Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat neoliberalizmu, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Neoliberalizm

R1QSvJ0Ly4YmH1
Bitwa pod Wanjialing (lewy górny róg), Pierwsza bitwa o El Alamein (prawy górny róg), Bitwa pod Stalingradem nad frontem wschodnim zimą 1943–1944 (środek po lewej), niemieckie bombowce nad frontem wschodnim (środek po prawej), Wilhelm Keitel podpisuje akt kapitulacji Niemiec (lewy dolny róg), Inwazja na Zatokę Lingayen (prawy dolny róg).
Źródło: Staberinde, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Horror II wojny światowej sprawił, że idee wolności i sprawiedliwości społecznej zdominowały powojenną świadomość polityczną świata zachodniego. Powojenny liberalizm nie miał jednak jednolitego oblicza. Liberałowie różnych frakcji zgadzali się co do kilku podstawowych zasad społeczeństwa demokratycznego, przede wszystkim tych, które zostały sformułowane w Traktatach Rzymskichrzymskie traktatyTraktatach Rzymskich (1957): wolne wybory parlamentarne, wolność słowa, gospodarka wolnorynkowa oraz gwarancje realizacji podstawowych praw człowieka. Poza tym spierali się w wielu kluczowych kwestiach, takich jak wiara w jeden wspólny rozum i wynikające z tego wartości, zasady sprawiedliwości społecznej i dystrybucji dóbr. Do najważniejszych przedstawicieli tej formacji intelektualnej zalicza się Isaiaha BerlinaIsaiah BerlinIsaiaha Berlina, Johna Rawlsa, Ludwiga von MisesaLudwig von MisesLudwiga von Misesa, Friedricha Augusta von Hayeka, Ayn Rand czy Karla Raimunda PopperaKarl Raimund PopperKarla Raimunda Poppera.

Historycy badający genezę wybuchu II wojny światowej zwracali uwagę m.in. na skrajne dysproporcje społeczne. Ubóstwo i brak perspektyw dużej części społeczeństwa niemieckiego po I wojnie światowej stanowiły naturalną pożywkę dla ideologiiideologiaideologii nazistowskiej. Wielu powojennych myślicieli liberalnych, mających na uwadze realizację idei wolności, zastanawiało się jednocześnie nad sposobami przeciwdziałania nierównościom społecznym. Przy czym nierówności te rozpatrywane były z dwóch różnych perspektyw − bądź jako równość punktu wyjścia (startu), bądź jako równość punktu dojścia (rezultatu). Istotą liberalizmu jest wolność rozumiana w kategoriach prawa do samostanowienia i własności rzeczy, będących efektem pracy w warunkach swobodnej konkurencji. Dlatego liberałowie uważają, że różnice rezultatów ludzkich działań są nieuchronne − nie można ich niwelować, nie pozbawiając jednocześnie ludzi ich elementarnej wolności. Można jednak starać się wypracować mechanizmy zabezpieczające równość startu. Na tym skupiło się wielu myślicieli liberalnych, m.in. John Rawls. Jego rozwiązanie określa się często mianem liberalizmu proceduralnego.

Rcp1BD7Lx4G2U1
Johannes Adam Simon Oertel, Rozbiórka pomnika króla Jerzego III w Nowym Jorku, 1859.
Artysta, pracując kilkadziesiąt lat po wydarzeniu, przedstawia wyimaginowany, romantyczny obraz sceny. Obraz przedstawia Synów Wolności niszczących posąg po odczytaniu Deklaracji przez Jerzego Waszyngtona obywatelom i jego żołnierzom w Nowym Jorku 9 lipca 1776 r. W rzeczywistości posąg został zburzony przez niewolników działających na rozkaz ich właścicieli.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
bg‑cyan

John Rawls

R1BodbjIDF6Ib
John Rawls John RawlsJohn Rawls (1921–2002) − amerykański filozof, specjalizujący się przede wszystkim w zagadnieniach z zakresu etyki i filozofii polityki, uważany za jednego z najbardziej wpływowych filozofów politycznych XX w. Pochodził z zamożnej rodziny z Baltimore (jego ojciec był znanym adwokatem). Podczas II wojny światowej służył w piechocie morskiej. W 1950 r. obronił doktorat z filozofii na Uniwersytecie Princeton, a następnie pracował tam jako wykładowca, z roczną przerwą, kiedy to, korzystając ze stypendium Fulbrighta, przebywał na uniwersytecie w Oksfordzie. Duży wpływ wywarły tam na niego poglądy Isaiaha Berlina. Od 1962 r., praktycznie do śmierci, wykładał na Uniwersytecie Harvarda, poświęcając się w całości pracy dydaktycznej i pisarstwu. Za osiągnięcia na tym polu otrzymał m.in. National Humanities Medal, który w roku 1999 r. wręczył mu prezydent Bill Clinton. Za jego najważniejsze prace uważa się dzieła: Teoria sprawiedliwości (1971), Liberalizm polityczny (1993), Prawo ludów (1999)

