Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Termin „motywacja” stosowany jest w psychologii do opisu mechanizmów odpowiedzialnych za uruchomienie, ukierunkowanie, podtrzymanie i zakończenie działania. Używa się go, mówiąc o działaniach, jakie człowiek podejmuje w celu uzyskania elementów niezbędnych do funkcjonowania (np. pokarmu), ale także działaniach wtedy, gdy niczego mu nie brakuje, stawia sobie za to nowe cele i chce osiągać stan subiektywnie lepszy od obecnego. W pierwszej z tych sytuacji człowiek chce odzyskać zaburzoną równowagę, w drugiej zaś równowagę tę zaburza – nie jest to jednak celem, lecz skutkiem realizowania innych celów i zadań.

Motywacja dotyczy mechanizmów zachowań:

  • prostych i złożonych;

  • wewnętrznych i zewnętrznych;

  • afektywnych;

  • poznawczych.

Czym jest motywacja, wyjaśnił Janusz Reykowski:

Janusz Reykowski Procesy emocjonalne

[jest to] specyficzna zdolność aparatu psychicznego człowieka do formowania w umyśle projektu określonego stanu rzeczy, który ukierunkowuje czynności i wpływa na ilość energii, jaką człowiek zużywa do realizacji danego kierunku. Innymi słowy, motywacja warunkuje realizację czynności, tj. zachowań ukierunkowanych na cel.

cytat1 Źródło: Janusz Reykowski, Procesy emocjonalne, [w:] Tadeusz Tomaszewski, Psychologia ogólna, Warszawa 1992, s. 62.

Motywacja jest więc procesem sterowania czynnościami człowieka, aby doprowadziły one do określonego efektu:

  • zmiany w fizycznym lub społecznym stanie rzeczy;

  • zmiany w sobie;

  • zmiany własnego położenia fizycznego bądź społecznego.

Motywacja a cel działania

Rg4zhsUc3V34B1
Slogany motywacyjne stały się częścią popkulturowego designu, można je znaleźć na przedmiotach codziennego użytku, ubraniach, w przestrzeni publicznej. Czy znasz hasła, które ciebie motywują?
Źródło: Alexas_Fotos, domena publiczna.

Ukierunkowanie czynności na efekt zachodzi dzięki temu, że człowiek wytwarza w umyśle jego projekt, czyli formułuje cel. Zdarza się jednak, że aktywność człowieka będzie ukierunkowana mimo braku tego projektu w umyśle – niektóre czynności może bowiem wykonywać automatycznie, rutynowo (np. sprzątanie domu). Istnienie sformułowanego celu nie jest także konieczne w przypadku czynności sterowanych przez wymagania zewnętrzne. Czynności motywowane – w odróżnieniu od nawykowych – mają charakter intencjonalny, czyli sterowane są przez chęć osiągnięcia uprzednio określonego celu.

Motywację można scharakteryzować przez dwie główne właściwości:

R1SmXrWtNz1FV
kierunek dążeń może być opisany dwojako: albo przez wskazanie celów, do jakich zachowanie zmierza, albo przez wskazanie na stan podmiotu (stan motywacyjny, motyw), ze względu na który te cele były wybierane; pierwszy kierunek opiera się na zewnętrznych stanach rzeczy (np. znalezienie pracy, wyjazd na wakacje, zakup lodówki), drugi zaś na wewnętrznych stanach (takich jak spełnienie potrzeby wyróżnienia się, odpoczynek, zaspokojenie potrzeby stymulacji, zaspokojenie potrzeby pokarmowej itp.);, siła dążenia zdolność do wyłączania konkurencyjnych dążeń, czyli stopień, w jakim dane dążenie kontroluje zachowanie; dążenie jest tym silniejsze, im trudniej skłonić człowieka do zmiany kierunku podjętych już działań; jeśli więc bardzo nam na czymś zależy, jesteśmy w stanie pokonać ból, zmęczenie, groźby czy pokusy, aby osiągnąć nasz cel.

Czynniki wpływające na motywację

Na podstawie badań wiadomo, że motywacja (kierunek i siła dążeń) zależy przede wszystkim od:

  1. atrakcyjności celu;

  2. przekonania o możliwości jego osiągnięcia.

