Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Państwo i władza

Jacek Grzybowski Miecz i Pastorał. Filozoficzny uniwersalizm sporu o charakter władzy. Tomasz z Akwinu i Dante Alighieri

(fragment)
Państwo jest wyodrębnioną ze społeczeństwa organizacją o charakterze przymusu, będącą pewną formą życia kolektywnego, posiadającą suwerenną władzę, terytorium, na którym ta władza jest sprawowana, oraz ludność, w stosunku do której atrybuty władzy są realizowane

pan Źródło: Jacek Grzybowski, Miecz i Pastorał. Filozoficzny uniwersalizm sporu o charakter władzy. Tomasz z Akwinu i Dante Alighieri, Kęty 2006, s. 18.
R1Z0tHF7P1h9g1
Pastorał łaciński
Źródło: Chris 73, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W przywołanej definicji trzykrotnie pojawiło się słowo „władza”, co podkreśla znaczenie, jakie dla funkcjonowania państwa lub innej struktury społecznej ma fakt, kto, w jaki sposób i na podstawie jakiego mandatu sprawuje rządy.

Już w starożytności rozróżniano cztery podstawowe ustroje polityczne państwa: monarchięmonarchiamonarchię, oligarchięoligarchiaoligarchię, demokracjędemokracjademokracjęrepublikęrepublikarepublikę. Starano się też ustalić, który z nich należy uznać za najlepszy. Może ten, w którym:

  • władzę sprawuje jednostka (monarchia);

  • rządzi określona grupa zaliczana do elit – arystokracja;

  • władzę ma ogół obywateli (demokracja);

  • łączy się cechy trzech pozostałych (republika).

Podobne rozważania występowały także w średniowieczu, ale wówczas dominującym systemem była monarchia. Myśliciele tej epoki, podejmując problematykę ustroju państwa i form rządów, musieli brać pod uwagę bardzo ważny aspekt nieobecny w antyku: stosunek władzy państwowej do władzy Kościoła.

R1Zl8iXdJc33R
Francisco de Zurbarán, Apoteoza św. Tomasza z Akwinu, 1613 (obraz ołtarzowy)
Dzieło przedstawia dominikanina wstępującego do nieba. Ma ono nie tylko przypominać o wyniesieniu św. Tomasza na ołtarze, ale też podkreślać jego znaczenie dla średniowiecznej nauki – apoteoza odbywa się w towarzystwie innych uczonych chrześcijańskich, zwanych doktorami Kościoła: po lewej stronie znajdują się święci Ambroży i Grzegorz Wielki, po prawej – święci Hieronim i Augustyn. Centralne umiejscowienie św. Tomasza z Akwinu symbolizuje znaczenie uczonego, którego uznaje się za najwybitniejszego filozofa średniowiecznego.
Źródło: Jl FilpoC, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Państwo a Kościół

Od początków chrześcijaństwa istniało w Kościele przekonanie, że władza państwowa pochodzi od Boga. Wprawdzie rozróżniano civitas Deicivitas Deicivitas Dei (łac. państwo Boże) i civitas terrenacivitas terrenacivitas terrena (łac. państwo ziemskie), ale nie rozpatrywano ich istnienia niezależnie od siebie. Gdy chrześcijaństwo stało się religią panującą, pojawił się problem ustalenia relacji między obiema strukturami: państwem i Kościołem. Obrazuje go zwłaszcza spór cesarza i papieża, charakterystyczny dla dojrzałego i późnego średniowiecza. Dążenie do prymatu jednej ze stron, czyli władcy Cesarstwa bądź głowy Kościoła, bywa nazywane sporem miecza i krzyża lub miecza i pastorału: miecz symbolizuje władzę cesarską, natomiast pastorał – papieską.

Niezależnie od tego, kto w danym momencie dziejów zdobywał przewagę polityczną, oczywiste było, że rozstrzygnięcia dotyczące wyboru ustroju politycznego mają również wymiar religijny.

