Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej

RXEHEGJg8Jvbg1
Żydowski Instytut Historyczny w Warszawie, dawna siedziby Głównej Biblioteki Judaistycznej i Instytutu Nauk Judaistycznych. W jego archiwach zgromadzona jest ogromna kolekcja świadectw bohaterskiej postawy Polaków wobec Żydów podczas II wojny światowej. Znajdź informację, gdzie znajdują się podobnych rozmiarów archiwa zawierające dokumenty dotyczące tej kwestii.
Źródło: fot. Adrian Grycuk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jednym z głównych celów hitlerowskiej polityki narodowościowej była stopniowa izolacja osób pochodzenia żydowskiego i ich społeczne napiętnowanie. W dalszej perspektywie wiązało się to z grabieżą żydowskiego majątku oraz wyzyskiem poprzez przymusową pracę. Ostatnim etapem realizacji planu zagłady miała być całkowita eksterminacja ludności żydowskiej z terytoriów znajdujących się pod władzą III Rzeszy. 20 stycznia 1942 r. na konferencji w berlińskiej dzielnicy Wannsee zebrała się grupa wysoko postawionych nazistowskich funkcjonariuszy. Przewodził im Obergruppenführer SS Reinhard Heydrich. Podczas spotkania zatwierdzono podjętą już wcześniej decyzję dotyczącą „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”. Rozwiązanie to polegać miało na ludobójstwie, którego koordynatorem stał się Adolf Eichmann. Skutkiem był Holokaust – masowa zagłada blisko 6 mln osób.

Śmierć za podanie szklanki wody

R1cdWqgqr5wzR1
Komunikat dowódcy SS i policji dystryktu krakowskiego, Juliana Schernera z 29 stycznia 1944 r. Informuje o wyroku skazującym na śmierć 73 Polaków. Czterech z nich zginęło, bo pomagali Żydom.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W październiku 1941 r. generalny gubernator Hans Frank wydał trzecie z kolei rozporządzenie, dotyczące przebywania na obszarze Generalnego Gubernatorstwa. Dokument wprowadzał na okupowane przez Niemców terytorium Generalnego Gubernatorstwa następującą zasadę:

Żydzi, którzy bez upoważnienia opuszczają wyznaczoną im dzielnicę, podlegają karze śmierci. Tej samej karze podlegają osoby, które takim Żydom świadomie dają kryjówkę. Podżegacze i pomocnicy podlegają takiej samej karze jak sprawca, czyn usiłowany karany będzie jak czyn dokonany. W lżejszych wypadkach można orzec ciężkie więzienie. Zawyrokowanie następuje przez Sądy Specjalne.

p1 Cytat za: Verordnungsblatt für das Generalgouvernement (Dziennik rozporządzeń dla Generalnego Gubernatorstwa), 1941, Nr 95 (15 Oktober), O ograniczeniach pobytu w Generalnym Gubernatorstwie, rozporządzenie z dnia 15 października 1941 r.

Postawy wobec ukrywającej się ludności żydowskiej bywały różne. Niektórzy Polacy byli obojętni, inni wydawali Żydów Niemcom, jeszcze inni w zamian za udzielenie schronienia żądali zapłaty. Jednak to właśnie Polacy spośród wszystkich nacji świata wykazali się w latach 1939–1945 najbardziej bohaterską postawą. Potwierdzają to dane liczbowe, wskazujące na największą liczbę Polaków z tytułem Sprawiedliwych wśród Narodów Świata. Żydom pomagały polskie organizacje, Rząd Polski na uchodźstwie, struktury Państwa Podziemnego oraz zwykli obywatele – grupy zróżnicowane pod względem wykształcenia, statusu majątkowego i poglądów politycznych.

