Jeszcze w 1789 r. członkowie Konstytuanty rozpoczęli prace nad nową konstytucją, mieli jednak różne poglądy co do jej ostatecznego kształtu. Poszczególne grupy zawiązywały więc kluby w stolicy i na prowincji, aby stworzyć swój program, wypracowywać wspólne stanowisko w Zgromadzeniu oraz szukać poparcia opinii publicznej. W tych partyjnych spotkaniach początkowo uczestniczyli jedynie posłowie, a z czasem kluby otworzyły się na paryską burżuazjęburżuazjaburżuazję i inteligencję (adwokatów, handlarzy, ludzi pióra, lekarzy, artystów, uczonych, aktorów). Dużą popularnością cieszyli się jakobini (fr. Jacobin od Jacob; nazwa pochodzi od siedziby zebrań klubu - klasztoru św. Jakuba), wśród których wyróżniali się Maximilien RobespierreMaximilien RobespierreMaximilien Robespierre i Jean‑Paul MaratJean‑Paul MaratJean‑Paul Marat.
R1atOZHCF2IJy1
Brytyjski ekonomista i pisarz Arthur Young, który w latach 1787–1789 podróżował po Francji, tak opisywał to stowarzyszenie:
Arthur Young o pracach klubu jakobinów w styczniu 1790 roku
Debatuje się w tym klubie o wszystkim, co ma być wniesione do Zgromadzenia Narodowego, czyta się projekty ustaw i odrzuca je lub aprobuje po poprawkach. Gdy projekty praw zdobędą ogólną zgodę, wszyscy zobowiązują się je podtrzymywać. Ustala się tu plany postępowania, wybiera osoby, które powinny wejść w skład komitetów [Konstytuanty], wskazuje prezydentów Zgromadzenia.
a1 Źródło: Arthur Young o pracach klubu jakobinów w styczniu 1790 roku, [w:] Jan Baszkiewicz, Stefan Meller, Rewolucja francuska 1789–1794: społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983, s. 90.
W wyniku sporów wśród jakobinów w drugiej połowie 1791 r. własny klub otworzyli felianci (fr., nazwa pochodzi od siedziby klubu - klasztoru feliantów). W ich szeregi weszli m.in. ksiądz Emmanuel SieyèsEmmanuel Joseph SieyèsEmmanuel Sieyès i markiz Marie Joseph de La FayetteMarie Joseph de Motier, markiz La Fayettemarkiz Marie Joseph de La Fayette. Miesiąc później od jakobinów odłączyli się żyrondyści (fr. Girondins od Gironde - Żyronda, czyli ujście rzeki Garonne z okolic której pochodziła większość członków) - m.in. Jacques Pierre BrissotJacques Pierre BrissotJacques Pierre Brissot i markiz CondorcetJean Antoine de Condorcetmarkiz Condorcet. Chodziło o spory ideologiczne – o ile najbardziej radykalny odłam jakobinów widział w konstytucji jedynie początek zmian i furtkę do dalszej demokratyzacji kraju, a nawet wprowadzenia republiki, o tyle felianci i żyrondyści popierali monarchię konstytucyjną i chcieli poprzestać na konstytucji z września 1791 r. Z nieco innego środowiska wyrośli kordelierzy (fr. cordeliers; nazwa pochodzi od siedziby klubu - klasztoru Franciszkanów‑Kordelierów), którym przewodniczyli Georges DantonGeorges DantonGeorges Danton i Camille DesmoulinsCamille DesmoulinsCamille Desmoulins. Tworzyli Stowarzyszenie Przyjaciół Praw Człowieka i Obywatela, a za cel postawili sobie walkę o respektowanie Deklaracji praw człowieka i obywatela z 1789 r. oraz edukację obywatelską biedniejszych warstw społecznych.
Wolność słowa i prasa
Poszczególne kluby korzystały z wolności słowa, żeby propagować swój program na łamach prasy. Wiele się zmieniło w porównaniu z okresem sprzed 1789 r. Zniesienie cenzury przyniosło swobodę pisania, pojawiło się szereg nowych, wielonakładowych tytułów, a informacje jeszcze nigdy nie krążyły z taką szybkością. Gazety czytano w domach, parkach lub kawiarniach, a całkiem nową praktyką stało się rozwieszanie arkuszy gazet na ścianach domów, dzięki temu osoby niezamożne mogły mieć do nich dostęp. Ponadto wolność słowa zapewniała różnorodność oferty na rynku wydawniczym. W latach 1789–1791 w prasie ścierały się różne poglądy: przychylne monarchii, konserwatywne, umiarkowane, ale też radykalne, prorepublikańskie.
