Średniowiecze i renesans wobec kultury antyku

Jednym z podstawowych wyróżników piśmiennictwa renesansowego są jego związki z wzorcami antycznymi. W renesansie wiedza na temat kultury starożytnej była znacznie większa niż w epoce poprzedniej, czyli w średniowieczu. HumanistomhumanistaHumanistom przyświecał też inny cel sięgania do antycznej tradycji. O ile średniowieczni teologowie, historycy i pisarze czerpali z dorobku antyku przede wszystkim to, co nie stało w sprzeczności z chrześcijaństwem, o tyle dla uczonych i twórców renesansowych poznawanie filozofii i literatury powstającej w antyku wynikało z innych pobudek, co nie oznacza braku dążenia do syntezy kulturowego dorobku grecko‑rzymskiego z religią chrześcijańską.

Tadeusz Sinko Posag Europy i jego losy

[U]rodę życia odsłonił Europie w XV w. Renesans włoski, który zbiegłszy się z wielkimi odkryciami geograficznymi, a potem astronomicznymi, z ożywieniem się studiów klasycznych i wynalazkiem druku, zachwiał średniowiecznym humanizmem teocentrycznym (według którego Bóg jest celem człowieka grzesznego i odkupionego, rozstrzygającego swój los własną wolą, przy pomocy łaski) i przeciwstawił humanizm antropocentryczny, uznający i wyznający, że człowiek, jako istota naturalna, jest centrum ludzkości i świata. Nowy pogląd na świat miał wprawdzie przesłanki w pewnych ruchach „odrodzeńczych” i „reformatorskich” wieków średnich, ale dopiero entuzjazm dla utworów greckich (czytywanych przeważnie w świeżych przekładach łacińskich) i rzymskich umocnił w nim racjonalizm i krytycyzm, zwalczający nie tylko przesądy, ale i czcigodne tradycje, a korzący się zrazu tylko przed autorami klasycznymi, choćby to były tylko klasyczne przysłowia. Europa renesansowa doszła na razie na polu medycyny i jurysprudencjijurysprudencjajurysprudencji do poziomu antycznego, by dopiero w XVII w. postępować dalej i przewyższyć antyk we wszystkich naukach przyrodniczych, a tym bardziej matematyce i innych naukach ścisłych i duchowych. Na polu architektury, rzeźby, malarstwa, muzyki zaraz mu dorównała, a w literaturze coraz skuteczniej z nim współzawodniczyła w językach narodowych.

sin Źródło: Tadeusz Sinko, Posag Europy i jego losy, [w:] tegoż, Antyk w literaturze polskiej. Prace komparatystyczne, oprac. T. Bieńkowski, wybór T. Bieńkowski, Warszawa 1988, s. 38.
RUA4vjUmqCNvd
Forum, Rzym
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Jerzy Ziomek Literatura Odrodzenia

Każdy mieszkaniec Włoch od wieków na co dzień oglądał zabytki antyku, ale nie przypisywał im szczególnej wartości estetycznej. Filozofia chrześcijańska korzystała przez całe wieki z dorobku filozofii antycznej, w późnych wiekach średnich przede wszystkim z Arystotelesa [...], ale ta rozległa i systematyczna adaptacja zacierała różnice między przeszłością starożytną a teraźniejszością chrześcijańską. Przełom renesansowy polegał więc nie tyle na przypomnieniu antyku, ile na nadaniu mu nowego sensu. W czasach renesansu zabytki antyku zostały otoczone szczególną czcią, a autorytet myśli antycznej, który dla średniowiecza był autorytetem zbioru mądrych zdań, stał się dla ludzi renesansu osobowym autorytetem indywidualności twórczych.

1 Źródło: Jerzy Ziomek, Literatura Odrodzenia, Warszawa 1987, s. 7.

Naśladowanie antyku jako metoda twórczości

Jednym z podstawowych zadań uczonego poety (poeta doctuspoeta doctuspoeta doctus) było naśladowanie wielkich wzorów antycznych. Taka postawa miała źródła w PoetycePoetyka ArystotelesaPoetyce Arystotelesa – grecki uczony zalecał twórcom zasadę mimesismimesismimesis, czyli naśladowania natury. Łacińskim odpowiednikiem słowa mimesis jest imitatioimitatioimitatio. W renesansie nadano temu wyrazowi dodatkowe znaczenie: imitatio zaczęto rozumieć jako naśladowanie dokonań wielkich poetów, epików i dramaturgów starożytnych. Dorównanie wzorcom, a nawet dążenie do współzawodnictwa z grecko‑rzymskimi autorytetami było inspiracją do pisania dzieł odwołujących się do filozofii, mitologii i literatury powstającej w antyku.

Adam Karpiński Renesans

Wśród różnorodnych aspektów oddziaływania humanizmu niezwykle istotnym jest powstanie w sztuce i w literaturze wyraźnego nurtu, który określilibyśmy mianem renesansowego klasycyzmu. W sensie ideowym klasycyzm opiera się na wierze w istnienie obiektywnego porządku [...]. W sensie estetycznym klasycyzm jest doktryną wskazującą na harmonię (łac. concinnitas) jak źródło piękna.  [...] Klasycyzm przejawia się zatem w zamiłowaniu do elegancji i wdzięku, odpowiedniości i stosowności, jasności stylu oraz formy. Postulaty te wiążą się ściśle z fundamentalną dla tej estetyki zasadą naśladowania (gr. mimesis, łac. imitatio), w której zawierał się postulat naśladowania natury i naśladowania starożytnych mistrzów, którzy już dokonali w sposób nieprześcigniony wyboru i harmonijnego układu tych rysów natury, które decydują o jej pięknie. Przeto odkrywamy i naśladujemy naturę, naśladując starożytnych.

