Ilustracja składa się sześciu zdjęć. Zdjęcie pierwsze przedstawia idących żołnierzy z bronią. Zdjęcie drugie przedstawia żołnierzy z działem armatnim. Trzecie zdjęcie przedstawia zrujnowane miasto i idących po gruzach uzbrojonych żołnierzy. Czwarte zdjęcie przedstawia lecące samoloty. Piąte zdjęcie przedstawia mężczyznę w mundurze, który podpisuje dokument. Szóste zdjęcie przedstawia płynący okręt wojenny.
Bitwa pod Wanjialing (lewy górny róg), Pierwsza bitwa o El Alamein (prawy górny róg), Bitwa pod Stalingradem nad frontem wschodnim zimą 1943–1944 (środek po lewej), niemieckie bombowce nad frontem wschodnim (środek po prawej), Wilhelm Keitel podpisuje akt kapitulacji Niemiec (lewy dolny róg), Inwazja na Zatokę Lingayen (prawy dolny róg).
Źródło: Staberinde, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Horror II wojny światowej sprawił, że idee wolności i sprawiedliwości społecznej zdominowały powojenną świadomość polityczną świata zachodniego. Powojenny liberalizm nie miał jednak jednolitego oblicza. Liberałowie różnych frakcji zgadzali się co do kilku podstawowych zasad społeczeństwa demokratycznego, przede wszystkim tych, które zostały sformułowane w Traktatach Rzymskichrzymskie traktatyTraktatach Rzymskich (1957): wolne wybory parlamentarne, wolność słowa, gospodarka wolnorynkowa oraz gwarancje realizacji podstawowych praw człowieka. Poza tym spierali się w wielu kluczowych kwestiach, takich jak wiara w jeden wspólny rozum i wynikające z tego wartości, zasady sprawiedliwości społecznej i dystrybucji dóbr. Do najważniejszych przedstawicieli tej formacji intelektualnej zalicza się Isaiaha BerlinaIsaiah BerlinIsaiaha Berlina, Johna Rawlsa, Ludwiga von MisesaLudwig von MisesLudwiga von Misesa, Friedricha Augusta von Hayeka, Ayn Rand czy Karla Raimunda PopperaKarl Raimund PopperKarla Raimunda Poppera.
Historycy badający genezę wybuchu II wojny światowej zwracali uwagę m.in. na skrajne dysproporcje społeczne. Ubóstwo i brak perspektyw dużej części społeczeństwa niemieckiego po I wojnie światowej stanowiły naturalną pożywkę dla ideologiiideologiaideologii nazistowskiej. Wielu powojennych myślicieli liberalnych, mających na uwadze realizację idei wolności, zastanawiało się jednocześnie nad sposobami przeciwdziałania nierównościom społecznym. Przy czym nierówności te rozpatrywane były z dwóch różnych perspektyw − bądź jako równość punktu wyjścia (startu), bądź jako równość punktu dojścia (rezultatu). Istotą liberalizmu jest wolność rozumiana w kategoriach prawa do samostanowienia i własności rzeczy, będących efektem pracy w warunkach swobodnej konkurencji. Dlatego liberałowie uważają, że różnice rezultatów ludzkich działań są nieuchronne − nie można ich niwelować, nie pozbawiając jednocześnie ludzi ich elementarnej wolności. Można jednak starać się wypracować mechanizmy zabezpieczające równość startu. Na tym skupiło się wielu myślicieli liberalnych, m.in. John Rawls. Jego rozwiązanie określa się często mianem liberalizmu proceduralnego.
Rcp1BD7Lx4G2U1
Obraz przedstawia tłum ludzi, który obala z wysokiego cokołu pomnik króla na koniu. Wśród tłumu znajdują się mężczyźni, kobiety i dzieci, a także grupa Indian. Jedna z osób trzyma pochodnię. W tle unosi się dym.
