Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rc3EqOSWzNMce1
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Autoportret, 1938
Źródło: domena publiczna.

Stanisław Ignacy Witkiewicz, znany również pod swoim artystycznym pseudonimem Witkacy, był osobowością literackiego dwudziestolecia międzywojennego. Poza pisarstwem zajmował się także fotografią, malarstwem oraz filozofią. Nie należał do żadnej grupy artystycznej, nie realizował założeń żadnego kierunku, ale od początku swojej twórczości kreował własną poetykę. Jako jedyny syn Stanisława Witkiewicza (1851–1915), młodopolskiego malarza, architekta i pisarza, dorastał w otoczeniu sztuki. Z domu wyniósł też zamiłowanie do nauki, przede wszystkim do filozofii, którą zajmował się od najmłodszych lat. W 1914 roku jego życiem wstrząsnęło samobójstwo narzeczonej Jadwigi Janczewskiej (1889–1914). Rozżalony artysta udał się w podróż do Nowej Gwinei wraz z przyjacielem, antropologiem Bronisławem Malinowskim (1884–1942). Podczas I wojny światowej służył w armii carskiej Rosji, był również świadkiem rewolucji październikowej. Po powrocie do kraju wzmogła się jego działalność artystyczna – Witkacy stworzył teorię Czystej Formy w sztuce, którą realizował w swoich dramatach i obrazach. Do jego najważniejszych sztuk teatralnych należą Oni (1920), Gyubal Wahazar (1921), Matka (1924) i Szewcy (1934). Witkiewicz tworzył również prozę – swoje obszerne, przepełnione intelektualnymi dygresjami dzieła, takie jak Pożegnanie jesieni (1927) czy Nienasycenie (1930), nazywał „powieściami‑workami”. Pod koniec życia skupił się na działalności naukowej, publikując przede wszystkim teksty filozoficzne. Popełnił samobójstwo po wybuchu II wojny światowej – dokładne okoliczności jego śmierci do dziś pozostają nieznane.

„Naukowa sztuka”

Szewcy to ostatnia sztuka Witkacego, która zachowała się do naszych czasów. Artysta ukończył ją w 1934 roku, po kilkuletniej przerwie w tworzeniu dzieł dramaturgicznych. Szewcy wpisują się w późniejszy, schyłkowy okres twórczości Witkiewicza i odróżniają się od jego wcześniejszych utworów teatralnych.

Teoria dramatu według Witkacego opierała się na rezygnacji z przedstawiania tak zwanych uczuć życiowych i podkreślaniu znaczenia formy dzieła. Sztuka nie miała oddziaływać na widza treścią, lecz poprzez deformację rzeczywistości, nagromadzenie napięć i nieprawdopodobnych wydarzeń, by wywołać pożądane przez autora uczucia metafizycznemetafizykametafizyczne. W Szewcach Witkacy zerwał z tą koncepcją. Nazywając ją Naukową sztuką ze „śpiewkami” w trzech aktach, zwrócił uwagę na jej zawartość merytoryczną. Dramat został pomyślany jako analiza przemian społecznych. Można go porównać do wykładu o charakterze historiozoficznymhistoriozofiahistoriozoficznym.

R15543hw5fWtG1
Stanisław Ignacy Witkiewicz, ok. 1912
Źródło: domena publiczna.

Witkacy to pseudonim, którego Stanisław Ignacy Witkiewicz używał jako artysta. Publikując swoje prace filozoficzne, przedstawiał się prawdziwym imieniem i nazwiskiem, aby jego tekstów naukowych nie czytano przez pryzmat prowokacyjnych dzieł sztuki i skandali.

W latach 30. XX wieku zajmował się przede wszystkim filozofią – pisał teksty naukowe, uczestniczył w dyskusjach akademickich. W Szewcach odbijają się echa toczonych ówcześnie sporów. Twórcę zajmowała kwestia postępującego uspołecznienia ludzkości i związanego z nim zaniku indywidualizmu. W swoich dziełach wielokrotnie przedstawiał świat przyszłości, w którym życie uległo całkowitej mechanizacji. W czasie pisania Szewców jego przewidywania dotyczące przyszłości zaczęły się sprawdzać i prawdopodobnie z tego względu zdecydował się na użycie przymiotnika „naukowa” w podtytule sztuki. Chciał podkreślić możliwość naocznego zweryfikowania postawionych w niej tez.

