Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

System prawny

System prawny najprościej można określić jako zbiór norm prawnych obowiązujących w danym państwie, przy czym, w zależności od źródła, z jakiego się wywodzą, możemy mówić o następujących systemach prawnych:

R1UxW1rlqtUiw
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: systemy prawne
    • Elementy należące do kategorii systemy prawne
    • Nazwa kategorii: zwyczajowe
    • Nazwa kategorii: precedensowe
    • Nazwa kategorii: religijne
    • Nazwa kategorii: pozytywne [br](stanowione)
    • Koniec elementów należących do kategorii systemy prawne
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre państwa charakteryzuje mieszany system prawny, stworzony zarówno pod wpływem prawa stanowionego, jak i precedensowego.

Zasady (cechy) systemu prawnego

System prawny funkcjonuje na podstawie określonych zasad. Należą do nich:

R8e3brclgUAef
Zasada hierarchiczności Zgodnie z nią: – akty prawne mają różną moc prawną (zależy ona od rodzaju aktu i organu, który go wydał);
– akty wyższego rzędu są bardziej ogólne niż akty niższego rzędu;
– akty wyższego rzędu mają moc uchylania aktów niższego rzędu;
– wydawanie rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego musi być oparte na delegacji ustawowej., Zasada spójności Zgodnie z nią: – akty prawne nie mogą być sprzeczne; istnieje między nimi więź;
– akty niższego rzędu powinny być zgodne z aktami wyższego rzędu;
– pojęcia stosowane w aktach prawnych powinny być jednolite oraz oparte na wspólnej podstawie moralnej., Zasada zupełności Zgodnie z nią: – system prawny jest pozbawiony luk prawnych, które pojawiają się, kiedy istnieją rozbieżności między oczekiwaniami społecznymi a prawem (luki aksjologiczne) oraz kiedy istnieją czynności prawne, a nie funkcjonują zasady wykonywania tych czynności (luki konstrukcyjne).

Rodzaje prawa

Rodzaj prawa

Kryterium wyróżnienia

Obszar regulacji

materialne

treść

normy określające prawa i obowiązki oraz zachowania poszczególnych ludzi i instytucji w społeczeństwie (np. określają prawa i obowiązki stron umowy najmu); mają charakter pierwotny (np. Kodeks cywilny, Kodeks karny)

formalne

normy, które regulują postępowanie przed organami wymiaru sprawiedliwości i administracji publicznej; pozwalają egzekwować prawo materialne (np. wskazują, jak dochodzić ochrony praw osobistych przed sądem); mają charakter wtórny (np. Kodeks postępowania cywilnego, Kodeks postępowania karnego, Kodeks postępowania administracyjnego)

publiczne

korzyść

chroni interesy publiczne (np. państwa), a nie poszczególnych jednostek; jego charakterystyczną cechą jest nierównoprawne usytuowanie stron stosunku prawnego, ponieważ podmioty reprezentujące interesy publiczne mają do dyspozycji większe środki i uprawnienia niż jednostka; gałęzie prawa reprezentowane przez prawo publiczne to np. prawo konstytucyjne, prawo administracyjne

prywatne

odnosi się do jednostek, które są równouprawnione w stosunkach prawnych między sobą; obejmuje takie gałęzie prawa, jak np. prawo cywilne czy prawo pracy

międzynarodowe

zasięg

reguluje stosunki między państwami, organizacjami międzynarodowymi oraz innymi podmiotami (np. narodami)

krajowe

obowiązuje na terytorium danego państwa

miejscowe

odnosi się wyłącznie do mieszkańców określonego terenu (gminy, powiatu, województwa jako jednostek samorządu terytorialnego)

cywilne 

regulowana dziedzina 

zespół norm prawnych regulujących stosunki między podmiotami prawa prywatnego

karne 

zespół norm regulujących kwestie odpowiedzialności karnej za czyny zabronione pod groźbą kary kryminalnej

administracyjne

ogół norm regulujących organizację i działanie administracji publicznej oraz zachowanie się osób fizycznych i innych podmiotów w zakresie nieunormowanym przez przepisy należące do innych działów prawa

pisane

forma

ujęte w konkretnych aktach prawnych

niepisane

nieujęte w formie spisanej

Źródła prawa

Termin „źródło prawa” jest wieloznaczny i odnosi się do różnych zjawisk dotyczących tworzenia i obowiązywania prawa. Źródło prawa to sformalizowany akt władzy państwowej zawierający przepisy prawa. Jest to akt prawny obejmujący reguły postępowania ludzi ustanowione lub akceptowane przez państwo.

Możemy mówić o dwóch postaciach źródeł prawa:

  • materialnej (stanowi ją wola państwa – decyzja organów, które tworzą akty normatywnenormatywny akt prawnyakty normatywne);

  • formalnej (stanowi ją konkretny akt prawny z regułami postępowania, np. ustawa, rozporządzenie).

Inny podział źródeł prawa wskazuje na:

  • fontes iuris cognoscendifontes iuris cognoscendifontes iuris cognoscendi (jako wszystkich czynników, które dostarczają informacji o prawie);

  • fontes iuris oriundifontes iuris oriundifontes iuris oriundi (jako wszystkich czynników mających wpływ na ukształtowanie konkretnej treści przepisów prawnych i ich formy).