Prekursorstwo myśli Rawlsa polegało na tym, że przeniósł on ciężar analiz z obszaru struktur politycznych na zjawiska natury społeczno‑ekonomicznej. Dociekania istoty sprawiedliwości ograniczył zaś do jej stosunkowo wąskiego, ale fundamentalnego zakresu, mianowicie reguł dystrybucji praw i korzyścidystrybucja praw i korzyścidystrybucji praw i korzyści.

John Rawls Teoria sprawiedliwości

Zasadniczym przedmiotem sprawiedliwości jest dla nas struktura podstawowa społeczeństwa, a dokładniej − sposób, w jaki główne instytucje społeczne dystrybuują podstawowe prawa i obowiązki oraz określają podział korzyści płynących ze społecznej kooperacji.

wsp Źródło: John Rawls, Teoria sprawiedliwości, tłum. A. Romaniuk, J. Pasek, M. Panufnik.
RE9D67mLnqgce
W tym sensie liberalizmem proceduralnym zaczęto też nazywać sprawiedliwość jako zbiór procedur dystrybuujących prawa, obowiązki i korzyści w społeczeństwie opartym na regule wolnej konkurencji. Ta dystrybucja ma dostarczyć wspólną platformę startu dla wszystkich obywateli.
Źródło: domena publiczna.

W swoim rozumowaniu Rawls oparł się na dwóch fundamentalnych założeniach. Po pierwsze przyjął, że członkowie społeczeństwa to istoty racjonalne (a teoria sprawiedliwości to część teorii racjonalnego wyboru), świadomie dążące do swoich różnorodnych indywidualnych celów. Po drugie, założył pewną idealną sytuację wyjściową, przedstawioną w duchu tradycyjnej umowy społecznej.

RsVlMU6q1An5F1
Brytyjskie sufrażystki demonstrujące przed posterunkiem policji w 1911 roku.
Według przekonań Husserla największym niebezpieczeństwem dla Europy jest zmęczenie. Dlatego każdy Europejczyk powinien z nim walczyć. Husserl zwrócił również uwagę, że filozofia jest absolutnie niezbędna do wyjaśnienia rzeczywistościi rozumnego ukształtowania życia. Bezład i deformacje w filozofii pociągają za sobą kryzys kultury i całego życia ludzkiego (Zob. J. Czarkowski: Filozofia czystej świadomości. Redukcja, refleksja, czysta świadomość w fenomenologii transcendentalnej Edmunda Husserla, Toruń 1994, s. 6).
Źródło: Johnny Cyprus, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Można powiedzieć, że Rawls posłużył się metodą analogiczną do metodyredukcja fenomenologicznametody HusserlaEdmund HusserlHusserla – zawieszenia własnych przekonań: zapomnijcie o swojej aktualnej pozycji społecznej, pochodzeniu, specyficznych aspiracjach i uzdolnieniach (Rawls nazywa to „zasłoną niewiedzy”). Jakiego porządku społecznego oczekiwałby tak usposobiony bezimienny racjonalny podmiot? Rawls doszedł do przekonania, że wybrałby teorię o postaci:

John Rawls Teoria sprawiedliwości

Wszelkie pierwotne dobra społeczne − wolność i szanse, dochód i bogactwo, a także to, co stanowi podstawy poczucia własnej wartości − mają być rozdzielane równo, chyba że nierówna dystrybucja któregokolwiek z tych dóbr bądź wszystkich jest z korzyścią dla najmniej uprzywilejowanych.

wsp Źródło: John Rawls, Teoria sprawiedliwości, tłum. A. Romaniuk, J. Pasek, M. Panufnik.

Następnie wyjaśnił, że na tak rozumianą teorię „sprawiedliwość jako bezstronność”, składają się dwie bardziej szczegółowe zasady:

R1FVGkah5vbz21
Należy podkreślić, że między wymienionymi zasadami zachodzą relacje hierarchiczne. Najważniejsza jest zasada a., następnie pierwsza część zasady b., potem jej druga część. Oznacza to m.in., że dostęp do politycznej wolności jest ważniejszy niż minimalizacja nierówności.
Źródło: John Rawls, Liberalizm polityczny, tłum. A. Romaniuk.

