Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Powojenna scena polityczna w PRL

Po II wojnie światowej w państwach Europy Środkowej przedwojenne partie polityczne próbowały kontynuować swoją działalność.

Tymczasem w czasie wojny w państwach tych powstały kontrolowane przez Związek Sowiecki partie lewicowe, związane z międzynarodowym ruchem komunistycznym. Ich celem było przejęcie władzy w państwach i utworzenie związanego politycznie z ZSRS bloku wschodniegoblok wschodnibloku wschodniego. Równocześnie kształtowały się władze państwowe, całkowicie zależne politycznie od Moskwy lub próbujące walczyć o niezależność swoich państw. W Polsce podczas wojny powstała związana z Moskwą Krajowa Rada Narodowa, która była odpowiedzą na działające na emigracji władze polskie, nieuznawane przez Związek Sowiecki. To wskutek jej decyzji zamknięty został pierwszy etap kształtowania się systemu partyjnegosystem partyjnysystemu partyjnego w Polsce. Uznała ona, że w Polsce może legalnie działać sześć partii politycznych które odzwierciedlają poglądy polityczne obywateli, dlatego, zdaniem władz, tworzenie kolejnych nie jest potrzebne. Były to:

  • Polska Partia Robotnicza,

  • Polska Partia Socjalistyczna,

  • Polskie Stronnictwo Ludowe,

  • Stronnictwo Narodowe,

  • Polskie Stronnictwo Ludowe – Wola Ludu,

  • Stronnictwo Pracy.

RNgJC5qd8xbPv1
Odezwa wyborcza PSL, 1946 r.

Już w 1947 r. cztery z tych partii stworzyły Blok Demokratyczny, który wystawił wspólną listę w wyborach parlamentarnych. Za opozycję wobec partii bloku można uznać niezależne Polskie Stronnictwo Ludowe ze Stanisławem Mikołajczykiem (byłym premierem rządu na uchodźstwie). Według oficjalnych wyników wybory do Sejmu Ustawodawczego w styczniu 1947 r. wygrał Blok Demokratyczny, ale dziś nie ulega wątpliwości, że wyniki wyborów zostały sfałszowane. Tak rozpoczęło się kształtowanie systemu partyjnego według wzoru sowieckiego.

Ze względu na oskarżenia Władysława Gomułki o odchylenia prawicowo‑nacjonalistyczne, został on usunięty z funkcji I sekretarza KC PPR, a potem ostatecznie z partii. Kolejnym krokiem w kształtowaniu się systemu partyjnego było zjednoczenie partii robotniczych, do którego dążyła Polska Partia Robotnicza (PPR). Do zjednoczenia doszło 15 grudnia 1948 r. W nowo powstałej Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej dominował program marksistowski, dlatego doszło do marginalizacji połączonego z nią PPS‑u. Kolejnym etapem było porozumienie partii chłopskich. W listopadzie 1949 r. połączyło się Stronnictwo Ludowe z Polskim Stronnictwem Ludowym, tworząc Zjednoczone Stronnictwo Ludowe.

Domknięcia systemu partyjnego dokonano w 1950 r., kiedy to pod naciskiem władz państwowych doszło do samorozwiązania Stronnictwa Pracy. Z sześciu partii działających legalnie w Polsce w 1945 r. pozostały trzy: PZPR, ZSLSD.

Obywatele mogli mieć wrażenie, że każda z grup zawodowych jest reprezentowana przez jedno z ugrupowań. Jednak równocześnie pogłębiała się dominacja partii komunistycznej i wzmacniały się porozumienia międzypartyjne. W ten sposób ukształtował się w Polsce system partii hegemonicznejsystem partii hegemonicznejsystem partii hegemonicznej, specyficzny dla państw realnego socjalizmu, w którym, obok partii komunistycznej (w Polsce PZPR), działały również tzw. ugrupowania sojusznicze, połączone programowo z partią hegemoniczną, nazywane również satelickimi. System hegemoniczny zakłada trwałą przewagę partii komunistycznej, najczęściej płynącą z przynajmniej jednych sfałszowanych wyborów, i funkcjonuje według następujących zasad:

