Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Chwiejny tron carów

R5yg9Rgd4UT3j1
Widok od strony Krakowskiego Przedmieścia na kaplicę Moskiewską (łac. Sacellum Moscovitarum); fragment panoramy Warszawy z roku 1656.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wasyl Szujski, ten, którego po śmierci pochowano w kaplicy pod Warszawą, został carem moskiewskim w 1606 r. Na tronie zastąpił Dymitra I Samozwańca podającego się za ostatniego przedstawiciela dynastii Rurykowiczów – syna Iwana IV Groźnego, który w młodym wieku zginął w tragicznych okolicznościach. Dymitr I otrzymał posiłki militarne ze strony niektórych polskich magnatów, m.in. z rodziny Wiśniowieckich oraz wojewody sandomierskiego Jerzego Mniszcha. Wiśniowieccy liczyli na łupy, a Mniszech spodziewał się, że zdobędzie fundusze na spłatę swych licznych długów. Ponadto Samozwaniec obiecał Mniszchowi, że po objęciu tronu poślubi jego córkę Marynę oraz przekaże znaczne posiadłości w państwie moskiewskim. Dymitr I uzyskał także nieoficjalne poparcie króla Zygmunta III Wazy, którego zjednał sobie przejściem na katolicyzm oraz obietnicą unii Cerkwi prawosławnej z papiestwem. Zagraniczne wsparcie pomogło mu uzyskać Czapkę MonomachaCzapka MonomachaCzapkę Monomacha, ale jednocześnie przyczyniło się do zguby Dymitra I. Nowego cara niechętni mu bojarzybojarzybojarzy oskarżali o sprzyjanie Polakom i nadmierną przychylność wobec religii katolickiej. Opozycjoniści wykorzystali antypolskie i antykatolickie nastroje w Moskwie, aby obalić Samozwańca, a na nowego władcę wybrali Wasyla Szujskiego, jednego z przywódców spisku.

Śmierć Dymitra I nie przerwała jednak kryzysu na szczytach władzy w Moskwie. Wkrótce objawił się nowy „ocalały cudem” Dymitr II, który zdobył spore poparcie i rozbił silny obóz w podmoskiewskim Tuszynie. Wasyl Szujski, aby wzmocnić swoją pozycję względem nieoczekiwanego pretendenta do tronu, zawarł sojusz ze Szwecją. Ponieważ Rzeczpospolita prowadziła wówczas ze Szwedami wojnę o Inflanty, polskie władze uznały to porozumienie za akt wrogości. W konsekwencji Polska i Litwa wypowiedziały w 1609 r. Moskwie wojnę.

RPpU2plkmqBqv
Wasyl IV Szujski, car moskiewski. Portret z XVIII w.
Na podstawie ilustracji nazwij trzy insygnia władzy carskiej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

„Hołd ruski”

R3vuIzMQhqJpj1
Bitwa pod Kłuszynem (4 lipca 1610 r.), obraz Szymona Boguszowicza. Na obrazie widać pożary wsi, które rozkazał podpalić hetman Stanisław Żółkiewski, aby polepszyć widoczność atakującym wczesnym rankiem wojskom polsko‑litewskim.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wojska Rzeczypospolitej, dowodzone przez zdolnego i doświadczonego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Żółkiewskiego, skierowane zostały na Smoleńsk, silną pograniczną twierdzę moskiewską. Ponaddwudziestomiesięczną obroną Smoleńska kierował Michaił Szein. Dzięki sprawnemu dowodzeniu oraz postawie żołnierzy (szczególnie husarzy) Polakom i Litwinom w bitwie pod Kłuszynem w lipcu 1610 r. udało się pobić potężną rosyjską odsiecz dla miasta. Wiktoria kłuszyńska niewątpliwie należy do najświetniejszych zwycięstw w dziejach Polski: pod Smoleńskiem armia Rzeczypospolitej licząca 7 tys. żołnierzy zdołała pokonać 35‑tysięczne wojska moskiewskie. Rezultaty bitwy także były imponujące: w październiku 1610 r. Żółkiewski wkroczył do Moskwy, a moskiewscy bojarzy zaoferowali władzę w kraju królewiczowi Władysławowi, synowi Zygmunta III. Jednocześnie Polacy i Litwini uwięzili zdetronizowanego po klęsce kłuszyńskiej cara, który jako jeniec trafił do Polski. Stanisław Żółkiewski uroczyście zaprezentował go przed królem i sejmem. Szujski zmarł w 1612 r. w niewoli przetrzymywany w Gostyninie na Mazowszu. W 1620 r. jego szczątki przeniesiono do kaplicy Moskiewskiej pod Warszawą. Budynek przypominający o upokarzających klęskach Rosji stanowił odtąd kość niezgody w relacjach Rzeczypospolitej i jej wschodniej sąsiadki.

