur
zbywszy się
waśń
spojnie
jutrzenka

Słownik

apoteoza
apoteoza

(gr. apotheosis – ubóstwienie) – pochwała

empiryzm
empiryzm

(stgr. mupiepsiloniotarhoίalfa empeiría – doświadczenie) – przekonanie, zgodnie z którym źródłem wiedzy o świecie powinno być doświadczenie.

filareci
filareci

(gr. philáretos – miłośnik cnoty, od philéō – ‘miłuję’ + aretḗ – ‘cnota’) – Zgromadzenie Filaretów, tajne, patriotyczne stowarzyszenie młodzieży wileńskiej działające w latach 1820–1823; celem związku było „nabywanie nauk, moralności i religii, udzielanie przez wzajemny przyjacielski dozór przestrogi, rady i wsparcia w niedostatku”, rozwijanie uczuć patriotycznych; związek przestał istnieć w wyniku procesu filomatów

filomaci
filomaci

(gr. philomathḗs – miłośnik wiedzy, od philéō – ‘miłuję’ + manthánō – ‘uczę się’) – Towarzystwo Filomatyczne, tajne stowarzyszenie naukowo‑literackie działające w latach 1817–1823 w Wilnie; zostało założone przez grupę studentów uniwersytetu, m.in. Tomasza Zana i Adama Mickiewicza; cele towarzystwa były związane z samokształceniem, dyskutowaniem o twórczości a także szczepieniem idei patriotycznych; członkowie stowarzyszenia po głośnym śledztwie i procesie zostali skazani na zesłanie w głąb Rosji

kontrkultura
kontrkultura

(z łac. contra – przeciw) – kultura określonej grupy społecznej odrzucającej wartości, normy i wzory zachowania kultury oficjalnej

liryka apelu
liryka apelu

typ liryki inwokacyjnej (zwrotu do adresata), wyraźnie ukierunkowanej na odbiorcę; często o charakterze retorycznym

oda
oda

(łac. oda z gr. ōidḗ) gatunek poetycki wywodzący się z liryki starożytnej Grecji, pierwotnie oznaczała utwór liryczny przeznaczony do śpiewu solowego lub chóralnego, związek słowa i muzyki narzucał budowę stroficzną i rytm, istotnym wyznacznikiem tego gatunku jest podniosły nastrój; oda to utwór najczęściej pochwalny, skierowany do konkretnego adresata, wyraża treści pochwalne lub perswazyjne, opiewa jakieś ważne wydarzenia lub czyny bohatera.

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio – rozum) – przekonanie, z godnie z którym umysł ludzki ma wielkie możliwości i to na rozumie oraz procesach myślowych powinno opierać się poznanie rzeczywistości