RRaVHPqdZ0Td1
Śmierć groziła nie tylko żydowskim uciekinierom, ale także tym, którzy okazywali im współczucie. Formą odstraszania Polaków do udzielenia jakiejkolwiek pomocy było stosowanie odpowiedzialności zbiorowej. 6 grudnia 1942 r. w Ciepielowie na Mazowszu Niemcy wykonali egzekucję na 31 cywilach. W innej mazowieckiej wsi, Cisie, zabili jednorazowo 25 osób. Te masowe zbrodnie miały związek z odnalezieniem ukrywających się Żydów; wystarczyło, że pomocy udzieliła tylko jedna polska rodzina. Naziści w odwecie często podkładali ogień pod budynki, paląc żywcem swe ofiary. Nie mieli litości dla kobiet i najmłodszych dzieci.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Polska ludność cywilna, niosąc wsparcie Żydom, narażała życie swoje i swoich bliskich. Karano każdy akt pomocy, a skala terroru z tym związana była nieporównywalna z żadnym innym krajem okupowanym przez III Rzeszę. Przykładem może być wydarzenie z  22 marca 1943 r.: w Mszanie Dolnej zamęczono na śmierć chłopa, który sprzedał Żydowi kartofle.

RVlax5Knp5mKo1
Ziemie polskie pod okupacją niemiecką i sowiecką w czasie II wojny światowej. Po agresji zbrojnej Wehrmachtu 1 września 1939 r. oraz Armii Czerwonej 17 września 1939 r. terytorium RP zostało podzielone zgodnie z ustaleniami „Traktatu o granicach i przyjaźni”, który III Rzesza i ZSRR podpisały 28 września 1939 r. Na mocy tego układu Niemcy anektowali około 93 tys. km² z 10 mln ludności (w tym ok. 600 tys. Żydów). 12 października 1939 z ziem niewcielonych do Rzeszy Niemcy utworzyli zależne od siebie Generalne Gubernatorstwo. Na czele liczącej 96 tys. km² i 12 mln ludności (w tym 1,5 mln Żydów) jednostki administracyjno-terytorialnej stał Hans Frank.
Na jakim terenie powstało najwięcej gett żydowskich?
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie włączpolske.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Niekiedy nawet najbardziej niezłomnych Polaków ogarniały wątpliwości dotyczące sensu i możliwości zrealizowania podjętych działań. Wśród ratujących funkcjonowało pojęcie „dobrego i złego” wyglądu. Pseudonaukowe nazistowskie teorie, podziały rasowe, ale też codzienne stereotypy upowszechniły opinię, że Aryjczyka można rozpoznać m.in. po blond włosach i niebieskich oczach, natomiast Żydzi odznaczają się ciemnymi włosami i oczami oraz dużym nosem. Aryjski i semicki wygląd zewnętrzny, który miał świadczyć o przynależności do danej rasy, podsumowała w swych wspomnieniach Margot Kleinberger, ocalała z zagłady niemiecka Żydówka:

Na ulicy obrzucali nas wyzwiskami i kamieniami. „Der Sturmer” i inne nazistowskie gazety codziennie donosiły o potwornych czynach, popełnianych rzekomo przez nas, złych Żydów. Publikowano karykatury Żydów o zgarbionych plecach, zakrzywionych nosach i czarnych kręconych włosach. Nie wiedziałam nigdy, kogo mieli na myśli, bo nie znałam nikogo, kto rzeczywiście tak wyglądał. Żydzi, których znałam, byli najczęściej wysocy, jasnowłosi i niebieskoocy. Jednakże propaganda odnosiła skutek i niebawem wszyscy staliśmy się niechronioną zwierzyną.

p2 Cytat za: Margot Kleinberger, Oznaczona numerem VIII/1387 przeżyła jako dziecko w Theresienstadt, Tczew 2011, s. 30.
RMqnEAiPPY6Nh
Komunikat Kierownictwa Związku Walki Cywilnej w „Biuletynie Informacyjnym” z 18 marca 1943 r. dotyczący karania ludzi, którzy szantażują lub wymuszają okup na ukrywających się Żydach i pomagających im Polakach. Ludzi takich nazywano „szmalcownikami”. Jak myślisz, czy szmalcownicy tworzyli zorganizowaną grupę, czy działali indywidualnie?
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ile istnień udało się ocalić?

