Rysunek przedstawia portret dojrzałego mężczyzny. Jest on ukazany lewym półprofilem. Mężczyzna ma wysokie czoło, wąski nos i wyraziste brwi. Jego włosy są krótkie i proste. Ubrany jest w surdut, kamizelkę i koszulę z żabotem.
Samuel Taylor Coleridge (1772–1834)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Angielscy poeci jezior, zwani lakistami, to grupa poetów związana z położoną na północy Anglii malowniczą Krainą Jezior (Lake District). Do grupy tej należeli William Wordsworth (1770–1850), Samuel Taylor Coleridge (1772–1834) oraz Robert Southey (1774–1843). Poeci urodzeni na początku lat 70. XVIII wieku byli pierwszym pokoleniem romantyków w literaturze angielskiej. Ich manifest programowymanifest programowymanifest programowy znalazł się w Przedmowie do drugiego wydania Ballad lirycznych (1801–1802), napisanych przez Wordswortha i Coleridge’a. Autorem przedmowy był William Wordsworth.
Manifesty romantyzmu 1790-1830. Anglia, Niemcy, Francja: William Wordsworth
R1OZiKKWbmKq41
Obraz przedstawia starszego mężczyznę o pociągłej twarzy, wysokim czole i dużym nosie. Mężczyzna ma głęboko osadzone oczy. Ubrany jest we frak i koszulę z zawiązaną pod szyją kokardą. Siedzi na krześle, przy stoliku. Opiera się lewą ręką na rozłożonej na stoliku książce.
Margaret Gillies, Portret Williama Wordswortha, 1839
Źródło: Margaret Gillies, Portret Williama Wordswortha, 1839.
Program odnowienia poezji Wordsworth kształtował w dwustronnej opozycji: przeciw osiemnastowiecznemu klasycyzmowi i przeciw groźbie inwazji kultury cywilizacji urbanistycznej. Wspólny wszystkim manifestom romantycznym bunt antyklasycystyczny, zmierzający do rozbicia sztywnych reguł artystycznych, wyraził przede wszystkim w postulacie odkonwencjonalizowania języka. Tworząc romantyczną wizję poezji jako spontanicznego wybuchu uczuć, ich autentyzmu, podporządkowanego tylko porządkującej refleksji, programowo odrzucał zbanalizowane figury stylistyczne i zbędną ornamentykę, domagał się wprowadzenia do poezji „języka ludzi”, zbliżającego sztukę do prawdy, natury i naturalnej prostoty. Idee te [...] zdradzały także niechęć do rodzącej się kultury skupisk miejskich, którą romantyczny poeta traktował jako uosobienie złego smaku. [...] Język potoczny i naturalny, jaki Wordsworth pragnął wprowadzić do poezji, to wedle niego język odkonwencjonalizowany – ale, podobnie jak tematy poetyckie, poddany osobliwej selekcji, chroniącej sztukę przed wulgaryzmem i banalnością. [...] Natura, temat poetycki programowo preferowany, podlega podobnym porządkującym zabiegom. W przeciwieństwie do cywilizacji urbanistycznej kryje w sobie – jak sądzi Wordsworth – źródła kreacyjnego natchnienia, lecz ich odnalezienie jest kwestią odpowiedniego wyboru. W [...] romantycznej wizji pojęcie natury miewa znaczenie metaforyczne – jest ona synonimem autentyzmu, znakiem jedności między człowiekiem a światem zewnętrznym.
bt Źródło: Manifesty romantyzmu 1790-1830. Anglia, Niemcy, Francja: William Wordsworth, oprac. Alina Kowalczykowa, Warszawa 1975, s. 41–42.
Wordsworth postulował także spontaniczność i emocjonalizm sztuki poetyckiej. Przede wszystkim zaś podkreślał szczególną rolę wyobraźni artystycznej, którą postrzegał jako źródło pełnego i jedynie prawdziwego oglądu świata.
Robert Southey
RDnCajEakWuZc
Obraz przedstawia portret młodego mężczyzny. Ma on lekko falujące włosy sięgające do ramion. Jego twarz jest pociągła. Ma wyraziste brwi i duże oczy. Jego nos jest prosty. Mężczyzna ubrany jest w koszulę ze stójką. Pod szyją ma zawiązany fontaź. Nosi surdut.
Peter Vandyke, Portret Roberta Southeya, 1795
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Słownik
manifest programowy
manifest programowy
(łac. manifestus – jawny) – deklaracja programowa grupy literackiej, pokolenia lub pojedynczego twórcy; zawiera teoretyczne uzasadnienie wybranej praktyki literackiej, często przedstawia postulaty ideowo‑artystyczne sprzeczne z panującym systemem wartości