Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ze względu na rodzaj środka transportu, transport lądowy dzielimy na:

  • niezmechanizowany (zaprzęgowy, juczny),

  • samochodowy,

  • kolejowy,

  • przesyłowy (rurociągowy, przewodowy i taśmociągowy).

Ronmy4H7DlL7W1

Znaczenie poszczególnych rodzajów transportu można podzielić na:

  • integracyjne,

  • produkcyjne,

  • konsumpcyjne itp.

Transport odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu gospodarki państwa. Spaja on wszystkie działy gospodarki i poprzez przewóz towarów umożliwia sprawne działanie i współpracę tych działów. Współczesny transport zapewnia przewóz towarów, energii, umożliwia transport osób, znacznie ułatwia kooperacje między firmami, wpływa na globalizację, przyspiesza urbanizację oraz daje pracę wielu ludziom.

bg‑gray1

Transport samochodowy (drogowy)

Transport samochodowy jest współcześnie najbardziej rozpowszechnionym i najważniejszym rodzajem transportu, zwłaszcza jeśli chodzi o przewozy na krótkie odległości osób i towarów (szczególnie tych, które się szybko psują, np. żywności). Obejmuje przewozy samochodami osobowymi, ciężarowymi, autobusami czy trolejbusami. Jego gwałtowny rozwój rozpoczął się w latach 20. XX w. w wyniku rozbudowy sieci dróg i masowej produkcji samochodów.

Efektywność transportu drogowego w głównej mierze uzależniona jest od jakości infrastrukturyinfrastrukturainfrastruktury drogowej. Zaliczamy do niej infrastrukturę liniową (drogi, zwłaszcza szybkiego ruchu – drogi ekspresowe i autostradyautostradaautostrady, a także tunele) i infrastrukturę punktową, w skład której wchodzą m.in. przystanki autobusowe, węzły drogowe i centra logistyczne. Do sprawnego funkcjonowania tego rodzaju transportu potrzebna jest rozbudowana sieć dróg szybkiego ruchu.

Ciekawostka

W Arabii Saudyjskiej znajduje się najdłuższa prosta droga na świecie (ponad 260 km).

R7KuxmdlaFmkm
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego.

Ładowność samochodów ciężarowych, w porównaniu do wagonów kolejowych, jest niewielka, a zużycie paliwa na jednostkę przewożonego ładunku – znacznie większe. Ponadto drogi kołowe, zwłaszcza szybkiego ruchu, są drogie w budowie i utrzymaniu, a wraz z całą infrastrukturą zajmują duże powierzchnie.

Ciekawostka

Najdłuższym drogowym tunelem na świecie jest Tunel Lærdal w Norwegii (ponad 24,5 km).

Współcześnie w Stanach Zjednoczonych na 1000 mieszkańców przypada ponad 830 samochodów, a w Nowej Zelandii - 860, co stanowi jeden z najwyższych wskaźników na świecie, zaraz po minipaństwach, takich jak Monako i San Marino (ok. 1000 samochodów na 1000 mieszkańców). W światowej czołówce tego zestawienia znajdują się ponadto wysoko rozwinięte kraje Europy, Azji i Oceanii.

R1IeBg9VSwAiN
Wykres półpierścieniowy. Lista elementów: Samochody osobowe; Wartość: 267834417; Udział procentowy: 86,85%Samochody dostawcze; Wartość: 33167690; Udział procentowy: 10,76%Samochody ciężarowe; Wartość: 6621641; Udział procentowy: 2,15%Autobusy; Wartość: 769056; Udział procentowy: 0,25%
Udział poszczególnych rodzajów pojazdów w ogóle transportu drogowego w Europie w 2019 roku
Źródło: OECD.

Kluczowym czynnikiem jest możliwość realizacji przewozów bezpośrednio z miejsca nadania do miejsca odbioru, są to tzw. przewozy „od drzwi do drzwi”. Pozwala to uniknąć czasochłonnych procesów związanych z przeładunkiem towaru. Do innych czynników, które umożliwiły dominację tej formy transportu, należy zaliczyć:

  • elastyczność podróżowania,

  • szybkość przewozu,

  • główne rynki zaopatrzenia i zbytu umiejscowione wzdłuż istotnych korytarzy drogowych,

  • dowóz do innych gałęzi transportu,

  • duże nakłady na infrastrukturę drogową, która uznawana jest najczęściej za priorytetową,

  • możliwość przewozu różnorodnych towarów (np. z wykorzystaniem chłodni i cystern),

  • jest łatwo dostępny dla prywatnych użytkowników,

  • stosunkowo duża szybkość przewozu towarów,

  • opłacalny na niewielkich odległościach.