R1UV6PPB5LI0R1
System partii hegemonicznej
Oprac. na podst.: Andrzej Stelmach, System partyjny, Poznań 1993, s. 61–62.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zgodnie z tak ukształtowanym systemem partyjnym stronnictwa sojusznicze traktowane były jako partie środowiskowe: ZSL reprezentowała rolników, SD inteligencję, natomiast PZPR uznawano za partię wyrażającą interesy ogólnonarodowe. Tak ukształtowane relacje między partiami oznaczały dominację PZPR. Partie sojusznicze traktowane były przez władze PZPR w sposób instrumentalny, jako transmisja swojej polityki do mas. Nie uwzględniono samodzielności stronnictw ani ich roli w ich środowiskach. Prowadziło to do zmniejszenia aktywności partii i w rezultacie odpływu członków. Zmiany w relacjach między partiami nastąpiły po roku 1956, kiedy to partie satelickie odzyskały częściową samodzielność. Nie zmieniło to jednak w sposób zasadniczy hegemonii PZPR w polskim systemie partyjnym. Został on ostatecznie uprawomocniony nowelizacją konstytucji z 1976 r., kiedy wpisano do ustawy zasadniczej przewodnią rolę PZPR.

R11O1RHcH3olx
Centralne dożynki w Poznaniu, 1976 r.
Źródło: domena publiczna.
bg‑green

Wyjaśnij okoliczności, w jakich kształtował się system partii hegemonicznej w Polsce. Zastanów się, jaką rolę w jego kształtowaniu odgrywali obywatele.

Podobną drogę kształtowania się systemu partii hegemonicznej możemy zaobserwować również w innych państwach realnego socjalizmu, które znalazły się w sowieckiej strefie wpływów po II wojnie światowej. Przykładem mogą być Czechosłowacja i Niemiecka Republika Demokratyczna.

System polityczny Czechosłowacji

W Czechosłowacji proces kształtowania się systemu partii hegemonicznej odbywał się w latach 1945–1948. Początkowo wydawało się, że pozostanie ona państwem demokratycznym i suwerennym, o czym mógł świadczyć powrót Edvard Beneša do Pragi w 1945 r. W skład pierwszego, utworzonego w 1945 r. rządu koalicyjnego weszli przedstawiciele wszystkich liczących się partii politycznych, w tym Komunistycznej Partii Czechosłowacji (KSČ) i Partii Socjalistycznej, coraz bardziej przechylającej się w stronę komunistów.

RVcMwXcts50CE1
Gottwald i Stalin na propagandowej dekoracji; klatka z filmu nakręconego na kongresie KSČ, podczas którego Gottwald został mianowany premierem, 1947 r.
Źródło: National Archives, domena publiczna.

W maju 1946 r. odbyły się pierwsze wolne wybory do Zgromadzenia Konstytucyjnego. Miały one charakter demokratyczny, ale zwyciężyli w nich komuniści, uzyskując 38% miejsc w parlamencie. Oznaczało to powierzenie funkcji premiera liderowi partii komunistycznej, Klementowi Gottwaldowi. Konsekwencją tego sukcesu były dalsze działania komunistów, których celem było zbudowanie w Czechosłowacji modelu sowieckiego. Wykorzystywano propagandę i oskarżano przedstawicieli partii demokratycznych o działania na szkodę państwa. W rezultacie partie opozycyjne próbowały doprowadzić do upadku rządu przez dymisje związanych z nimi ministrów. W konsekwencji tych działań komuniści zorganizowali manifestację, oskarżając przywódców partii opozycyjnych o próbę puczu.

Wskutek tych działań prezydent Edvard Beneš zaakceptował nowy skład rządu, w którym przewagę uzyskali komuniści i uzależnieni od nich politycy. Nie oznaczało to jednak akceptacji prowadzonej przez partię komunistyczną polityki. W maju 1948 r. została uchwalona nowa konstytucja, której prezydent Beneš nie podpisał. W konsekwencji zrezygnował z funkcji i wycofał się z życia publicznego. W następnych kilku miesiącach zostały przeprowadzone czystki polityczne, usunięto ze stanowisk państwowych osoby niecieszące się zaufaniem reżimu. Jednocześnie rozbito struktury terenowe partii opozycyjnych, sprowadzając je do roli atrap wielopartyjnego systemu politycznego. Ostatecznie w państwie tym istniał system partii hegemonicznej, którą była Komunistyczna Partia Czechosłowacji, natomiast partiami satelickimi podporządkowanymi jej były Ludowa Partia Czechosłowacji, Czechosłowacka Partia SocjalistycznaPartia Wolności. Ze względu na formalnie federacyjną strukturę państwa istniały również Komunistyczna Partia SłowacjiPartia Odrodzenia Słowacji. Podobnie jak w Polsce, również w tym kraju hegemoniczna rola partii komunistycznej została wpisana w konstytucję.

