bg‑blue

Coin écoute

Słuchanie

Écoute l’enregistrement. Qui fait quoi dans la maison de Jacques ? Fais les exercices.

Posłuchaj nagrania. Kto co robi w domu Jacques’a? Rozwiąż ćwiczenia.

R10k4jJ7bMWV5
3 Źródło: Anna Rewicka‑Lor, licencja: CC BY-SA 3.0.
Afficher la transcriptiongreenwhite
Activité 1

Quelles pièces sont‑elles mentionnées dans le texte ? Coche toutes les bonnes réponses.

Jakie pomieszczenia zostały wymienione te tekście? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi.

R199VS3hZ7tob
Możliwe odpowiedzi: 1. la chambre de Jacques, 2. la salle de bains, 3. la chambre des parents, 4. le salon
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Activité 2

Qui fait quoi ? Complète le tableau.

Kto co robi? Uzupełnij tabelę.

RJTDYWVPesclK
Wersja alternatywna ćwiczenia: Opis alternatywny ilustracji
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Qui fait quoi ? Complète le tableau.

Kto co robi? Uzupełnij tabelę.

R10axNXvHozGv
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑blue

Coin lexique

Kącik leksykalny

1
RgPeQs8RZLQ7t1
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

TÂCHES MÉNAGÈRES

NETTOYER

- les toilettes Zbliżenie na dłoń w żółtej rękawiczce, która czyści toaletę gąbką.

- le miroir - Zdjęcie przedstawiające kobietę polerującą lustro ściereczką.

- les vitres - Zdjęcie przedstawiające mężczyznę myjącego okna

RANGER

- les jouets - Zdjęcie przedstawiające dziewczynkę odkładającą pluszowego misia na półkę.

- le lave‑vaisselle - Zdjęcie przedstawiające osobę pochylającą się nad zmywarką pełną talerzy.

- les vêtements - Zdjęcie przedstawiające kobietę chwytająca powieszoną na wieszaku koszulkę.

LAVER

- la voiture - Zbliżenie na przednie nadkole samochodu pokryte białą pianą.

- le sol - Zbliżenie na płaskiego mopa na tle ciemnego parkietu.

PASSER

- l’aspirateur - Zdjęcie z góry przedstawiające osobę odkurzającą dywan przy pomocy żółtego odkurzacza.

CHANGER

- les rideaux - Zbliżenie na fragment okna z białymi firankami.

- les draps - Zbliżenie na dłonie trzymające poszewkę nałożoną na poduszkę.

- une ampule - Zdjęcie przedstawiające mężczyznę, który jedną dłonią przytrzymuje żyrandol, a w drugiej trzyma żarówkę.

FAIRE

- le lit - Zdjęcie przedstawiające kobietę stojącą obok łóżka z poduszką w dłoni.

- la poussière - Zdjęcie przedstawiające kobietę wycierającą ciemny blat szmatką.

- la vaisselle - Zbliżenie na dłoń trzymającą szklankę pod strumieniem wody z kranu.

- du repassage - Zdjęcie przedstawiające kobietę prasującą koszulkę.

- la lessive - Zdjęcie przedstawiające dorosłego mężczyznę i dziewczynkę. Mężczyzna klęczy przy pralce wypełnionej ubraniami, dziewczynka zaś trzyma materiałowy kosz na pranie.

BALAYER

- le sol - Zbliżenie na miotłę i szufelkę na tle ciemnego parkietu.

METTRE

- la table - Zbliżenie na zastawę stołową : biały talerz, złote sztućce i różową szklankę.

SORTIR

- la poubelle - Zbliżenie na zawiązany, czarny worek na śmieci oparty o komodę.

ÉTENDRE

- le linge - Zdjęcie białych ubrań wiszących na linkach na podwórzu.

bg‑blue

Rappel grammatical

Powtórka z gramatyki

Rjj13EI0zqLxG
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RHLtDxgbgRDPy
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

POUVOIR - MÓC

SINGULIER

PLURIEL

je peux

nous pouvons

tu peux

vous pouvez

Il/elle/on peut

Ils/elles peuvent

DEVOIR - MUSIEĆ

SINGULIER

PLURIEL

je dois

nous devons

tu dois

vous devez

Il/elle/on doit

Ils/elles doivent

Activité 3

Fais correspondre les éléments des deux colonnes pour composer des mini‑dialogues.

Połącz elementy z obu kolumn, aby utworzyć mini‑dialogi.

RM7TZ9h7H7Zwl
- Tu peux sortir la poubelle pour moi ? Możliwe odpowiedzi: 1. - Oui, tu peux passer l’aspirateur., 2. - Oui, de plus, il peut faire son lit., 3. Non, papa, nous sommes malades, nous ne pouvons pas laver la voiture., 4. - Désolé, je ne peux pas, je dois laver le sol. - Peut-il ranger ses BD ? Możliwe odpowiedzi: 1. - Oui, tu peux passer l’aspirateur., 2. - Oui, de plus, il peut faire son lit., 3. Non, papa, nous sommes malades, nous ne pouvons pas laver la voiture., 4. - Désolé, je ne peux pas, je dois laver le sol. - Je peux faire quelque chose pour toi, maman ? Możliwe odpowiedzi: 1. - Oui, tu peux passer l’aspirateur., 2. - Oui, de plus, il peut faire son lit., 3. Non, papa, nous sommes malades, nous ne pouvons pas laver la voiture., 4. - Désolé, je ne peux pas, je dois laver le sol. - Pouvez-vous laver la voiture ? Możliwe odpowiedzi: 1. - Oui, tu peux passer l’aspirateur., 2. - Oui, de plus, il peut faire son lit., 3. Non, papa, nous sommes malades, nous ne pouvons pas laver la voiture., 4. - Désolé, je ne peux pas, je dois laver le sol.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Activité 4

Chacun doit faire quelque chose. Complète les phrases avec la forme convenable du verbe devoir.

Każdy musi coś zrobić - uzupełnij zdania odpowiednią formę czasownika devoir.

RhIIrCjg9IEKo
Il y a beaucoup de poussière dans la maison. Tu Tu uzupełnij faire la poussière. Sa voiture est sale. Il Tu uzupełnij laver la voiture. Il y a beaucoup de déchets ! Nous Tu uzupełnij sortir la poubelle. Mes vêtements sont sales. Je Tu uzupełnij faire le linge. La vaisselle est sale. Vous Tu uzupełnij faire la vaisselle. Ses affaires sont partout ! Elle Tu uzupełnij ranger sa chambre. Le réfrigérateur est vide. Ils Tu uzupełnij faire les courses.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rylbz3iFbsw8t1
(Uzupełnij).
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
tâches ménagères (f. pl.)
tâches ménagères (f. pl.)

obowiązki domowe

R149wG09xouVJ1
Nagranie dźwiękowe
propre
propre

czysty, czysta, uporządkowany, uporządkowana

R1Tc1pQ8ldqZu1
Nagranie dźwiękowe