Obraz przedstawia starszego mężczyznę siedzącego przy stole. Mężczyzna ubrany jest w czarną sutannę. Zapisuje coś gęsim piórem w księdze, którą trzyma uniesioną lewą dłonią. W pobliżu mężczyzny leżą biało-czerwone szaty biskupie.
Piotr Skarga
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Piotr Skarga (1536‑1612) był jezuitą, polemistą religijnym, kaznodzieją i czołowym przedstawicielem polskiej kontrreformacji. W 1555 roku ukończył studia na Akademii Krakowskiej, dziesięć lat później otrzymał święcenia kapłańskie, a w 1580 roku został pierwszym rektorem Akademii Wileńskiej. Największą popularność zyskały jego Żywoty świętych (1579), a także Kazania sejmowe (1597), słynny traktat polityczny, który zauważony został wiele lat później za sprawą Adama Mickiewicza. Romantyczny poety bowiem ujrzał w Skardze proroka, który przewidział rozbiory Rzeczpospolitej.
Mistrz kazań
Julian KrzyżanowskiPublicystyka religijna i polityczna
RbpFLeI749vkx1
Ilustracja przedstawia okładkę Kazań o Siedmiu Sakramentach Kościoła Katolickiego. Na brzegach znajduje się kilkanaście miniatur, które ukazują świętych.
Piotr Skarga, Kazania o Siedmiu Sakramentach Kościoła Katolickiego, 1600
Źródło: MOs810, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Obowiązki zawodowe, zgodne z indywidualnością Skargi i z upodobaniami epoki sprawiły, że wykształcił się on na jednego z najlepszych kaznodziejów swych czasów. Wyrazem uznania dla tej strony jego działalności było powołanie go […] na stanowisko kaznodziei nadwornego (1588). […] Kazania niedzielne i świąteczne, cykle kazań bardzo specjalnych, eschatologicznych, eucharystycznych, pokutnych itd. wiążą się w dorobku tym z kazaniami okolicznościowymi, historyczno‑politycznymi. Zwycięstwa wojenne czasów Zygmunta III (Byczyna, Kircholm, Smoleńsk itp.), wydarzenia dworskie, zwłaszcza zgony w rodzinie królewskiej (począwszy od Batorego, choć to kazanie się nie dochowało), zmuszały Skargę do przemówień odtwarzających reakcje uczuciowe przez wydarzenia te wywołane, a przez kaznodzieję na gorąco podchwycone i przekazane w niezwykle pięknej formie.
1 Źródło: Julian Krzyżanowski, Publicystyka religijna i polityczna, [w:] tegoż, Historia literatury polskiej. Alegoryzm – preromantyzm, Warszawa 1986, s. 167–169.
Kazania sejmowe
Julian KrzyżanowskiPublicystyka religijna i polityczna
Biegłość w […] kazaniach, poruszających niejednokrotnie aktualne zagadnienia chwili, sprawiła, że formę kazań nadał Skarga również dużemu traktatowi politycznemu znanemu jako Kazania sejmowe (1597). Traktat ten, zbudowany rękę człowieka doskonale obeznanego z dziełami teoretyków i praktyków retoryki antycznej, utwór pisarza mającego duże doświadczenie i wtajemniczonego w arkanaarkanaarkana polityki dworskiej, odznacza się w równej mierze klasyczną prostą strukturą, jak głębią myśli i rozległością obserwacji. […]
Gdy publicyści szlacheccy nie chcieli, a mieszczańscy obawiali się wyraźnie wskazywać na „grzechy jawne” życia polskiego, Skarga, ufny w swe stanowisko i szatę duchowną, mówi tak otwarcie to, co jego drobnoszlacheckie pochodzenie pozwalało mu widzieć, że dzieło jego padło ofiarą wewnętrznej cenzury zakonnej.”
Mówi tedy [Skarga] bez ogródek o „złodziejskich sercach” dygnitarzy, którzy […] egoistyczne „pojedynkowe pożytki” utożsamiali z pożytkiem społecznym lub nawet nad ten wynosili; gromi nierówności klasowe wyrażające się w ucisku chłopa, uznawanym przez prawa niesprawiedliwe; głosi wreszcie zasadę proklamowaną przez ModrzewskiegoModrzewskiModrzewskiego, że miłość ojczyzny musi być bezinteresowna i że bez szemrania należy ponosić w jej imię ofiary dla dobra wspólnego.
2 Źródło: Julian Krzyżanowski, Publicystyka religijna i polityczna, [w:] tegoż, Historia literatury polskiej. Alegoryzm – preromantyzm, Warszawa 1986, s. 169.
RLx2Mrb7pmMaM
Fragment obrazu przedstawia starszego mężczyznę ukazującego lewym profilem. Jego twarz jest szczupła, pociągła, oczy głęboko osadzone, nos spiczasty. Mężczyzna ma sporą łysinę, siwe, rozwichrzone, półdługie włosy. Ma niewielki zarost. Mężczyzna ubrany jest w czarną sutannę i płaszcz ze złotą lamówką. Stoi i wznosi ręce nad głowę. Wokół mężczyzny siedzi wiele postaci: szlachcice, duchowni, zagraniczni widzowie oraz młode arystokratki. Pod nogami mężczyzny stoi kwadratowy stolik przykryty długim obrusem.