W transporcie drogowym największe i najbardziej znane trasy świata to:

  • Transamazonika – droga krajowa w Brazylii, która ciągnie się przez tereny Amazonii. Droga ta ma szerokość 8,6 m i długość 4000 km;

  • Droga Panamerykańska – to trasa łącząca ze sobą Amerykę Północną i Południową. Łączna długość tej trasy liczona od Prudhoe na Alasce do Ushuaia w Argentynie wynosi ponad 30 tys. km;

  • Route 66 – to trasa w Stanach Zjednoczonych, która przebiega przez 8 stanów, jej łączna długość wynosi 2269,2 km. Droga ta silnie odznacza się w kulturze tego państwa, jest jego atrakcją turystyczną;

  • Trans‑African Highways – to 9 dróg transkontynentalnych, które łączą stolice kontynentu afrykańskiego oraz skupiają wokół siebie ludność i ośrodki przemysłu większości państw Afryki.

bg‑gray1

Transport kolejowy

Transport kolejowy służy do przewozu osób i towarów. Jeśli chodzi o przewóz osób, to ten rodzaj transportu ma największe znaczenie na krótkich i średnich dystansach (szczególnie w ruchu podmiejskim) – na długich dystansach pasażerowie wybierają częściej transport lotniczy. Ponadto jest to bardzo ważny rodzaj transportu w przewozie towarów, zwłaszcza masowychtowary masowemasowych (surowce energetyczne: węgiel kamienny i brunatny, ropa, gaz; zboża i kruszywa wykorzystywane w budownictwie: piasek, żwir, gliny), na długich dystansach. Dlatego też odgrywa on bardzo ważną rolę w krajach o rozwiniętym przemyśle wydobywczym i o dużej powierzchni, gdzie istnieje konieczność transportu towarów rolno‑spożywczych. W przemieszczaniu towarów na bliższe odległości większe znaczenie ma transport drogowy.

Początki transportu kolejowego przypadają na rok 1825, kiedy w Anglii między StocktonDarlington poprowadzono pierwszą na świecie linię kolejową. Kolejnictwo, jako odmiana transportu o dużej ładowności, dość szybko rozprzestrzeniło się w Europie i w Stanach Zjednoczonych, gdzie było wykorzystywane zarówno do przewozu ładunków, jak i osób. Rozwój kolejnictwa na skolonizowanych terytoriach Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej przebiegał zdecydowanie wolniej. Wciąż zresztą ogranicza się tam ono do przewozu bogactw naturalnych z obszarów eksploatacji do portów morskich. Najwięcej ładunków przewożą koleje Stanów Zjednoczonych, Rosji i Chin, a pasażerów – koleje Indii oraz Chin. Ograniczeniem w rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego są duże odległości między miastami i występowanie obszarów o małej gęstości zaludnienia.

Wraz z rozwojem motoryzacji znaczenie transportu kolejowego w skali lokalnej i regionalnej zmniejszało się. Ludność coraz chętniej wybierała transport samochodowy, zwłaszcza własny samochód. Nierentowne połączenia kolejowe zamykano.

R65FU4Bz7YMoq
Linie kolejowe na świecie w 2019 roku
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W ostatnich latach niektóre kraje wysoko rozwinięte zmodernizowały istniejące sieci kolejowe i tabor, wprowadzając szybsze pociągi, zwiększając nośność torów, rozbudowując stacje węzłowe, upowszechniając przewóz w kontenerach oraz przewóz samochodów na odpowiednich platformach. Było to możliwe często dzięki dopłatom z funduszy publicznych. Przykładem takich nowoczesnych pociągów dużych prędkości (powyżej 250 km/h) są:

  • TGV (Train à Grande Vitesse) we Francji,

  • ICE (Intercity‑Express) w Niemczech,

  • AVE (Alta Velocidad Española) w Hiszpanii,

  • Shinkansen w Japonii,

  • CHR (China Railway High‑Speed) w Chinach,

  • KTX (Korea Train Express) w Korei Południowej,

  • Euorostar – Francja z Wielką Brytanią (pod kanałem La Manche),

  • Pendolino we Włoszech,

  • Kolej Transsyberyjska w Rosji.