2 Źródło: Adam Karpiński, Renesans, Warszawa 2007, s. 12–13.
R1Qeh1QgSiDO0
Stanisław Noakowski, Italia fantastica. Wnętrze pałacu renesansowego, galeria z malowidłami
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Należy przypomnieć, że odwoływanie się do wzorców antycznych było w renesansie ułatwione dzięki znajomości przez elity intelektualne klasycznego języka łacińskiego. Wprawdzie ideałem humanisty‑filologa było posługiwanie się aż trzema językami: łaciną, greką i hebrajskim, ale w praktyce taką umiejętność posiadało niewielu. 

Tadeusz Sinko Posag Europy i jego losy

Znawcy języków i literatur klasycznych występowali jako nowołacińscy mówcy, poeci i nauczyciele, którzy średniowieczne artes liberales […] zastąpili przez studia humaniorastudia humaniorastudia humaniora […], niby czyniące ludzi bardziej ludzkimi. Pobrzmiewało w tej nauce echo rzymskiej humanitas, […] przez które ludzie stają się najbardziej ludzcy […], jako że jednemu człowiekowi ze wszystkich stworzeń dana jest troska o zdobycie takiego wykształcenia. Kierownicy tych studia humaniora, nazwani dopiero w XVII w. humanistami, przeważnie „ludzie nowi”, tworzyli ponadnarodową Rzeczpospolitą literacką, której obywatele przemawiali nie tylko do siebie nawzajem, ale nawet do papieża i cesarzy przez „Ty”. było to przemawianie człowieka klasycznie wykształconego do podobnego mu człowieka. Nauka na podstawie antyku […] odbywała się w krajach katolickich, a potem i protestanckich, gdzie wędrowni mówcy i poeci otrzymywali katedry wymowy i poezji przy starych wydziałach sztuk […], wreszcie po szlacheckich szkołach średnich, gimnazjach czy liceach mieszczańskich.

sinko Źródło: Tadeusz Sinko, Posag Europy i jego losy, [w:] tegoż, Antyk w literaturze polskiej. Prace komparatystyczne, oprac. T. Bieńkowski, wybór T. Bieńkowski, Warszawa 1988, s. 38–39.

Ułatwieniem w poznawaniu dorobku piśmiennictwa starożytnego była nie tylko znajomość greki czy łaciny – dzięki której można było sięgać do oryginałów – ale też rozwijające się drukarstwo, dające znacznie szerszy niż w czasach, gdy jedyną formą kopiowania tekstów było rękopiśmiennictwo, dostęp do nowych wydań tekstów antycznych. 

Główne kierunki recepcji antyku w renesansie europejskim i polskim

Piśmiennictwo renesansowe odwoływało się do antyku na wielu płaszczyznach. Przedstawiano bohaterów kultury starożytnej (postaci mitologiczne, literackie i historyczne); korzystano z różnych idei filozoficznych (przede wszystkim – epikureizmu i stoicyzmu); sięgano do pedagogiki i historiozofii, by prezentować pożądane i krytykowane modele zachowania; wzorowano się na rozwiązaniach w zakresie estetyki (podawanych w poetykach lub wynikających z dzieł literackich); naśladowano sposoby konstruowania mów; naśladowano – nie tylko w utworach pisanych po łacinie – styl konkretnego twórcy (szczególnie popularny był sposób konstruowania wypowiedzi przez CyceronaCyceronCycerona).

Słownik

artes liberales
artes liberales

(łac.) – sztuki wyzwolone, dyscypliny stanowiące podstawę wykształcenia w antyku i średniowieczu. Obejmowały wiedzę dotyczącą literatury i matematyki. Na początku średniowiecza (V/VI w.) w skład sztuk wyzwolonych, czyli m.in. niewymagających wysiłku fizycznego, zaliczono: gramatykę, retorykę, dialektykę, arytmetykę, geometrię, astronomię i muzykę

humanista
humanista

(łac. humanus – ludzki) – przedstawiciel renesansowego humanizmu, czyli nurtu umysłowego i kulturowego, w którym podkreślano godność człowieka i możliwości jego rozumu, a jednym ze sposobów przedstawiania tych wartości było sięganie do dorobku antyku grecko‑rzymskiego

imitatio
imitatio

(łac.); naśladowanie, łacińskie określenie będące synonimem greckiego mimesis, jednak do podstawowego znaczenia tego pojęcia, przedstawionego w Poetyce Arystotelesa (gdzie zalecano naśladowanie w dziele literackim rzeczywistości pozaliterackiej), w renesansie imitację (imitatio) rozumiano jako naśladowanie wzorów wywodzących się z antyku

mimesis
mimesis

(gr.) – naśladowanie; pojęcie stosowane w starożytnej Grecji w odniesieniu do relacji między rzeczywistością a sztuką; Arystoteles w Poetyce zalecał, aby twórca naśladował rzeczywistość, co oznaczało konieczność respektowania w dziele sztuki zasady prawdopodobieństwa, a przy tym dawało prawo do świadomego przekształcania elementów rzeczywistości w świat fikcji

poeta doctus
poeta doctus

(łac.) – poeta uczony; propagowany przez humanistów wzorzec twórcy‑erudyty, wykorzystującego w swych dziełach wiedzę z różnych dziedzin

strofa saficka
strofa saficka

zwrotka, w której trzy pierwsze wersy są równe, a ostatni ok. połowę krótszy od nich; w literaturze polskiej zazwyczaj stosowano miary: 11 sylab, 11 sylab, 11 sylab, 5 sylab; nazwa pochodzi od Safony, greckiej poetki (VII/VI w. p.n.e.)

Poetyka Arystotelesa
studia humaniora
jurysprudencja
Cyceron