Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ignacy Loyola – początek drogi

R1QFiBGlRksuw1
Ignacy Loyola w zbroi, autor nieznany. Przeanalizuj obraz i wyjaśnij podwójną symbolikę przedstawienia Ignacego Loyoli w zbroi. Zwróć uwagę na chrystogram (monogram będący symbolem Jezusa, np. IHS), umieszczony na jego piersi.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ignacy Loyola – właściwie Iñigo López de Loyola – urodził się prawdopodobnie w 1491 r. w baskijskiej rodzinie mieszkającej w rodzinnej posiadłości w Pirenejach jako najmłodszy z trzynaściorga dzieci. Służył w przybocznej gwardii księcia Antonio Manrique de Lara, późniejszego wicekróla Nawarry, zajmował się pojedynkami, grami hazardowymi i kultywowaniem ideału rycerskiego.

Przełom nadszedł w 1521 r., gdy podczas wojny między Francją a Hiszpanią został ranny w nogę. Długi czas leczenia i rekonwalescencji sprzyjały studiom – najpierw literatury rozrywkowej, a po jej wyczerpaniu również religijnej. Na dalsze losy Ignacego wpłynęła lektura Żywota Chrystusa pióra Ludolfa z Saksonii i Złotej legendy Jakuba de Voragine. Pod ich wpływem postanowił porzucić karierę wojskową na rzecz służby Bogu i Kościołowi.

Niechciany misjonarz, żarliwy teolog

Swoją przemianę duchową rozpoczął od pielgrzymki do sanktuarium maryjnego w Montserrat. Drugim etapem miała być pielgrzymka do Ziemi Świętej, ale uniemożliwiło ją zamknięcie portu w Barcelonie z powodu zarazy. Cały rok spędził na ćwiczeniach pokutnych, modlitwie i studiowaniu pobożnych książek w pobliskiej Manresie. Tam powstało jego pierwsze ważne dzieło: Ćwiczenia duchowne, w których opisał swoje przeżycia i metodę odprawiania rekolekcji.

Wreszcie w 1523 r. wyruszył do Ziemi Świętej, gdzie zamierzał poświęcić się nawracaniu muzułmanów. Jego metody nie spotkały się jednak z uznaniem pracującym tam franciszkanów, wrócił więc do Hiszpanii i podjął systematyczne studia na uniwersytecie w Alcalá de Henares. Tu z kolei jego gorliwość przykuła uwagę inkwizytorówinkwizycjainkwizytorów, wyjechał zatem do Paryża, gdzie ukończył studia z filozofii i teologii.

RKIcKeuAtJ5Ha
Klasztor benedyktyński położony w masywie górskim Montserrat w Katalonii.Oryginalna zabudowa klasztorna z czasów Ignacego Loyoli nie zachowała się – klasztor został zniszczony w 1811 r. przez wojska napoleońskie. Obecny kościół pochodzi z drugiej połowy XIX wieku. Podczas hiszpańskiej wojny domowej (1936-1939) zostało zamordowanych 22 zakonników. Klasztor jest wciąż czynnym klasztorem benedyktyńskim i najważniejszym ośrodkiem religijnym w Katalonii.Poszukaj informacji na temat pozareligijnej funkcji, jaką w czasie swej działalności pełnił klasztor Montserrat.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W Paryżu zebrał pierwsze grono swoich zwolenników, należeli do nich m.in. Piotr Faber i Franciszek Ksawery. W 1534 r. zebrali się w kościele na Montmartre i złożyli prywatne śluby ubóstwa, czystości i odbycia po ukończeniu studiów pielgrzymki do Ziemi Świętej. Ze względu na trwającą wojnę wyjazd do Palestyny musiał zostać odłożony na później. Loyola i jego towarzysze, uzyskawszy święcenia kapłańskie, zajęli się pracą duszpasterską w Wenecji, a następnie udali do Rzymu, by oddać się do dyspozycji papieża. Paweł III zatwierdził regułę ich wspólnoty w 1540 r. bullą Regimini militantis Ecclesiae. W ten sposób postał nowy zakon – Towarzystwo Jezusowe, którego członkowie nazywani są jezuitamijezuitajezuitami.

