Przeczytaj
Termin „motywacja” stosowany jest w psychologii do opisu mechanizmów odpowiedzialnych za uruchomienie, ukierunkowanie, podtrzymanie i zakończenie działania. Używa się go, mówiąc o działaniach, jakie człowiek podejmuje w celu uzyskania elementów niezbędnych do funkcjonowania (np. pokarmu), ale także działaniach wtedy, gdy niczego mu nie brakuje, stawia sobie za to nowe cele i chce osiągać stan subiektywnie lepszy od obecnego. W pierwszej z tych sytuacji człowiek chce odzyskać zaburzoną równowagę, w drugiej zaś równowagę tę zaburza – nie jest to jednak celem, lecz skutkiem realizowania innych celów i zadań.
Motywacja dotyczy mechanizmów zachowań:
prostych i złożonych;
wewnętrznych i zewnętrznych;
afektywnych;
poznawczych.
Czym jest motywacja, wyjaśnił Janusz Reykowski:
Procesy emocjonalne[jest to] specyficzna zdolność aparatu psychicznego człowieka do formowania w umyśle projektu określonego stanu rzeczy, który ukierunkowuje czynności i wpływa na ilość energii, jaką człowiek zużywa do realizacji danego kierunku. Innymi słowy, motywacja warunkuje realizację czynności, tj. zachowań ukierunkowanych na cel.
Źródło: Janusz Reykowski, Procesy emocjonalne, [w:] Tadeusz Tomaszewski, Psychologia ogólna, Warszawa 1992, s. 62.
Motywacja jest więc procesem sterowania czynnościami człowieka, aby doprowadziły one do określonego efektu:
zmiany w fizycznym lub społecznym stanie rzeczy;
zmiany w sobie;
zmiany własnego położenia fizycznego bądź społecznego.
Motywacja a cel działania

Ukierunkowanie czynności na efekt zachodzi dzięki temu, że człowiek wytwarza w umyśle jego projekt, czyli formułuje cel. Zdarza się jednak, że aktywność człowieka będzie ukierunkowana mimo braku tego projektu w umyśle – niektóre czynności może bowiem wykonywać automatycznie, rutynowo (np. sprzątanie domu). Istnienie sformułowanego celu nie jest także konieczne w przypadku czynności sterowanych przez wymagania zewnętrzne. Czynności motywowane – w odróżnieniu od nawykowych – mają charakter intencjonalny, czyli sterowane są przez chęć osiągnięcia uprzednio określonego celu.
Motywację można scharakteryzować przez dwie główne właściwości:
kierunek dążeń
może być opisany dwojako: albo przez wskazanie celów, do jakich zachowanie zmierza, albo przez wskazanie na stan podmiotu (stan motywacyjny, motyw), ze względu na który te cele były wybierane; pierwszy kierunek opiera się na zewnętrznych stanach rzeczy (np. znalezienie pracy, wyjazd na wakacje, zakup lodówki), drugi zaś na wewnętrznych stanach (takich jak spełnienie potrzeby wyróżnienia się, odpoczynek, zaspokojenie potrzeby stymulacji, zaspokojenie potrzeby pokarmowej itp.);
siła dążenia
zdolność do wyłączania konkurencyjnych dążeń, czyli stopień, w jakim dane dążenie kontroluje zachowanie; dążenie jest tym silniejsze, im trudniej skłonić człowieka do zmiany kierunku podjętych już działań; jeśli więc bardzo nam na czymś zależy, jesteśmy w stanie pokonać ból, zmęczenie, groźby czy pokusy, aby osiągnąć nasz cel.
Czynniki wpływające na motywację
Na podstawie badań wiadomo, że motywacja (kierunek i siła dążeń) zależy przede wszystkim od:
atrakcyjności celu;
przekonania o możliwości jego osiągnięcia.
Na zilustrowanie tej zależności można nawet podać specjalny wzór:
.
