Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RUSrS1vvaerHS1
Strona tytułowa Sztuki poetyckiej (1674) autorstwa Nicolas’a Boileau‑Despréaux. Została zilustrowana przez francuskiego malarza Hyacinthe Rigauda
Źródło: domena publiczna.

Komedia należała do podstawowych gatunków literackich polskiego oświecenia, dlatego jej założeniom teoretycznym poświęcano wiele uwagi. Zwykle odwoływano się w nich do doktryny francuskiego klasycyzmuklasycyzmklasycyzmu literackiego, sformułowanej przez Nicolas'a Boileau‑Despréaux. W swoich tekstach autor ten odwoływał się do Poetyki Arystotelesa oraz Sztuki poetyckiej Horacego, udzielając wskazówek współczesnym sobie dramatopisarzom. Komedia klasycystyczna w myśl zasad sformułowanych przez Boileau‑Despréaux miała charakteryzować się przestrzeganiem zasady trzech jedności oraz dynamiczną, ale niezbyt skomplikowaną intrygą. Sztuka powinna sprawiać przyjemność zarówno twórcy, jak i odbiorcy, a jednocześnie nieść umoralniające przesłanie. Autor powinien zadbać o prawdopodobieństwo akcji budowanej na zasadzie przyczynowo‑skutkowej. Bohaterami komedii mieli być zwykli ludzie - w polskiej praktyce najczęściej przedstawiciele szlachty.

Twórcy polskich komedii wzorowali się również na tekstach dramatycznych Philippe’a Destouches’a, zaliczanego do grupy postmolierystów. Osią akcji komedii miał być konflikt obyczajowy, a bohaterowie reprezentowali skonwencjonalizowany typ charakteru.

Adam Kazimierz CzartoryskiAdam Kazimierz CzartoryskiAdam Kazimierz Czartoryski zalecał dodatkowo:

Adam Kazimierz Czartoryski
Adam Kazimierz Czartoryski O poezji dramatycznej

Najwięcej tysiąc pięćset wierszów wchodzić ma w poema dramatyczne; w nim trzy się znajdują części pryncypialne: przełożenieprzełożenieprzełożenie, intryga i rozwiązanie lub też jak uczeni z profesji mówią, protasisprotasisprotasis, epitasisepitasisepitasisperipetiaperipetiaperipetia.

naj Źródło: Adam Kazimierz Czartoryski, O poezji dramatycznej, [w:] Zdzisław Libera, Oświecenie, Warszawa 1974.
przełożenie
protasis
epitasis
peripetia

W Polsce szczególny nacisk kładziono na aktualność komedii, która miała przedstawiać społeczną i obyczajową rzeczywistość bliską jej widzom. Wiązał się z tym postulat narodowego charakteru komedii mającej ukazywać uniwersalność natury ludzkiej w realiach polskich. Dlatego też, zgodnie z zasadą sformułowaną przez Czartoryskiego, adaptowano utwory komediopisarzy francuskich, zachowując w ogólnym zarysie intrygę, ale dostosowując do warunków polskich realia oraz kreacje postaci. Czartoryski wyjaśniał:

Adam Kazimierz Czartoryski O poezji dramatycznej

Natura jednakowa wszędzie, w odmiennej jednak w każdym narodzie pokazuje się postaci. Namiętności w ludzkim sercu są jednakowe, jednakowe przywary i narowynarowynarowy, lecz kształty w narodzie każdym insze, więc nie tak nam łatwo będzie poznać naturę, kiedy nam się pokaże przybrana w obyczaje, zwyczaje maniery, stroje cudze dla nas, jak kiedy widzieć ją będziemy pod naszym kształtem. Francuskie, angielskie, włoskie zwyczaje nie będąc nam tak dobrze znajome, jak nasze własne, nie tak nas tknie grzech przeciwko nim popełniony, jak gdyby kto przeciwko naszym wykroczył. Skąpstwo, duma i pochlebstwo wszystkich krajów jest narowem, ale Angielczyk, Włoch, Francuz inaczej jest skąpy, dumny, pochlebny jak Polak, i Harpagon Moliera skąpca, nie może tak żywo polskiego spektatora chwytać umysł, iż gdyby wzór był wzięty z naszego lichwiarza kontraktowego.

natura Źródło: Adam Kazimierz Czartoryski, O poezji dramatycznej, [w:] Zdzisław Libera, Oświecenie, Warszawa 1974, s. 435.

Do najważniejszych polskich twórców komedii klasycystycznej należy zaliczyć:  Ignacego Krasickiego (Mędrzec, Łgarz, Statysta), Stanisława Trembeckiego (Syn marnotrawny wg Woltera), Franciszka Zabłockiego (Fircyk w zalotach), Franciszka Bohomolca (Paryżanin polski).

narowy
RD1qVDVbH2nsW
Francuscy i włoscy komedianci sportretowani w 1670, autor nieznany
Źródło: domena publiczna.

