Przeczytaj
Ćwiczenia
W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;, udowodnij w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;, uzasadnij zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;, wykaż należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.
wyjaśnij
twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodzi i dlaczego;
scharakteryzuj
należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, wymieniając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;
porównaj
twoim zadaniem jest zestawienie wydarzeń, zachodzących procesów, danych itp. pod kątem występujących między nimi podobieństw oraz różnic;
rozstrzygnij
w tym wypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” - oczywiście wraz z uzasadnieniem, ale bez formułowania własnych ocen;
rozważ
należy tu sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;
oceń
to polecenie pozwala ci przedstawić własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów;
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;
udowodnij
w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;
uzasadnij
zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;
wykaż
należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.
Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.
Unia gospodarcza i walutowa
Unia gospodarcza i walutowa (UGiW) stanowi kolejny krok – po unii celnej – służący integracji gospodarczej Europy. Dzięki niej doszło do wprowadzenia wspólnej waluty euro oraz do powstania Europejskiego Banku Centralnego (EBC). UGiW opiera się na współpracy międzypaństwowej w zakresie czterech wolności (swobodnego przepływu osób, towarów, usług i kapitału) oraz na ujednoliceniu polityki pieniężnej i cenowej do czasu powstania EBC.
Idea powołania do życia takiej unii pojawiła się już pod koniec lat 60. XX w. W 1970 r. powstał plan WerneraWernera, nie doszedł on jednak do skutku z powodu załamania ówczesnego systemu monetarnego. W 1972 r. powołano Europejski Fundusz Współpracy Walutowej, a sześć lat później (1978 r.) na wniosek Francji i Niemiec Rada Europejska podjęła decyzję o utworzeniu Europejskiego Systemu Walutowego, który wprowadzono w 1979 r. W tym czasie rozpoczęto też prace nad Jednolitym aktem europejskim, na podstawie którego utworzono wspólny rynek wewnętrzny. Był to kolejny krok w kierunku wprowadzenia wspólnej waluty. Najpierw ustanowiono wspólną walutę rozliczeniową – „ecuecu”. W 1989 r. Jacques DelorsJacques Delors zaproponował Pakiet Delorsa I dotyczący strategii wprowadzania w życie UGiW.
Harmonogram działań
-
Utworzenie wspólnego rynku kapitałowego.
-
Powołanie Europejskiego Instytutu Walutowego.
-
Kompetencje polityki pieniężnej poszczególnych państw członkowskich przejmują Europejski Bank Centralny oraz Europejski System Banków Centralnych.
Dzięki temu pakietowi w 1999 r. wprowadzono wspólną walutę euro w obiegu bezgotówkowym między państwami, a w 2002 r. banknoty i monety euro zostały wyemitowane i wprowadzone do powszechnego obiegu. Warunki przystąpienia do strefy euro są ściśle określone w kryteriach konwergencjikryteriach konwergencji.
Europejski System Walutowy (EMS)
Pozwala na utrzymanie stabilnych kursów wymiany walutowej między krajami członkowskimi. Działa na podstawie mechanizmu kursowo‑interwencyjnego, polegającego na uruchomieniu działań interwencyjnych przez banki centralne państw członkowskich, jeśli zostanie przekroczona ustalona stopa wahań kursowych. Powołanie EMS służyło utworzeniu wewnętrznego rynku Wspólnot i powstaniu wspólnej jednostki walutowej „ecu”. System ten wszedł w życie w 1979 r.
Początkowo w EMS uczestniczyło osiem państw członkowskich EWG (za wyjątkiem Wielkiej Brytanii), a po 1989 r. dołączyły do nich kolejne państwa: Hiszpania, Wielka Brytania, Portugalia, Austria oraz Finlandia. Uczestnictwo w Systemie Walutowym jest obecnie jednym z warunków przyjęcia państwa do unii gospodarczej i walutowej (UGiW) oraz strefy euro.
Strefa euro
Warunki przystąpienia do strefy euro (zwanej też euroobszarem i euro‑landem) określają kryteria konwergencji zawarte w traktacie z Maastricht. Podstawowymi warunkami są:
stopa inflacji nie wyższa niż 1,5 pkt proc. od średniej w krajach UGiW o najniższych wskaźnikach;
długoterminowa stopa procentowastopa procentowa (10‑letnich obligacji skarbowych) nie wyższa niż 2 proc. od średniej w trzech krajach UE osiągających najlepsze wyniki w zakresie stabilizacji cen;
deficyt budżetowydeficyt budżetowy nie wyższy niż 3 proc. PKB;
dług publicznydług publiczny nie większy niż 60 proc.
Kalendarium przystąpienia państw do UGiW oraz wprowadzania euro
-
1999 r. Austria, Belgia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Irlandia, Luksemburg, Niderlandy, Niemcy, Portugalia, Włochy – przystąpienie do UGiW.
-
2001 r. Grecja – przystąpienie do UGiW.
-
2002 r. Wprowadzenie w wymienionych krajach banknotów i monet euro do obiegu.
-
2007 r. Słowenia – przystąpienie do UGiW i wprowadzenie euro.
-
2008 r. Cypr, Malta – przystąpienie do UGiW i wprowadzenie euro.
-
2009 r. Słowacja – przystąpienie do UGiW i wprowadzenie euro.
-
2011 r. Estonia – przystąpienie do UGiW i wprowadzenie euro.
-
2014 r. Łotwa – przystąpienie do UGiW i wprowadzenie euro.
-
2015 r. Litwa – przystąpienie do UGiW i wprowadzenie euro.
Spośród 15 państw UE (tzw. starej Unii) do UGiW nie należą jedynie Dania i Szwecja. Niektóre państwa spoza UE podpisały również umowę z UGiW o udziale we wspólnej walucie. Są to: Monako, San Marino i Stolica Apostolska (Watykan). Walutą euro posługują się w obiegu wewnętrznym również mieszkańcy Andory, Czarnogóry i Kosowa. Do UGiW należała jako członek UE Wielka Brytania, która jednak pozostała przy własnej walucie (funt). Obecnie stosunki ze Zjednoczonym Królestwem reguluje odrębna umowa o handlu i współpracy.
Słownik
jednostka rozliczeniowa w Europejskim Systemie Monetarnym używana w latach 1979–1998
ogólne zadłużenie danego kraju
różnica między dochodami budżetu państwa a wydatkami odnotowanymi w danym okresie
koszt kapitału, który trzeba zapłacić, pożyczając od kogoś pieniądze
warunki, które pozwalają ocenić, czy państwo członkowskie jest gotowe do przyjęcia euro i czy jego przystąpienie nie narazi jego samego ani innych państw strefy na ryzyko ekonomiczne

