Przeczytaj
Z legend dawnego Egiptu – świat przedstawiony
Nowela Z legend dawnego Egiptu jest przykładem podporządkowania kompozycji jednemu zdarzeniu, jednej puencie. Prus wykorzystuje parabolę i technikę niespodzianki.
Akcja skupiona jest na dwóch głównych postaciach. Faraon Ramzes oraz jego wnuk Horus otrzymali bardzo wyraziste cechy, mocno ze sobą kontrastujące, co jest częstym zabiegiem w krótkich formach epickich, jakimi są nowele. Kreacja obu postaci jest schematyczna, odwołuje się do typowych wyobrażeń o surowym tyranie i miłosiernym królu, lecz w ich konflikcie odbijają się również echa sporów politycznych toczonych w czasach Prusa. Dzięki temu postaci Ramzesa i Horusa można interpretować na kilku płaszczyznach – jako bohaterów historycznych, jako maski kryjące postaci współczesne, a także jako personifikowane alegoriealegorie.
Nowela jest przykładem podporządkowania kompozycji jednemu zdarzeniu, jednej puencie. Prus wykorzystuje parabolę i korzysta z techniki niespodzianki.
Ramzes
Z racji ograniczonej objętości tekstu w noweli nie ma miejsca na szczegółowe relacjonowanie historii życia bohaterów. Opisów sytuacji, za sprawą których można poznać bezpośrednio charakter postaci, jest znacznie mniej niż w powieści.
W związku z tym nowele odwołują się do stereotypów. Postać, która wpisuje się w znany czytelnikom wzór, jest łatwiejsza do wyobrażenia, a jej postępowanie staje się od razu zrozumiałe. Motywów działań takiego bohatera nie trzeba poszukiwać w jego osobistych doświadczeniach i przeżyciach, lecz wystarczy odwołać się do obiegowej opinii o danym typie osobowości. Dzięki temu dokładne opisywanie przeszłości postaci staje się w noweli zbędne – jej historii możemy się domyślić, przywołując w pamięci szereg podobnych bohaterów pojawiających się w tekstach kultury.
W noweli Z legend dawnego Egiptu Bolesław Prus nie odwołał się jednak wprost do stereotypów. Do opisania Ramzesa użył stosunkowo niewielu epitetów określających cechy jego charakteru. Bardziej szczegółowo określił wygląd zewnętrzny, spójny z temperamentem postaci. Natura Ramzesa przejawia się także w używanym przez niego języku oraz w treści jego wypowiedzi:
Z legend dawnego EgiptuWiem, że znasz tęgie lekarstwa, które albo zabijają, albo od razu leczą. Przyrządź mi jedno z nich, właściwe mojej chorobie, i niech mi się to raz skończy… tak albo owak.
Z legend dawnego Egiptu- Muszę być bardzo chory – zawołał – kiedy ty, kapłanie, ośmielasz się dawać mi rady! Milcz i spełnij, com kazał.
Charakterystyka pośrednia bohaterów jest najczęściej dokonywana poprzez ukazanie ich relacji z innymi postaciami. W noweli Prusa istotny jest stosunek Ramzesa do Horusa. Sposób, w jaki władca myśli o swoim następcy, wskazuje nie tylko na ich rodzinne więzi, lecz także na pryncypia, którymi kieruje się faraon. W słowach Ramzesa uwidacznia się to, co stanowi dla niego najważniejszą wartość:
Z legend dawnego Egiptu- [...] „Idź do Horusa i ślepo spełniaj jego wolę. Choćby kazał ci spuścić z łańcucha niewolników, a lud obdarować wszystką ziemią, uczynisz to, gdy zobaczysz na jego ręce mój święty pierścień, bo przez usta władców mówi nieśmiertelny Ozyrys”.
O charakterze bohatera świadczą jednak przede wszystkim jego czyny. Działania Ramzesa, styl sprawowania władzy, konkretne decyzje polityczne – to wszystko mówi o faraonie więcej, niż oddałby najbardziej wnikliwy opis jego osobowości. Jego wcześniejsze decyzje świadczą o zasadach i przekonaniach, którymi się kieruje – na ich podstawie można także przewidywać, co bohater uczyni w przyszłości.
Horus
W nowelach pozytywistycznych bohaterowie byli często zestawiani ze sobą na zasadzie kontrastu. Podkreślano różnice ich statusu społecznego, odmienność temperamentów, wrażliwości, aspiracji. Niektóre postaci ukazywano jako jednostki zupełnie niepasujące do otoczenia – przykładem może być chociażby tytułowy bohater Sienkiewiczowskiej noweli Janko Muzykant. Tak wyraźne sprzeczności charakterów miały zwrócić uwagę czytelnika na poruszany w utworze problem.