W komediowych oświeceniowych pojawiały się określone, konwencjonalne typy charakterów charakterów: skąpiec, łgarz, obłudnik. Twórcy oświeceniowego wzorca komedii posługiwali się egzemplifikacjąegzemplifikacjaegzemplifikacją, czerpiąc z katalogu wad ludzkich.

RGBcORQQMVQWW
Wnętrze Comédie‑Française – francuskiego teatru narodowego znajdujący się w Paryżu od 1680 r.
Do najważniejszych twórców francuskiej komedii klasycystycznej należą: Molier (Skąpiec, Świętoszek), Pierre de Marivaux (Druga pułapka miłości), Pierre de Beaumarchais (Cyrulik sewilski, Wesele Figara), Wolter (Syn marnotrawny).
Źródło: Antoine Meunier, Wnętrze Comédie-Française, Gallica Digital Library, domena publiczna.

Wykładnikiem cnót i przywar świata przedstawionego w komedii klasycystycznej był ten sam system wartości, jaki stanowił zaplecze intelektualne zasadniczej części oświeceniowej twórczości, zwłaszcza publicystyki i satyry. Tak jak i inne typy literatury dydaktycznej, obowiązywał komedię zakaz satyry imiennej - miała wyśmiewać występki, a nie osoby. Wykluczone były wszelkie ataki na wartości powszechnie uznane. Jak zauważa Teresa Kostkiewiczowa:

Słownik literatury polskiego oświecenia

Komedia
[...] w komedii klasycystycznej przewijał się także motyw przywołujący Arystotelesowską obserwację, że maska komiczna - jakkolwiek deformująca wygląd - nie może zawierać rysów cierpienia.

slo Źródło: Słownik literatury polskiego oświecenia, red. Teresa Kostkiewiczowa, Wrocław 1977, s. 269–270.

Komizm uznawany był za esencjalny składnik komedii oraz niezbędny środek dydaktyczny. Powszechne było przekonanie, że śmieszność w komedii nie powinna opierać się jedynie na komizmie słownym, pojedynczych chwytach oraz sytuacjach, lecz wynikać z samej akcji, z charakteru i namiętności działających osób. Jak twierdzi Mieczysław Klimowicz:

Mieczysław Klimowicz Rozwój komedii

Charaktery osób komedii miały być prawdziwe i naturalne,
ale przyznawano komediopisarzowi prawo, żeby swoim ujęciom „przydawał nieco farb żywych i mocniejszych, aby nieco przesadzał”. Nie mogła to jednak być „zbyteczna przesada” zagrażająca przekroczeniem „granic natury i podobieństwa
do prawdy” i przerodzenie się w zupełną karykaturę. [...] Jako drugie obok charakterów źródło komiczności wskazywano sytuacje przez siebie śmieszące, a głównym sposobem komponowania efektów miał być rozmaicie stosowany kontrast, zwłaszcza kontrastowe zestawienie postaci oraz charakteru z położeniem.

cha Źródło: Mieczysław Klimowicz, Rozwój komedii, [w:] Oświecenie, Warszawa 1998, s. 234.

Praktyka teatralna oraz oddziaływanie na komedię innych gatunków, takich jak dramadramadrama czy operaoperaopera, doprowadziły do bogacenia się i różnicowania komedii. Po okresie dominacji utworów, których podstawowe zadanie polegało na krytyce sarmatyzmu, powstawały w Polsce komedie w większym stopniu nastawione na rozbawienie odbiorców, które równocześnie nie rezygnowały z dydaktyzmu. Po utracie przez Rzeczpospolitą niepodległości komedia klasycystyczna służyła przede wszystkim budowaniu w świadomości widzów obrazu narodowych wartości, kojarzonego z mitem szlacheckim oraz ludowością. Ukształtował się wzorzec stanowiący podstawę dalszych przemian tego gatunku.

O autorze

RfCNNGZSifNJT1
Aleksander Stankiewicz, Portret Juliana Ursyna Niemcewicza, 1842
Źródło: domena publiczna.