Johannes Adam Simon Oertel, Rozbiórka pomnika króla Jerzego III w Nowym Jorku, 1859. Artysta, pracując kilkadziesiąt lat po wydarzeniu, przedstawia wyimaginowany, romantyczny obraz sceny. Obraz przedstawia Synów Wolności niszczących posąg po odczytaniu Deklaracji przez Jerzego Waszyngtona obywatelom i jego żołnierzom w Nowym Jorku 9 lipca 1776 r. W rzeczywistości posąg został zburzony przez niewolników działających na rozkaz ich właścicieli.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
bg‑cyan
John Rawls
R1BodbjIDF6Ib
John RawlsJohn RawlsJohn Rawls (1921–2002) − amerykański filozof, specjalizujący się przede wszystkim w zagadnieniach z zakresu etyki i filozofii polityki, uważany za jednego z najbardziej wpływowych filozofów politycznych XX w. Pochodził z zamożnej rodziny z Baltimore (jego ojciec był znanym adwokatem). Podczas II wojny światowej służył w piechocie morskiej. W 1950 r. obronił doktorat z filozofii na Uniwersytecie Princeton, a następnie pracował tam jako wykładowca, z roczną przerwą, kiedy to, korzystając ze stypendium Fulbrighta, przebywał na uniwersytecie w Oksfordzie. Duży wpływ wywarły tam na niego poglądy Isaiaha Berlina. Od 1962 r., praktycznie do śmierci, wykładał na Uniwersytecie Harvarda, poświęcając się w całości pracy dydaktycznej i pisarstwu. Za osiągnięcia na tym polu otrzymał m.in. National Humanities Medal, który w roku 1999 r. wręczył mu prezydent Bill Clinton.
Za jego najważniejsze prace uważa się dzieła: Teoria sprawiedliwości (1971), Liberalizm polityczny (1993), Prawo ludów (1999)
John RawlsJohn RawlsJohn Rawls (1921–2002) − amerykański filozof, specjalizujący się przede wszystkim w zagadnieniach z zakresu etyki i filozofii polityki, uważany za jednego z najbardziej wpływowych filozofów politycznych XX w. Pochodził z zamożnej rodziny z Baltimore (jego ojciec był znanym adwokatem). Podczas II wojny światowej służył w piechocie morskiej. W 1950 r. obronił doktorat z filozofii na Uniwersytecie Princeton, a następnie pracował tam jako wykładowca, z roczną przerwą, kiedy to, korzystając ze stypendium Fulbrighta, przebywał na uniwersytecie w Oksfordzie. Duży wpływ wywarły tam na niego poglądy Isaiaha Berlina. Od 1962 r., praktycznie do śmierci, wykładał na Uniwersytecie Harvarda, poświęcając się w całości pracy dydaktycznej i pisarstwu. Za osiągnięcia na tym polu otrzymał m.in. National Humanities Medal, który w roku 1999 r. wręczył mu prezydent Bill Clinton.
Za jego najważniejsze prace uważa się dzieła: Teoria sprawiedliwości (1971), Liberalizm polityczny (1993), Prawo ludów (1999)
Prekursorstwo myśli Rawlsa polegało na tym, że przeniósł on ciężar analiz z obszaru struktur politycznych na zjawiska natury społeczno‑ekonomicznej. Dociekania istoty sprawiedliwości ograniczył zaś do jej stosunkowo wąskiego, ale fundamentalnego zakresu, mianowicie reguł dystrybucji praw i korzyścidystrybucja praw i korzyścidystrybucji praw i korzyści.
JohnRawlsTeoria sprawiedliwości
Zasadniczym przedmiotem sprawiedliwości jest dla nas struktura podstawowa społeczeństwa, a dokładniej − sposób, w jaki główne instytucje społeczne dystrybuują podstawowe prawa i obowiązki oraz określają podział korzyści płynących ze społecznej kooperacji.
wsp Źródło: JohnRawls, Teoria sprawiedliwości, tłum. A. Romaniuk, J. Pasek, M. Panufnik.
RE9D67mLnqgce
Zdjęcie przedstawia młotek sędziowski oraz szalkową wagę.
W tym sensie liberalizmem proceduralnym zaczęto też nazywać sprawiedliwość jako zbiór procedur dystrybuujących prawa, obowiązki i korzyści w społeczeństwie opartym na regule wolnej konkurencji. Ta dystrybucja ma dostarczyć wspólną platformę startu dla wszystkich obywateli.
Źródło: domena publiczna.