Atrakcyjność celu oznaczono symbolem Wi, a przekonanie o możliwości jego osiągnięcia Pi. Formułę tę można odczytać następująco:
Procesy emocjonalne, motywacja, osobowośćjeżeli atrakcyjność celu bądź przekonanie o możliwości jego osiągnięcia są równe zeru, to i motywacja jest równa zeru; cechy ilościowe motywacji, czyli jej natężenie, zmieniają się wraz ze zmianą atrakcyjności i przekonania o możliwości.
Źródło: Janusz Reykowski, Procesy emocjonalne, motywacja, osobowość, Warszawa 1992, s. 74.
Atrakcyjność celu zależy od:
motywu
czyli stanu wewnętrznego charakteryzującego się poczuciem niespełnienia i związaną z tym gotowością do podjęcia aktywności; jego pobudzenie wywołuje napięcie motywacyjne;
antycypowanej wartości gratyfikacyjnej
czyli tego, w jakim stopniu organizm jest w stanie redukować napięcie motywacyjne (reakcję organizmu w momencie naruszenia istniejącego stanu równowagi).
Aby powstał motyw, potrzebne są natomiast takie czynniki, jak:
-
niezaspokojenie potrzeb organicznych i psychicznych;
-
bodźce wywołujące emocje, wzbudzające tendencję do uwolnienia się lub podtrzymywania tych stanów;
-
czynniki zakłócające czynności, np. frustracja czy konflikt;
-
sformułowanie zadań przez inne osoby albo samą jednostkę;
-
zaktywizowanie zainteresowań – przez czynniki zewnętrzne lub na drodze wewnętrznych procesów przetwarzania informacji;
-
zaktywizowanie wartości.
Redukcja motywu (redukcja napięcia motywacyjnego) będzie z kolei możliwa, gdy:
-
jednostka osiągnie cel, który ma wartość gratyfikacyjną (właściwość redukcji motywu);
-
napięcie spadnie spontanicznie, jeżeli trwało bardzo długo;
-
napięcie ulegało zmianom wskutek cyklicznych przemian organizmu – wewnętrzny rytm organizmu powoduje zmiany pobudzenia;
-
napięcie zostanie usunięte przez inne konkurencyjne napięcia (np. napięcie związane z zagrożeniem życia może stłumić napięcie związane z poszukiwaniem przygód);
-
napięcie motywacyjne zostanie zredukowane pod wpływem jakichkolwiek silnych bodźców i związanych z nimi reakcji – przypuszczalnie niektóre gwałtowne reakcje, np. akty agresji, mają zdolność redukowania napięć różnego rodzaju;
-
napięcie może być zredukowane pod wpływem oddziaływań środków chemicznych, które obniżają poziom aktywacji (środki uspokajające) lub wytwarzają stan zadowolenia (narkotyki).
Z kolei przewidywana wartość celu zależy od:
-
wielkości celu – cel większy wydaje się cenniejszy niż mniejszy;
-
jakości celu – napięcie może być zredukowane przez przedmioty różniące się jakością – mogą być bardziej lub mniej atrakcyjne (np. gdy jesteśmy głodni, to wielu z nas chętniej zje pizzę niż suchy chleb);
-
dostępność celu – im cel jest trudniej dostępny, tym większa jego wartość (np. większą wartość ma zdanie egzaminu na piątkę niż na trójkę, bo ta pierwsza sytuacja jest trudniej dostępna);
-
ubiegłych doświadczeń ze zjawiskami danej kategorii – gdy słabo znamy przedmiot, jego wartość gratyfikacyjna może być niewielka; będzie ona wzrastać w miarę powtórzeń, aby spaść pod wpływem przyzwyczajenia;
-
dystansu psychologicznego wobec celu – wartość przedmiotu wzrasta, gdy dystans wobec przedmiotu maleje (dystans określają odległość fizyczna, liczba operacji, czas).