Nie inaczej dzieje się w noweli Z legend dawnego Egiptu, której główni bohaterowie również mocno różnią się od siebie. Horus ma nie tylko inny charakter niż Ramzes, lecz jest także opisywany w zupełnie odmienny sposób. Postać zostaje skonfrontowana z sytuacją, w której ujawnia się jej usposobienie:
Z legend dawnego EgiptuZapłakał Horus (miał on serce pełne litości) nad bliską śmiercią dziada; ale że w sprawowaniu władzy nie mogło być przerwy, więc poszedł do sali faraonów, otoczony liczną zgrają służby.
Usiadł na ganku, którego marmurowe schody biegły w dół, aż do rzeki, i pełen nieokreślonych smutków przypatrywał się okolicy.
Właśnie księżyc, przy którym tliła się złowroga gwiazda Saturn, złocił spiżowe wody Nilu, na łąkach i ogrodach malował cienie olbrzymich piramid i na kilka mil wokoło oświetlał całą dolinę. Mimo późnej nocy w chatach i gmachach płonęły lampy, a ludność pod otwarte niebo wyszła z domów.
O charakterze Horusa świadczą również wewnętrzne konflikty. Wspominane w noweli wątpliwości bohatera uwidaczniają jego niezdecydowanie, sugerują również hierarchię wartości, którą się kieruje:
Z legend dawnego Egiptu- Obejrzyj mi nogę – jęknął Horus i upadł na złote krzesło, którego poręcze wyrzeźbione były w formę głów jastrzębich.
Lekarz ukląkł, obejrzał nogę i cofnął się przerażony.
- Horusie – szepnął – ciebie ukąsił pająk bardzo jadowity.
- Miałżebym umrzeć?... w takiej chwili?... – spytał ledwie dosłyszalnym głosem Horus.
A później dodał:
- Prędkoż to może się stać?... powiedz prawdę.
- Nim księżyc schowa się za tę oto palmę…
- Ach, tak!... A Ramzes długo jeszcze żyć będzie?...
- Czy ja wiem?... Może już niosą ci jego pierścień.
W tej chwili weszli ministrowie z gotowymi edyktami.
- Kanclerzu! – zawołał Horus chwytając go za rękę – czy, gdybym zaraz umarł, spełnilibyście moje rozkazy?...
- Dożyj, horusie, wieku twego dziada! – odparł kanclerz. – Lecz gdybyś nawet zaraz po nim stanął przed sądem Ozyrysa, każdy twój edykt będzie wykonany, byleś go dotknął świętym pierścieniem faraonów [...].
- Dziękuję wam!... – rzekł Horus. – Żal mi… ach, jak żal… Ale przecież nie wszystek umrę… Zostaną po mnie błogosławieństwa, spokój, szczęście ludu, i… moja Berenika odzyska wolność… Długo jeszcze?... – spytał lekarza.
Podobnie jak w przypadku Ramzesa, usposobienie Horusa znajduje odzwierciedlenie w przygotowywanych przez niego edyktach. Bohater kieruje się zupełnie innymi przekonaniami niż dziadek, co podkreśla kontrast pomiędzy postaciami. Prus nie informuje czytelnika, z czego wynikają postanowienia powzięte przez następcę tronu. Można jedynie przypuszczać, jaka historia i jakie emocje poprzedzały decyzje postaci. Pisarz posługuje się tylko sugestią – pozostawia wiele niedopowiedzeń, które musi uzupełnić wyobraźnia czytelnika.
Słowniczek
(gr. allegoreo – mówić coś innego) motyw, postać lub opowiadanie mające, poza sensem dosłownym, sens przenośny; w przeciwieństwie do symbolu alegoria jest jednoznaczna i opiera się na ścisłym związku przedstawienia z sugerowaną treścią
starożytny lud zjednoczony w XVII w. p.n.e., o potężnej sile militarnej, którego państwo rozciągało się na terenach Anatolii, Mezopotamii, Syrii i Palestyny; podbity najprawdopodobniej przez Ludy Morza w XII w. p.n.e.
(gr.) osoba o skłonnościach introwertycznych, cechująca się wysoką wrażliwością i zazwyczaj pesymistycznym nastawieniem do życia
(łac. ratio – rozum) światopogląd oraz postawa charakteryzujące się podkreślaniem roli rozumu i nauki w procesie poznania
(łac. realis - rzeczywisty) w literaturze nazwa metody twórczej polegającej na wiernym opisywaniu rzeczywistości; również nazwa prądu literackiego zapoczątkowanego we Francji i dominującego w prozie drugiej połowy XIX wieku