Bóg i król

RSZSNSHWIgc0B1
Jusepe de Ribera, Święty Grzegorz Wielki, ok. 1614
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Już w VI w. papież Grzegorz Wielki przedstawił opartą na antycznych źródłach koncepcję boskiego pochodzenia monarchy. Nie oznaczało to nadawania cesarzowi czy królowi cech boskich, ale jednoznacznie sakralizowało władzę ziemską. Wtedy zaczęto używać formuły „z łaski Bożej” (łac. rex Dei gratia), która w sposób symboliczny wskazywała na wyniesienie ziemskiego monarchy ponad innych ludzi, ale jednocześnie miała podkreślić, że rządy nad państwem wynikają z woli Boga. Żyjący w IX w. irlandzki mnich Seduliusz Szkot w traktacie O władcach chrześcijańskich (ok. 850 r.) stwierdzał:

Seduliusz Szkot De rectoribus christianis

Pobożny władca gorliwie dążył do posłuszeństwa wobec woli i świętych przykazań Najwyższego Pana wszystkich rzeczy, przez którego boską wolę i powołanie bez wątpienia został wyniesiony na szczyty władzy. […] Prawy władca przyznaje, że został wyznaczony przez Boga. […] Czymże są władcy ludów chrześcijańskich, jeśli nie wykonawcami woli Wszechmogącego?

no Źródło: Seduliusz Szkot, De rectoribus christianis, [w:] Łukasz Szymański, Varia doctrinalia, red. Ł. Machaja, Wrocław 2012, s. 79.

Święty Tomasz z Akwinu i Brunetto Latini o władzy i królu

Do średniowiecznych uczonych zajmujących się m.in. tym, który ustrój jest najlepszy oraz jakimi cechami powinien charakteryzować się władca, należeli Święty Tomasz z Akwinu oraz Brunetto Latini.

Święty Tomasz z Akwinu (ok. 1225–1274) to włoski dominikanin, którego zalicza się do Doktorów KościołaDoktor KościołaDoktorów Kościoła i uważa za jednego z najważniejszych uczonych średniowiecza. Wśród jego licznych dokonań szczególne znaczenie ma Suma teologiczna (1268–1273), obszerny zbiór zawierający rozważania filozoficzno‑teologiczne. Znalazły się tam również uwagi poświęcone sprawom politycznym, np. relacjom między Kościołem a państwem świeckim. Tę problematykę św. Tomasz podejmował już wcześniej, np. w niewielkim dziele zatytułowanym O władzy (De regno). Powstało ono prawdopodobnie w latach 1266–1267 i było przeznaczone dla młodego króla Cypru Hugona II, jednak w obliczu śmierci monarchy nie zostało dokończone. W traktacie św. Tomasz zaprezentował swoje przekonania dotyczące tego, który ustrój polityczny jest najlepszy i jakimi cechami powinien charakteryzować się dobry król.
Rozważania Akwinaty należy rozpatrywać na bardzo szerokim tle, mającym podłoże teologiczne. Autor Sumy twierdzi, że

Dante Alighieri Monarchia

wszelka władza pochodzi od Boga, ale [...] nie rozgranicza tak silnie kompetencji, przekonując nawet, że władza, jaką reprezentuje Kościół w imieniu Chrystusa, stoi ponad władzą świecką. Tomasz widzi bowiem jeden cel społeczności ziemskiej, do którego indywidualnie i w różnych grupach społecznych zmierza człowiek. Jest nim osiągnięcie zbawienia.

1 Źródło: Dante Alighieri, Monarchia. Cytat za: Jacek Grzybowski, Miecz i Pastorał. Filozoficzny uniwersalizm sporu o charakter władzy. Tomasz z Akwinu i Dante Alighieri, Kęty 2006, s. 367.

Aby ludzkość została zbawiona, konieczna jest – według św. Tomasza – współpraca tych, którzy zarządzają instytucją Kościoła, z tymi, którzy sprawują rządy w państwie ziemskim.

Dante Alighieri Monarchia

Wyznaczenie celu ostatecznego okazuje się niezmiernie ważne. Niezależnie od tego, jak nazwiemy władcę – czy to będzie imperator, król, książę czy prezydent – wykonuje on zadania organizacyjne, których ostateczne uzasadnienie polega na tym, że funkcja ta wiedzie do celu ostatecznego, którym jest Bóg, ponieważ wszyscy poddani są powierzeni Jego opiece. Co więcej, zadania króla przy ustanowieniu królestwa czy państwa są w oczach Tomasza podobne do ustanowienia świata przez Boga.

