Kształcenie ustawicznekształcenie ustawiczneKształcenie ustawiczne jest definiowane w Polsce jako kształcenie osób dorosłych, czyli tych, które zakończyły już edukację w szkole. Jego celem jest nie tylko zdobywanie nowej wiedzy, ale i – a może przede wszystkim – uzyskiwanie dodatkowych kwalifikacji i umiejętności.
W krajach zachodnich kształcenie ustawiczne rozumiane jest jako kształcenie się przez całe życie, tak długo, jak człowiek jest uczestnikiem życia zawodowego, społecznego i obywatelskiego. Wynika to z konieczności przystosowywania się do coraz to nowszych warunków i zmieniającej się rzeczywistości.
Idea ustawicznego kształcenia się stoi w opozycji do podziału życia człowieka na okres nauki i okres pracy zawodowej oraz zaangażowania społecznego i obywatelskiego, w którym to okresie powinien on tylko korzystać z rezultatów wcześniejszego kształcenia.
Przyczyny rozwoju kształcenia ustawicznego
bg‑azure
Nauka przez całe życie jest dziś koniecznością.
Powody, dla których ludzie się kształcą, mimo że ukończyli już szkołę, są różne.
Z jednej strony jest to spowodowane postępem technicznym i rozwojem nauki, a z drugiej są osoby, które zdobywają wiedzę i umiejętności dla samych siebie. Ponadto kształcenie ustawiczne pomaga rozwijać wrodzone umiejętności. Nie każdy człowiek wchodzący na rynek pracy jest świadomy swych zdolności. Czasem odkrywa je dopiero w dorosłym życiu lub przez przypadek.
Lekarze zalecają, aby uczyć się przez całe życie i dzięki temu pozostawać jak najdłużej sprawnym psychicznie i intelektualnie. Udział w dyskusjach i rozmowach aktywizuje bowiem pracę umysłu, pozwala spojrzeć na wiele zagadnień z innej strony.
Dzięki kształceniu ustawicznemu człowiek otwiera się na nieuniknione zmiany i łatwiej je akceptuje. Wiedza pozwala bowiem zaakceptować to, co jest nieuniknione, i przystosować się do nowej rzeczywistości.
Formy kształcenia ustawicznego
RwtApkRPRwrOI
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia ścianę i duże, dwuskrzydłowe drzwi. Drzwi otoczone są z obu stron i góry półkami z niezliczoną liczbą książek. Opis punktów interaktywnych znajdujących się na ilustracji: 1. Szkolna edukacja dorosłych Kształcenie osób pełnoletnich, które chcą uzupełnić braki w wykształceniu. Są to szkoły dające możliwość zdania egzaminu dojrzałości (np. licea dla dorosłych) lub uzyskania dyplomu w danym zawodzie. 2. Kwalifikacyjne kursy zawodowe Kursy pozwalające zdobyć pełny zawód wymieniony w klasyfikacji szkolnictwa zawodowego. Składają się na nie zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne. Kursy tego typu kończą się egzaminem kwalifikacji pozwalającym na pracę w danym zawodzie. 3. Kursy umiejętności zawodowych Kursy uwzględniające umiejętności potrzebne w danym zawodzie. Kończą się zaliczeniem w formie ustalonej przez organizatora. Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu. 4. Kursy kompetencji ogólnych Prowadzone są według programu, który uwzględnia część podstawy programowej kształcenia ogólnego. Trwają minimum 30 godzin. Kończą się zaliczeniem w formie ustalonej przez organizatora. Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu. 5. Turnusy dokształcania teoretycznego pracowników młodocianych Są prowadzone przez ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego w zakresie kształcenia danego zawodu. Trwają minimum 20 godzin, a uczestnikami są młodociani pracownicy skierowani na turnus przez pracodawcę lub szkołę. 6. E-learning Forma wymagająca silnej woli i samodyscypliny. Jest to inaczej nauczanie na odległość z wykorzystaniem internetu. Pozwala ukończyć szkolenie lub kurs, a czasem nawet studia, bez konieczności fizycznej obecności na zajęciach. Jest to coraz bardziej popularna forma kształcenia dorosłych. 7. Uniwersytety trzeciego wieku Przeznaczone najczęściej dla seniorów (osób w wieku emerytalnym), pomagają zrozumieć nowe technologie bądź nauczyć się języka obcego. Ponadto oferują też zajęcia (np. wykłady) na tematy interesujące uczestników. Pozwalają starszym osobom aktywnie spędzać czas.