W swoim rozumowaniu Rawls oparł się na dwóch fundamentalnych założeniach. Po pierwsze przyjął, że członkowie społeczeństwa to istoty racjonalne (a teoria sprawiedliwości to część teorii racjonalnego wyboru), świadomie dążące do swoich różnorodnych indywidualnych celów. Po drugie, założył pewną idealną sytuację wyjściową, przedstawioną w duchu tradycyjnej umowy społecznej.
RsVlMU6q1An5F1
Zdjęcie przedstawia grupę kobiet w długich sukniach i kapeluszach na głowach. Trzymają gazetki oraz flagi. Stoją przed dużym wejściem do budynku.
Brytyjskie sufrażystki demonstrujące przed posterunkiem policji w 1911 roku. Według przekonań Husserla największym niebezpieczeństwem dla Europy jest zmęczenie. Dlatego każdy Europejczyk powinien z nim walczyć. Husserl zwrócił również uwagę, że filozofia jest absolutnie niezbędna do wyjaśnienia rzeczywistościi rozumnego ukształtowania życia. Bezład i deformacje w filozofii pociągają za sobą kryzys kultury i całego życia ludzkiego (Zob. J. Czarkowski: Filozofia czystej świadomości. Redukcja, refleksja, czysta świadomość w fenomenologii transcendentalnej Edmunda Husserla, Toruń 1994, s. 6).
Źródło: Johnny Cyprus, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Można powiedzieć, że Rawls posłużył się metodą analogiczną do metodyredukcja fenomenologicznametodyHusserlaEdmund HusserlHusserla – zawieszenia własnych przekonań: zapomnijcie o swojej aktualnej pozycji społecznej, pochodzeniu, specyficznych aspiracjach i uzdolnieniach (Rawls nazywa to „zasłoną niewiedzy”). Jakiego porządku społecznego oczekiwałby tak usposobiony bezimienny racjonalny podmiot? Rawls doszedł do przekonania, że wybrałby teorię o postaci:
JohnRawlsTeoria sprawiedliwości
Wszelkie pierwotne dobra społeczne − wolność i szanse, dochód i bogactwo, a także to, co stanowi podstawy poczucia własnej wartości − mają być rozdzielane równo, chyba że nierówna dystrybucja któregokolwiek z tych dóbr bądź wszystkich jest z korzyścią dla najmniej uprzywilejowanych.
wsp Źródło: JohnRawls, Teoria sprawiedliwości, tłum. A. Romaniuk, J. Pasek, M. Panufnik.
Następnie wyjaśnił, że na tak rozumianą teorię „sprawiedliwość jako bezstronność”, składają się dwie bardziej szczegółowe zasady:
R1FVGkah5vbz21
Należy podkreślić, że między wymienionymi zasadami zachodzą relacje hierarchiczne. Najważniejsza jest zasada a., następnie pierwsza część zasady b., potem jej druga część. Oznacza to m.in., że dostęp do politycznej wolności jest ważniejszy niż minimalizacja nierówności.
Źródło: John Rawls, Liberalizm polityczny, tłum. A. Romaniuk.
Myśl Rawlsa i inspirujących się nim reformatorów oscyluje między dwiema ideami: wolności człowieka do realizacji swoich zamierzeń i poszerzenia stanu posiadania oraz interwencji państwa w imię zapewnienia podstawowej sprawiedliwości społecznej. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX w. bogate zachodnie państwa znacznie rozbudowały zakres ubezpieczeń społecznych, w wyniku czego do niespotykanych dotąd rozmiarów rozrosła się grupa ludzi żyjących na koszt państwa (w niektórych krajach było to nawet 10 procent), a eskalacja tego zjawiska doprowadziła do kryzysu gospodarczego oraz kryzysu zaufania społecznego. Pojawiła się bowiem (na przykład w USA) klasa ludzi trwale bezrobotnych, którym ten stan rzeczy odpowiadał, co na dłuższą metę osłabiło konkurencyjność gospodarki, zwiększyło roszczeniowość niepracujących („należy mi się zasiłek”) i niezadowolenie osób ciężko pracujących na utrzymanie, z których podatków opłacani są niepracujący.
Rh71T0CFJBSon1
Zdjęcie przedstawia duża salę i grupę stojących mężczyzn w garniturach. Przed nimi przy biurku siedzi starszy mężczyzna. Podpisuje dokument.