Julian Ursyn Niemcewicz [1758‑1841] pochodził z zamożnej i ustosunkowanej rodziny ziemiańskiej. Ukończył Szkołę Rycerską w Warszawie, którą opuścił jako porucznik. Został jednym z adiutantów komendanta Szkoły, księcia Adama Kazimierza Czartoryskiego. Wybrany na posła inflanckiego na Sejm Czteroletni, brał w nim czynny udział, popierając stronnictwo patriotyczne. Uczestniczył także w potajemnych naradach nad projektem Konstytucji 3 maja. Po zwycięstwie Targowicy Niemcewicz wyjechał za granicę, gdzie uczestniczył w przygotowaniach do insurekcji. Po klęsce powstania listopadowego Niemcewicz wyemigrował do Paryża. Mimo podeszłego wieku uczestniczył w życiu politycznym i kulturalnym Wielkiej Emigracji. Był współzałożycielem Biblioteki Polskiej w Paryżu. W bogatej twórczości literackiej Juliana Ursyna Niemcewicza szczególną rolę odegrały Powrót posła oraz napisane u progu XIX wieku Śpiewy historyczne, kształtujące świadomość narodową i historyczną, budzące szacunek dla przeszłości i wolnościowych idei zniewolonego narodu.

Słownik

decorum
decorum

(łac. decorum - stosownie, przyzwoicie; decoro - ozdabiam) - zasada zgodności treści z formą; jednorodność stylistyczna zapoczątkowana w starożytności przez Arystotelesa, a wykorzystywana na przykład w renesansie i oświeceniu; zgodnie z zasadą decorum utwory o doniosłej tematyce należało pisać stylem wysokim, a o lekkiej – stylem niskim, zbliżonym do mowy potocznej

drama
drama

(gr. dráma – działanie) – rodzaj utworu dramatycznego uprawiany od połowy XVIII w. do lat 30. XIX w., stanowiący ogniwo pośrednie pomiędzy dramaturgią klasycystyczną a romantyczną

egzemplifikacja
egzemplifikacja

(łac. exemplificatio – udowadnianie przykładami) - przykład ilustrujący, objaśnianie metodą przykładową

klasycyzm
klasycyzm

(łac. classicus - należący do pierwszej, najlepszej klasy) – w literaturze i sztuce rozkwitł we Francji w XVII w., jego początkiem był renesansowy zwrot do wzorów literatury antycznej i łączące się z nim przekonanie o ich wartości uniwersalnej; podstawowe zasady estetyki klasycyzmu sformułowali krytycy włoscy okresu renesansu, a we Francji zwłaszcza N. BoileauSztuce poetyckiej; klasycyzm opierał się na poglądach filozoficznych głoszących istnienie w świecie niezmiennych praw ładu, przyznających rozumowi możność poznania natury i jej naśladowania w dziełach człowieka; głównymi kategoriami estetycznymi były piękno i prawda, pojmowane jako wartości absolutne, dające się uzasadnić rozumowo; określały one podstawowe cele twórczości, a warunkiem ich osiągnięcia była doskonałość artystyczna, zgodność utworu z naturą; naśladując naturę, twórca miał się kierować zasadami dobrego smaku i przyjętymi normami obyczajowymi, a jego dzieło musiało spełniać warunek stosowności (decorum); literaturze przypisywano funkcje dydaktyczno‑moralizatorskie; do podstawowego kanonu gatunków literackich należały głównie formy o pochodzeniu antycznym, zwłaszcza tragedia, epos, poemat opisowy, oda, list poetycki, satyra, bajka; ich stosowanie podlegało ściśle określonym przepisom (np. zasada trzech jedności w dramacie); apogeum literatury klasycystycznej przypadło we Francji na epokę Ludwika XIV, nastąpił wtedy rozkwit tragedii (P. Corneille, J. Racine), komedii (Molier), bajki (J. de La Fontaine), prozy moralistycznej (B. Pascal), epistolografii i pamiętnikarstwa

komizm
komizm

(gr. kõmikós - komiczny) – przedstawianie pewnych wydarzeń, sytuacji, postaci w sposób dowcipny i zabawny, wywołujący śmiech, może polegać na przejaskrawianiu rzeczywistości, ukazywaniu sprzeczności, kontrastów, wywoływaniu zaskoczenia; zespół cech wywołujących wesołość, śmieszność. Wyróżnia się komizm sytuacyjny, słowny i komizm postaci

opera
opera

(łac. opus - dzieło, l. mn. opera) – utwór dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą

satyra
satyra

(etrus. satir – mowa, mówić, łac. satura lanx – misa z owocami) –utwór literacki ośmieszający lub krytykujący ukazywane w nim zjawiska, najczęściej wady ludzkie, stosunki społeczne, instytucje; ogół utworów mających na celu ośmieszenie, piętnowanie szkodliwych zjawisk, obyczajów, wad, stosunków społecznych; satyra jest anonimowa, nie uderza w konkretne osoby, operuje wyolbrzymieniem, karykaturą, groteską i ukazuje świat w krzywym zwierciadle

satyryczny
satyryczny

prześmiewczy, ośmieszający, piętnujący zjawiska, cechy, postawy ludzkie