Myśl Rawlsa i inspirujących się nim reformatorów oscyluje między dwiema ideami: wolności człowieka do realizacji swoich zamierzeń i poszerzenia stanu posiadania oraz interwencji państwa w imię zapewnienia podstawowej sprawiedliwości społecznej. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX w. bogate zachodnie państwa znacznie rozbudowały zakres ubezpieczeń społecznych, w wyniku czego do niespotykanych dotąd rozmiarów rozrosła się grupa ludzi żyjących na koszt państwa (w niektórych krajach było to nawet 10 procent), a eskalacja tego zjawiska doprowadziła do kryzysu gospodarczego oraz kryzysu zaufania społecznego. Pojawiła się bowiem (na przykład w USA) klasa ludzi trwale bezrobotnych, którym ten stan rzeczy odpowiadał, co na dłuższą metę osłabiło konkurencyjność gospodarki, zwiększyło roszczeniowość niepracujących („należy mi się zasiłek”) i niezadowolenie osób ciężko pracujących na utrzymanie, z których podatków opłacani są niepracujący.

Rh71T0CFJBSon1
Prezydent Lyndon B. Johnson podpisuje ustawę o prawach obywatelskich z 1964 roku.
Wielkie Społeczeństwo to program polityki wewnętrznej prezydenta USA Lyndona B. Johnsona. Stanowił kontynuację i rozwinięcie niezrealizowanego programu Kennedy’ego. Nacisk położono w nim na prawa obywatelskie, likwidację segregacji rasowej i ubóstwa. Johnson dzięki poparciu Kongresu w znacznym stopniu zrealizował program Wielkiego Społeczeństwa, m.in. zakazano dyskryminacji rasowej, wprowadzono ubezpieczenia zdrowotne dla osób starszych i federalny system stypendialny, utworzono fundusz na walkę z ubóstwem. Wraz z odejściem Johnsona z urzędu program został zarzucony.
Źródło: Cecil Stoughton, White House Press Office, Wikimedia Commons, domena publiczna.

W efekcie tych zjawisk liberalizm uległ pewnej radykalizacji. Od tego momentu zaczęto też go określać mianem neoliberalizmuneoliberalizmneoliberalizmu. Prekursorami tego ruchu było dwóch ekonomistów – Friedrich August von HayekLudwig von Mises
Ich stanowisko, zwłaszcza tego pierwszego, określa się też często mianem liberalizmu ewolucjonistycznego.

bg‑cyan

Friedrich August von Hayek

R10Grwq70qBCb
Friedrich August von Hayek (1899–1992) Austriacki ekonomista i filozof polityczny, uważany za jednego z najważniejszych przedstawicieli austriackiej szkoły ekonomii i zwolennik myśli neoliberalnej, laureat nagrody Nobla z dziedziny ekonomii za rok 1974. Pochodził z arystokratycznej austriackiej rodziny (ze strony matki spokrewniony był z Ludwigiem Wittgensteinem). Brał udział w I wojnie światowej (na froncie włoskim) i został odznaczony medalem za odwagę. Po wojnie studiował na Uniwersytecie Wiedeńskim prawo, ekonomię, psychologię i politologię, uzyskał doktorat z prawa (1921) i politologii (1923). W latach 1923–1924 doradzał rządowi austriackiemu podczas prac nad Traktatem Wersalskim. W trakcie dalszej kariery współpracował z wieloma instytucjami ekonomicznymi oraz wykładał na uniwersytetach w Chicago, Fryburgu Bryzgowijskim i Londynie. Uzyskał honorowe członkostwo licznych instytucji naukowych, m.in. London School of Economics oraz Austriackiej Akademii Umiejętności. Po Anschlussie w Austrii przeniósł się do Anglii, przyjmując brytyjskie obywatelstwo. W 1991 r. otrzymał z rąk prezydenta Georga W. Buscha Medal Wolności.
Za jego najważniejsze prace uważa się pozycje: Droga do zniewolenia (1944), Nadużycie rozumu (1952), Konstytucja wolności (1960), Zgubna pycha rozumu. O błędach socjalizmu (1988).