Prezydent Lyndon B. Johnson podpisuje ustawę o prawach obywatelskich z 1964 roku. Wielkie Społeczeństwo to program polityki wewnętrznej prezydenta USA Lyndona B. Johnsona. Stanowił kontynuację i rozwinięcie niezrealizowanego programu Kennedy’ego. Nacisk położono w nim na prawa obywatelskie, likwidację segregacji rasowej i ubóstwa. Johnson dzięki poparciu Kongresu w znacznym stopniu zrealizował program Wielkiego Społeczeństwa, m.in. zakazano dyskryminacji rasowej, wprowadzono ubezpieczenia zdrowotne dla osób starszych i federalny system stypendialny, utworzono fundusz na walkę z ubóstwem. Wraz z odejściem Johnsona z urzędu program został zarzucony.
Źródło: Cecil Stoughton, White House Press Office, Wikimedia Commons, domena publiczna.
W efekcie tych zjawisk liberalizm uległ pewnej radykalizacji. Od tego momentu zaczęto też go określać mianem neoliberalizmuneoliberalizmneoliberalizmu. Prekursorami tego ruchu było dwóch ekonomistów – Friedrich August von Hayek i Ludwig von Mises. Ich stanowisko, zwłaszcza tego pierwszego, określa się też często mianem liberalizmu ewolucjonistycznego.
bg‑cyan
Friedrich August von Hayek
R10Grwq70qBCb
Friedrich August von Hayek (1899–1992) Austriacki ekonomista i filozof polityczny, uważany za jednego z najważniejszych przedstawicieli austriackiej szkoły ekonomii i zwolennik myśli neoliberalnej, laureat nagrody Nobla z dziedziny ekonomii za rok 1974. Pochodził z arystokratycznej austriackiej rodziny (ze strony matki spokrewniony był z Ludwigiem Wittgensteinem). Brał udział w I wojnie światowej (na froncie włoskim) i został odznaczony medalem za odwagę. Po wojnie studiował na Uniwersytecie Wiedeńskim prawo, ekonomię, psychologię i politologię, uzyskał doktorat z prawa (1921) i politologii (1923). W latach 1923–1924 doradzał rządowi austriackiemu podczas prac nad Traktatem Wersalskim. W trakcie dalszej kariery współpracował z wieloma instytucjami ekonomicznymi oraz wykładał na uniwersytetach w Chicago, Fryburgu Bryzgowijskim i Londynie. Uzyskał honorowe członkostwo licznych instytucji naukowych, m.in. London School of Economics oraz Austriackiej Akademii Umiejętności. Po Anschlussie w Austrii przeniósł się do Anglii, przyjmując brytyjskie obywatelstwo. W 1991 r. otrzymał z rąk prezydenta Georga W. Buscha Medal Wolności.
Za jego najważniejsze prace uważa się pozycje: Droga do zniewolenia (1944), Nadużycie rozumu (1952), Konstytucja wolności (1960), Zgubna pycha rozumu. O błędach socjalizmu (1988).
Friedrich August von Hayek (1899–1992) Austriacki ekonomista i filozof polityczny, uważany za jednego z najważniejszych przedstawicieli austriackiej szkoły ekonomii i zwolennik myśli neoliberalnej, laureat nagrody Nobla z dziedziny ekonomii za rok 1974. Pochodził z arystokratycznej austriackiej rodziny (ze strony matki spokrewniony był z Ludwigiem Wittgensteinem). Brał udział w I wojnie światowej (na froncie włoskim) i został odznaczony medalem za odwagę. Po wojnie studiował na Uniwersytecie Wiedeńskim prawo, ekonomię, psychologię i politologię, uzyskał doktorat z prawa (1921) i politologii (1923). W latach 1923–1924 doradzał rządowi austriackiemu podczas prac nad Traktatem Wersalskim. W trakcie dalszej kariery współpracował z wieloma instytucjami ekonomicznymi oraz wykładał na uniwersytetach w Chicago, Fryburgu Bryzgowijskim i Londynie. Uzyskał honorowe członkostwo licznych instytucji naukowych, m.in. London School of Economics oraz Austriackiej Akademii Umiejętności. Po Anschlussie w Austrii przeniósł się do Anglii, przyjmując brytyjskie obywatelstwo. W 1991 r. otrzymał z rąk prezydenta Georga W. Buscha Medal Wolności.
Za jego najważniejsze prace uważa się pozycje: Droga do zniewolenia (1944), Nadużycie rozumu (1952), Konstytucja wolności (1960), Zgubna pycha rozumu. O błędach socjalizmu (1988).
W koncepcji tej priorytetem jest wolność, natomiast wszystko, co ją ogranicza, jest złem koniecznym i należy go unikać na tyle, na ile się da. Liberalizm to poszukiwanie takiego systemu interakcji społecznych, w którym ingerencja władzy w życie jednostek jest możliwie najmniejsza. Państwo jest jedynie rodzajem administratora, który zabezpiecza możliwość korzystania z indywidualnej wolności. Ale czym jest ta wolność, o jakiej wolności mówimy? Tak jak Rawls wymienia wiele rodzajów sprawiedliwości, zawężając następnie swe dociekania do jednego z nich, podobnie w stosunku do wolności postępuje Hayek.
FriedrichAugustvon Hayek Konstytucja wolności
R1P5eZwq07pGQ1
Zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę. Ma krótkie, zaczesane na bok włosy oraz krótkie wąsy. Nosi okulary w cienkich, okrągłych oprawkach. Ubrany jest w garnitur, koszulę i krawat.
Friedrich August von Hayek (1899–1992)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Pytanie, jak wiele możliwości działania stoi otworem przed jednostką, jest oczywiście bardzo ważne. Ale jest ono odrębne od kwestii, jak dalece w swoim działaniu jednostka może kierować się swoimi planami i zamiarami, do jakiego stopnia sposób jej zachowania odpowiada jej własnym dążeniom, wynika z celów, do których konsekwentnie zmierzała, a nie z przystosowania do warunków stworzonych przez innych w celu skłonienia jej do zrobienia tego, czego inni chcą. To, czy jednostka jest wolna czy nie, nie zależy od możliwości wyboru, ale czy może mieć ona szansę określenia właściwego kierunku działania zgodnie z jej aktualnymi zamiarami, czy też ktoś inny ma możność tak kształtować warunki, żeby ją zmusić do działania raczej zgodnie z wolą tego kogoś niż jej własną. A więc wolność oznacza, że jednostka ma zagwarantowaną sferę prywatności, że istnieje pewien zespół warunków jej otoczenia, w które inni nie mogą ingerować.
wsp2 Źródło: FriedrichAugustvon Hayek, Konstytucja wolności, tłum. F. Englis.
Wolność jest zatem pewnego rodzaju stosunkiem między ludźmi. Jest ona dla danej osoby tym większa, im mniej inni ludzie mają prawo ingerować w jej życie i ograniczać jej dążenia. Rozumienie to zbliżone jest do koncepcji wolności negatywnej, sformułowanej później przez Isaiaha Berlina. W słynnym eseju na ten temat Berlin odróżnia wolność negatywną od wolności pozytywnej. Ta pierwsza to, ujmując najkrócej, „wolność od czegoś”, druga – „wolność do czegoś”. Tym, „od czego” jest wolność, są właśnie ograniczenia swobody działania podejmowanego z własnej inicjatywy. Człowiek odczuwa jakieś pragnienie i chce je zrealizować − wolność negatywna to brak przeszkód ludzkich na drodze tej realizacji.
Wolność pozytywna natomiast to zespół praw umożliwiających człowiekowi realny wpływ na jego środowisko społeczne. Neoliberalizm Hayeka i Misesa koncentrował się na wolności negatywnej.