RxaCz3uAb200M1
„Masowa eksterminacja Żydów w okupowanej przez Niemców Polsce”, broszura opublikowana w grudniu 1942 r. na podstawie raportów sporządzonych przez kuriera i emisariusza Polskiego Państwa Podziemnego Jana Karskiego. W 1943 r. przekazał on najwyższym przedstawicielom alianckim rozpaczliwe prośby polskich Żydów o udzielenie im pomocy. Zachód informacje o zagładzie Żydów przyjmował z niedowierzaniem. Reakcją były co najwyżej protesty dyplomatyczne. W jednym ze swoich raportów przygotowanych dla premiera polskiego rządu na dzień 25 maja 1944 r. Karski podaje, że na ziemiach polskich liczba ocalonych z Holokaustu wynosi 200 tys.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Niełatwo określić liczbę Żydów ocalonych przez swoich polskich sąsiadów. Nie wiadomo, ilu było tych, którzy ukrywali się u osób prywatnych niezaangażowanych w działalność żadnych formalnych grup. Często też ocaleni, ze względu na swój dziecięcy wiek, nie zdawali sobie sprawy, że dla ich dobra zostali odebrani rodzicom, a żydowską tożsamość zmieniono im na polską. Twórcy oraz działacze najbardziej znanej komórki konspiracyjnej niosącej pomoc – Rady Pomocy Żydom „Żegota” – oszacowali, że liczba ich podopiecznych, którzy przeżyli wojnę, wynosi 40‑50 tys. osób.

Richard C. Lukas, amerykański historyk polskiego pochodzenia w swojej pracy z 1990 r. Zapomniany holokaust. Polacy pod okupacją niemiecką 1939–1944 zaznacza, że uratowanych może być od 40 do 120 tys. Podobne dane podaje Instytut Pamięci Narodowej, zaznaczając, że na terenach okupowanej Polski ocalono między 30 a 120 tys. osób narodowości żydowskiej. Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ilu Polaków zamordowano za niesienie pomocy Żydom. Władysław BartoszewskiWładysław BartoszewskiWładysław Bartoszewski w książce Polacy, Żydzi, okupacja: fakty, postawy, refleksje pisze:

Władysław Bartoszewski

Ogólna liczba bezpośrednich krwawych ofiar akcji pomocy Żydom w Polsce nie jest znana, a dokładne zarejestrowanie wszystkich tego rodzaju przypadków, czy nawet ich większości, nie jest w ogóle możliwe: bardzo wiele zainteresowanych rodzin polskich i żydowskich nie żyje, powojenne ruchy migracyjne utrudniają odnalezienie świadków wydarzeń, znaczna część materiałów dowodowych, gromadzonych w archiwach organizacji tajnych, uległa zniszczeniu w Warszawie, w okresie powstania 1944 r.

p3 Cytat za: Władysław Bartoszewski, Polacy, Żydzi, okupacja: fakty, postawy, refleksje, Kraków 2016.

Żegota

Na terenach polskich powstała jedyna w Europie konspiracyjna organizacja ratująca ludność żydowską. Rada Pomocy Żydom „Żegota”Rada Pomocy Żydom „Żegota”Rada Pomocy Żydom „Żegota” ukształtowała się 4 grudnia 1942 przy Delegaturze rządu RP na Kraj w miejsce Tymczasowego Komitetu Pomocy Żydom im. Konrada Żegoty, który powstał 27 września 1942. Skupiała wielu działaczy różnych środowisk, głównie katolickich, i zajmowała się ukrywaniem Żydów, uciekinierów z gettgettogett, oraz ratowaniem żydowskich dzieci. Współpracowała z sierocińcami, zakonami i prywatnymi rodzinami. Żegota zajmowała się opracowywaniem planów ucieczki, zdobywała pieniądze i organizowała fałszywe dokumenty.