W koncepcji tej priorytetem jest wolność, natomiast wszystko, co ją ogranicza, jest złem koniecznym i należy go unikać na tyle, na ile się da. Liberalizm to poszukiwanie takiego systemu interakcji społecznych, w którym ingerencja władzy w życie jednostek jest możliwie najmniejsza. Państwo jest jedynie rodzajem administratora, który zabezpiecza możliwość korzystania z indywidualnej wolności. Ale czym jest ta wolność, o jakiej wolności mówimy? Tak jak Rawls wymienia wiele rodzajów sprawiedliwości, zawężając następnie swe dociekania do jednego z nich, podobnie w stosunku do wolności postępuje Hayek.

Friedrich August von Hayek Konstytucja wolności
R1P5eZwq07pGQ1
Friedrich August von Hayek (1899–1992)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pytanie, jak wiele możliwości działania stoi otworem przed jednostką, jest oczywiście bardzo ważne. Ale jest ono odrębne od kwestii, jak dalece w swoim działaniu jednostka może kierować się swoimi planami i zamiarami, do jakiego stopnia sposób jej zachowania odpowiada jej własnym dążeniom, wynika z celów, do których konsekwentnie zmierzała, a nie z przystosowania do warunków stworzonych przez innych w celu skłonienia jej do zrobienia tego, czego inni chcą. To, czy jednostka jest wolna czy nie, nie zależy od możliwości wyboru, ale czy może mieć ona szansę określenia właściwego kierunku działania zgodnie z jej aktualnymi zamiarami, czy też ktoś inny ma możność tak kształtować warunki, żeby ją zmusić do działania raczej zgodnie 
z wolą tego kogoś niż jej własną. A więc wolność oznacza, że jednostka ma zagwarantowaną sferę prywatności, że istnieje pewien zespół warunków jej otoczenia, w które inni nie mogą ingerować.

wsp2 Źródło: Friedrich August von Hayek, Konstytucja wolności, tłum. F. Englis.

Wolność jest zatem pewnego rodzaju stosunkiem między ludźmi. Jest ona dla danej osoby tym większa, im mniej inni ludzie mają prawo ingerować w jej życie i ograniczać jej dążenia. Rozumienie to zbliżone jest do koncepcji wolności negatywnej, sformułowanej później przez Isaiaha Berlina. W słynnym eseju na ten temat Berlin odróżnia wolność negatywną od wolności pozytywnej. Ta pierwsza to, ujmując najkrócej, „wolność od czegoś”, druga – „wolność do czegoś”. Tym, „od czego” jest wolność, są właśnie ograniczenia swobody działania podejmowanego z własnej inicjatywy. Człowiek odczuwa jakieś pragnienie i chce je zrealizować − wolność negatywna to brak przeszkód ludzkich na drodze tej realizacji.

Wolność pozytywna natomiast to zespół praw umożliwiających człowiekowi realny wpływ na jego środowisko społeczne. Neoliberalizm HayekaMisesa koncentrował się na wolności negatywnej.

Słownik

ideologia
ideologia

(gr. idéa — wyobrażenie, wzór + logos — słowo, nauka) system leżący u podłoża doktryny politycznej, której celem jest realizacja jakiejś utopii; całość poglądów i ocen tłumaczących sytuację historyczno‑społeczną, gospodarczą, kulturową i polityczną jakiejś grupy ze względu na jej interesy. Etymologicznie ideologia to nauka o ideach; termin „ideologia” wprowadzony został w 1796 przez A. L. C. Destutt de Tracy na oznaczenie filozofii idei, pojętych w sensie postkartezjańskim jako wrażenia; znaczenie słowa ulegało z biegiem czasu modyfikacjom (definicja za Powszechną Encyklopedią Filozofii)

neoliberalizm
neoliberalizm

(gr. néos — nowy + łac. liberalis — wolnościowy) kierunek we współczesnej ekonomii głoszący zasady liberalizmu gospodarczego, dopuszczający jednak przy tym ingerencję państwa; kierunek we współczesnej polityce przyjmujący za podstawę przestrzeganie praw jednostki, w tym praw własności

rzymskie traktaty
rzymskie traktaty

dwa traktaty międzynarodowe, podpisane 25 III 1957 w Rzymie, na mocy których powołano Europejską Wspólnotę Gospodarczą i Europejską Wspólnotę Energii Atomowej

dystrybucja praw i korzyści
redukcja fenomenologiczna
Karl Raimund Popper
Ludwig von Mises
Isaiah Berlin
Edmund Husserl