Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

RKTdTaSQiDGiD1
Logo Trybunału UE
Źródło: Ssolbergj, licencja: CC BY-SA 3.0.

Trybunał Sprawiedliwości UE (TSUE) powstał w 1952 r., a jego zadaniem jest czuwanie nad poszanowaniem prawa w wykładni i stosowaniu traktatów. Pełni on następujące funkcje:

  • kontrola legalności aktów instytucji UE;

  • czuwanie nad przestrzeganiem przez państwa członkowskie obowiązków wynikających z traktatów;

  • wykładnia prawa UE na wniosek sądów krajowych.

Trybunał Sprawiedliwości stanowi władzę sądowniczą UE i razem z sądami państw członkowskich czuwa nad jednolitym stosowaniem oraz taką samą wykładnią prawa. Jego siedziba mieści się w Luksemburgu. Ma tam również siedzibę Sąd – drugi z unijnych organów wymiaru sprawiedliwości.

Trybunał Sprawiedliwości podejmuje współpracę z sądami krajowymi, działającymi jako sądy powszechne prawa Unii Europejskiej. Sądy krajowe, które rozpoznają spory dotyczące prawa Unii, są uprawnione zwrócić się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniami prejudycjalnymi. W takiej sytuacji TSUE dokonuje wykładni przepisu prawa unijnego albo kontroluje jego legalność.

Sędziowie Trybunału Sprawiedliwości wybierają spośród siebie prezesa oraz wiceprezesa na trzyletnią kadencję, która może być ponowiona.

Kompetencje Trybunału Sprawiedliwości

Trybunał Sprawiedliwości UE ma określone kompetencje w zakresie orzekania. Wykonuje je w ramach procedury odesłania prejudycjalnego oraz postępowań w sprawach różnego rodzaju skarg.

Trybunał Sprawiedliwości UE prowadzi następujące rodzaje postępowań:

R1UF0gYbdsPCB
Odesłanie prejudycjalne W celu zapewnienia skuteczności i jednolitości stosowania prawa UE oraz uniknięcia rozbieżności w jego wykładni, sądy krajowe mogą, a niekiedy muszą zwrócić się do Trybunału Sprawiedliwości UE o przeprowadzenie wykładni danego zagadnienia prawa UE. W ten sposób dokonuje się weryfikacji zgodności ustawodawstwa krajowego z prawem wspólnotowym. Wniosek w przedmiocie wydania orzeczenia w trybie prejudycjalnym może mieć także na celu kontrolę ważności aktu prawa UE. Odpowiedź Trybunału ma postać wyroku lub postanowienia z uzasadnieniem, a sąd krajowy będący adresatem orzeczenia jest związany z dokonaną przez Trybunał Sprawiedliwości wykładnią przy rozpatrywaniu konkretnej sprawy. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości wiąże też inne sądy krajowe, które stykają się z tym samym problemem. W ramach procedury odesłań prejudycjalnych każdy obywatel europejski może uzyskać sprecyzowanie odnoszących się do niego przepisów prawa UE poprzez udział we wszczętym przed Trybunałem Sprawiedliwości postępowaniu., Skarga o stwierdzenie uchybienia Dzięki tej instytucji Trybunał może sprawować kontrolę nad wypełnianiem przez państwa członkowskie zobowiązań ciążących na nich zgodnie z prawem UE. Wniesienie sprawy do Trybunału jest poprzedzone wszczynanym przez Komisję postępowaniem, w ramach którego umożliwia się państwu członkowskiemu udzielenie odpowiedzi na stawiane zarzuty. W przypadku nie doprowadzenia przez to postępowanie do położenia przez państwo członkowskie kresu uchybienia, może zostać wniesiona do Trybunału skarga o stwierdzenie naruszenia prawa wspólnotowego. Do wniesienia skargi uprawniona jest Komisja lub inne państwo członkowskie. W przypadku stwierdzenia istnienia uchybienia, dane państwo zostaje zobowiązane do natychmiastowego położenia mu kresu, a jeżeli na podstawie kolejnej skargi Trybunał stwierdzi, że państwo członkowskie nie zastosowało się do wydanego przez niego wyroku, może nałożyć na nie karę finansową. Niekiedy już na etapie pierwszego wyroku stwierdzającego uchybienie na państwo członkowskie jest nakładana kara pieniężna., Skarga o stwierdzenie nieważności Pozwala ona wnieść o stwierdzenie nieważności aktu prawnego wydanego przez instytucję, organ lub jednostkę organizacyjną UE. Dotyczy to w szczególności rozporządzeń, dyrektyw i decyzji. Trybunał jest właściwy w sprawach, w których skarga została wniesiona przez państwo członkowskie przeciwko Parlamentowi Europejskiemu albo Radzie, albo lub jedną instytucję UE przeciwko drugiej instytucji., Skarga na bezczynność Pozwala kontrolować legalność zaniechania działania przez instytucje, organy lub jednostki organizacyjne Unii; jest wyłącznie wtedy, gdy dana instytucja została wcześniej wezwana do działania; po stwierdzeniu bezprawności zaniechania, instytucja ta jest zobowiązana do podjęcia środków zmierzających do zakończenia stanu bezczynności., Odwołanie Trybunał rozpatruje odwołania (ograniczone wyłącznie do kwestii prawnych) od wyroków i postanowień sądu. Trybunał może uchylić orzeczenie sądu. Jednocześnie może też, jeżeli stan postępowania na to pozwala, sam wydać rozstrzygnięcie. W przeciwnym wypadku przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia sądowi, związanemu orzeczeniem wydanym przez Trybunał w postępowaniu odwoławczym.

Najważniejsze dziedziny prawa UE objęte orzecznictwem Trybunału

R1SuFOqurCdVZ1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: najważniejsze dziedziny[br] prawa UE[br]objęte wyrokami TSUEElementy należące do kategorii najważniejsze dziedziny[br] prawa UE[br]objęte wyrokami TSUENazwa kategorii: swobodny[br]przepływ towarówNazwa kategorii: swobodny[br]przepływ osóbNazwa kategorii: swoboda[br]świadczenia usługNazwa kategorii: równość[br]traktowania[br] i prawa socjalneNazwa kategorii: prawa podstawoweNazwa kategorii: obywatelstwo UEKoniec elementów należących do kategorii najważniejsze dziedziny[br] prawa UE[br]objęte wyrokami TSUE
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑gray2

Wskaż dwa najważniejsze, twoim zdaniem, obszary orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Sąd

Skład sądu tworzą sędziowie z każdego kraju członkowskiego (po dwóch z każdego państwa). