Ciało jako element kulturowy

R15MtlODfSCyw1
Jean-Pierre Franque, Walka anioła ze śmiercią o duszę kobiety, ok. 1830
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Ciało to jedna z podstawowych kategorii kultury. Fizyczność człowieka od wieków była przedmiotem dociekań ze strony przedstawicieli różnych dyscyplin, np. filozofii, teologii czy medycyny. Ciekawość naukowców stymulowało poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak jest zbudowany człowiek, a szczególnie jego wnętrze, ale zainteresowaniu cielesnością już od antyku towarzyszyło jednak przekonanie, że co najmniej równie istotna jest dusza. Także w średniowieczu ciało postrzegano nie jako byt samoistny, lecz siedlisko duszy, co przyczyniało się do deprecjonowania cielesności. Jednak nieustające pragnienie odkrycia tajemnic ludzkiego organizmu sprawiło, że od czasu renesansu zaczęto stopniowo znosić zakaz dokonywania sekcji zwłok, a to z kolei przyczyniło się do rozwoju badań anatomicznych, których uwieńczeniem było powstanie dokładnych atlasów prezentujących wygląd narządów wewnętrznych.

Ciało traktowano także jako źródło wiedzy na temat charakteru człowieka. Już w starożytnej Grecji wierzono bowiem, że z wyglądu poszczególnych części organizmu można wyciągać wnioski na temat usposobienia lub predyspozycji człowieka. Ponadto analizę budowy ludzkiego ciała wykorzystywano, począwszy od rzymskiego uczonego Witruwiusza (I w. p.n.e.), w konstruowaniu budowli, gdyż uważano, że należy posiłkować się znajomością proporcji między poszczególnymi częściami organizmu człowieka. W tekstach starożytnych topostopostopos ludzkiego ciała był podstawą alegorii. Olimpijskie państwo bogów porównywano z organizmem człowieka,  mózgiem był Zeus, żółcią Apollo, wątrobą Demeter, śledzioną Dionizos. W jednym z tekstów starożytnych, aby podkreślić nierozerwalność wschodniej części obszaru śródziemnomorskiego topos ciała zastosowano do celów geograficznych. Głową był Peloponez, rdzeniem kręgowym Istmos, przeponą Jonia, udem Hellespont, stopami cieśnina Bosfor, górną częścią tułowia Egipt.

W piśmiennictwie o tematyce politycznej organizm ludzki postrzegano jako metaforę organizmu państwowego. Odwołując się do Biblii oraz dzieł antycznych podkreślano, że państwo powinno stać na mocnych nogach (plebs i mieszczanie), posługiwać się silnymi rękami (wojsko), a całością musi rządzić głowa (król).

W kulturze europejskiej chrześcijaństwo miało duży wpływ na postrzeganie ciała ludzkiego. Z jednej strony, nawiązując do Księgi Rodzaju, podkreślano, że człowieka ulepił z gliny Bóg, ale z drugiej strony wskazywano, że materia jest tylko osłoną duszy. DualizmdualizmDualizm polegający na połączeniu pierwiastka duchowego z cielesnym oceniano zazwyczaj jednoznacznie negatywnie.

Ciało jako element toposów w literaturze barokowej

W literaturze barokowej powszechne było przekonanie, że ciało ludzkie to marność. Określano je jako gorszą cząstkę człowieka, które jest źródłem grzechu, a  po śmierci podlega rozkładowi. Stąd widoczna tendencja do ukazywania brzydoty i przemijalności ludzkiego ciała. Prezentowano je w scenach wykorzystujących estetykę makabryczną. Podkreślaniu, że organizm złożony z materii ulega degradacji, rozpada się i gnije, służyło sięganie przez twórców po mające wielowiekową tradycję toposy.

Toposy ciała ludzkiego
ciało‑dom

Wywodzący się z Biblii topos nawiązuje do obrazu Boga, który ulepił człowieka z gliny; z jednej strony ten motyw ma konotacje pozytywne (ciało to świątynia), jednak podkreśla się w nim również, że cielesny dom, w którym zamieszkała dusza, jest kruchy, łatwy do zniszczenia, a przy tym absorbuje ludzką uwagę, odciągając od prawdziwej wartości, jaką jest dusza.

ciało‑forteca

To jeden z wariantów toposu ciało‑dom; ciało jest w nim twierdzą (wieżą), w której znajduje się ciało; pozornie w tym kontekście ciało chroni duszę, jednak to ona (symbolizowana przez załogę fortecy) ma wyższą rangę, kierując obroną przed pokusami świata, którym ciało ulega.