Słownik
ideologia
ideologia
(gr. idéa — wyobrażenie, wzór + logos — słowo, nauka) system leżący u podłoża doktryny politycznej, której celem jest realizacja jakiejś utopii; całość poglądów i ocen tłumaczących sytuację historyczno‑społeczną, gospodarczą, kulturową i polityczną jakiejś grupy ze względu na jej interesy. Etymologicznie ideologia to nauka o ideach; termin „ideologia” wprowadzony został w 1796 przez A. L. C. Destutt de Tracy na oznaczenie filozofii idei, pojętych w sensie postkartezjańskim jako wrażenia; znaczenie słowa ulegało z biegiem czasu modyfikacjom (definicja za Powszechną Encyklopedią Filozofii)
neoliberalizm
neoliberalizm
(gr. néos — nowy + łac. liberalis — wolnościowy) kierunek we współczesnej ekonomii głoszący zasady liberalizmu gospodarczego, dopuszczający jednak przy tym ingerencję państwa; kierunek we współczesnej polityce przyjmujący za podstawę przestrzeganie praw jednostki, w tym praw własności
rzymskie traktaty
rzymskie traktaty
dwa traktaty międzynarodowe, podpisane 25 III 1957 w Rzymie, na mocy których powołano Europejską Wspólnotę Gospodarczą i Europejską Wspólnotę Energii Atomowej
dystrybucja praw i korzyści
szereg działań polegających na umożliwianiu obywatelom korzystania z prawa i przywilejów; prawo i przywileje powinny być dostępne dla członków społeczeństwa w każdym miejscu oraz czasie, w najkorzystniejszych dla nich warunkach i formach
redukcja fenomenologiczna
Husserl uważał, że poznanie tzw. naturalne nie jest poznaniem naukowym. Rozumowanie i widzenie świata naturalne jest złudne, ponieważ na ogół rzecz biorąc, opiera się na naszej niewiedzy. Fenomenolog powinien te pozory przezwyciężyć. Pierwszym i koniecznym krokiem jest dokonanie epoché – redukcji, „wyłączenia” i „wzięcia w nawias” naszego nastawienia do świata oraz naszej dotychczasowej wiedzy o świecie. Trzeba zaznaczyć, że nie ma tu mowy o negacji świata, lecz tylko o wzięciu w nawias – to, co wzięte w nawias, czasowo traci ważność. Czynność taką Husserl nazywa „redukcją fenomenologiczną”. Poznanie fenomenologiczne zachodzi bowiem na takim poziomie, na którym kwestia realności świata jeszcze nie występuje. Krytycy zarzucali Husserlowi, że w końcu ta metoda doprowadziła go do idealizmu, jednak chodzi tutaj przede wszystkim o badania wstępne, w których rozstrzygnięcia realistyczne i idealistyczne nie występują. Innymi słowy, dokonanie epoché nie polega na tym, by przestać wierzyć w świat realny, lecz by nie czynić z naszych przekonań użytku w trakcie fenomenologicznego opisu.
Karl Raimund Popper
(1902–1994) austriacki filozof pochodzenia żydowskiego, specjalizujący się przede wszystkim w filozofii nauki, polityki oraz w myśli społecznej. Studiował w Wiedniu, wykładał m.in. na Uniwersytecie Londyńskim. W dziedzinie filozofii nauki sformułował słynną koncepcję falsyfikacjonizmu. Miał go zainspirować sam Einstein podczas wykładu, którego Popper był słuchaczem. Niemiecki fizyk dokładnie określił eksperyment, który dowiódłby niesłuszności jego teorii względności. Dorastanie w Niemczech – kraju, w którym rodził się nacjonalizm faszystowski – przyczyniło się do zainteresowania się Poppera genezą totalitaryzmu. W pierwszej kolejności krytyce poddał historyzm (wywodzony głównie od Hegla pogląd, że historią kierują obiektywne prawa). Dostrzegł w nim źródło przemocy między ludźmi, kiedy to jedni narzucają coś innym w imię rzekomych praw historii. Wykorzystując swoją teorię nauki, dowiódł, że historyzm nie spełnia kryteriów naukowości – jest klasyczną teorią niefalsyfikowalną (nie da się jej obalić). Podobnie zresztą jak psychologizm i psychoanaliza. Źródeł europejskiego totalitaryzmu Popper upatrywał także w historii kultury europejskiej, zwłaszcza filozofii. Za pierwszego ideologa totalitaryzmu uważał Platona, poświęcając mu praktycznie cały pierwszy tom swojej monumentalnej dwutomowej pracy Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie (1945). W dziele tym sformułował inspirowaną poglądami Henri Bergsona głośną koncepcję społeczeństwa otwartego – społeczeństwa, które nie przyjmuje żadnej jedynej, słusznej wykładni tego, co historycznie prawdziwe, ale w którym stale ścierają się różne wizje życia i świata. W Polsce podczas stanu wojennego dzieło Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, na którego oficjalny druk nie było zgody, ukazało się nakładem wydawnictwa podziemnego. Czytało je wielu ówczesnych opozycjonistów. Władze PRL‑u spełniały wszelkie kryteria wroga społeczeństwa otwartego.