R1Cfr4OIjsnvJ
RsXRmup9FNmPj
R13VISl2dVu4M
Ci straszni emigranci
Jednak pierwsze lata rewolucji łączą się nie tylko z wolnością słowa i rozkwitem debaty publicznej. Przez cały ten czas rewolucjoniści obawiali się kontrrewolucji, tj. działań wymierzonych przeciwko nim. Wierzyli, że jej główną siłą napędową była szlachta, której duża część wyemigrowała w obawie o swoje bezpieczeństwo.
RnHBXw7GM8gsK
R783pr1Wc4E1C
W wyobrażeniach rewolucjonistów emigracja dążyła do zapaści gospodarczej kraju i spiskowała przeciwko nim, starając się o poparcie obcych dworów. Do pewnego stopnia obawy te były uzasadnione: arystokracja jątrzyła atmosferę we Francji za pomocą gazet i rozsiewanych plotek, rzeczywiście próbowała siłą stłumić rewolucję. Ale rewolucjoniści przeceniali jej potencjał. Arystokracja była wewnętrznie skłócona, a jej znaczenie niewystarczające, aby mogła skutecznie przeprowadzić kontrofensywę.
Burżuazyjna czy nie?
Okres od szturmu na Bastylię do wprowadzenia monarchii konstytucyjnej (1789–1791) historycy marksistowscymarksizmmarksistowscy często nazywali rewolucją burżuazyjną. Uzasadniali, że chociaż to lud Paryża zasłużył się w działaniach rewolucyjnych, zasiadające w Zgromadzeniu wykształcone i wpływowe mieszczaństwo zadbało jedynie o własne interesy. Dowodem na to miała być uchwalona w 1791 r. konstytucjakonstytucjakonstytucja. Co prawda zniesiono przywileje stanowe, rozwiązano ograniczenia w handlu i wprowadzono wolność słowa (co przyniosło korzyści wszystkim obywatelom), jednak prawo czynnego udziału w polityce zarezerwowano tylko dla osób płacących określoną kwotę podatku, a więc przede wszystkim dla burżuazji. W konsekwencji lud nie pogodził się z nową formą rządów i dążył do wywalczenia większych praw, przez co rewolucja trwała jeszcze kilka lat.
Inni badacze wolą unikać określenia „rewolucja burżuazyjna”rewolucja burżuazyjna„rewolucja burżuazyjna”. Zgadzają się, że konstytucja nie zrealizowała w pełni wolnościowych i równościowych haseł rewolucji, ale twierdzą, że do momentu jej uchwalenia większość nowych praw miała na celu poprawę losu ogółu społeczeństwa.
Słownik
burżuazja
burżuazja
(fr. bourgeoisie) warstwa społeczna składająca się z właścicieli przedsiębiorstw handlowych lub produkcyjnych; pojawienie się tej grupy było możliwe wraz z rozwojem rzemiosła, handlu, manufaktur i chałupnictwa, a jej znaczenie wzrosło w związku z postępem rewolucji przemysłowej
konstytuanta
konstytuanta
zgromadzenie ustawodawcze, którego zadaniem jest uchwalenie konstytucji
konstytucja
konstytucja
(łac. constitutio), najważniejsza ustawa w państwie, określająca ogólne zasady jego ustroju; w dawnej Polsce: uchwała sejmowa
marksizm
marksizm
koncepcja filozoficzna, ekonomiczna i społeczno‑polityczna stworzona przez Karola Marksa i Fryderyka Engelsa; zakłada, że motorem zmian historycznych jest walka klas (zamożnych i biednych warstw społecznych), prowadząca do utworzenia bezklasowego, egalitarnego społeczeństwa (komunistycznego)
rewolucja burżuazyjna
rewolucja burżuazyjna
rewolucja francuska (nazywana też Wielką Rewolucją) – okres w historii Francji w latach 1789–1799, w którym doszło do głębokich zmian polityczno‑społecznych i obalenia monarchii Burbonów; w czasie rewolucji burżuazja obaliła władzę opartego na szlachcie dworu i utworzyła demokratyczną republikę
sankiulota
sankiulota
(z fr. sans‑culotte – bez krótkich spodni) członek najbiedniejszej i najbardziej radykalnej grupy walczącej w Wielkiej Rewolucji Francuskiej; w odróżnieniu od wyższych warstw społecznych, noszących krótkie, obcisłe, spięte pod kolanami spodnie, sankiuloci preferowali długie spodnie
Słowa kluczowe
Wielka Rewolucja Francuska, rewolucja burżuazyjna, kluby polityczne, jakobini, kordelierzy, felianci, żyrondyści, rewolucje XVIII w.
Maximilien Robespierre
(1758–1794) znakomity mówca i przewidujący polityk okresu rewolucji. Radykalizm głoszonych przez Robespierre’a haseł (walka o powszechne prawo głosu, przeciw cenzusowi majątkowemu) i jego ideowość zjednały mu wielką popularność wśród paryskich sankiulotów. Obalenie monarchii w 1792 r. utorowało mu drogę do władzy; główną wytyczną jego polityki była mobilizacja całego kraju na potrzeby wojny i walki z kontrrewolucją, a metodą jej realizacji – oficjalny, usankcjonowany prawnie rewolucyjny terror, skierowany przeciwko rzeczywistym (i domniemanym) wrogom politycznym i przestępcom gospodarczym. Stracony 28 lipca 1794 r. w Paryżu.