Na zilustrowanie tej zależności można nawet podać specjalny wzór:

Mi = f (Wi, Pi).

Atrakcyjność celu oznaczono symbolem Wi, a przekonanie o możliwości jego osiągnięcia Pi. Formułę tę można odczytać następująco:

Janusz Reykowski Procesy emocjonalne, motywacja, osobowość

jeżeli atrakcyjność celu bądź przekonanie o możliwości jego osiągnięcia są równe zeru, to i motywacja jest równa zeru; cechy ilościowe motywacji, czyli jej natężenie, zmieniają się wraz ze zmianą atrakcyjności i przekonania o możliwości.

cytat2 Źródło: Janusz Reykowski, Procesy emocjonalne, motywacja, osobowość, Warszawa 1992, s. 74.

Atrakcyjność celu zależy od:

R1e8XcT7rZszt
motywu czyli stanu wewnętrznego charakteryzującego się poczuciem niespełnienia i związaną z tym gotowością do podjęcia aktywności; jego pobudzenie wywołuje napięcie motywacyjne;, antycypowanej wartości gratyfikacyjnej czyli tego, w jakim stopniu organizm jest w stanie redukować napięcie motywacyjne (reakcję organizmu w momencie naruszenia istniejącego stanu równowagi).

Aby powstał motyw, potrzebne są natomiast takie czynniki, jak:

R2rF6jAG1ZVID1
Zestaw czynników.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Redukcja motywu (redukcja napięcia motywacyjnego) będzie z kolei możliwa, gdy:

R1SN1vyj7xlVf1
Redukcja motywu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Z kolei przewidywana wartość celu zależy od:

RWVYmcFkhM3pZ1
Przewidywana wartość celu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na koniec omawiania czynników wpływających na motywację należy jeszcze wymienić te, od których zależy przekonanie o możliwości osiągnięcia celu. Są to:

R18YdgKGQXhbf
Ilustracja interaktywna przedstawia kobietę podnoszącą ciężary. Kobieta trzyma sztangę na karku. Na jej twarzy maluje się wysiłek. Za plecami kobiety znajduje się czterech mężczyzn, którzy przyglądają się kobiecie. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. materialne warunki działania Na przykład czy istnieje droga, którą mogę dojechać, czy mam pieniądze na wyjazd, czy mam narzędzia potrzebne do remontu itp.?, 2. społeczne warunki działania Czy ktoś mi pomoże, czy też będzie utrudniał działanie, jakie zamiary i kompetencje mają osoby, które będą mi pomagać lub utrudniać?, 3. osobiste warunki działania Czy mam kompetencje do tego działania, czy potrafię się zmobilizować, czy wytrwam?, 4. doświadczenia z danym rodzajem czynności Czy ostatnio udało mi się to działanie, czy często ponosiłem porażkę?, 5. ocena atrakcyjności celu Czy cel jest dla mnie pozytywny, czy negatywny?, 6. wielkość szans Człowiek ma tendencję do przeceniania małych szans i niedoceniania dużych.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Motywacja a sprawność działań

To, w jaki sposób człowiek wykonuje zadanie, czyli sprawność jego działań, zależy od intensywności motywacji. Zależność tę opisują prawa Yerkesa‑Dodsona, które odnoszą się także do motywacji:

I prawo Yerkesa‑Dodsona – w miarę wzrostu intensywności motywacji czynność wykonywana jest coraz lepiej do określonego poziomu krytycznego, kiedy to zaczyna się pogarszać, aż do zupełnej dezorganizacji. Zależność ta ma więc charakter krzywoliniowy, a krzywa – kształt odwróconej litery U. Jeśli intensywność motywacji jest mała, poziom wykonania zadania jest niski, ale jest on także niski, kiedy intensywność motywacji jest duża. Pojawiają się wówczas liczne błędy, zawęża się pole uwagi, zmniejsza się zakres dostępnych skojarzeń („pustka w głowie”).

II prawo Yerkesa‑Dodsona – przy zadaniach prostych nawet bardzo intensywna motywacja nie wywołuje jeszcze poważniejszych zmian w sprawności działania, natomiast przy zadaniach bardzo trudnych intensywna motywacja może spowodować pogorszenie sprawności działania.