Ludwig von Mises
(1881– 1973) ekonomista austriacki, przedstawiciel austriackiej szkoły ekonomii, uważany za twórcę neoaustriackiej szkoły w ekonomii; zwolennik liberalizmu gospodarczego.
Isaiah Berlin
(1909–1997) brytyjski filozof, historyk idei i teoretyk polityki. Jest jednym z głównych przedstawicieli XX‑wiecznej myśli liberalnej. Napisał ponad 200 prac, głównie esejów, dotyczących zróżnicowanej problematyki, m.in. teorii wiedzy i znaczenia, historii idei i teorii politycznej, rosyjskiej myśli społecznej i literatury, impresji ze spotkań ze znanymi ludźmi, muzyki. W kluczowym eseju Dwie koncepcje wolności (1969, wydanie polskie w wyborze Dwie koncepcje wolności, 1991, i w Czterech esejach o wolności, 1994) Berlin przedstawił szeroko dyskutowane rozróżnienie dwóch pojęć wolności: wolności negatywnej i wolności pozytywnej lub „wolności od” i „wolności do”, a zarazem dwóch nadbudowanych nad nimi koncepcji społeczeństwa. „Wolność od” jest tożsama z brakiem przeszkód dla potencjalnych wyborów jednostki, natomiast „wolność do” to zdolność jednostki do racjonalnego kierowania sobą, która, zdaniem Berlina, wiąże się z koncepcją dwóch jaźni: „wyższej”, kontrolującej, i „niższej”, wymagającej kontroli. Berlin upatrywał niebezpieczeństwo w rozszerzaniu pojęcia „wyższej” jaźni na pewną całość społeczną (np. plemię, rasę, wspólnotę wyznaniową, państwo), taki zabieg prowadzi bowiem do identyfikacji wolności z kontrolą. Doktryny „wolności do” są bardziej podatne na wypaczenia, dają więc słabsze gwarancje respektowania wolności indywidualnej niż doktryny „wolności od”.
Edmund Husserl
(1859–1938) niemiecki filozof, twórca fenomenologii. Pochodził z zamożnej żydowskiej rodziny. W latach 1876–1878 studiował matematykę, fizykę i astronomię na Uniwersytecie w Lipsku. Edukację kontynuował na uniwersytetach w Berlinie oraz – po odbyciu służby wojskowej – w Wiedniu, gdzie uczęszczał na wykłady Franza Brentany, który wywarł na niego olbrzymi wpływ. Tam też w 1883 r. uzyskał tytuł doktorski z matematyki na podstawie pracy Przyczynki do rachunku wariacyjnego. W 1887 r. na uniwersytecie w Halle Husserl uzyskał habilitację na podstawie rozprawy z zakresu filozofii O pojęciu liczby. Analizy psychologiczne. Wykładał tam do roku 1901. Następnie pracował na uniwersytecie w Getyndze (od 1901 r.), a w końcu, w charakterze profesora zwyczajnego, na uniwersytecie we Fryburgu Bryzgowijskim (od 1916 r.). Pierwsza praca, która przyniosła mu uznanie, to poświęcone analizom czystej logiki Badania logiczne (1900). Kolejne prace, w których przedstawił idee nowej nauki, przyniosły mu światowy rozgłos. W 1928 r. przeszedł na emeryturę, wykłady prowadził do roku 1933, kiedy to władze nazistowskie zakazały mu działalności dydaktycznej. Nie przeszkodziło mu to jednak w przyjmowaniu zaproszeń i wygłaszaniu odczytów na licznych europejskich uczelniach, m.in. w Paryżu, Pradze czy Wiedniu. Do końca pracował nad pogłębianiem swojego systemu – pozostawił po sobie około trzydziestu tysięcy stronic niepublikowanych zapisków, z których znaczna część została opublikowana dopiero po 1950 r. Do najważniejszych prac Edmunda Husserla zaliczamy: Badania logiczne (1900), Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii (1913), Medytacje kartezjańskie (1931), Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna (1936). Najwybitniejszym uczniem Husserla był Roman Ingarden, a silny wpływ myśli niemieckiego filozofa widać także w pracach Martina Heideggera.