ROpUbOLfs4VBk
Teatr Polski w Warszawie, kwiecień 1946 r. Działacze Rady Pomocy Żydom podczas oficjalnych obchodów trzeciej rocznicy powstania w getcie warszawskim. W pierwszym rzędzie siedzą (od prawej strony): Piotr Gajewski, Marek Ferdynand Arczyński, Władysław Bartoszewski, Adolf Berman i Tadeusz Rek.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Szmul ZygielbojmSzmulSzmul Zygielbojm o współdziałaniu Polaków i Żydów w okupowanej Polsce pisał tak:

Szmul

Muszę tu wspomnieć, że ludność polska ofiarowuje Żydom wszelką możliwą pomoc i sympatię. Solidarność ludności polskiej ma dwa aspekty: po pierwsze, znajduje wyraz we wspólnym cierpieniu, po drugie, w ciągle prowadzonej wspólnie walce z nieludzką potęgą okupanta. Walka z ciemiężcami toczy się nadal, twardo, uparcie, tajnie, toczy się nawet w getcie, w warunkach tak straszliwych i nieludzkich, że trudno je opisać lub wyobrazić sobie. Kilkadziesiąt gazet wychodzi w gettach, setki zaś ukazuje się poza ich murami. Ludność polska i żydowska pozostaje w stałym kontakcie, wymienia gazety, poglądy, instrukcje. Mury getta nie oddzieliły naprawdę ludności żydowskiej od Polaków. Polskie i żydowskie masy pracujące walczą nadal ramię w ramię o wspólne cele, tak właśnie, jak walczyły przez wiele lat w przeszłości.

p4 Cytat za: przedmowa pt. It is true do broszury Stop them Now. German Mass-murder of Jews and Poland, Londyn 1942, [w:] Władysław Bartoszewski, Polacy, Żydzi, okupacja: fakty, postawy, refleksje, Kraków 2016, s. 55.

Sprawiedliwi wśród Narodów Świata

Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat – ta pochodząca z Talmudu sentencja widnieje na medalach wydawanych przez Instytut Pamięci Męczenników i Bohaterów Yad VashemYad VashemYad Vashem w Jerozolimie Sprawiedliwym wśród Narodów Świata. Według przyjętej przez Yad Vashem definicji Sprawiedliwy to osoba pochodzenia nieżydowskiego, która podczas II wojny światowej aktywnie i w sposób ciągły wspierała akcję ratowania Żydów lub udzielała Żydom schronienia bez wynagrodzenia. Jest to również podstawowy warunek uprawniający do otrzymania tego tytułu.

W dniu 1 stycznia 2019 r. liczba Polaków uhonorowanych medalem Sprawiedliwych wśród Narodów Świata w uznaniu ich zasług wynosiła 6992 osoby, z czego ponad 700 odznaczono pośmiertnie. Polscy Sprawiedliwi stanowią największą grupę ratujących na świecie.

Polscy Sprawiedliwi

ReyPu0VApF2Rn
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia drzewo. Znajdują się na nim nazwiska. Elementy ilustracji interaktywnej: 1. Irena Sendlerowa. Zdjęcie przedstawia lekko uśmiechniętą kobietę w stroju pielęgniarki. domena publiczna, Wikimedia Commons
Irena Sendlerowa (z domu Krzyżanowska) to jedna z najbardziej znanych polskich Sprawiedliwych wśród Narodów Świata. Przed wojną pełniła funkcję pracowniczki socjalnej i psychoterapeutki. Podczas II wojny światowej brała czynny udział w konspiracji - a w końcu także w strukturach Rady Pomocy Żydom. Jako pielęgniarka, wraz z grupą innych kobiet, uratowała z warszawskiego getta kilkaset żydowskich dzieci. Po zamknięciu przez Niemców getta w listopadzie 1940 r., Sendlerowa przedostawała się swobodnie za jego mury aż do stycznia 1943 r. dzięki przepustce otrzymanej od dyrektora Miejskich Zakładów Sanitarnych. Działając początkowo na własną rękę, przynosiła ze sobą leki, pieniądze, żywność i odzież. W styczniu 1943 r. nawiązała kontakt z Julianem Grobelnym „Trojanem”, prezesem Rady Pomocy Żydom „Żegota” i pod pseudonimem „Jolanta” rozpoczęła misję w ramach działań organizacji. Przekazywała pieniądze podopiecznym i zajmowała się szukaniem schronienia dla żydowskich dzieci. Przyjmuje się, że działalność Ireny Sendlerowej przyczyniła się do uratowania ok. 2500 żydowskich dzieci. Zdjęcie przedstawia trójkę dzieci. Dziecko po lewej stronie leży na ziemi, twarz jest niewidoczna. Po środku siedzi chłopczyk. Po prawej siedzi dziewczynka, która krzyczy i płacze. domena publiczna, Wikimedia Commons
Bezdomne dzieci w warszawskim getcie, rok 1941. Zdjęcie przedstawia starszą kobietę, która siedzi na krześle. Ma krótkie, siwe włosy, czarne nakrycie głowy oraz zmarszczki na twarzy. Ubrana jest w czarno-złoty strój. CC BY SA 2.5, fot. Mariusz Kubik, Wikimedia CommonsIrena Sendlerowa w 2005 r., trzy lata przed śmiercią., 2. Rodzina Ulmów. Zdjęcie przedstawia kobietę i mężczyznę. Kobieta obejmuje mężczyznę. Kobieta ma zamknięte oczy i spięte włosy. Mężczyzna ma krótkie włosy oraz wąsy. domena publiczna, Wikimedia Commons
Wiktoria i Józef Ulmowie

Józef i Wiktoria Ulmowie byli rolnikami z miejscowości Markowa na Podkarpaciu. W połowie 1942 r. ukryli w swoim domu dwie żydowskie rodziny: jedną z Łańcuta i jedną z rodzimej wsi. Na poddaszu przez ponad rok przebywało nielegalnie w sumie osiem osób. Wcześniej jednej z rodzin, Goldmanom, schronienia udzielał za opłatą Włodzimierz Leś. Był on polskim policjantem w służbie niemieckiej. Ostatecznie Goldmanowie przestali płacić Lesiowi i znaleźli nową kryjówkę. Ten, wiedząc gdzie przebywają, złożył donos Niemcom. W jego rezultacie 24 marca 1944 r. hitlerowcy zamordowali Józefa i Wiktorię (była wówczas w ciąży), szóstkę ich dzieci oraz wszystkich ukrywających się w ich domu Żydów.

Egzekucja Ulmów w relacji świadków:
Wśród rozpaczliwych krzyków dzieci niemieccy żandarmi zaczęli się zastanawiać, co z nimi począć. Po naradzeniu się z kompanami, Dieken zdecydował, że należy je zastrzelić. Nawojski widział, jak trójkę lub czwórkę dzieci własnoręcznie rozstrzelał Kokott. Jego słowa wypowiedziane po polsku do furmanów wryły mu się głęboko w pamięć: „Patrzcie, jak giną polskie świnie – które przechowują Żydów”. Zginęli: Stasia (lat 8), Basia (lat 6), Władzio (lat 5), Franuś (lat 4), Antoś (lat 3) i Marysia (1,5 roku). W ciągu kilku chwil z rąk oprawców zginęło siedemnaście osób.

Źródło: Mateusz Szpytma, Kaźń rodziny Ulmów. Polska rodzina zamordowana za ratowanie Żydów, nowahistoria.interia.pl, 24 marca 2014.
Zdjęcie przedstawia grupę małych dzieci wraz z dorosłą kobietą. domena publiczna, Wikimedia Commons
Wiktoria Ulma z dziećmi. Wcześniej Ulmowie ofiarowali pomoc także innej żydowskiej rodzinie. Wiktor pomógł uciekinierom zbudować ziemiankę w lesie nieopodal Markowej i przynosił im żywność. Niemcy odkryli schronienie, zabijając trzy kobiety i dziecko. Ulmom udało się wtedy ujść z życiem, gdyż okupanci nie powiązali tej sprawy z żadnym mieszkańcem ich wsi., 3. Jan Żabiński. Zdjęcie przedstawia starszego, łysego mężczyznę w okularach. Ubrany jest w garnitur. Siedzi na krześle. Na jego kolanach znajduje się pies. domena publiczna, Wikimedia Commons
Jan Żabiński, dyrektor warszawskiego Ogrodu Zoologicznego, przeprowadził jedną z najbardziej oryginalnych akcji ratowania ludności żydowskiej. Jej miejscem był teren dobrze znanego dyrektorowi ZOO. Żabiński, by dać schronienie nielegalnie wyprowadzanym z getta Żydom, wykorzystywał na przykład zaplecze lwiarni, klatki dla zwierząt, kanały, przejścia podziemne oraz inne opustoszałe pomieszczenia ogrodu. W ciągu trzech lat uratował setki osób. Niektóre z nich Żabiński wraz z żoną Antoniną ukrywali także w piwnicy swojej willi. Historię Żabińskich opisała w książce Azyl Diane Ackerman (Bestseller na liście „New York Timesa" i nagroda Orion za rok 2008), a zobrazował w 2017 r. amerykański reżyser Niki Caro w filmie fabularnym pt. The Zookeeper's Wife (polskie tłumaczenie Azyl).
Zdjęcie przedstawia murowane wejście pod ziemię, nad którym umieszczona jest szklana gablota z napisem. CC BY SA 4.0, fot. Klarqa, Wikimedia Commons
Zachowane wejście do tunelu dla ukrywających się Żydów przy willi Żabińskich, mieszczącej się na terenie zoo., 4. Leopold Socha. Zdjęcie przedstawia grupę kobiet za płotem z drutu kolczastego. Po drugiej stronie płotu stoi uzbrojony żołnierz. domena publiczna, Wikimedia Commons
Getto we Lwowie. Zdjęcie pochodzi z maja 1942 r. - przebywało nim wtedy 84 tys. Żydów. Rok wcześniej liczba ta wynosiła 106 tys.

Leopold Socha podczas II wojny światowej był pracownikiem lwowskiego Zakładu Oczyszczania Miasta. Jego obowiązkiem było sprawdzanie stanu technicznego kanałów ściekowych. Podczas jednego z obchodów, w maju 1943 r., spotkał ukrywającego się pod ziemią uciekiniera z lwowskiego getta, Icchaka Chigera. Socha postanowił znaleźć we lwowskich kanałach schronienie dla dziesięciu Żydów. Przynosił im też jedzenie. Pomagali mu w tym koledzy z pracy - Stefan Wróblewski i Jerzy Kowalow. Początkowo brał od ukrytych Żydów pieniądze, później pomagał im za darmo. Po zakończeniu wojny razem z żoną i córką oraz ocalonymi przez siebie Żydami wyjechał do Gliwic. Zginął 12 maja 1946 r. pod kołami radzieckiej wojskowej ciężarówki, ratując życie swojemu dziecku.
O czynach Leopolda Sochy świat mógł się dowiedzieć dzięki autobiografii Krystyny Chiger, która przetrwała we lwowskich kanałach czternaście miesięcy. Książka zatytułowana "Dziewczynka w zielonym sweterku” stała się również podstawą scenariusza filmu Agnieszki Holland pt. „W ciemności” (2011 r.)., 5. Matylda Getter. Zdjęcie przedstawia kobietę w stroju zakonnicy. lic. edukacyjna, Wikimedia Commons
Matylda Getter przed wybuchem II wojny światowej pełniła funkcję naczelnej matki przełożonej prowincji warszawskiej Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi.

Jako doświadczona działaczka społeczna oraz oświatowo-wychowawcza matka Matylda przez cały okres wojny działała na rzecz pokrzywdzonych. Wspierała aresztowanych, karmiła głodnych i udzielała schronienia potrzebującym. Swoją funkcję wykorzystywała do tego, aby w sierocińcach prowadzonych przez zakonnice ukrywać dzieci z warszawskiego getta. Dzięki temu franciszkankom udało się ocalić podczas II wojny światowej ok. 500 dzieci i 250 dorosłych. Jedna z osób, które przetrwały, urodzona w 1922 r. we Lwowie Lila Goldsmith, tak po latach wspominała swoją wybawicielkę:
Nie zapomnę do końca życia tego momentu. Matka Getter była w tym małym ogródku na Hożej, zbliżyłam się do niej, powiedziałam, że nie mam gdzie się podziać, że jestem Żydówką, a więc wyjęta spod prawa. Na co matka mi odpowiedziała i tu przytaczam jej słowa: Dziecko moje, ktokolwiek przychodzi na nasze podwórko i prosi o pomoc, w imię Chrystusa, nie wolno nam odmówić«