Pospolite ruszenie

Zygmunt III Waza, wbrew porozumieniom zawartym przez Żółkiewskiego pod Moskwą, sprzeciwił się przyjęciu tronu moskiewskiego przez syna Władysława, ponieważ wiązało się to z konwersjąkonwersjakonwersją na prawosławie. Król, gorliwy katolik, żądał korony carskiej dla siebie, bez konieczności zmiany wyznania. Według historyka Mariusza Markiewicza (Historia Polski 1492–1795, wyd. Kraków 2011), Zygmunt uważał jednak plany trwałego podporządkowania Moskwy za utopijne. Tak czy inaczej społeczeństwo moskiewskie buntowało się wobec przejęcia władzy w kraju przez polskiego króla. Rabunki i inne akty przemocy, jakich dopuszczały się słabo opłacane i zdemoralizowane wojska polsko‑litewskie, dodatkowo podsycały nastroje antypolskie i niepodległościowe. Na czele największego buntu, który przybrał charakter ogólnonarodowego powstania, stanęli wspólnie kniaź Dymitr Pożarski oraz kupiec Kuźma Minin. Powstańcom udało się pod koniec 1612 r. zająć Moskwę i odbić poważnie zdewastowany Kreml. Nowym carem został Michał Romanow, syn więzionego przez Polaków wpływowego patriarchypatriarchapatriarchy Filareta. Romanow zapoczątkował nową dynastię carów Rosji (Romanowów). Tym samym, mimo że działania wojenne przeciwko Polsce trwały do 1619 r., okres kryzysu państwa moskiewskiego (tzw. wielka smutawielka smutawielka smuta) zbliżał się do końca.

R1ZCTTs3yKaAm
Lisowczyk, obraz Juliusza Kossaka z ok. 1860–1865 (kopia obrazu Jeździec polski Rembrandta). Szczególnym okrucieństwem wobec ludności cywilnej w czasach interwencji polskiej w państwie moskiewskim zasłynęły oddziały tzw. lisowczyków. Była to lekka jazda dowodzona przez Aleksandra Józefa Lisowskiego, stąd popularna nazwa całej formacji. Powstała ona w 1615 r., w późniejszych latach chorągwie lisowczyków były zaciągane na czas konkretnej kampanii, zwykle na kilka miesięcy. Lisowczycy walczyli m.in. w Austrii (jako podkomendni cesarza), Niemczech oraz Francji. Słynęli z dalekich zagonów oraz błyskawicznych ataków. Lisowczycy nie utrzymywali się z żołdu, lecz z łupów. Na zachodzie kawalerzyści zyskali miano jeźdźców apokalipsy. Nazywano ich też Teufel und Bluthunde, czyli diabłami i oprawcami. Lisowczykami matki straszyły dzieci jeszcze przez wiele lat po wojnie trzydziestoletniej.
Opisz strój i uzbrojenie lisowczyka.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nieudany odwet

Wojnę polsko‑moskiewską przerwał rozejm w Dywilinie w 1619 r. Na mocy porozumienia państwo polsko‑litewskie poszerzyło się kosztem Rosji o ziemie smoleńską, siewierską i czernihowską. Rosjanie nie pogodzili się jednak z utratą pogranicznych obszarów. Kiedy w 1632 r. zmarł król Zygmunt III Waza, postanowili wykorzystać zamieszanie związane z bezkrólewiem i oblegli Smoleńsk. Nowy władca Rzeczypospolitej Władysław IV Waza okazał się sprawnym organizatorem. Zebrana przez niego armia zadała klęskę Rosjanom dowodzonym przez Michaiła Szeina. Kolejna próba sił zakończyła się podpisaniem pokoju wieczystego w Polanowie (1634 r.). Nowe porozumienie w zasadzie powtarzało wcześniejsze postanowienia z Dywilina z tą różnicą, że Władysław IV zrzekł się tytułu carskiego oraz pretensji do władania w Rosji.

Rro6i8p4kWl0h1
Obszar Rzeczypospolitej po zawarciu pokoju z Rosją w Polanowie w 1634 r.
Źródło: Alokasta, Hoodinski, Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Maciej Szczepańczyk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zadra

R1VtIQ6oeeFuW1
Pomnik przywódców antypolskiego powstania z 1612 r.: kupca Minina i księcia Pożarskiego.
Źródło: Ctac, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Dla Rosjan powstanie przeciwko polsko‑litewskiej dominacji w 1612 r. stało się świadectwem narodowej jedności. Upamiętnia je jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli Moskwy: pomnik przywódców pospolitego ruszenia, księcia Pożarskiego i kupca Minina, na placu Czerwonym. Współcześnie święto wypędzenia Polaków z Kremla – nazywane Dniem Jedności Narodowej – zastąpiło dawne komunistyczne święto rewolucji październikowej.