Wpływ motywacji na procesy poznawcze

Badania wskazują na istotny wpływ motywacji (tak jak i emocji) na procesy poznawczeproces poznawczyprocesy poznawcze. Może on być zarówno specyficzny – kiedy procesy motywacyjne ułatwiają lub utrudniają przebieg procesów umysłowych pozostających w związku z danymi motywami, jak i niespecyficzny – który jest konsekwencją pobudzenia i wyraża się w większej lub mniejszej „sprawności” przebiegu tych procesów.

Wpływ specyficzny prowadzi do wyolbrzymiania lub niedoceniania pewnych informacji. Może się to różnie przejawiać w zależności od procesu poznawczego.

R1NyUd2CoBJTo1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat. Jego głównym hasłem są procesy poznawcze. Od tego hasła odchodzą cztery ramiona: myślenie, spostrzeganie, pamięć, wyobraźnia i fantazja. Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Myślenie. Tok myślenia ulega modyfikacji tak, aby jego wyniki były zgodne z dominującym procesem emocjonalno-motywacyjnym, 2. Spostrzeganie. Może dojść do wyolbrzymiania, akcentowania tych cech, które odpowiadają przedmiotowi mającemu wartość gratyfikacyjną (np. gdy podczas czekania z niecierpliwością na kogoś na ulicy, z daleka wiele osób może wydawać się podobnych do osoby, na którą się czeka), 3. Pamięć. Łatwiej zapamiętuje i przypomina sobie treści mające związek z gratyfikacją (np. dzieci zdumiewająco dokładnie pamiętają złożone im obietnice), 4. Wyobraźnia i fantazja. Ludzie mają skłonność do wyobrażania sobie tego, co jest związane z gratyfikacją, często w formie upiększonej.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W niektórych przypadkach procesy motywacyjne wpływają „osłabiająco” na procesy poznawcze – dzieje się tak wtedy, gdy treść procesów poznawczych jest sprzeczna z dominującymi motywami czy emocjami. Takie spostrzeżenia czy przypomnienia mają utrudniony dostęp do świadomości: osoba nie chce widzieć, słyszeć ani pamiętać tego, co niezgodne z jej/jego pragnieniami. Tak jak w przypadku emocji, tak i w zakresie motywacji dochodzić może do obronności percepcyjnejobronność percepcyjnaobronności percepcyjnej – trudności w spostrzeganiu informacji, mogących wywołać negatywne emocje lub negatywne napięcie motywacyjne.

W przypadku motywacji o bardzo dużym natężeniu nie tylko to, co jest związane z gratyfikacją, ale wszystko, co człowiek spostrzega, wyobraża sobie lub o czym myśli, zostaje w charakterystyczny sposób zmienione pod wpływem przeżywanego stanu. Człowiek zatraca zdolność obiektywnych ocen i nawet w całkiem neutralnych zjawiskach bierze pod uwagę tylko te aspekty, które dadzą się pogodzić z tym, co aktualnie odczuwa. Pod wpływem silnych motywów może nawet dochodzić do deformacji spostrzeganego materiału w kierunku zgodnym z przeżywanym stanem. Deformacje takie są typowe dla stanów psychotycznych (gdy występują halucynacje i urojenia), ale mogą się krótkotrwale pojawić u ludzi zdrowych.

Słownik

antycypowana wartość gratyfikacyjna
antycypowana wartość gratyfikacyjna

ilościowa charakterystyka celu aktywności podmiotu, związana z jego spodziewaną zdolnością do zaspokojenia potrzeb, czyli redukcją napięcia motywacyjnego

obronność percepcyjna
obronność percepcyjna

selektywność spostrzegania spowodowana czynnikami emocjonalnymi i motywacyjnymi; nieświadome pomijanie lub błędne spostrzeganie bodźców nieprzyjemnych, zagrażających lub stanowiących społeczne tabu

proces poznawczy
proces poznawczy

podstawowa funkcja, która służy nam do poznania rzeczywistości, uzyskania orientacji w otoczeniu, przyswajania wiedzy o otaczającym nas świecie i przetwarzania uzyskanych informacji, a następnie wyprowadzania ich do otoczenia w formie reakcji, jaką jest nasze zachowanie