Przeczytaj
Thomas Hobbes (1588–1679) – angielski filozof, myśliciel społeczny, twórca kontraktualizmukontraktualizmu, autor dzieła Lewiatan (1651). Dowodzi w nim, że człowiek jest z natury zły (homo homini lupus esthomo homini lupus est), a relacje międzyludzkie cechuje nieustanna walka każdego z każdym (bellum omnium contra omnesbellum omnium contra omnes) – te dwa stwierdzenia, stając się fundamentem antropologii Thomasa Hobbesa, wyznaczają kierunek jego politycznego myślenia. W rezultacie Hobbes konstruuje teorię, która stanowić ma jedyną realną odpowiedź na zagrożenie przemocą – teorię umowy społecznej.
Z poglądami Hobbesa nie zgadzali się John LockeJohn Locke i później John Stuart MillJohn Stuart Mill. Ich zdaniem, skuteczna umowa społeczna nie musi koniecznie prowadzić do ubezwłasnowolnienia jednostek i przekazania całej władzy suwerenowi. Wskazywali również, że w odpowiednich warunkach ludzie są zdolni do działań altruistycznych.
Co konkretnie opisuje tekst?
Czy istnieje jakaś teza? Jeżeli tak, to jaki ma charakter – jawny czy ukryty?
Opisz sytuację wyjściową.
Czy tekst dotyczy jednej kwestii, czy też zarysowuje kilka problemów? Jeśli tak, to jakich?
Czy tekst zawiera jakieś słowa, które są niejasne i wymagają dodatkowych wyjaśnień?
W jaki sposób można podzielić cały tekst? Znajdź znaczenie każdej z części.
Słownik
termin filozoficzny łączący wiele różnych teorii, których tematem są umowy dorozumiane, za pomocą których ludzie tworzą narody i utrzymują porządek społeczny; teoria umowy społecznej to racjonalne uzasadnienie poglądu, że legalna władza państwowa musi wywodzić się ze zgody społeczeństwa
(z łac.) – człowiek człowiekowi wilkiem
(z łac.) – wojna wszystkich przeciw wszystkim
teoria, zgodnie z którą pewne struktury organizacyjne (np. państwo, społeczeństwo obywatelskie, polityczne) powstają na mocy porozumienia jednostek, czyli zawartego między nimi kontraktu – ustaleniu norm funkcjonowania tych struktur; przejście z niekorzystnego stanu natury do korzystnego stanu społecznego i państwowego