Na koniec omawiania czynników wpływających na motywację należy jeszcze wymienić te, od których zależy przekonanie o możliwości osiągnięcia celu. Są to:
Motywacja a sprawność działań
To, w jaki sposób człowiek wykonuje zadanie, czyli sprawność jego działań, zależy od intensywności motywacji. Zależność tę opisują prawa Yerkesa‑Dodsona, które odnoszą się także do motywacji:
I prawo Yerkesa‑Dodsona – w miarę wzrostu intensywności motywacji czynność wykonywana jest coraz lepiej do określonego poziomu krytycznego, kiedy to zaczyna się pogarszać, aż do zupełnej dezorganizacji. Zależność ta ma więc charakter krzywoliniowy, a krzywa – kształt odwróconej litery U. Jeśli intensywność motywacji jest mała, poziom wykonania zadania jest niski, ale jest on także niski, kiedy intensywność motywacji jest duża. Pojawiają się wówczas liczne błędy, zawęża się pole uwagi, zmniejsza się zakres dostępnych skojarzeń („pustka w głowie”).
II prawo Yerkesa‑Dodsona – przy zadaniach prostych nawet bardzo intensywna motywacja nie wywołuje jeszcze poważniejszych zmian w sprawności działania, natomiast przy zadaniach bardzo trudnych intensywna motywacja może spowodować pogorszenie sprawności działania.
Wpływ motywacji na procesy poznawcze
Badania wskazują na istotny wpływ motywacji (tak jak i emocji) na procesy poznawczeprocesy poznawcze. Może on być zarówno specyficzny – kiedy procesy motywacyjne ułatwiają lub utrudniają przebieg procesów umysłowych pozostających w związku z danymi motywami, jak i niespecyficzny – który jest konsekwencją pobudzenia i wyraża się w większej lub mniejszej „sprawności” przebiegu tych procesów.
Wpływ specyficzny prowadzi do wyolbrzymiania lub niedoceniania pewnych informacji. Może się to różnie przejawiać w zależności od procesu poznawczego.
W niektórych przypadkach procesy motywacyjne wpływają „osłabiająco” na procesy poznawcze – dzieje się tak wtedy, gdy treść procesów poznawczych jest sprzeczna z dominującymi motywami czy emocjami. Takie spostrzeżenia czy przypomnienia mają utrudniony dostęp do świadomości: osoba nie chce widzieć, słyszeć ani pamiętać tego, co niezgodne z jej/jego pragnieniami. Tak jak w przypadku emocji, tak i w zakresie motywacji dochodzić może do obronności percepcyjnejobronności percepcyjnej – trudności w spostrzeganiu informacji, mogących wywołać negatywne emocje lub negatywne napięcie motywacyjne.
W przypadku motywacji o bardzo dużym natężeniu nie tylko to, co jest związane z gratyfikacją, ale wszystko, co człowiek spostrzega, wyobraża sobie lub o czym myśli, zostaje w charakterystyczny sposób zmienione pod wpływem przeżywanego stanu. Człowiek zatraca zdolność obiektywnych ocen i nawet w całkiem neutralnych zjawiskach bierze pod uwagę tylko te aspekty, które dadzą się pogodzić z tym, co aktualnie odczuwa. Pod wpływem silnych motywów może nawet dochodzić do deformacji spostrzeganego materiału w kierunku zgodnym z przeżywanym stanem. Deformacje takie są typowe dla stanów psychotycznych (gdy występują halucynacje i urojenia), ale mogą się krótkotrwale pojawić u ludzi zdrowych.
Słownik
ilościowa charakterystyka celu aktywności podmiotu, związana z jego spodziewaną zdolnością do zaspokojenia potrzeb, czyli redukcją napięcia motywacyjnego
selektywność spostrzegania spowodowana czynnikami emocjonalnymi i motywacyjnymi; nieświadome pomijanie lub błędne spostrzeganie bodźców nieprzyjemnych, zagrażających lub stanowiących społeczne tabu
podstawowa funkcja, która służy nam do poznania rzeczywistości, uzyskania orientacji w otoczeniu, przyswajania wiedzy o otaczającym nas świecie i przetwarzania uzyskanych informacji, a następnie wyprowadzania ich do otoczenia w formie reakcji, jaką jest nasze zachowanie