Organizacja Towarzystwa Jezusowego

RRXHvg6kZdFOD1
Wizerunek XVIII-wiecznego jezuity brazylijskiego.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ważnym uzupełnieniem regułyregułareguły jezuickiej były konstytucje zakonu, które określały jego strukturę oraz regulowały życie zakonników. Kandydatów do zakonu obowiązywały dwuletni nowicjat oraz wieloletnie studia teologiczne i filozoficzne. Musieli również prezentować nienaganną postawę moralną. Jezuici składali trzy tradycyjne śluby zakonne (czystości, ubóstwa i posłuszeństwa) oraz czwarty – wypełniania bez ociągania każdego rozkazu papieża. W przeciwieństwie do starszych zakonów nie praktykowali wspólnych modłów, w zamian mieli się skupiać na służbie bliźnim. Zadania, które stawiano przed jezuitami wymagały ich gruntownego wykształcenia. Wielu członków zakonu łączyło pracę duszpasterską z pracą naukową. Odznaczyli się zwłaszcza w astronomii, matematyce i sejsmologii. Nie wprowadzili odróżniającego ich od innych zakonów habitu, a ich codziennym strojem była sutanna noszona przez księży świeckich.

Na organizację zakonu wyraźny wpływ wywarła wojskowa przeszłość jego założyciela. Ignacy Loyola całkowicie wykluczył jakiekolwiek elementy demokracji. Ustrój zakonu był ściśle scentralizowany. Na jego czele stał generalny przełożony (generał), wybierany dożywotnio przez kongregację generalną. By ułatwić kontakt z papieżem rezydencja generała jezuitów znajdowała się w Rzymie. To on powoływał prowincjałówprowincjałprowincjałów i rektorów domów formacyjnychdom formacyjnydomów formacyjnych oraz zarządzał majątkiem zakonnym.

Nowy zakon rozrastał się nadspodziewanie intensywnie, w 1580 r. liczył już ok. 5 tys. braci zorganizowanych w 21 prowincjach zakonnych. Domy zakonne najwcześniej zaczęły powstawać we Włoszech i Niemczech, gdzie szybko doceniono ich skuteczność w walce z reformacją. Mimo początkowej podejrzliwości Karola V i Filipa II jezuici zdobywali popularność również w Hiszpanii. Objęcie działalnością Francji opóźnił sprzeciw Sorbony i paryskiego parlamentu.

Rub4a8Qy7ruP0
Kolegium jezuickie w Brukseli, stan w XVII w., wg ryciny R. Blokhuyse (Archives Générales du Royaume w Brukseli, przerys).
Źródło: Wielka historia świata, tom VII, str. 493, tylko do użytku edukacyjnego.

Działalność jezuitów

R1E07FcyPqFIh1
Matteo Ricci (1552–1610) – włoski jezuita i misjonarz działający w Chinach, dokąd przybył w 1582 r. Był zwolennikiem tzw. inkulturacji, która w jego przypadku polegała na adaptowaniu chrześcijaństwa do chińskich warunków kulturowych. Jego poglądy spotkały się z bardzo przychylnym przyjęciem ze strony chińskich filozofów, ale były zwalczane przez niektóre środowiska w Kościele zachodnim. Spór o tzw. ryty chińskie ostatecznie zakończył się zakazem ich stosowania wydanym przez papiestwo na początku XVIII w. co z kolei skutkowało zakazem krzewienia chrześcijaństwa wydanym przez chińskiego cesarza Kangxi.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Głównym zadaniem jezuitów było nawracanie pogan, przywracanie Kościołowi katolickiemu odstępców i nauczanie. Wszystkie te zobowiązania zakonnicy wypełniali z ogromnym zaangażowaniem.

