Przeczytaj
Życie i twórczość
Ernest Miller Hemingway (1899–1961) – amerykański pisarz i dziennikarz, laureat Nagrody Nobla, uważany jest za jednego z najwybitniejszych autorów XX wieku. Zarówno jego biografia, jaki i twórczość są silnie powiązane z trudną historią XX wieku. Burzliwe życie Hemingwaya stało się legendą, w której ludzkie słabości łączą się z wielką pasją i prawdziwym bohaterstwem. Jako początkujący dziennikarz, podczas I wojny światowej zgłosił się do Czerwonego Krzyża, by nieść pomoc żołnierzom na froncie włoskim. Został ranny i trafił do szpitala polowego. Odznaczono go Srebrnym Medalem za Męstwo Wojskowe. Wojenne doświadczenia stały się inspiracją dla jednej z najsłynniejszych jego powieści, Pożegnania z bronią (1929). Do Ameryki powrócił w roku 1919 – żeby odpocząć od wojny, wybrał się na wycieczkę kempingową z dawnymi kolegami, co zainspirowało go do napisania opowiadania Rzeka dwóch serc. Pracował jako redaktor i reporter. W 1921 poślubił Hadley Richardson i wraz z nią wyjechał do Paryża. Szybko stał się częścią artystycznego świata, poznał malarza Pabla Picassa i wpływowych pisarzy: Jamesa Joyce’a i Ezrę Pounda. Jego mentorką i przewodniczką była sławna pisarka Gertrude Stein – autorka określenia „stracone pokolenie”. Stein nazywała tak emigracyjnych pisarzy i artystów z dzielnicy Montparnasse – Hemingway użył tego terminu w powieści Słońce też wschodzi (1926) i wprowadził go do historii literatury.
Stracone pokolenie (Lost Generation) stało się nazwą generacji amerykańskich pisarzy, którzy dorastali podczas I wojny światowej, takich jak Francis Scott Fitzgerald, T.S. Eliot, James Joyce, Sherwood Anderson czy William Faulkner. W 1923 roku Hemingway powrócił do Ameryki, gdzie opublikował dwa zbiory opowiadań. Wtedy również urodził się jego pierwszy syn. Kolejnych inspiracji dostarczyła pisarzowi Hiszpania – parokrotnie wyjeżdżał do Pampeluny, by podczas festiwalu San Fermin oglądać walki byków. Swojej fascynacji corridą dał wyraz we wspomnianej powieści Słońce też wschodzi, która przyniosła mu sławę. W 1927 roku rozwiódł się z Hadley Richardson i ożenił się z Pauliną Pfeiffer – przez jakiś czas mieszkali w Paryżu, potem powrócili do Ameryki i zamieszkali w Key West. W 1933 roku para wybrała się do Afryki na safari – efektem tej wyprawy była m.in. powieść Zielone wzgórza Afryki. Nad kolejną – Mieć i nie mieć – pisarz pracował w Bimini, na Bahamach. W 1937 roku, jako korespondent agencji prasowej, wyjechał do ogarniętej wojną domową Hiszpanii, gdzie napisał sztukę Piąta kolumna i poznał amerykańską dziennikarkę Marthę Gellhorn, która niedługo została jego kolejną żoną i nowym źródłem inspiracji. W 1940 roku opublikował napisaną pod jej wpływem powieść Komu bije dzwon, która została nominowana do nagrody Pulitzera.
W czasie II wojny światowej razem z Marthą Gellhorn wyjechał do Chin, gdzie oboje pracowali jako reporterzy. W latach 1942–1944 Hemingway patrolował wody wzdłuż wybrzeża Kuby i w Zatoce Meksykańskiej, poszukując niemieckich łodzi podwodnych. Od 1944 do początku 1945 roku przebywał w Europie. W Londynie poznał Mary Welsh - korespondentkę czasopisma „Time” - i rozstał się z Marthą. Jako korespondent wojenny we Francji został przywódcą bojówki i podobno pojmał nawet kilku niemieckich żołnierzy. Uczestniczył w wyzwoleniu Paryża i zamierzał jako korespondent wziąć udział w ofensywie w Ardenach, co jednak uniemożliwiła mu choroba. Za odwagę i zaangażowanie podczas II wojny światowej otrzymał Brązową Gwiazdę. W 1946 roku poślubił Mary Welsh. Pracował nad cyklem o tematyce wojennej, jednak ostatecznie zarzucił ten projekt. W 1950 ukazała się powieść Za rzekę, w cień drzew, recenzje nie były jednak przychylne. Wtedy właśnie napisał opowiadanie Stary człowiek i morze, które zostało entuzjastycznie przyjęte.