2 Źródło: Dante Alighieri, Monarchia. Cytat za: Jacek Grzybowski, Miecz i Pastorał. Filozoficzny uniwersalizm sporu o charakter władzy. Tomasz z Akwinu i Dante Alighieri, Kęty 2006, s. 344–345.
RRPd3hRSrzR3j1
Brunetto Latini
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W innym kontekście problem władzy i króla rozpatrywał Brunetto Latini (ok. 1220 – 1294). Był on jednym z ważnych średniowiecznych pisarzy włoskich. Pełnił istotne funkcje we Florencji, gdzie dał się poznać jako sprawny i inteligentny polityk. Swoje przemyślenia – nie tylko w tej dziedzinie – przedstawił we francuskojęzycznym dziele zatytułowanym Skarbiec wiedzy. W napisanym w latach 1262–1266 zbiorze znalazły się uwagi poświęcone teologii, historii, fizyce, przyrodoznawstwu, geografii, etyce, retoryce. W ostatniej z trzech części Skarbca zamieścił rozważania na temat państwa i władzy. Stwierdził tam, że sprawowanie rządów należy rozpatrywać jako problem polityczny oraz etyczny. Istnienie rządów postrzegał jako konieczność chroniącą przed negatywnymi konsekwencjami grzesznej natury ludzkiej:

Brunetto Latini Skarbiec wiedzy

„Odkąd ludzie na początku dziejów zaczęli się rozradzać i mnożyć, odkąd grzech pierwszego człowieka zakorzenił się w potomstwie, a świat upadł tak bardzo, że jedni pożądali rzeczy swego sąsiada, inni zaś, powodowani pychą, nakładali na najsłabszych jarzmo niewolnictwa, stało się oczywiste, że ci, którzy pragnęli żyć zgodnie ze swym prawem i uniknąć przemocy złoczyńców, musieli łączyć się razem we wspólnym miejscu [...]. Stało się konieczne, by ludzie mieli najrozmaitszych władców, albo wybranych na mocy prawa, albo władających dzięki własnej potędze”.

3 Źródło: Brunetto Latini, Skarbiec wiedzy, oprac. M. Frankowska‑Terlecka, T. Giermak‑Zielińska, tłum. M. Frankowska‑Terlecka, T. Giermak‑Zielińska, Warszawa 1992, s. 365–366.
RaoJFUsa3zPiz
Karta pochodzi z XV‑wiecznego rękopisu Skarbca wiedzy Brunetta Latiniego. Dzieło było w średniowieczu bardzo cenione jako encyklopedia zawierająca wiedzę z różnych dziedzin, w tym także z polityki. Szczególną popularnością Skarbiec cieszył się we Francji, ponieważ jest pierwszym ważnym dziełem napisanym po francusku przez cudzoziemca. O znaczeniu tego kompendium świadczy m.in. wielka staranność, z jaką wykonano książkę zawierającą tekst włoskiego pisarza.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Doktor Kościoła

Słownik

civitas Dei
civitas Dei

(łac. państwo Boże) przejaw duchowości i aspektów moralnych w społeczeństwie

civitas terrena
civitas terrena

(łac. państwo ziemskie) materialna manifestacja państwa

demokracja
demokracja

(gr. dḗmos - lud; krátos - władza) – ustrój państwa, w którym ogół obywateli bierze udział w sprawowaniu władzy

monarchia
monarchia

(gr. mónos – jedyny, árchō – władam) – forma państwa, w którym monarcha
(np. król) sprawuje władzę z reguły dożywotnio, samodzielnie lub wspólnie z innymi organami

oligarchia
oligarchia

(gr. oligos – nieliczny; arche - władza) – forma rządów, w której władzę sprawuje niewielka, zazwyczaj wywodząca się z elit społecznych grupa ludzi

republika
republika

(łac. res publica – rzecz pospolita) – ustrój polityczny, w którym władzę sprawuje organ wyłoniony na określony czas w wyniku wyborów