Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kazimierz Przerwa‑Tetmajer – słuchacz wykładów z historii sztuki

W roku 1884 Kazimierz Tetmajer złożył egzamin dojrzałości w krakowskim gimnazjum im. Bartłomieja Nowodworskiego i rozpoczął studia na Uniwersytecie Jagiellońskim. Długo nie mógł się zdecydować na główny kierunek studiów. Ostatecznie, od semestru zimowego 1886 zaczął uczęszczać na kierunek filozoficzny, gdzie słuchał wykładów nie tylko z zakresu historii filozofii, ale też literatury i sztuki. Justyna Bajda pisze o latach studiów Tetmajera:

RyGgLYyLsCIPL1
Kazimierz Przerwa‑Tetmajer, fot. przed 1901 r.
Źródło: Jules Mien, Polona, domena publiczna.
Justyna Bajda Poezja a sztuki piękne. O świadomości estetycznej i wyobraźni plastycznej Kazimierza Przerwa-Tetmajera

Z podstawami teorii i historii sztuki, dzięki którym kilka lat później bez problemu poruszał się po europejskich galeriach i licznych wystawach, zetknął się już w zimowym semestrze 1886 roku, zapisując się na wykłady profesora Mariana Sokołowskiego, znakomitego badacza zabytków przeszłości […]. Spotkania z profesorem, obejmujące przede wszystkim wykłady teoretyczne, poświęcone były początkowo ogólnemu „zarysowi historii sztuki”, potem „ogólnej historii sztuki chrześcijańskiej”, „stylowi Odrodzenia”, „historii sztuki w XIX wieku”. Równolegle z wykładami prowadził profesor także ćwiczenia praktyczne, podczas których studenci analizowali dzieła „sztuki greckiej”, a w czasie spacerów po starym mieście – liczne „pomniki Krakowa”. Wielu wychowankom profesora utkwiły w pamięci szczególnie ćwiczenia poświęcone Michałowi Aniołowi, o którym Sokołowski opowiadał z wielką pasją, ilustrując je reprodukcjami dzieł mistrza z Florencji.

zp Źródło: Justyna Bajda, Poezja a sztuki piękne. O świadomości estetycznej i wyobraźni plastycznej Kazimierza Przerwa-Tetmajera, Warszawa 2003, s. 103–104.

Spotkania ze sztuką europejską

Kazimierz Tetmajer po raz pierwszy wyjechał za granicę w 1894 roku. Podróż łączyła się z pracą sekretarza, którą zaproponował mu ordynatordynatordynat Adam Krasiński w Heidelbergu. Wyjazd stał się początkiem wędrówek poety po Europie, podczas których poznawał muzea i ich zbiory. O niektórych spotkaniach z dziełami pisał w listach, inne stały się inspiracją do powstania wierszy o sztuce.

R141svBXn7zY41
Pionowa oś czasu.

Słownik

Arnold Böcklin
Arnold Böcklin

(1827‑1901), szwajcarski malarz, reprezentant malarstwa akademickiego, potem - symbolizmu

ekfraza
ekfraza

(gr. ekphrasis – dokładny opis) – utwór lub fragment utworu zawierający opis obrazu, rzeźby, budowli, przedmiotu artystycznego

Franz von Lenbach
Franz von Lenbach

(1836‑1904) niemiecki malarz realistyczny i portrecista

furdy
furdy

dawn. rzecz mało ważna, błahostka

Konstanty Laszczka
Konstanty Laszczka

(1865‑1956), polski rzeźbiarz, malarz i grafik

ordynat
ordynat

(łac. ordinatio – uporządkowanie) – właściciel rodowego majątku ziemskiego

preferencje
preferencje

(fr. préférer – woleć, łac. praeferre – nieść przed kimś) – przedkładanie czegoś nad coś innego

Stanisław Lewandowski
Stanisław Lewandowski

(1859‑1940), polski rzeźbiarz i krytyk sztuki