W 1953 roku został laureatem nagrody Pulitzera. W 1954 przeżył dwie katastrofy lotnicze w Afryce i doznał ciężkich poparzeń. W tym samym roku przyznano mu Nagrodę Nobla. Nie był w stanie odebrać jej osobiście, napisał jednak przemówienie noblowskie na temat życia pisarza. Przez kolejne lata pracował nad autobiograficznym dziełem Ruchome Święto. Narastające przekonanie, że jest śledzony przez FBI, spowodowało u pisarza cierpiącego na afektywną chorobę dwubiegunową silny kryzys psychiczny. W 1961 roku Ernest Hemingway zastrzelił się w swoim domu, podobno z ulubionej strzelby. Dwie przeżyte wojny, cztery żony, troje dzieci, doświadczenia podróży i katastrof lotniczych, otrzymanie nagrody Nobla i wreszcie samobójcza śmierć z aferą szpiegowską w tle – to wyjątkowy scenariusz życia pisarza. Mit Hemingwaya wpłynął na popularność jego książek, a kolejne ekranizacje trwale ją ugruntowały. Ostatecznie on sam także stał się postacią filmową.
Z perspektywy autora
Reporterskie doświadczenie Hemingwaya było czynnikiem kształtującym zarówno tematykę , jak i styl jego dzieł. Jako korespondent opisywał świat z perspektywy Amerykanina i takie podejście jest również charakterystyczne dla jego prozy. Opublikowana w 1926 roku powieść Słońce też wschodzi ukazuje grupę młodych Amerykanów, zdemoralizowanych i zniszczonych przez I wojnę światową. którzy wyruszają z Paryża do Pampeluny, by zobaczyć walki byków. Paryż jest dla nich rodzajem azylu, a każda kolejna podróż – ucieczką. Pisarz przedstawił w powieści prawdziwe wydarzenia, a postaci wzorowane są na jego znajomych. Jego osobiste doświadczenie staje się punktem wyjścia dla opisania doświadczenia generacji.
Autobiografizm stanowi charakterystyczną cechę twórczości Hemingwaya. Siła tej prozy wynika z głębi przeżyć autora i specyficznego sposobu opowiadania. Jest to proza oszczędna, wręcz surowa. Proste, realistyczne obrazowanie koresponduje tu z telegraficzną, zobiektywizowaną narracją. Ta stylistyczna powściągliwość pozwala paradoksalnie na wydobycie bogactwa i złożoności ludzkich emocji. Pozwoliła też pisarzowi na stworzenie charakterystycznego typu bohatera – mocnej, męskiej postaci, która kryje w sobie zagadkę, cechuje się tragizmem i odpowiednią dozą dumy – nie chce ujawniać swoich lęków ani wątpliwości. Ten typ bohatera uznaje się za właściwy dla prozy straconego pokolenia. Skrzywdzony przez los, honorowy, a zarazem bezwzględny, walczący do końca mężczyzna jest konstrukcją niezwykle romantyczną. Jest zarazem wzorcowym machomacho – ikoną kultury patriarchatu. Taka właśnie – ostentacyjnie męska – jest również stylistyka opowiadań i powieści Hemingwaya.
Obraz straconego pokolenia jest obrazem cierpienia ukrywanego pod maską męskości, która tradycyjnie kojarzona jest ze zwycięstwem. Jest to więc wizerunek pokonanych zwycięzców, którzy nie chcą i nie mogą przyznać się do porażki. To napięcie w szczególny sposób oddziałuje na odbiorców i stanowi olbrzymi atut dzieł Hemingwaya. Współczesna krytyka, szczególnie krytyka feministycznakrytyka feministyczna, dostrzega jednak kulturowe uwarunkowania kreowanej przez autora wizji męskości i podkreśla jej anachroniczność. Zarzut ten nie dotyczy zresztą tylko Hemingwaya, ale wielu czołowych pisarzy wieku XX – białych mężczyzn z uprzywilejowanych warstw społecznych. Świat widziany oczami Amerykanina jest także obrazem mentalności i wrażliwości jego epoki. Krytyka tej mentalności nie zmienia oceny walorów literackich dzieła, choć może oczywiście zmieniać jego recepcję, interpretację oraz ocenę etyczną bohaterów.
Słownik
krytyka literacka formułowana z feministycznego punktu widzenia
mężczyzna o cechach uchodzących tradycyjnie za typowo męskie, takich jak siła, władczość, sprawność seksualna