Przeczytaj
Kazimierz Przerwa‑Tetmajer – słuchacz wykładów z historii sztuki
W roku 1884 Kazimierz Tetmajer złożył egzamin dojrzałości w krakowskim gimnazjum im. Bartłomieja Nowodworskiego i rozpoczął studia na Uniwersytecie Jagiellońskim. Długo nie mógł się zdecydować na główny kierunek studiów. Ostatecznie, od semestru zimowego 1886 zaczął uczęszczać na kierunek filozoficzny, gdzie słuchał wykładów nie tylko z zakresu historii filozofii, ale też literatury i sztuki. Justyna Bajda pisze o latach studiów Tetmajera:
Poezja a sztuki piękne. O świadomości estetycznej i wyobraźni plastycznej Kazimierza Przerwa-TetmajeraZ podstawami teorii i historii sztuki, dzięki którym kilka lat później bez problemu poruszał się po europejskich galeriach i licznych wystawach, zetknął się już w zimowym semestrze 1886 roku, zapisując się na wykłady profesora Mariana Sokołowskiego, znakomitego badacza zabytków przeszłości […]. Spotkania z profesorem, obejmujące przede wszystkim wykłady teoretyczne, poświęcone były początkowo ogólnemu „zarysowi historii sztuki”, potem „ogólnej historii sztuki chrześcijańskiej”, „stylowi Odrodzenia”, „historii sztuki w XIX wieku”. Równolegle z wykładami prowadził profesor także ćwiczenia praktyczne, podczas których studenci analizowali dzieła „sztuki greckiej”, a w czasie spacerów po starym mieście – liczne „pomniki Krakowa”. Wielu wychowankom profesora utkwiły w pamięci szczególnie ćwiczenia poświęcone Michałowi Aniołowi, o którym Sokołowski opowiadał z wielką pasją, ilustrując je reprodukcjami dzieł mistrza z Florencji.
Spotkania ze sztuką europejską
Kazimierz Tetmajer po raz pierwszy wyjechał za granicę w 1894 roku. Podróż łączyła się z pracą sekretarza, którą zaproponował mu ordynatordynat Adam Krasiński w Heidelbergu. Wyjazd stał się początkiem wędrówek poety po Europie, podczas których poznawał muzea i ich zbiory. O niektórych spotkaniach z dziełami pisał w listach, inne stały się inspiracją do powstania wierszy o sztuce.
Słownik
(1827‑1901), szwajcarski malarz, reprezentant malarstwa akademickiego, potem - symbolizmu
(gr. ekphrasis – dokładny opis) – utwór lub fragment utworu zawierający opis obrazu, rzeźby, budowli, przedmiotu artystycznego
(1836‑1904) niemiecki malarz realistyczny i portrecista
dawn. rzecz mało ważna, błahostka
(1865‑1956), polski rzeźbiarz, malarz i grafik
(łac. ordinatio – uporządkowanie) – właściciel rodowego majątku ziemskiego
(fr. préférer – woleć, łac. praeferre – nieść przed kimś) – przedkładanie czegoś nad coś innego
(1859‑1940), polski rzeźbiarz i krytyk sztuki