Gloryfikując wydarzenia z przeszłości, Rosjanie zrobili wiele, aby pozbyć się kłujących w oczy śladów upokarzających klęsk. Jak pisał publicysta dziennika „Rzeczpospolita” Leszek Szymowski:

Rosyjski poseł w Polsce był bardzo wyczulony na punkcie jakiegokolwiek nagłaśniania hołdu. Ktokolwiek chciał na ten temat pisać, musiał się liczyć z tym, iż poseł – w imieniu swego władcy – zażąda spalenia dzieła i ścięcia autora za znieważenie majestatu władcy. W 1678 r., gdy królem był Jan III Sobieski, car Fiodor Romanow zwrócił się o wydanie dwóch obrazów wiszących na ścianach Zamku Królewskiego, które przedstawiały hołd cara i jego braci. Sobieski – wrażliwy na punkcie wszystkiego, co upamiętniało świetność Polski – nie zgodził się. Dopiero jego następca August II Mocny sprezentował te obrazy carowi Piotrowi Wielkiemu. Dziś te dzieła sztuki uważa się za zaginione.

Indeks górny Oceń decyzję Augusta II. Uzasadnij swoją ocenę. Indeks górny koniec

p1 Cytat za: artykuł U stóp Rzeczypospolitej, Rzecz o historii, Leszek Szymowski, 25.07.2019, dostępny online: Rzeczpospolita.pl.

W późniejszych wiekach hołd, jaki złożył Szujski polskim władzom, również był niewygodnym faktem w relacjach polsko‑rosyjskich. W okresie rządów komunistów w Polsce po II wojnie światowej do końca władze dbały o to, aby hołd ruski wyrugować z pamięci Polaków. Historia rosyjskiego cara deklarującego posłuszeństwo królowi polskiemu nie wplatała się przecież w lansowaną wizję komunistycznej Polski zależnej od ZSRS. Ale nie tylko o to chodziło: władze bały się, że dociekliwi historycy mogą przypominać Polakom także te wydarzenia, które poprzedzały hołd ruski, pisał dziennikarz „Rzeczpospolitej”*, mając na myśli błyskotliwe zwycięstwo pod Kłuszynem oraz polską okupację moskiewskiego Kremla.

Indeks górny * cytat za: Leszek Szymowski, U stóp Rzeczypospolitej, 25.07.2019, rp.pl. Indeks górny koniec

Słownik

bojarzy
bojarzy

najwyższa warstwa społeczna w dawnej Rosji

Czapka Monomacha
Czapka Monomacha

insygnium wielkich książąt moskiewskich i carów Rosji, pochodzące najprawdopodobniej z końca XIII lub początku XIV w.; według legendy została sprowadzona na Ruś z Konstantynopola przez wielkiego księcia Rusi Kijowskiej Włodzimierza II Monomacha (1053–1125)

konwersja
konwersja

zmiana wyznania w obrębie wyznań chrześcijańskich lub przejście z innej religii na chrześcijaństwo; nawrócenie

pat
pat

sytuacja w szachach, w której jeden z graczy nie może wykonać żadnego posunięcia zgodnego z przepisami, ale jego król nie jest szachowany; przenośnie: trudna sytuacja, w której żadna ze stron nie ma możliwości manewru

patriarcha
patriarcha

(z gr. patriarches – praojciec) najwyższy dostojnik kościoła prawosławnego

Wielka Smuta
Wielka Smuta

(ros. smutnoje wriemia, burzliwy czas, czas zamętu) okres kryzysu Carstwa Rosyjskiego obejmujący okres od śmierci Fiodora I ostatniego cara z dynastii Rurykowiczów w 1598 r. do objęcia tronu przez dynastię Romanowów w 1613; czas wielkiej smuty charakteryzował się intrygami uzurpatorów pragnących przejąć tron, interwencją wojsk polskich i szwedzkich, klęskami żywiołowymi (klęska głodu w latach 1601–1603) oraz poważnym kryzysem społeczno‑gospodarczym

Słowa kluczowe

husaria, Kreml, Moskwa, prawosławie, Rosja, Smoleńsk, Wazowie, wielka smuta, Rzeczypospolita Obojga Narodów, polityka zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów,

Bibliografia

L. Bazylow, Historia Rosji, t. 1, Warszawa 1985.

J. Besala, Stanisław Żółkiewski, Warszawa 1988.

M. Markiewicz, Historia Polski 1492–1795, Kraków 2011.

www.rp.pl/Rzecz‑o-historii/307259987‑U-stop‑Rzeczypospolitej.html