Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przedmowa to wiersz napisany przez Czesława Miłosza w Warszawie w 1945 roku. Został umieszczony na początku tomiku Ocalenie. Treść wiersza i miejsce w zbiorze sugerują charakter programowy całego utworu. Swoją znaczącą wymowę Przedmowa zachowała aż do śmierci poety.

Czesław Miłosz Przedmowa

Czym jest poezja, która nie ocala
Narodów ani ludzi?
Wspólnictwem urzędowych kłamstw,
Piosenką pijaków, którym ktoś za chwilę poderżnie gardła,
Czytanką z panieńskiego pokoju.

ocmil Źródło: Czesław Miłosz, Przedmowa, [w:] tegoż, Wiersze wszystkie, red. A. Szulczyńska, Kraków 2011, s. 143.

O przytoczonych słowach Czesław Miłosz pisał w Paryżu w 1972 roku: I dziś gotów jestem się pod nią [formułą powyższych zdań] podpisać, ale jakże zmieniły się stawki, kiedy już sama jasna budowa zdania oznacza akt ocalenia rozumuIndeks górny 222 Indeks górny koniec.

2

Koncepcja poezji moralnej Czesława Miłosza obejmuje bezwzględne dążenie do prawdy i piękna. Nieprzypadkowo tytuł tomu, z którego pochodzi Przedmowa, brzmi Ocalenie. Stanowi on wyraźne nawiązanie do wiersza Tadeusza Różewicza pt. Ocalony, w którym „ocalenie” należy rozumieć jako biologiczne przetrwanie nieludzkiej rzezi, jaką była II wojna światowa. Biologiczne, ponieważ - zgodnie z wymową wiersza Różewicza - wojna unicestwiła wartości, m.in. moralne, ale i te, dzięki którym możliwa jest sztuka, takie jak piękno. Dlatego też odnoszące się do nich pojęcia nic nie znaczą:

Tadeusz Różewicz Ocalony

Pojęcia są tylko wyrazami:
cnota i występek
prawda i kłamstwo
piękno i brzydota
męstwo i tchórzostwo

ocal Źródło: Tadeusz Różewicz, Ocalony, [w:] tegoż, Utwory zebrane, t. 7, oprac. J. Stolarczyk, Wrocław 2005, s. 22.

Tymczasem – według Miłosza – ocalenie w sensie duchowym jest możliwe i ocalenie takie niesie poezja „dobra” - a więc odżegnująca się od „ślepej siły” i „natchnienia nienawiści”, które przeminęły wraz z wojną, zorientowana na przyszłość:

Czesław Miłosz Przedmowa

To, że chciałem dobrej poezji, nie umiejąc,
To, że późno pojąłem jej wybawczy cel,
To jest i tylko to jest ocalenie.

ocmil Źródło: Czesław Miłosz, Przedmowa, [w:] tegoż, Wiersze wszystkie, red. A. Szulczyńska, Kraków 2011, s. 143.

Według Miłosza wartości nie tylko nie uległy zagładzie, ale nadal są fundamentem człowieczeństwa: kultury i moralności. Podporządkowana jest im również poezja. Jak pisze Jan Błoński:

Jan Błoński Miłosz jak świat

[...] poezja jest nie do pomyślenia inaczej niż w wymiarze historycznym, przede wszystkim zaś – antropologicznymantropologiaantropologicznym. Sztuka, rozpatrywana w sobie i dla siebie, nie ma wartości etycznej. Nie może też zastąpić religii, nauki, moralności – ani nawet współzawodniczyć z nimi. A skoro tak, poetyckie słowo nie może też „stawiać najwyżej swej zdolności komunikowania nade wszystko o swoim położeniu wśród innych znaków”. Byłoby to skandaliczne samodurstwosamodurstwosamodurstwo... Poezję lubi więc Miłosz poniżać; poecie przyznaje jednak miejsce nie byle jakie. [...] Oddaje - w imieniu „nieprawdopodobnych stworzeń” – hołd wartościom, dzięki którym - w historii i przez historię – kształtuje się to, co ludzkie, ludzkie wspólnie i z metafizycznejmetafizykametafizycznej zapewne konieczności. Dlatego dostępne mu są zarówno święty zachwyt, jak sarkastycznasarkazmsarkastyczna ironiaironiaironia: obie przecie mogą stać się narzędziami „ocalania narodów i ludzi”.

cytat 1 Źródło: Jan Błoński, Miłosz jak świat, Kraków 1998, s. 140.