Źródło: Anna Puścikowska, Wojenne siostry, Kraków 2019, s.31

Siostra Matylda przeżyła wojnę i zmarła w 1968 r. Za swoją działalność została w 1985 r. uhonorowana przez Instytut Yad Vashem pośmiertnie., 6. Todor i Eugenia Krzyczkowscy. Historię bohaterskiej postawy małżeństwa Krzyczkowskich z miejscowości Krzyczki położonej 50 km od Warszawy relacjonuje Jacek Leociak. Uratowali oni rodzeństwo - 13-letnią Chanę i 19-letnią Chaię Ajzenfisz, które długo szukały schronienia po ucieczce z warszawskiego getta.
[…] Zapukały do drzwi dużego drewnianego domu. Otworzyła im Eugenia Krzyczkowska. Dziewczynki wyglądały okropnie. Były brudne, obdarte, stojace resztkami sił na nogach. Poprosiły o coś do jedzenia. Czyniły tak już od wielu tygodni. Zapewne nie spodziewały się, że akurat w tym domu zostaną potraktowane inaczej. Pani Eugenia wprowadziła je natychmiast do środka. Rozebrała małe uciekinierki, wykąpała, nakarmiła, wyrzuciła brudne łachy i ubrała w stare rzeczy córki Barbary. Po czym oświadczyła: dalej nigdzie nie pójdziecie, zostaniecie u nas.
Mąż zaakceptował decyzję żony, choć oboje doskonale zdawali sobie sprawę co grozi za ukrywanie Żydów. Dziewczynki […] jadły, spały i przebywały w domu, traktowane jak rodzina. Tak były zresztą przedstawiane sąsiadom – jako dzieci z dalekiej rodziny. Siostry rozdzielono dla bezpieczeństwa, ale także dlatego, że dwie trudno było w tamtych czasach utrzymać. Starsza, Chana została w domu razem z Eugenią Krzyczkowską oraz jej dziećmi, Barbarą i Czesławem. Tam została zameldowana na nazwisko Hanna Walaśkiewicz. Młodszą Chaję po tygodniu czy dwóch przyjęła do siebie mieszkająca w tej samej wsi siostra Teodora Krzyczkowskiego – pani Zakrzewska.


Źródło: Jacek Leociak, Ratowanie. Opowieści Polaków i Żydów, Kraków 2010, s.124., 7. Maria Kotarba. Zdjęcie przedstawia kobietę w pasiastym stroju z wyszytym numerem. Na głowie ma zawiązaną chustę. domena publiczna, Wikimedia Commons
Maria Kotarba jako więźniarka Auschwitz, otrzymała tam przydomki „Anioł z Oświęcimia” i „Mateczka z Oświęcimia”.

Sprawiedliwą Wśród Narodów Świata uznana została pośmiertnie w 2005 r. za „ryzykowanie życia na rzecz ratowania żydowskich więźniów w dwóch obozach koncentracyjnych”. Do Auschwitz trafiła w 1943 r., gdy Gestapo aresztowało ją jako kurierkę polskiego Państwa Podziemnego. W Oświęcimiu przystąpiła do obozowego ruchu oporu i opiekowała się innymi więźniarkami. Jednym z działań Kotarby była akcja wprowadzenia do obozu Żydówki Leny Bankier, jako polskiego więźnia politycznego - zmieniono jej tożsamość na aryjską (Lena Mańkowska). Obie kobiety przeżyły wojnę. Maria Kotarba zmarła w 1956 r. w wieku 49 lat.
W 1963 r. Instytut Yad Vashem zapoczątkował tradycję sadzenia drzew oliwnych ku pamięci osób, które w czasie II wojny światowej niosły pomoc Żydom. W ten sposób w Jerozolimie na terenie Instytutu powstał Ogród Sprawiedliwych. Wiele z tysięcy drzew posadzili sami Sprawiedliwi. W 1996 r. zabrakło miejsca na kolejne sadzonki. Każde drzewo opatrzone jest tabliczką z imieniem i nazwiskiem Sprawiedliwego oraz informacją, z którego kraju pochodzi. Najwięcej drzew poświęconych jest Polakom. W ogrodzie stoją też pamiątkowe tablice z nazwiskami wszystkich uhonorowanych – to ponad 28 tysięcy osób z ponad 50 krajów. Tytuł Sprawiedliwego wiąże się również z nadaniem Honorowego Obywatelstwa Izraela.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o.; fot. Fallaner, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Słownik

