Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W państwach demokratycznych funkcjonuje podział władz publicznych polegający na rozproszeniu władzy między organami centralnymi w wymiarze poziomym, ale także w wymiarze pionowym - między instytucjami centralnymi i różnego rodzaju terytorialnymi strukturami politycznymi.

Marek Bankowicz, Beata Kosowska-Gąstoł Systemy polityczne

Ustrojem terytorialnym państwa nazywamy zbiór zasad określających, jakie to są struktury, w jaki sposób są zorganizowane, jakie posiadają kompetencje oraz w jakich stosunkach pozostają wobec władz państwowych i innych struktur terytorialnych.

cytat1 Źródło: Marek Bankowicz, Beata Kosowska-Gąstoł, Systemy polityczne, t. 1, Kraków 2019, s. 247.

Terytorialne struktury polityczne można podzielić na dwie najważniejsze kategorie. Jedną z nich są samorządy lokalne, niewielkie struktury obejmujące jedną, kilka lub kilkadziesiąt miejscowości, których głównym celem jest zaspokajanie bieżących potrzeb mieszkańców w zakresie usług publicznych. Drugą są struktury regionalne lub subnarodowe, które działają na poziomie regionalnym. Można wyróżnić trzy podstawowe rodzaje takich struktur – ustrojów terytorialnych:

R1dZpHkyGpi8r1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: rodzaje ustrojów terytorialnychElementy należące do kategorii rodzaje ustrojów terytorialnychNazwa kategorii: państwo unitarneNazwa kategorii: państwo federalneNazwa kategorii: konfederacjaKoniec elementów należących do kategorii rodzaje ustrojów terytorialnych
Rodzaje ustrojów terytorialnych
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Państwo unitarne

Jednym z najpopularniejszych modeli ustroju terytorialnego we współczesnych demokracjach jest państwo unitarne (jednolite). W takim państwie władza centralna i jednostki podziału terytorialnego tworzą jednolitą strukturę polityczną. Tego rodzaju modele mają swoje historyczne uwarunkowania w scentralizowanej władzy monarszej i braku regionalnych jej ośrodków. W dzisiejszych demokracjach model silnie scentralizowanego państwa występuje stosunkowo rzadko. W większości państw istnieją władze regionalne o pewnym zakresie autonomii, są również organizmy zwane państwami zregionalizowanymi, w których różnice między unitaryzmemunitaryzmunitaryzmemfederacjąfederacjafederacją są bardzo niewielkie. W niektórych państwach unitarnych, ze względów historycznych, istnieją odrębne instytucje, którym władze centralne przekazują pewien zakres samodzielności w podejmowaniu decyzji dotyczących rozwiązywania lokalnych problemów w sytuacji, gdy inne jednostki terytorialne takich kompetencji nie mają. Tego typu rozwiązania nazywamy autonomią, a w przypadku Wielkiej Brytanii – dewolucją. W takich sytuacjach pojawia się asymetria między większą samodzielnością wyodrębnionych terytoriów a scentralizowaną strukturą pozostałej części państwa.

RM81u54BpasxC1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: rodzaje państw unitarnychElementy należące do kategorii rodzaje państw unitarnychNazwa kategorii: państwa scentralizowaneNazwa kategorii: państwa zdecentralizowaneNazwa kategorii: państwa zregionalizowaneKoniec elementów należących do kategorii rodzaje państw unitarnych
Rodzaje państw unitarnych
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Państwo scentralizowane

W tym modelu ustroju terytorialnego decyzje podejmowane są przez ogólnokrajowe organy władzy. W takim państwie może istnieć podział na mniejsze jednostki terytorialne, ale nie mają one charakteru samorządowego ani kompetencji do podejmowania decyzji dotyczących spraw lokalnych. Podziały takie służą tylko celom administracyjnym, są swego rodzaju przekaźnikami decyzji władz centralnych do społeczności lokalnych. Jednostki administracyjne w państwach scentralizowanych nie mają organów przedstawicielskich, a ich jedynymi władzami są lokalne organy administracji rządowej powoływane przez centralną egzekutywę i działające w jej imieniu. Istnieją dwa modele rządowej administracji terenowej:

RbJ5DoSpz8zsl
model pierwszy Administracja terenowa jest podporządkowana jednemu urzędnikowi (przykładem może być polski wojewoda, który jest głównym reprezentantem rządu w terenie, lub francuski prefekt)., model drugi Administracja terenowa jest rozproszona, a jej jednostki podlegają różnym zwierzchnikom (np. różnym ministrom).