Ukazaniu prawideł rządzących rozwojem ludzkiego społeczeństwa sprzyja schematyczna konstrukcja dramatu – trzem aktom odpowiadają tu trzy następujące po sobie rewolucje. Zmieniło się nastawienie Witkacego – zniknęła programowa niejasność, mgliste wypowiedzi zastąpiły rzeczowe dyskusje. Postaci rozmawiają ze sobą jak specjaliści od filozofii, socjologii i psychologii:

Stanisław Ignacy Witkiewicz Szewcy [fragment]

SAJETAN
Otóż, panie Scurvy, ta chwila jest jedyna, jak to mówią sobie kochankowie w erotycznych powieściach – na szczęście wymarło już to plemię. Nigdy jeszcze twarzą w twarz nie mówili do siebie przedstawiciele dwóch zasadniczych potęg, reprezentujących dwa nurtujące w każdym gatunku prądy: indywiduum i gatunku. To jest rzecz piekielnie zawikłana: bo indywiduum musi wystąpić za gatunek, a czasem za jego kawałek, kiedy czasy przyjdą, że ten kawałek ma właśnie misję reprezentowania całego gatunku, w imię którego musi być zrobiony umszturcumszturcumszturc – zrozumiano?

SCURVY
Co za metafizyka historyczna! Ależ, Sajetanie; tę misję – jak powiadacie – będzie miał ten „kawałek gatunku”, jak się wyrażacie – któremu materialnie jest źle. A władza pochodzi od totemutotemtotemu – pamiętajcie, że bez władzy nie byłoby ludzkości w dzisiejszym znaczeniu, w której wy byście wasze wolnościowe szpryngle wyprawiać (z szalonym naciskiem) i siebie najistotniej jako indywiduum – to mówię z największym naciskiem – w nich przeżywać mogli. Tu jest punkt istotny, tu hrabiowie mają trochę racji, psia ich mać. Aby zaś działać, trzeba być trochę głupim, takim ciasnym, wicie. Prawdziwie mądry facet działać nie będzie: zapatrzy się we własny pępek i tyla. I tego wama, tych waszych dóbr duchowych, odbierać nie chcę. Ja widzę najtajniejsze podszewki życia i ludzkich dusz.

cyt1 Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy [fragment], [w:] tegoż, Dramaty, wybór K. Puzyna, Warszawa 1983, s. 401–402.

Układ triadyczny

W konstrukcji dramatu istotna jest liczba „trzy”, która organizuje jego treść na wielu płaszczyznach. Tendencję do tworzenia struktur triadycznych w dramacie Witkacego zauważył Daniel C. Gerould:

Daniel C. Gerould Demitologizacja i teatralizacja: „Szewcy” [fragment]

[...] wszystko w Szewcach występuje trójkami lub zachodzi trzykrotnie. Jest trzech szewców, trzy klasy społeczne, trzy ideologie polityczne, trzy akty i trzy rewolucje. Trzy jest liczbą specyficznie oratorską, używaną przy prowadzeniu dyskusji i wnioskowaniu sylogistycznymsylogizmsylogistycznym. Tok Szewców jest retorycznyretorykaretoryczny i dyskursywny i znajduje naturalny wyraz w mowach i deklamacjach. Cały utwór przybiera formę dyskusji pomiędzy reprezentantami trzech różnych klas społecznych na temat prawidłowej organizacji ludzkości. Rozważa się następujące problemy: jak nakarmić człowieka w masie, jak zaspokoić jego popędy seksualne i jak zorganizować jego pracę i rozrywki. Każda z klas dąży do stania się elitą, która ma najwięcej wolnego czasu i najmniej pracy, najlepsze jedzenie i najwymyślniejsze przeżycia seksualne.

cyt2 Źródło: Daniel C. Gerould, Demitologizacja i teatralizacja: „Szewcy” [fragment], [w:] Daniel C. Gerould, Stanisław Ignacy Witkiewicz jako pisarz, tłum. I. Sieradzki, Warszawa 1981, s. 427.
sylogizm
RBwB4l9oYyvGW1
Georg Hegel, portret autorstwa Jakoba Schlesingera (1831)
Źródło: domena publiczna.