Jan Matejko, Kazanie Skargi (fragm.), 1864
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Piotr SkargaKazania sejmowe (fragmenty)
RFf9cJTzOzy2U
Nagranie dźwiękowe Piotr Skarga Kazania sejmowe (fragmenty).
Nagranie dźwiękowe Piotr Skarga Kazania sejmowe (fragmenty).
Nagranie dźwiękowe Piotr Skarga Kazania sejmowe (fragmenty).
Jako namilejszej matki swej miłować i onej czcić nie macie, która was urodziła i wychowała, nadała, wyniosła? Bóg matkę czcić rozkazał. Przeklęty, kto zasmuca matkę swoje. A która jest pierwsza i zasłużeńsza matka jako ojczyzna, od której imię macie i wszytko, co macie, od niej jest? Która gniazdem jest matek wszytkich i powinowactw wszytkich, i komorą dóbr waszych wszytkich. Jeruzalem, matka nasza – mówi Apostoł – nad wszytki matki czci i szanowania godna. Rozmyślcie, jakie od tej matki, od Korony i Rzeczypospolitej tej, dobrodziejstwa i upominki macie. Ona wam wiary ś. katolickiej, przez którą do wiecznej ojczyzny przychodzicie, dochowała. […] Ta matka ojczyzna namilsza wszczepiła wam i dochowała stan i majestat królewski, który jest zatrzymaniem i ozdobą wszytkich dóbr i sławy waszej. […] Ta matka skupiła wam do jednego ciała Rzeczypospolitej tak szerokie i zacne narody, rozszerzyła państwa swe od morza do morza i sąsiadom was straszliwie poczyniła, iż oburzyć się na was nie śmieją. Ta miła matka podała wam złotą wolność, iż tyranom nie służycie, jedno bogobojnym panom i królom, które sami sobie obieracie. Których moc, prawy okreszona, żadnego wam bezprawia nie czyni, żadnego i od postronnych panów, i od swoich uciśnienia nie cierpicie. Samiście tylo sobie tyranami, gdy praw nie wykonywacie a do sprawiedliwości fałszywą wolnością, abo raczej swowolnością, przeszkody sami sobie czynicie. […] Patrzcie, do jakich dostatków i bogactw, i wczasów ta was matka przywiodła, a jako was ozłociła i nadała, iż pieniędzy macie dosyć, dostatek żywności, szaty tak kosztowne, sług takie gromady, koni, wozów; takie koszty, dochody pieniężne wszędzie pomnożone. Sama tylo matka mało ma. […] Taż miła matka dała wam taki pokój, jakiego wiele królestw nie mają, za którym napełniły się komory wasze i rozszerzyły się pożytki wasze. […] Taż matka namilsza uczyniła wam sławę u wszytkiego chrześcijaństwa i u pogaństwa, iż od zachodu i wschodu zacnymi poselstwy uczczony król i pan wasz wielką wam u postronnych powagę i mniemanie czyni. […] Okręt gdy tonie, do obrony wszyscy, zapomniawszy swoich tłomoków, rzucić się mają. Gdy okręt tonie, a wiatry go przewracają, głupi tłomoczki i skrzynki swoje opatruje i na nich leży, a do obrony okrętu nie idzie, i mniema, że się sam miłuje, a on się sam gubi. Bo gdy okręt obrony nie ma, i on ze wszytkim, co zebrał, utonąć musi. A gdy swymi skrzynkami i majętnością, którą ma w okręcie, pogardzi, a z innymi się do obrony okrętu uda, swego wszytkiego zapomniawszy: dopiero swe wszytko pozyskał i sam zdrowie swoje zachował. Ten namilszy okręt ojczyzny naszej wszytkich nas niesie, wszytko w nim mamy, co mamy. Gdy się z okrętem źle dzieje, gdy dziur jego nie zatykamy, gdy wody z niego nie wylewamy, gdy się o zatrzymanie jego nie staramy, gdy dla bezpieczności jego wszytkim, co w domu jest, nie pogardzamy: zatonie, i z nim my sami poginiemy. W tym okręcie macie syny, dzieci, żony, imienia, skarby, wszytko, w czym się kochacie. W tym tak wiele dusz jest, ile ich to królestwo i państwa przyłączone mają. Nie dajcie im tonąć, a zmiłujcie się nad krwią swoją, nad ludem i bracią swoją, nie tylo majętnością, ale i zdrowiem im własnym usługujcie, wy, którzyście je pod swój rząd i opiekę wzięli.
cyt1 Źródło: Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty), oprac. S. Kot, Kraków 1939.
Słownik
arkana
arkana
(łac. arcanus – tajemniczy, milczący) – tajniki, sekretne sposoby
topos
topos
(gr. tópos koinós, łac. locus communis) – pojęcie wprowadzone do badań literackich przez niemieckiego uczonego Ernsta C. Curtiusa; oznacza ono „miejsce wspólne” w kulturze, czyli wciąż powracające motywy i tematy, które wskazują na ciągłość tradycji danej kultury
Modrzewski
Andrzej Frycz Modrzewski (1503–1572) – sekretarz króla Zygmunta I Starego i pisarz polityczny