ciało‑nieprzyjaciel

Topos ma korzenie w platońskiej filozofii, uwypukla antagonizm między ciałem a duszą. Sfera materialna jest skażonym niedoskonałością odwzorowaniem świata idei. Dusza została bez swojej woli zdegradowana i musi egzystować w ciele ludzkim, skłonnym do grzechu i zaspokajania żądz.

ciało‑proch

W Księdze Rodzaju pod adresem człowieka padają słowa: „Prochem jesteś i w proch się obrócisz” (Rdz. 3,19) – stały się one źródłem toposu, w którym podkreśla się ulotność cielesności i uwypukla się takie cechy ciała jak: podatność na rozkład, wydzielanie fetoru wynikającego z procesów gnilnych, nieczystość, krótkotrwałość urody.

ciało‑maska

W I Liście do Koryntian św. Paweł stwierdza: „Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno [...]. Teraz poznaję  po części, wtedy zaś poznam tak, jak zostałem poznany” (Kor 13,12); niemożność poznania prawdy (w tym – prawdy o Bogu) to efekt tego, że duszę przykrywa ciało‑maska, powodujące deformację rzeczywistości i nie pozwala na zrozumienie tajemnicy bytu.

Przykłady realizacji części wymienionych toposów znaleźć można w utworach wchodzących w skład Psalmodii polskiej autorstwa Wespazjana KochowskiegoWespazjan KochowskiWespazjana Kochowskiego, twórcy pod wieloma względami podobnego do Wacława Potockiego:

Wespazjan Kochowski Psalm II De profundis clamavi ad Te, Domine, Ps 129. Westchnienie do P[ana] Boga na powstanie z grzechu prawdziwe

Ciało, domownik zły, wala się w błocie nieprawości; jako wieprz tyjąc młótemmłótomłótem rozkoszy.

Świat, niby gospodarz machiny tej, oszustem jest: gdy nas, próżną chwałą zwiedzionych, jak łątkiłątkiłątki jakie pokazawszy, nagle do kosza zmyka.

Czart miejsca, które sam utracił, zazdroszcząc: albo burzy ciało przeciw duchowi, albo ducha kusi niedobrych myśli podniatą.

1 Źródło: Wespazjan Kochowski, Psalm II De profundis clamavi ad Te, Domine, Ps 129. Westchnienie do P[ana] Boga na powstanie z grzechu prawdziwe, [w:] tegoż, Utwory poetyckie. Wybór, oprac. M. Eustachiewicz, Wrocław 1991, s. 370.
Wespazjan Kochowski Psalm III Quis dabit capiti meo aquam, et oculis meis fontem lacrimarum, et plorabo. Jerem 9, Ver 1. Wyznanie winy pokutującego człowieka

Któżem ja jest? com się na tę walkę, zuchwalec, porwał i gdzie będę, jeźli nie w błocie, szukał początków rodziny mojej?

Zgniłość mi ojcem, matka, bracia, siostry – robacy: a ja przecię całego nieba potęgę na rękę wyzywam!

Cóż jest człowiek? Kawalec błota, syn gniewu, naczynie zelżywości: urodzony w plugastwie, żyjący w nędzy, mający umrzeć w ucisku.

Nieszczęsny człowiek, z ciała i z dusze złożony: nie chce czci swojej rozumieć?, gdy dusze nie słucha, która do nieba ciągnie, a za cielskiem idzie, które go w marności światowej grązigrązićgrązi.

2 Źródło: Wespazjan Kochowski, Psalm III Quis dabit capiti meo aquam, et oculis meis fontem lacrimarum, et plorabo. Jerem 9, Ver 1. Wyznanie winy pokutującego człowieka, [w:] tegoż, Utwory poetyckie. Wybór, oprac. M. Eustachiewicz, Wrocław 1991, s. 373–374.
Wespazjan Kochowski Psalm XXXV In te Domine speravi. Non confundar in aeternum. Ps 30. Testament katolicki

Druga część, z którejm złożony, ciało: więzieni duszne, masa zgniełości, instrument grzechu i ceberceberceber plugastwa.

To ponieważ z ziemie poszło, ziemi je oddaję: niechajże się skazitelnaskazitelnaskazitelna materyja rozsypie w proch, pierwszego początku swego istotę.

Ale żeś, Panie, tęż siermięgę człowieczeństwa na się przyjąć raczył: ufam, że i ta powstanie nieskazitelna i będę widział w ciele moim Zbawiciela mego widzeniem błogosławionych.

3 Źródło: Wespazjan Kochowski, Psalm XXXV In te Domine speravi. Non confundar in aeternum. Ps 30. Testament katolicki, [w:] tegoż, Utwory poetyckie. Wybór, oprac. M. Eustachiewicz, Wrocław 1991, s. 453–454.