Zróżnicowany jest również charakter przedstawicieli władz centralnych w terenie. W Anglii czy Francji urzędnicy lokalni są apolityczni, o ich statusie świadczy wyłącznie poziom kompetencji merytorycznych, natomiast w Polsce wojewodowie wybierani są według klucza partyjnego i reprezentują rządzący aktualnie obóz polityczny.

Decentralizacja i samorząd terytorialny

Proces przekazywania części kompetencji i zadań władz państwowych jednostkom terytorialnym rozpoczął się w większości państw europejskich w XX w. Obecnie ich ustroje terytorialne oparte są na zasadach samorządności, czyli reprezentacji wspólnoty mieszkańców danej jednostki. Ważnym elementem funkcjonowania tych państw jest istnienie pochodzących z wyborów, niezależnych od władz centralnych instytucji samorządu terytorialnego. Działają one dzięki przekazaniu im części kompetencji władz centralnych i pomocy w finansowaniu zadań samorządowych.

R1YBA1jkWTVaA1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Co zostało [br]przekazane samorządom?Elementy należące do kategorii Co zostało [br]przekazane samorządom?Nazwa kategorii: środki finansowe [br]oraz źródła dochodówNazwa kategorii: swoboda w określaniu celów[br] i priorytetów wydatkowania [br]środkówNazwa kategorii: odpowiedzialność za określony[br] katalog działań publicznychNazwa kategorii: ograniczone uprawnienia do[br] tworzenia prawa lokalnegoKoniec elementów należących do kategorii Co zostało [br]przekazane samorządom?
Co rząd przekazał samorządom?
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Decentralizacja państwa może zostać zagwarantowana w konstytucji lub być tylko elementem prawa wewnętrznego stanowionego ustawami, natomiast wszystkie kompetencje organów samorządowych są zawarte w ustawach, co oznacza, że mogą być zmienione przez większość parlamentarną. Trzeba również pamiętać, że we współczesnych demokracjach nie ma całkowicie zdecentralizowanych państw, a poziom decentralizacji wynika z uwarunkowań historycznych i aktualnych potrzeb społecznych.

Państwa zregionalizowane

To najbardziej zdecentralizowana część państw unitarnych. Jednostkom samorządu terytorialnego (regionom) przyznano tu kompetencje ustawodawcze, które gwarantuje konstytucja, dzięki czemu zakres kompetencji regionów jest niezależny od aktualnych władz centralnych. Jednak przedstawiciele regionów nie biorą udziału w pracach nad zmianami w konstytucji, co teoretycznie oznacza, że uprawnienia instytucji regionalnych mogą zostać ograniczone. Jest to trudne proceduralnie, ale również niebezpieczne z punktu widzenia spokoju wewnątrz państwa. Tego rodzaju próby mogą prowadzić do zamieszek. Dwa klasyczne przykłady państw zregionalizowanych to Włochy i Hiszpania.

Regionalizm ma szczególne znaczenie w państwach wielonarodowych i zróżnicowanych pod względem rozwoju gospodarczego. Wyrasta z nasilających się żądań zwiększenia samodzielności gospodarczej i politycznej obszarów terytorialnych, które są spójne gospodarczo i kulturowo. Pozwala uniknąć separatyzmu, konfliktów i secesji. Tworzy warunki dla autonomii regionów i ich współdziałania w ramach państwa − regiony otrzymują określone kompetencje, a państwo nie ingeruje w ich działanie, dopóki jest ono zgodne z prawem.

bg‑green

Scharakteryzuj historyczne, geograficzne lub etniczne przyczyny wprowadzania różnego poziomu centralizacji państw unitarnych.

Państwa federalne

W państwach federalnychfederacjafederalnych występuje pionowe rozproszenie władzy. Oznacza to, że władza na obszarze danego państwa sprawowana jest nie przez jeden scentralizowany aparat państwowy, ale przez wiele niezależnych ośrodków zarządzających mniejszymi obszarami administracyjnymi. Rząd federalny zajmuje się wyłącznie projektami, które wymagają koordynacji działań tych ośrodków (np. obroną militarną). Można wyróżnić trzy modele powstania federacji:

R1GcadZYfK0qr
model oddolny zawarcie umowy federacyjnej przez niezależne byty państwowe; czynnikiem scalającym jest najczęściej zagrożenie zewnętrzne, model odgórny przekształcenie dotychczasowych prowincji lub regionów w podmioty federalne, model na drodze decyzji parlamentu na wniosek społeczności lokalnych dawnych kolonii (Australia)