Niemiecka Republika Demokratyczna

Nieco inaczej kształtował się system partii hegemonicznej w Niemieckiej Republice Demokratycznej (powstałej w 1949 r.). Jeszcze w okresie alianckiej okupacjiokupacjaokupacji Niemiec, w sowieckiej strefie wpływów, powstawało więcej partii politycznych niż po stronie zachodniej.

Reprezentowały one szerokie spektrum programowe. Odrodziła się wschodnioniemiecka CDU, liberalna Liberalno‑Demokratyczna Partia Niemiec. Z inicjatywy Niemieckiej Socjalistycznej Partii Jedności, która reprezentowała komunistów, powstała partia „drobnomieszczańska”. Znalazło się również miejsce dla łagodniejszej wersji partii nazistowskiej – Narodowo‑Demokratycznej Partii Niemiec. Ten formalny pluralizm politycznypluralizm politycznypluralizm polityczny był pozorny, ponieważ wszystkie ugrupowania polityczne tworzyły Jednolity Front Antyfaszystowsko‑Demokratyczny (od 1949 r. Blok Demokratyczny), w którym w pełni dominowała Niemiecka Socjalistyczna Partia Jedności. Ostatecznie swoją przewagę partia ta udowodniła przed wyborami w 1950 r., kiedy tylko jej przedstawiciele decydowali o umieszczeniu na listach wyborczych członków innych ugrupowań. W ten sposób również w Niemieckiej Republice Demokratycznej powstał system partii hegemonicznej, którą była Niemiecka Socjalistyczna Partia Jedności.

bg‑green

Sprawdź, w których jeszcze państwach realnego socjalizmu ukształtował się podobny model systemu partyjnego.

Słownik

blok wschodni
blok wschodni

potoczne określenie grupy komunistycznych państw Europy Środkowej i Wschodniej, Azji Wschodniej i Azji Południowo‑Wschodniej pod dominacją ZSRS w okresie zimnej wojny (1947–1991); w Europie termin ten obejmował ZSRS i jego państwa satelickie w Układzie Warszawskim i Radzie Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG); w Azji obejmował Socjalistyczną Republikę Wietnamu, Laotańską Republikę Ludowo‑Demokratyczną i Ludową Republikę Kampuczy, Koreańską Republikę Ludowo‑Demokratyczną, Chińską Republikę Ludową (przed chińsko‑sowieckim rozłamem w 1961 r.), a od 1961 r. blok komunistyczny obejmował również Republikę Kuby

okupacja
okupacja

czasowe zajęcie przez siły zbrojne państwa prowadzącego wojnę całości lub części terytorium państwa nieprzyjacielskiego i tymczasowe wprowadzenie tam swojej władzy

partia władzy
partia władzy

partia polityczna, która ma tak ścisły związek z władzą wykonawczą, że wydaje się działać jako przedłużenie władzy wykonawczej, a nie jako autonomiczna organizacja polityczna; w republikach prezydenckich partia władzy zazwyczaj tworzy blok legislacyjny; koncepcja ta była powszechnie stosowana w postsowieckich partiach politycznych

pluralizm polityczny
pluralizm polityczny

w państwach demokratycznych jedna z zasad funkcjonowania parlamentarnych systemów partyjnych, polegająca na istnieniu dwóch lub więcej partii politycznych reprezentujących różne programy i orientacje, walczących o zdobycie władzy w państwie

skonsolidowany autorytaryzm
skonsolidowany autorytaryzm

system autorytarny, w którym następuje wzajemne dostosowanie wszystkich elementów reżimu politycznego: wartości i norm odnoszących się do uzyskania i sprawowania władzy z rozwiązaniami instytucjonalno‑proceduralnymi i zachowaniami politycznymi

system partii hegemonicznej
system partii hegemonicznej

typ systemu partyjnego, w którym, mimo istnienia więcej niż jednej partii, władza znajduje się w rękach partii hegemona, a inne partie zwane satelickimi akceptują ten stan

system partyjny
system partyjny

układ partii politycznych w danym państwie, zdeterminowany przez przyjęte i akceptowane reguły rywalizacji lub współdziałania w walce o władzę albo o udział we władzy państwowej, o jej utrzymanie lub kontrolę