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia ścianę i duże, dwuskrzydłowe drzwi. Drzwi otoczone są z obu stron i góry półkami z niezliczoną liczbą książek. Opis punktów interaktywnych znajdujących się na ilustracji: 1. Szkolna edukacja dorosłych Kształcenie osób pełnoletnich, które chcą uzupełnić braki w wykształceniu. Są to szkoły dające możliwość zdania egzaminu dojrzałości (np. licea dla dorosłych) lub uzyskania dyplomu w danym zawodzie. 2. Kwalifikacyjne kursy zawodowe Kursy pozwalające zdobyć pełny zawód wymieniony w klasyfikacji szkolnictwa zawodowego. Składają się na nie zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne. Kursy tego typu kończą się egzaminem kwalifikacji pozwalającym na pracę w danym zawodzie. 3. Kursy umiejętności zawodowych Kursy uwzględniające umiejętności potrzebne w danym zawodzie. Kończą się zaliczeniem w formie ustalonej przez organizatora. Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu. 4. Kursy kompetencji ogólnych Prowadzone są według programu, który uwzględnia część podstawy programowej kształcenia ogólnego. Trwają minimum 30 godzin. Kończą się zaliczeniem w formie ustalonej przez organizatora. Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu. 5. Turnusy dokształcania teoretycznego pracowników młodocianych Są prowadzone przez ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego w zakresie kształcenia danego zawodu. Trwają minimum 20 godzin, a uczestnikami są młodociani pracownicy skierowani na turnus przez pracodawcę lub szkołę. 6. E-learning Forma wymagająca silnej woli i samodyscypliny. Jest to inaczej nauczanie na odległość z wykorzystaniem internetu. Pozwala ukończyć szkolenie lub kurs, a czasem nawet studia, bez konieczności fizycznej obecności na zajęciach. Jest to coraz bardziej popularna forma kształcenia dorosłych. 7. Uniwersytety trzeciego wieku Przeznaczone najczęściej dla seniorów (osób w wieku emerytalnym), pomagają zrozumieć nowe technologie bądź nauczyć się języka obcego. Ponadto oferują też zajęcia (np. wykłady) na tematy interesujące uczestników. Pozwalają starszym osobom aktywnie spędzać czas.
Źródło: domena publiczna.
Broker edukacyjny
W związku z rozwojem form kształcenia ustawicznego pojawił się na rynku pracy nowy zawód – broker edukacyjny. Zajmuje się on pośrednictwem między klientem a rynkiem szkoleniowym.
Jego zadaniem jest zdiagnozowanie potrzeb klienta, a następnie wyszukiwanie i selekcja ofert szkoleniowych, tak by ten otrzymał to, co jest mu potrzebne. Broker edukacyjny pomaga też zaplanować ścieżkę kariery zawodowej, współpracując z doradcą zawodowym. Jest więc doradcą swego klienta.
Słownik
e‑learning
e‑learning
nauczanie na odległość z wykorzystaniem internetu
kształcenie ustawiczne
kształcenie ustawiczne
kształcenie osób dorosłych, czyli tych, które ukończyły już edukację w szkole
kursy kompetencji ogólnych
kursy kompetencji ogólnych
kursy prowadzone według programu, który uwzględnia część podstawy programowej kształcenia ogólnego, kończące się zaliczeniem w formie ustalonej przez organizatora
kursy umiejętności zawodowych
kursy umiejętności zawodowych
kursy uwzględniające umiejętności potrzebne w danym zawodzie, kończące się zaliczeniem w formie ustalonej przez organizatora
kwalifikacyjne kursy zawodowe
kwalifikacyjne kursy zawodowe
kursy pozwalające zdobyć zawód wymieniony w klasyfikacji szkolnictwa zawodowego, kończące się egzaminem kwalifikacji pozwalającym na podjęcie pracy w danym zawodzie
szkolna edukacja dorosłych
szkolna edukacja dorosłych
szkoły dla osób dorosłych, które dają możliwość zdania egzaminu dojrzałości (np. licea dla dorosłych) lub uzyskania dyplomu w danym zawodzie
turnusy dokształcania teoretycznego pracowników młodocianych
turnusy dokształcania teoretycznego pracowników młodocianych
prowadzone przez ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego młodocianych pracowników, którzy muszą uzupełnić wiedzę teoretyczną w danym zawodzie
uniwersytet trzeciego wieku
uniwersytet trzeciego wieku
przeznaczony dla seniorów (osób w wieku emerytalnym), pomaga zrozumieć nowe technologie czy też opanować język obcy oraz uczestniczyć w dostosowanych tematycznie wykładach