Analogiczne sposoby opisywania ciała znaleźć można u Potockiego.

Wacław Potocki – przedstawiciel polskiego baroku

Badacze polskiej literatury uważają Wacława Potockiego (1621–1696) za jednego z najważniejszych reprezentantów późnego baroku. Zaliczany jest przez nich także do nurtu ziemiańskiego (sarmackiego) propagującego wartości moralne i merkantylne wynikające z życia na wsi.

Światopogląd Potockiego ukształtowała nie tylko przynależność stanowa i związane z nią idee, ale także religia chrześcijańska. Przez niemal 40 lat był arianinem, ale po „potopie szwedzkim” przeszedł na katolicyzm (1658). Solidnie wykształcony i lubiany przez szlachtę, pełnił niewysokie funkcje (np. podstarościego), oddając się przede wszystkim gospodarowaniu włościami na Pogórzu. Życiu politycznemu, gospodarskiemu i rodzinnemu towarzyszyła obszerna twórczość, z której tylko niewielka część ukazała się drukiem za życia poety. Potocki nie ulegał modom, zdecydowana większość jego dzieł została napisana 13‑zgłoskowcem, co w dobie baroku było przejawem przywiązania do tradycji. Są to przeważnie wiersze moralizatorskie, propagujące ideały ziemiańskie. Poeta atakował nowinki, ale także ostro krytykował szlachtę za odejście od ideałów rycerskich, z pesymizmem podchodząc do możliwości uratowania świata w dawnym kształcie. Do pewnego stopnia na ten pesymizm wpłynęły nieszczęścia, które dotknęły Potockiego, przede wszystkim śmierć trojga dorosłych dzieci.

Ciało w twórczości Wacława Potockiego

W wierszach twórców barokowych można zaobserwować surowe traktowanie ciała człowieka. Człowiek cielesny budzi wstręt już w chwili poczęcia, ponieważ powstał z plugawego nasienia, w gorączce żądzy i rozpusty. Później rodzi się w trudzie i bólu, żyje w trwodze i trudzie. Źródeł tego pesymizmu autorzy doszukiwali się w Biblii, mylnie interpretując fragmenty Księgi Hioba lub Psalmy. Wacław Potocki w Pieśniach nabożnych jeden z utworów zatytułował Człowiek cielesny. Moment poczęcia uważa za akt obrzydliwy, zrównujący ludzi ze zwierzętami. Badacze dopatrują się tutaj niezbyt trafnej interpretacji Listu św. Pawła do Rzymian (Rz 8,12): „Jesteśmy więc, bracia, dłużnikami, ale nie ciała, byśmy mieli żyć według ciała. Bo jeżeli będziecie żyć według ciała, czeka was śmierć. Jeżeli zaś przy pomocy Ducha uśmiercać będziecie popędy ciała – będziecie żyli”. Wacław Potocki stosując obrazowanie makabryczne ukazywał marność życia i nędzę ziemskiej egzystencji.

Poeta powracał do motywu ciała człowieka w różnych kontekstach. W cyklu Pieśni nabożnych w utworze zatytułowanym Pieśń XXI. Z papieru umieścił pochwałę cielesności. Porównał w nim ciało ludzkie do tytułowego papieru, przypominając, że produkcja kartek polega na przerabianiu zużytych szmat. Ale dzięki technologii brudne ubrania zamieniają się w czysty materiał do zapisywania ważnych informacji. Ryzykowny konceptkonceptkoncept miał za zadanie uzmysłowić odbiorcom, że możliwe jest przebóstwienie ciała, jego uduchowienie, ale zależy ono od szczerej wiary w zmartwychwstanie Jezusa.

Zazwyczaj jednak Potocki postrzegał cielesność w negatywnym kontekście. W utworach mających wydźwięk satyryczny wyśmiewał wady, np. brak owłosienia u mężczyzn, nadmierną tuszę u obu płci albo brzydotę kobiet. W dziełach refleksyjno‑filozoficznych oraz religijnych życie ziemskie opisywał, sięgając po wątki wanitatywnewanitatywnywanitatywne, podkreślając słabość i krótkotrwałość ludzkiego istnienia. Uważał, że istnienie człowieka w wymiarze fizycznym wiąże się z chorobami, cierpieniem, uleganiem pokusom. Ciało okazuje się słabym ogniwem, a jedynie poddanie go rozumnej duszy pozwala na uratowanie się przed wiecznym potępieniem.