Dzięki temu w krajach tych znaczenie tego rodzaju transportu w przewozach pasażerskich wzrosło.

Rqtd5Jpaso0gY
TGV osiągają w regularnej eksploatacji prędkości do 320 km/h
Źródło: dostępny w internecie: en.wikipedia.org, licencja: CC BY 2.5.

O poziomie rozwoju kolejnictwa świadczy też wskaźnik elektryfikacji kolei. Najwyższe wartości osiąga on w krajach europejskich, np. w Szwajcarii (100%), Luksemburgu (95%), Czarnogórze (90%), Belgii (86%), Holandii (76%), Szwecji (75%). Państwa rozległe terytorialnie, o dużej łącznej długości linii kolejowych, mają z reguły niski wskaźnik elektryfikacji. W ich wypadku dostarczanie energii elektrycznej na odległe, liczące tysiące kilometrów szlaki kolejowe, wiązałoby się z ogromnymi stratami energii w samej sieci.

W dużych aglomeracjach, w których występuje duże natężenie ruchu pasażerskiego, istnieje i rozwija się sieć kolei podziemnych (metro) oraz podmiejskich. Swój renesans przeżywają także tramwaje, choć koszty budowy torowisk są wysokie.

Na popularności zyskuje również kolej magnetyczna, która porusza się bez styku pojazdu z infrastrukturą torową. Technologia ta powstała już w latach 60. ubiegłego wieku. Niestety wysokie koszty związane z wykorzystaniem nadprzewodników, czyli materiałów niezbędnych dla tego rodzaju transportu, utrudniają rozwój tej technologii. Obecnie nad koleją magnetyczną i jej wykorzystaniem pracuje kilkanaście firm na świecie, w tym polska firma Nevomo.

Ciekawostka
  • Kolej Transsyberyjska to najdłuższa na świecie linia kolejowa (niemal 9,3 tys. km). Łączy ona Moskwę z Władywostokiem. Jest całkowicie zelektryfikowana. Równolegle do wschodniego odcinka, między Tajszekiem a Komsomolskiem, biegnie druga linia (Bajkalsko‑Amurska Magistrala, BAM), ze względów strategicznych oddalona bardziej na północ od granicy z Chinami.

    Rk79X81OKMzag
    Kolej transsyberyjska (czerwona linia)
    Źródło: Maximaximax, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

  • W Chinach i Japonii istnieją krótkie odcinki kolei magnetycznej. Pociągi te poruszają się ponad powierzchnią toru, co pozwala zmniejszyć tarcie i jednocześnie zwiększyć prędkość jazdy (nawet do 600 km/h).

  • Najdłuższym tunelem kolejowym na świecie jest Tunel bazowy Świętego Gotarda w Alpach Szwajcarskich (57 km). Ułatwia on rozładowanie ruchu tranzytowego z północy na południe przez Alpy. Służy również do przemieszczania się pociągów transportujących samochody ciężarowe.

    R17fClQHn1UeS
    Tunel bazowy Świętego Gotarda
    Źródło: Bundesamt für Verkehr, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

  • Znacznym utrudnieniem w przewozach kolejowych jest zróżnicowana szerokość torów w różnych państwach na świecie.

bg‑gray1

Transport przesyłowy

Transport przesyłowy służy do przesyłania dużych ilości jednorodnych ładunków rurociągami, taśmociągami lub przewodami. Rurociągi służą do przesyłania gazu ziemnego, ropy naftowej, a także wody, energii cieplnej, solanek czy nawet mleka. Przewodami wysyła się energię elektryczną, natomiast taśmociągami na krótkie odległości przesyła się np.: węgiel kamienny i brunatny, siarkę czy rudy metali.

R1UVCMcP6g6mt1
Sieć przesyłowa gazu i ropy
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Największe znaczenie w transporcie przesyłowym ma transport rurociągowy i przewodami. Rurociągi umożliwiają wysyłanie dużej ilości surowców stosunkowo niskim kosztem, transport przewodami natomiast dostarcza społeczeństwom energii elektrycznej, niestety jest to jedyny możliwy ładunek wysyłany tym typem infrastruktury.