RVTL7LkDfU96w
Jean‑Paul Marat
(1744‑1793) założyciel dziennika L’Ami du peuple (Przyjaciel ludu), na którego łamach występował przeciwko monarchii, demaskował spiski arystokracji, atakował zachowawczą politykę finansjery oraz wykazywał słabość Konstytuanty; związany również z klubem kordelierów. Był zwolennikiem stosowania terroru wobec wrogów politycznych; opowiadał się za posunięciami radykalnymi (w tym ustanowieniem cen maksymalnych żywności). Zamordowany przez żyrondystkę Charlotte Corday; popularny wśród ludu paryskiego, po śmierci stał się dla niego symbolem rewolucjonisty.
RbdJLnhOq5QWB
Georges Danton
(1759‑1794) związany również z jakobinami od 1791 r. Wiosną 1792 r. należał do zwolenników wojny, latem i jesienią 1792 r. był faktycznym szefem rządu. W procesie Ludwika XVI głosował za karą śmierci. Był głosicielem polityki pobłażliwości i zgody narodowej, korzystnej dla nowej burżuazji, wzbogaconej m.in. na wykupie dóbr narodowych (sam Danton również dorobił się majątku). Oskarżony o spisek przeciw rządowi i zdradę kraju, stanął przed trybunałem rewolucyjnym. Został stracony 5 kwietnia 1794 r.
RLyFfCSm1Pvhj
Camille Desmoulins
(1760‑1794) dziennikarz, z zawodu adwokat, publicysta i mówca okresu rewolucji francuskiej; sekretarz Georges’a Dantona i jeden z przywódców frakcji umiarkowanej (tzw. pobłażliwych). W latach 1790‑1792 aktywnie współdziałał z lewicą klubu jakobinów; przeciwnik wojny, zwalczał żyrondystów i poparł władzę jakobinów. W 1793 r. założył pismo Le Vieux Cordelier (Stary kordelier), w którym ostro atakował radykałów, deklarując się przy tym jako przeciwnik terroru i zwolennik polityki pokojowej, czym naraził się Robespierre’owi. W 1794 r. aresztowany wraz z Dantonem, skazany i zgilotynowany.
RujK6hga9CFSX
Marie Joseph de Motier, markiz La Fayette
(1757–1834) w latach 1777–1778 i 1780–1781 uczestnik wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych. W 1789 r. deputowany do Stanów Generalnych, inicjator Deklaracji praw człowieka i obywatela, dowódca paryskiej Gwardii Narodowej; zwolennik monarchii konstytucyjnej. Po dojściu do władzy jakobinów zbiegł do Austrii; w latach 1792–1800 na emigracji.
RriaEBShVsBYN
Emmanuel Joseph Sieyès
(1748–1836) ksiądz katolicki, rzecznik praw stanu trzeciego, którego reprezentantem był w Stanach Generalnych i Zgromadzeniu Narodowym (1789). Wprowadzony z jego inicjatywy w 1789 r. cenzus majątkowy stworzył kategorię „obywateli biernych” (zwanych także stanem czwartym), pozbawiając praw politycznych m.in. sankiulotów. Członek Konwentu Narodowego (1792), głosował za ścięciem króla; członek Akademii Francuskiej.
R3RN9WEazXsO3
Jacques Pierre Brissot
(1754–1793) bliski współpracownik markiza de Condorcet. Założyciel klubu politycznego, zwolennik nadania praw obywatelskich wolnym mieszkańcom francuskich kolonii; dążył do wypowiedzenia wojny Austrii. Stracony w 1793 r.
RZq1XhhNYwj3r
Jean Antoine de Condorcet
(1743–1794) był współpracownikiem Wielkiej encyklopedii francuskiej; od 1782 r. członkiem Akademii Francuskiej. Członek, a następnie przewodniczący Konstytuanty, wchodził w skład Konwentu. Jego liberalne poglądy doprowadziły do konfliktu z radykalną lewicą. W okresie dyktatury jakobińskiej, po uchwaleniu przez Konwent jego aresztowania, ukrywał się przez rok w podziemiach pałacu przyjaciół. Uciekł z Paryża, ale został ujęty, a następnie osadzony w więzieniu, gdzie prawdopodobnie popełnił samobójstwo (29 marca 1794).
RDTdqD6AXgDxL
Bibliografia
J. Baszkiewicz, Ludwik XVI, Wrocław 1983.
J. Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław 1999.
J. Baszkiewicz, S. Meller, Rewolucja francuska 1789‑1794: społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983.
A. Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2012.