Podstawowym wyznacznikiem państwa federalnego jest podział kompetencji między władze centralne a części składowe federacji. Podział ten ma charakter konstytucyjny. Zgodnie z tymi założeniami dochodzi do podziału kompetencji na ustawodawcze, należące przede wszystkim do instytucji federalnych, oraz wykonawcze, które są przypisane władzom poszczególnych obszarów. Do władz lokalnych należą przede wszystkim kompetencje z dziedziny edukacji, porządku publicznego oraz usług publicznych. We wzajemnych relacjach ważne jest to, że części składowe federacji nie mogą być zobligowane do wykonywania prawa federalnego jednostronnym aktem władz centralnych, lecz konieczne jest porozumienie między nimi a władzami lokalnymi, najczęściej przez zwiększenie ich uprawnień administracyjnych lub większą dostępność środków federalnych. Kolejnym wyróżnikiem systemu federalnego jest poziom autonomii poszczególnych części składowych. Można go dostrzec w aspekcie ustrojowo‑organizacyjnym, personalnym czy funkcjonalnym.

Autonomia części składowych federacji

R1Tp1EHzJ0jCw
Pionowa oś czasu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Oczywiście w państwie federalnym społeczności lokalne również współuczestniczą w decydowaniu o sprawach federacji, ponieważ suwerenem jest tu naród rozumiany jako ogół obywateli tworzących wspólnotę polityczną. W tego typu państwach nie zawsze istnieją etniczne związki między obywatelami, ale z całą pewnością łączą ich interesy polityczne, a federacyjna forma państwa pomaga utrzymać jedność polityczną pomimo różnic i zapobiegać konfliktom na tle narodowościowym lub kulturowym.

bg‑green

Wskaż wartości płynące z budowania państw federalnych dla ochrony interesów ich obywateli.

Konfederacja

Struktura ta jest związkiem państw powołanym w celu realizacji określonych zamierzeń. Organy konfederacji wykonują władzę za pośrednictwem organów państw członkowskich. KonfederacjakonfederacjaKonfederacja nie ogranicza prawnie suwerenności poszczególnych państw, ale zobowiązują się one do tego, że pewne funkcje będą wykonywać wspólnie. Państwa wchodzące w skład konfederacji zachowują prawo do ustalania własnych kompetencji oraz kompetencji jednostek terytorialno‑prawnych w swoich granicach. Pozostają państwami suwerennymi i utrzymują osobowość prawno‑międzynarodową. Zwykle w ramach konfederacji wybierany jest wspólny organ w formie zgromadzenia parlamentarnego, w którym części składowe są równouprawnione w głosowaniu, tzn. mają po jednym głosie bez względu na wielkość państwa.

Słownik

federacja
federacja

państwo składające się z części autonomicznych, ale mających wspólny rząd; poszczególne ośrodki tworzące federację posiadają zwykle szeroką autonomię wewnętrzną oraz tworzą w niektórych kwestiach własne prawa; wspólna jest waluta, a także polityka zagraniczna i obronna

konfederacja
konfederacja

związek państw oparty na umowie międzynarodowej w celu prowadzenia wspólnej polityki zagranicznej; z reguły nie ma scentralizowanej władzy; państwa tworzące konfederację pozostają suwerennymi podmiotami prawa międzynarodowego

Kortezy
Kortezy

stanowe zgromadzenia przedstawicielskie w średniowiecznych państwach Półwyspu Iberyjskiego; obecnie dwuizbowy parlament Królestwa Hiszpanii składający się z Kongresu Deputowanych (Congreso de los Diputados) i senatu (Senado); siedzibą jest Madryt

Riksdag
Riksdag

jednoizbowy parlament królestwa Szwecji, liczący 349 posłów wybieranych na czteroletnią kadencję; po raz pierwszy zebrał się w 1435 r. w miejscowości Arboga jako nieformalny zjazd szlachty szwedzkiej

unitaryzm
unitaryzm

forma państwa charakteryzująca się wewnętrzną jednolitością; wszystkie jednostki administracyjne wchodzące w skład państwa są tak samo zorganizowane i podporządkowane organom centralnym, które określają ich ustrój i właściwość

ustawa organiczna
ustawa organiczna

ustawa, która z punktu widzenia mocy prawnej usytuowana jest między konstytucją a ustawą - różni się od nich trybem uchwalenia oraz treścią, zazwyczaj uchwalana jest większością bezwzględną; ustawy organiczne są aktami prawnymi o charakterze rozwojowym