Wady i zalety transportu przesyłowego

R1dQ11MDFGGkX1

W Polsce najważniejszym rurociągiem jest rurociąg „Przyjaźń”, płynie nim ropa naftowa transportowana z Altmiejewska w Rosji do Lipska w Niemczech. W Europie, tak jak na świecie, bardzo ważny jest przebieg rurociągów, mają one bowiem wielkie znaczenie gospodarcze. Niektóre z nich wykorzystywane są do nacisków politycznych (np. omijanie Białorusi, Ukrainy i Polski przez nowe rurociągi budowane z Rosji do Europy Zachodniej).

bg‑gray1

Transport niezmechanizowany

Do transportu niezmechanizowanego zalicza się transport pieszy oraz przy użyciu zwierząt - transport jucznyzaprzęgowy. Transport juczny to gałąź transportu bezpośrednio wykorzystująca siłę zwierząt (głównie koni, wielbłądów, osłów, mułów, jaków czy słoni) do transportu osób i towarów. Natomiast transport zaprzęgowy opiera się na wykorzystaniu zaprzęgu, czyli pojazdu poruszającego się dzięki sile zwierzęcia pociągowego (najczęściej konia) lub człowieka (riksza). Transport niezmechanizowany ogranicza się do przemieszczania towarów o małej masie i objętości oraz ograniczonej liczby osób na niewielkie odległości. Wraz z rozwojem mechanizacji pogłowie zwierząt wykorzystywanych w tym rodzaju transportu maleje. Jest on jednak wciąż powszechny w krajach słabo rozwiniętych, zwłaszcza Afryki i Azji, na obszarach trudno dostępnych i niezagospodarowanych (w górach, na pustyniach i stepach), np. w Nepalu, Mongolii, Mali. Do zalet transportu niezmechanizowanego zaliczyć można: brak konieczności budowy odpowiedniej infrastruktury, niewielkie koszty oraz możliwość przemieszczania po urozmaiconej rzeźbie terenu. Z kolei jego wadami są m.in.: niewielka szybkość, mały zasięg i ograniczona ładowność oraz bardzo długi czas transportu, zwierzęta wymagają odpoczynku (transport nie może być prowadzony ciągle).

Słownik

autostrada
autostrada

(wł. auto ‘samochód’ + strada ‘droga’, ‘ulica’) bezkolizyjna, wielopasmowa droga szybkiego ruchu, za przejazd którą w wielu przypadkach pobierana jest opłata; magistrala drogowa o nawierzchni ulepszonej, posiadająca bezkolizyjne wjazdy i wyjazdy oraz takie same skrzyżowania (często na dwu lub więcej poziomach); jezdnie dla obu kierunków ruchu są rozdzielone pasem zieleni, a całość autostrady jest ogrodzona w celu zapobieżenia nagłemu wtargnięciu ludzi, dzikich lub domowych zwierząt; autostrady omijają miasta, mając z nimi połączenia drogami dojazdowymi

Indeks dolny Źródło: J. Wrona, Słownik geografii społeczno‑ekonomicznej, Universitas, Kraków 2012. Indeks dolny koniec

drogi wielopasmowe
drogi wielopasmowe

droga kołowa, posiadająca wiele pasów ruchu oddzielonych od siebie w sposób nietrwały

elastyczność przewozu samochodowego
elastyczność przewozu samochodowego

możliwość przewozu towaru bez konieczności jego przeładunku, elastyczność to umiejętność przystosowania się do zmian zachodzących w trakcie przewozu

infrastruktura
infrastruktura

(łac. infra ‘poniżej’, ‘pod’ + structura ‘budowa’, ‘budowla’) podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do należytego funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa; wyróżnia się: 1. infrastrukturę społeczną (urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania państwa i społeczeństwa), 2. infrastrukturę techniczno‑ekonomiczną (techniczną, urządzenia i instytucje niezbędne do normalnego funkcjonowania produkcyjnych działów gospodarki narodowej)

pasażerokilometr
pasażerokilometr

iloczyn liczby pasażerów i odległości, na jaką zostali oni przetransportowani

pośrednik
pośrednik

podmiot kojarzący strony transakcji transportu

przewoźnik
przewoźnik

podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zobowiązuje się do przewozu za wynagrodzenie osób lub rzeczy

tonokilometr
tonokilometr

iloczyn masy ładunku i odległości, na jaką został on przetransportowany

towary masowe
towary masowe

towary przewożone bez opakowania, np. węgiel kamienny, rude metali, niektóre chemikalia, zboża

załadowca 
załadowca 

osoba dostarczająca towary do przewoźników przeznaczone do przewozu