Przedstawiona w sztuce fabuła jest podzielona na trzy zasadnicze etapy. Po dwóch przeciwstawnych rewolucjach – socjalistycznej i faszystowskiej – następuje trzecia, ostateczna i zamyka dążenia, które były motorem poprzednich przewrotów. Badacz porównał to następstwo do dialektykidialektykadialektyki filozofa Georga Hegla (1770–1831), według którego każdej tezie odpowiada antyteza, a z ich połączenia powstaje synteza. W ten sposób Hegel opisywał nie tylko prawidłowości prowadzenia dyskusji, lecz także ogół procesów zachodzących w rzeczywistości. Na podobnych zasadach opiera się też struktura Szewców.

Idee Witkiewicza różnią się jednak od poglądów niemieckiego myśliciela, który zakładał, że każda powstała synteza staje się kolejną tezą, przeciw której występuje antyteza, aby wytworzyć następną syntezę. U dramacie polskiego pisarza nie ma mowy o dalszym rozwoju – przemiany społeczne kończą się wraz z nadejściem ostatecznej, technokratycznej rewolucji wyniszczającej całkowicie ludzki indywidualizm. Historia człowieka kończy się – pozostaje tylko doskonale zorganizowana masa skazana na wieczną stagnację.

Prostota

Dramat charakteryzuje się prostotą konstrukcji. Zdarzenia następują logicznie po sobie, wszystkie przewroty są z góry zapowiedziane – nawet klęski. Sajetan już w pierwszym akcie głosi, że nie wierzy w rewolucję, lecz mimo to wywołuje ją razem z czeladnikami. Akcja rozgrywa się w jednym miejscu, w zwyczajnym warsztacie szewskim. Nic nie zaburza chronologii następujących po sobie wydarzeń.

Finał sztuki jest zaskakująco krótki. Lakoniczna wymiana zdań między dygnitarzami nowego porządku wystarcza za opis technokratycznychtechnokracjatechnokratycznych rządów, w których nie ma miejsca dla jednostkowych przeżyć. Towarzysz X i Towarzysz Abramowski okazują się zwyczajnymi ludźmi, ich rozmowa jest pragmatyczna, podobnie jak życie w zmechanizowanym społeczeństwie. Podniosłe koncepcje wypowiadane przez pozostałych bohaterów utworu zostają w jednej chwili obalone, a Witkacy wieńczy ich zmagania prześmiewczymi słowami:

technokracja
Stanisław Ignacy Witkiewicz Szewcy [fragment]

GŁOS STRASZLIWY
Trzeba mieć duży takt,
By skończyć trzeci akt.
To nie złudzenie – to fakt.

cyt3 Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy [fragment], [w:] tegoż, Dramaty, wybór K. Puzyna, Warszawa 1983, s. 441.

Słowniczek

dialektyka
dialektyka

(gr. dialektik) – nauka zajmująca się poprawną argumentacją i refutacją (czyli obalaniem dowodów przeciwnej strony sporu), zasadami rozumowania i prowadzenia dyskusji

historiozofia
historiozofia

(gr. historía = wiedza + sophía = mądrość) – inaczej filozofia dziejów, filozofia historii; dziedzina filozofii zajmująca się rozważaniem sensu procesów historycznych, zachodzącymi w nich prawidłowościami. Do podstawowych problemów historiozofii należą pytania o to, czy dzieje mają swój ostateczny cel, czy poszczególne wydarzenia mają charakter przypadkowy, czy są zdeterminowane ogólnymi prawami, czy są powtarzalne

metafizyka
metafizyka

(łac. methaphysica) – jedna z głównych dyscyplin filozofii rozważająca ogólne własności bytu i ostateczne przyczyny rzeczy; w potocznym rozumieniu rozważania o tym, co niepoznawalne, tajemnicze, niedostępne zmysłom i doświadczeniu

retoryka
retoryka

(łac. rhetorica) – sztuka dobrego wysławiania się, tworzenia perswazyjnej, artystycznej wypowiedzi; też: nauka zajmująca się komunikacją słowną

umszturc
umszturc

(niem. Umsturz) – przewrót

totem
totem

(z języka Indian Algonkinów) – pojęcie określające mistyczny związek człowieka z istotami zwierzęcymi lub roślinnymi, uważanymi przez klan za mitycznych przodków; w popularnym znaczeniu – godło klanu w społeczeństwach pierwotnych