Przeczytaj
13 grudnia 2007 r. w Lizbonie szefowie państw uroczyście podpisali Traktat lizbońskiTraktat lizboński. Wszedł on w życie 1 grudnia 2009 r. i od tego dnia Unia Europejska jest prawnym następcą Wspólnoty Europejskiej oraz ma osobowość prawnąosobowość prawną. Oznaczało to gruntowną reformę Unii Europejskiej. UE stała się nie tylko tworem prawa, ale i została oparta na prawie. Jedynie za jego pomocą może porządkować stosunki wewnątrz instytucji UE oraz między UE a członkami.
Jako organizacja międzynarodowa mająca osobowość prawną ponosi odpowiedzialność związaną ze swoją działalnością. W pierwszej kolejności jest to odpowiedzialność kontraktowa wynikająca z nienależytego lub braku wykonania zobowiązania, będącego skutkiem czynności prawnej według reguł prywatnego prawa międzynarodowego. Ponosi też odpowiedzialność deliktową: jeśli organy unijne wyrządzą szkodę, wówczas UE ma obowiązek naprawienia tej szkody.
Zasady prawa UE
Prawo pierwotne
Podstawą prawną UE, jako prawo pierwotne, jest prawo traktatowe wraz z aneksami do traktatówtraktatów i protokołami uzupełniającymi. Stanowi ono podstawę i główne zasady wszystkich działań UE. Obecnie prawo UE opiera się na trzech traktatach:
Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej;
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE);
Traktat o Unii Europejskiej (Traktat UE – TUE).
Z formalnego punktu widzenia TFUE i TUE są traktatami równorzędnymi. Żaden z nich nie jest ani nadrzędny, ani podrzędny w stosunku do drugiego, choć nazwa Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej może sugerować, że wprowadza on przepisy wykonawcze.
Szczególnie ważny jest art. 3 TUE, w którym jest mowa o celach UE.
Traktat o Unii Europejskiej1. Celem Unii jest wspieranie pokoju, jej wartości i dobrobytu jej narodów.
2. Unia zapewnia swoim obywatelom przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości bez granic wewnętrznych, w której zagwarantowana jest swoboda przepływu osób, w powiązaniu z właściwymi środkami w odniesieniu do kontroli granic zewnętrznych, azylu, imigracji, jak również zapobiegania i zwalczania przestępczości.
3. Unia ustanawia rynek wewnętrzny. Działa na rzecz trwałego rozwoju Europy, którego podstawą jest zrównoważony wzrost gospodarczy oraz stabilność cen, społeczna gospodarka rynkowa o wysokiej konkurencyjności zmierzająca do pełnego zatrudnienia i postępu społecznego oraz wysoki poziom ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego. Wspiera postęp naukowo‑techniczny.
Zwalcza wykluczenie społeczne i dyskryminację oraz wspiera sprawiedliwość społeczną i ochronę socjalną, równość kobiet i mężczyzn, solidarność między pokoleniami i ochronę praw dziecka.
Wspiera spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną oraz solidarność między Państwami Członkowskimi.
Szanuje swoją bogatą różnorodność kulturową i językową oraz czuwa nad ochroną i rozwojem dziedzictwa kulturowego Europy.
4. Unia ustanawia unię gospodarczą i walutową, której walutą jest euro.
5. W stosunkach zewnętrznych Unia umacnia i propaguje swoje wartości i interesy oraz wnosi wkład w ochronę swoich obywateli. Przyczynia się do pokoju, bezpieczeństwa, trwałego rozwoju Ziemi, do solidarności i wzajemnego szacunku między narodami, do swobodnego i uczciwego handlu, do wyeliminowania ubóstwa oraz do ochrony praw człowieka, w szczególności praw dziecka, a także do ścisłego przestrzegania i rozwoju prawa międzynarodowego, w szczególności zasad Karty Narodów Zjednoczonych.
Poza wymienionymi traktatami do prawa pierwotnego UE zalicza się także inne traktaty wraz z ich aneksami i uzupełnieniami, a w szczególności traktaty z Amsterdamu i Nicei oraz akcesyjne. Źródłem prawa pierwotnego jest także Karta praw podstawowych Unii Europejskiej, która od wejścia w życie traktatu lizbońskiego ma taki sam status prawny, jak traktaty (art. 6 ust. 1 TUE).