REHiNzFXd92wv1
Jan Ciągliński, Studium zmarłego człowieka, XIX/XX w.
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
Maria Wichowa „Omnis caro faenum” (Iz 40,6). Refleksje o nędznej kondycji człowieka cielesnego w literaturze polskiego baroku

Wacław Potocki (…) podkreśla, że ciało jest okryciem dla duszy, ale po rozstaniu się ich jako „poplugawione” przez grzech pierworodny jest bez wartości, obraca się w „gnój brzydki”, ulega rozkładowi, budzi odrazę, a za życia też źle się sprawuje, mianowicie „w sadzach grzechu nieczystego bruce”, że to zamyka człowiekowi bramy zbawienia:

Ciałoć człowiecze chusta i ta jest łokutsza,
W której, póki na świecie żyjesz, chodzi dusza;
Skoro się ubrukawszy w drobne pójdzie nitki –
Dusza, gdzie się obieca, a ciało w gnój brzydki;
Które acz Bóg był biało i chędogo sprawił,
Zaraz go diabeł w raju jabłkiem poplugawił
I tak go w sadach grzechu nieczystego brucze
Że wyrzuciwszy w skrzynie, cisnął w morze klucze.

4 Źródło: Maria Wichowa, „Omnis caro faenum” (Iz 40,6). Refleksje o nędznej kondycji człowieka cielesnego w literaturze polskiego baroku, s. 11.

Cierpiące ciało grzesznika i poddane torturom ciało Chrystusa ukrzyżowanego to temat szczególnego zainteresowania twórców barokowych. W poetyckiej parafrazie Nowego Testamentu pod tytułem Nowy zaciąg pod chorągiew starą triumfującego Jezusa Wacław Potocki w ekspresyjny sposób przedstawił opis tortur zadawanych Jezusowi.

Toż do mioteł, do biczów oni srodzy kaci,
Zwłaszcza, kiedy ich urząd żydowski przepłaci
Dwaj a dwaj na przemiany, ściąwszy z gniewem zęby,
W subtelnym ciele robią okrutne poręby;
Sieką, biją, chlustają, aże do ocinku,
Świeżej brzozy echo się rozlega po rynku;
Wspinają się na palce, zmierzając do góry,
Że już ledwie na Pańskim ciele co znać skóry:
Od głowy aż do stopy krwią się zlał rumianą,
Wszytkie się jego rany jedną zdadzą raną.

RCAZu35soTyxT
Nieznany malarz hiszpański, Chrystus ubiczowany przy kolumnie, XVII w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Poeta sięgał po turpistyczneturpistycznyturpistyczne opisy, aby ukazać proces rozpadu cielesnego. Makabryzm był sposobem poetyckiej ekspresji, skutecznie oddziaływał na wyobraźnię czytelników, dlatego Potocki chętnie wykorzystywał tę technikę w utworach moralizatorskich. Za pomocą drastycznych obrazów ukazujących gnicie ciała oraz zestawiających poszczególne części ludzkiego organizmu z tym, co nieczyste i cuchnące – poeta podkreślał nietrwałość materii i nawiązywał do toposu ciała‑prochu.

Wespazjan Kochowski
młóto
łątki
grązić
ceber
skazitelna

Słownik

dualizm
dualizm

dwoista natura zjawisk; też: zjawisko mające taką naturę; pogląd zakładający istnienie w świecie par przeciwstawnych pierwiastków lub sił, np. ducha i materii, Boga i szatana

fizjonomika
fizjonomika

(gr. phýsis – natura; gr. gnṓmē – możność poznania) – koncepcja, według której z wyglądu zewnętrznego człowieka (zwłaszcza z twarzy) można wnioskować na temat jego cech charakteru i usposobienia

koncept
koncept

(wł. concetto – ujęcie) – wyszukany, nietypowy pomysł realizowany w całym utworze literackim lub w jego części na zasadzie opozycji do potocznego toku opowiadania; skonstruowany zazwyczaj za pomocą takich środków stylistycznych, jak m.in. antyteza, paradoks czy oksymoron, a nakierowany na wywołanie zaskoczenia odbiorcy np. za pomocą pointy

topos
topos

(gr. tópos koinós, łac. locus communis) – pojęcie wprowadzone do badań literackich przez niemieckiego uczonego Ernsta C. Curtiusa; oznacza „miejsce wspólne” w kulturze, czyli wciąż powracające motywy i tematy, które wskazują na ciągłość tradycji danej kultury

turpistyczny
turpistyczny

(łac. turpis – brzydki) nieestetycznym epatujący brzydotą

wanitatywny
wanitatywny

(łac. vanitas – marność) podkreślający nieuchronność przemijania życia ludzkiego