getto
getto

(wł. ghetto) odizolowana część miasta, zamieszkana przez określoną mniejszość, np. narodową, etniczną, religijną; w państwach okupowanych przez III Rzeszę naziści tworzyli zamknięte, otoczone murami i strzeżone getta, w których przymusowo osiedlano ludność żydowską z danego terenu

Rada Pomocy Żydom „Żegota”
Rada Pomocy Żydom „Żegota”

polska humanitarna organizacja podziemna działająca w latach 1942–1945, jako organ polskiego rządu na uchodźstwie; jej zadaniem było organizowanie pomocy dla Żydów w gettach oraz poza nimi; kryptonim „Żegota” nadała Radzie Zofia Kossak‑Szczucka, czerpiąc z III cz. Dziadów Adama Mickiewicza, Żegota był w Dziadach epizodyczną postacią, więźniem opowiadającym o atmosferze strachu panującej na Litwie

Szewach Weiss
Szewach Weiss

ur. w 1935 w Borysławiu izraelski polityk dyplomata, profesor, poseł parlamentu izraelskiego (Knesetu) w latach 1981–1999; w latach 2001–2003 ambasador Izraela w Polsce, kawaler Orderu Orła Białego; uciekł z rodziną z getta, najpierw ukrywał się u Ukrainki Julii Lasotowej, później u Polaków: małżeństwa Anny i Michała Góralów oraz Marii Potężnej

szmalcownik
szmalcownik

w czasie okupacji niemieckiej osoba szantażująca lub wymuszająca okup na ukrywających się Żydach lub ludziach, którzy im pomagali; słowo pochodzi z gwary więziennej od określenia „pieniądze użyte bez przestrzegania prawa”; określenia „szmalec”, „szmal” oznaczały pieniądze

szmuglować
szmuglować

przemycać, nielegalnie przewozić przez jakąś granicę towary lub przeprowadzać przez nią ludzi

Yad Vashem
Yad Vashem

Instytut Pamięci Męczenników i Bohaterów Holokaustu – poświęcony żydowskim ofiarom Holokaustu, założony w 1953 r. w Jerozolimie; Instytut składa się z Nowego Muzeum Historycznego wraz z Salą Imion, gdzie przechowywane są dane o Ofiarach Holokaustu, Izby Pamięci, Ogrodu Sprawiedliwych wśród Narodów Świata, dwóch galerii sztuki, synagogi, archiwum i biblioteki, Doliny Zabitych Wspólnot i Międzynarodowej Szkoły Nauczania o Holokauście; poza tym na terenie Yad Vashem znajduje się kilkanaście mniejszych i większych pomników poświęconych m.in. zamordowanym w czasie Holokaustu dzieciom, żydowskim partyzantom i żołnierzom; jeden z pomników to urwany wiadukt kolejowy, na którym stoi wagon towarowy służący podczas II wojny światowej do przewożenia Żydów do obozów zagłady

Słowa kluczowe

ostateczne rozwiązanie, Eichmann, getto, pomoc, Żegota, Sprawiedliwi wśród Narodów Świata, niemiecka polityka eksterminacji, II wojna światowa

Bibliografia

J. Leociak, Ratowanie. Opowieści Polaków i Żydów, Kraków 2010.

W. Bartoszewski, Pisma wybrane, t. 1, 1942–1957, Kraków 2007.

W. Bartoszewski, Polacy, Żydzi, okupacja, Kraków 2016.

S. Korboński, Polacy, Żydzi i Holocaust, Instytut Pamięci Narodowej 2011.