Do prawa pierwotnego UE należą także zasady prawne, czyli reguły, które powstały i stały się prawem za sprawą Trybunału Sprawiedliwości UE, oraz prawo zwyczajowe, powstałe w wyniku funkcjonowania UE jako reguły jej działania.
Prawo wtórne
Prawo wtórne UE jest tworzone przez instytucje unijne na podstawie przypisanych im kompetencji. U ich źródeł leży prawo traktatowe UE. Można je podzielić na akty o charakterze ustawodawczym i wiążącym oraz mające charakter normatywny, ale niewiążące. Do tych pierwszych zalicza się rozporządzeniarozporządzenia, dyrektywydyrektywy i decyzjedecyzje. Do drugich – opinieopinie, zaleceniazalecenia, programy działań czy dyrektywy.
Hierarchia aktów prawnych UE
Zwykła procedura ustawodawcza UE
Procedura ustawodawcza zwykła UE przedstawiona została w art. 289 i 294 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Według niej prawodawcą jest Rada UE i Parlament Europejski, natomiast inicjatywę ustawodawczą ma Komisja Europejska.
Zwykła procedura ustawodawczaGłówne etapy procedury:
1. Komisja Europejska przedkłada wniosek ustawodawczy Radzie i Parlamentowi Europejskiemu. [Tworzy go na podstawie wniosków innych instytucji UE, grup obywateli lub z własnej inicjatywy – przyp. autora]
2. Rada i Parlament przyjmują ten wniosek w pierwszym albo w drugim czytaniu.
3. Jeżeli obie instytucje nie są w stanie się porozumieć w trakcie drugiego czytania, zwoływane jest posiedzenie komitetu pojednawczego.
4. Jeżeli tekst uzgodniony przez komitet pojednawczy jest dla obu instytucji do zaakceptowania w trzecim czytaniu, akt ustawodawczy zostaje przyjęty.
Jeżeli wniosek zostaje na którymś z etapów odrzucony lub jeżeli Parlament i Rada nie są w stanie wypracować kompromisu, wniosek nie zostaje przyjęty, a procedura dobiega końca.
Po przyjęciu aktu prawnego przez prawodawcze instytucje unijne następuje w państwach członkowskich dostosowanie prawa krajowego do danego aktu.
Słownik
akty prawne o ogólnym zasięgu wiążącym; zmieniają lub uzupełniają elementy aktu ustawodawczego, ale inne niż istotne
za ich wykonanie odpowiadają kraje członkowskie, a jeśli dotyczą dziedzin, w których wymagana jest jednolitość na całym terenie UE, to odpowiada wówczas Komisja Europejska
zwykle są kierowane do konkretnego adresata, stosowane zwykle w odniesieniu do Wspólnej Polityki Rolnej oraz Unii Gospodarczej i Walutowej, obowiązują w pełnym zakresie adresata
nie ujednolicają, ale harmonizują prawo państw członkowskich, pozwalając na swobodę w ich wdrażaniu i wymagają aktu prawa krajowego do ich wdrożenia
często poprzedzają wydanie aktów ustawodawczych (rozporządzeń lub dyrektyw); zawierają stanowisko lub ocenę danej sprawy
zdolność osób prawnych do bycia podmiotem praw i obowiązków oraz do dokonywania we własnym imieniu czynności prawnych
zwykle dotyczą tych dziedzin, w których następuje ujednolicanie prawa państw będących członkami UE, i obowiązują we wszystkich krajach UE; mają tę samą rangę w Polsce, co ustawy krajowe; nie wymagają implementowania (wdrożenia) do prawa krajowego
umowa między państwami członkami UE; określa cele UE, relacje między państwami członkami a UE, zasady funkcjonowania instytucji UE oraz sposób podejmowania decyzji
umowa międzynarodowa reformująca Unię Europejską, podpisana 13 grudnia 2007 r. w Lizbonie; UE na jego podstawie uzyskała osobowość prawną, stając się organizacją międzynarodową
poprzedzają zazwyczaj wydanie aktu ustawodawczego, mając na celu przygotowanie danego państwa do jego przyjęcia; najczęściej stosowane przez Komisję Europejską, Radę UE i Europejski Bank Centralny
oświadczenie o charakterze prawnym, najczęściej w formie pisemnej i opublikowane
uchwała podjęta w wyniku obraz przez odpowiednie zgromadzenie
plan zawierający cele, harmonogram i działania, które mają zostać zrealizowane, aby osiągnąć założone cele