O autorze

R1b5etuXvatJ31
Źródło: domena publiczna.

Czesław Miłosz urodził się w 1911 roku w Szetejniach na Litwie w rodzinie pochodzenia szlacheckiego. Miejsce urodzenia pojawia się w wielu jego utworach i jest inspiracją do poszukiwań tożsamości. Miłosz studiował prawo na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. Debiutował w latach 30. i był jednym z założycieli grupy Żagary, inaczej zwanej awangardą wileńską. Grupa ta działała w Wilnie w latach 1931‑34. Prowadziła swoje organy prasowe (miesięczniki „Żagary” i „Piony”), a ich poezja cechowała się wizyjnym katastrofizmem oraz radykalizmem społecznym. Niektórzy żagaryści uczestniczyli w lewicowym ruchu młodzieży wileńskiej. 

Po wybuchu wojny poeta udał się do Rumunii, by powrócić do Wilna, gdy Rosjanie zajęli miasto i przekazali je Litwinom. Przyjął wtedy obywatelstwo litewskie. Gdy w 1940 roku zaczęła się sowiecka okupacja Litwy, przeniósł się do zajętej przez Niemców Warszawy. Czynnie uczestniczył w życiu literackim, publikując pod pseudonimem Jan Syruć. W 1940 wydał drugi tomik zatytułowany Wiersze.

W 1945 roku w Warszawie ukazał się tomik Ocalenie. Jest to jeden z najważniejszych zbiorów wierszy XX wieku, w którym Miłosz zawarł swój program poezji moralnej. Po wojnie pracował jako attaché kulturalny w Stanach Zjednoczonych i Francji. Poprosił o azyl polityczny we Francji, gdzie podjął wieloletnią współpracę ze środowiskiem paryskiej “Kultury”. W 1951 roku jego twórczość została w Polsce wycofana z bibliotek, a utwory ukazywały się tylko w wydawnictwach podziemnychwydawnictwa podziemnewydawnictwach podziemnych. W 1960 roku przeniósł się do USA, gdzie wykładał literaturę słowiańską na Uniwersytecie Kalifornijskim i na Harvardzie.

W 1980 roku Miłosz otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. Po tym wydarzeniu polskie władze zgodziły się na wydanie ocenzurowanej wersji jego twórczości. W 1993 roku pisarz wrócił do Polski i zamieszkał w Krakowie. Zmarł w 2004 roku.

Czesław Miłosz Przedmowa

Ty, którego nie mogłem ocalić,
Wysłuchaj mnie.
Zrozum tę mowę prostą, bo wstydzę się innej.
Przysięgam, nie ma we mnie czarodziejstwa słów.
Mówię do ciebie milcząc, jak obłok czy drzewo.

To, co wzmacniało mnie, dla ciebie było śmiertelne.
Żegnanie epoki brałeś za początek nowej,
Natchnienie nienawiści za piękno liryczne,
Siłę ślepą za dokonany kształt.

Oto dolina płytkich polskich rzek. I most ogromny
Idący w białą mgłę. Oto miasto złamane
I wiatr skwirami mew obrzuca twój grób,
Kiedy rozmawiam z tobą.

Czym jest poezja, która nie ocala
Narodów ani ludzi?
Wspólnictwem urzędowych kłamstw,
Piosenką pijaków, którym ktoś za chwilę poderżnie gardła,
Czytanką z panieńskiego pokoju.

To, że chciałem dobrej poezji, nie umiejąc,
To, że późno pojąłem jej wybawczy cel,
To jest i tylko to jest ocalenie.

Sypano na mogiły proso albo mak
Żywiąc zlatujących się umarłych – ptaki.
Tę książkę kładę tu dla ciebie, o dawny,
Abyś nas odtąd nie nawiedzał więcej.

ocmil Źródło: Czesław Miłosz, Przedmowa, [w:] tegoż, Wiersze wszystkie, red. A. Szulczyńska, Kraków 2011, s. 143.

Słownik

ironia
ironia

(łac. eironeia - przestawianie, pozorowanie) drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną

sarkazm
sarkazm

sarkazm – złośliwa ironia, drwina lub szyderstwo

wydawnictwa podziemne
wydawnictwa podziemne

drugi obieg wydawniczy omijający cenzurę

antropologia
metafizyka
samodurstwo