Podstawą działalności jezuitów było duszpasterstwo, ale wielką wagę przywiązywali także do kształcenia młodzieży. Jakub Lainez, który zastąpił na stanowisku generała Ignacego Loyolę, zainicjował tworzenie kolegiówkolegium jezuickiekolegiów. Dzięki temu powstała sieć nowatorskich szkół, w których odstąpiono od starych, scholastycznych metod nauczania na rzecz nowoczesnego nauczania w duchu odrodzeniowym. Jeszcze za życia Ignacego Loyoli powstało 20 kolegiów. Ważną innowacją był stosowany w jezuickich kolegiach podział na klasy skupiające uczniów w tym samym wieku i na podobnym poziomie edukacji. Jezuici organizowali również seminaria duchowneseminarium duchowneseminaria duchowne, w których stawiali kandydatom wysokie wymogi dotyczące wykształcenia, oraz starali się opanować niektóre uniwersytety. Ważnym obszarem aktywności jezuitów była działalność wydawnicza.

R1C1I1Hj0JA5G
Elia Naurizio, Kongregacja generalna na soborze trydenckim, 1633 r. Jezuici odegrali na nim ważną rolę. Wyjaśnij, na czym polegała szczególna rola zakonu jezuitów na soborze trydenckim.
Źródło: Elia Naurizio - Praca własna, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Zasady obowiązujące w szkołach jezuickich

Co miesiąc lub co dwa miesiące mają być wybierani dostojnicy klasowi i nawet, według roli, nagrodami odznaczeni, jeżeli to tu i ówdzie w retoryce nie wyda się zbyteczne; w tym celu mają uczniowie napisać raz zadanie w prozie łacińskiej, raz także, według upodobania, w klasach wyższych w prozie greckiej lub wiersz ułożyć; na te zawody trzeba wyznaczyć cały czas szkolny, jeżeli w niższych klasach nie wyda się lepiej tylko pół godziny na to pozostawić. Ci, którzy najlepiej napiszą, otrzymają najwyższą godność, najbliżsi im inne zaszczyty, których nazwy, ażeby rzecz miała silniejszy pokost uczoności, mają być wzięte z greckiego albo rzymskiego życia państwowego lub wojskowego. […]

t Źródło: Zasady obowiązujące w szkołach jezuickich, Teksty źródłowe do dziejów wychowania. Odrodzenie, t. 3, oprac. S. Możdżeń, Kielce 1993, s. 54–55.

Z ogromnym rozmachem prowadzili misjemisjamisje. Symbolem oddania pracy misyjnej stał się Franciszek Ksawery, który od 1542 r. pracował w Indiach, a od 1549 r. w Japonii. Jezuici działalnością misyjną objęli także Nowy Świat. Działalność misyjną jezuitów wyróżniało dostosowywanie praktyk chrześcijańskich do zwyczajów religijnych nawracanych ludów. Na terenie kolonii hiszpańskich (obszar późniejszych państw Paragwaj, Ekwador, Boliwia i Peru) oraz portugalskiej Brazylii jezuici tworzyli tzw. redukcje. Były to zarządzane przez misjonarzymisjonarzmisjonarzy kolonie nawróconych Indian, którym nadano pewną autonomię oraz powierzano niższe stanowiska administracyjne. Federacja redukcji stanowiła quasi‑państwo, nazywane potocznie Republiką Guaranów. W latach 1610‑1767 powstało 30 takich redukcji. Łącznie mieszkało w nich 150 tys. osób, a dzięki ich działalności nawrócono 700 tys. Indian.

RKpWpqmOAKFtU
Obraz anonimowego autora przedstawiający św. Franciszka Ksawerego nawracającego pogan. W jaki sposób ilustracja oddaje stosunek jezuitów do rodzimych tradycji ewangelizowanych społeczności?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W pamięci współczesnych jezuici utrwalili się przede wszystkim jako niezwykle aktywni uczestnicy życia publicznego (np. ks. Piotr Skarga). Przenikali na dwory władców europejskich. Zabiegali o funkcje spowiedników i kapelanów królewskich, by je potem wykorzystywać do realizacji celów polityki papieskiej. Ich wszechobecność i nadzwyczajna skuteczność przysporzyła im wielu wrogów. Przez społeczeństwo odbierani byli jako narzędzie absolutyzmu papieskiego, ingerującego w sprawy wewnętrzne innych krajów.

Słownik

celibat
celibat

(łac. caelibatus - bezżeństwo) bezżenność praktykowana przez osoby duchowne, czasem przez świeckie, składające śluby czystości; w niektórych religiach, np. Kościele katolickim, celibat obowiązuje zakonników i osoby pełniące funkcje kapłańskie

dom formacyjny
dom formacyjny

klasztor lub konwent należący do zakonu, w którym prowadzona jest tzw. formacja zakonna, proces stopniowego doskonalenia się osoby, która złożyła śluby zakonne.

heretyk
heretyk

(gr. hairetikós) wyznawca poglądów religijnych sprzecznych z dogmatami religii panującej

inkulturacja
inkulturacja

przyswajanie dorobku jakiejś kultury; wnoszenie pewnych elementów do obcej kultury przy jednoczesnym przyswajaniu sobie jej elementów, nienaruszających własnych norm i wartości – np. tzw. ryt chiński, czyli sposób sprawowania liturgii dostosowany do kultury chińskiej

inkwizycja
inkwizycja

(łac. inaquisitio) instytucja Kościoła rzymskokatolickiego utworzona w celu wykrywania i sądzenia heretyków

jezuita
jezuita

członek zakonu katolickiego założonego w 1534 r. przez Ignacego Loyolę

kolegium jezuickie
kolegium jezuickie

(łac. collegium - zrzeszenie) placówka oświatowa prowadzona przez jezuitów

misja
misja

posłannictwo; rozpowszechnianie religii w innym państwie i pozyskiwanie nowych wyznawców poprzez pogłębianie ich życia religijnego;

misjonarz
misjonarz

(łac. missio - wysłanie) osoba prowadząca działalność misyjną; głoszący wiarę

neofita
neofita

(łac. neophytus) nowo nawrócony

prowincjał
prowincjał

zakonnik wybrany lub mianowany na przełożonego prowincji zakonu

redukcje jezuickie
redukcje jezuickie

zakładane i administrowane przez jezuitów osiedla indiańskie, w których Indianie, zajmowali się uprawą ziemi, hodowlą i handlem

reguła
reguła

zbiór podstawowych przepisów regulujących codzienne życie zakonne

seminarium duchowne
seminarium duchowne

kościelny zakład dydaktyczny, kształcący duchownych

sobór powszechny
sobór powszechny

zgromadzenie ogółu biskupów Kościoła katolickiego, obradujących nad sprawami całego Kościoła

Słowa kluczowe

skutki reformacji, kontrreformacja, reforma Kościoła katolickiego, Ignacy Loyola, jezuici, Towarzystwo Jezusowe, Franciszek Ksawery

Bibliografia

Banaszak M., Historia Kościoła katolickiego. T 3. Czasy nowożytne 1517‑1758, Warszawa 1989.

Grzybowski S., Wielka historia świata. Tom 6. Narodziny świata nowożytnego 1453‑1605, Warszawa 2005.

Hollis Ch., Historia jezuitów, Warszawa 1974.

Mikulski K., Wijaczka J. Historia powszechna. Wiek XVI‑XVIII, Warszawa 2012.

Wójcik Z., Historia powszechna XVI‑XVII w., wyd. X, Warszawa 2010.

Wright J., Jezuici. Misje, mity i prawda: między hagiografią a czarną legendą.

Wyczański A., Historia powszechna. Wiek XVI, Warszawa 1987.

Tazbir Janusz, Jezuickie państwo w Paragwaju, Mówią Wieki 3/1972.

Tazbir Janusz, Loyola, Mówią Wieki 6/1993.