Organy promulgacyjne

Za źródło prawa rozumiane sensu largosensu largosensu largo uznawane są też organy promulgacyjne (publikacyjne).

Organy promulgacyjne w RP to dzienniki urzędowe, w których ogłasza się teksty aktów prawnych). Należą do nich:

R16UylIGJtSAx1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: organy promulgacyjne{color=#4D3763}
    • Elementy należące do kategorii organy promulgacyjne
    • Nazwa kategorii: Dziennik Ustaw RP{color=#705887}
    • Nazwa kategorii: Dziennik Urzędowy RP [br]„Monitor Polski”{color=#705887}
    • Nazwa kategorii: dzienniki urzędowe[br] ministrów kierujących[br] działami administracji[br] rządowej{color=#705887}
    • Nazwa kategorii: dzienniki urzędowe[br] urzędów centralnych{color=#705887}
    • Nazwa kategorii: Dziennik Urzędowy[br] Komisji Nadzoru[br] Finansowego{color=#705887}
    • Nazwa kategorii: wojewódzkie[br] dzienniki urzędowe{color=#705887}
    • Koniec elementów należących do kategorii organy promulgacyjne{color=#4D3763}
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1MnyEAfzmPgO1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Hierarchia aktów prawnych w RP

Źródła prawa powszechnie obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej są hierarchicznie uporządkowane. Poczynając od najważniejszego aktu, są to:

RQKo0lRuHCKxu
konstytucja (ustawa zasadnicza) akt prawny o najwyższej mocy i pozycji w systemie źródeł prawa; jest podstawą prawną dla innych aktów normatywnych i charakteryzuje się specjalnym trybem jej uchwalania i zmiany;, ratyfikowane umowy międzynarodowe wymagające uprzedniej zgody parlamentu (wyrażonej w ustawie) lub społeczeństwa (wyrażonej w referendum ogólnokrajowym) są częścią krajowego porządku prawnego; powinny być bezpośrednio stosowane, chyba że jest to uzależnione od wydania odrębnych ustaw; umowy ratyfikowane za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie mają pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami, jeżeli ustaw tych nie da się pogodzić z umowami; równocześnie prawo stanowione przez organizację międzynarodową ukonstytuowaną na podstawie umowy ratyfikowanej za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie lub ogólnokrajowym referendum posiada pierwszeństwo w stosunku do ustaw;, ustawy akty prawne pochodzące od parlamentu; za ich pomocą mogą być regulowane wszystkie sprawy za wyjątkiem tych, które są zastrzeżone dla konstytucji; za pomocą ustaw mogą być regulowane prawa i obowiązki obywateli oraz organów państwa; muszą być zgodne ze wszystkimi aktami wykonawczymi; są uchwalane w specjalnym trybie (ustawodawczym);, rozporządzenia z mocą ustawy wydawane przez Prezydenta RP na wniosek Rady Ministrów wyłącznie w czasie trwania stanu wojennego, jeśli sejm nie może się zebrać na posiedzenie (w hierarchii źródeł prawa równe ustawie);, ratyfikowane umowy międzynarodowe niewymagające zgody wyrażonej w ustawie przedkładane na wniosek Prezesa Rady Ministrów do ratyfikacji Prezydentowi RP (premier powiadamia sejm o zamiarze przedłożenia ich do ratyfikacji Prezydentowi RP); można uznać, że mają moc równą ustawie, ale w przypadku kolizji z ustawą ustępują jej; mają pierwszeństwo przed rozporządzeniami;, rozporządzenia akty wykonawcze wydawane przez konstytucyjnie uprawnione organy; wydawane są na podstawie szczegółowego upoważnienia ustawowego i w celu wykonania ustawy; nie mogą zmieniać przepisów ustawy i zawierać postanowień sprzecznych z jej przepisami;, akty prawa miejscowego wydawane i powszechnie obowiązujące na obszarze działania uprawnionego do ich wydania organu (np. rady gminy, wojewody); wydawane na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.

Źródła prawa o charakterze wewnętrznym

Nie stanowią one powszechnie obowiązujących źródeł prawa.

Zaliczamy do nich:

  • uchwały,

  • zarządzenia.

Uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów i ministrów mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi wydającemu te akty. Zarządzenia są wydawane tylko na podstawie ustawy. Nie mogą one stanowić podstawy decyzji wobec obywateli, osób prawnych oraz innych podmiotów.

Uchwały i zarządzenia podlegają kontroli zgodności z powszechnie obowiązującym prawem.

Słownik

fontes iuris cognoscendi
fontes iuris cognoscendi

(łac.) źródła poznania prawa

fontes iuris oriundi
fontes iuris oriundi

(łac.) źródła powstania prawa

normatywny akt prawny
normatywny akt prawny

tekst formułujący normy postępowania, wydawany przez podmiot, który ma kompetencję do działań prawotwórczych

promulgacja
promulgacja

ogłoszenie aktu normatywnego

sensu largo
sensu largo

(łac.) w szerokim znaczeniu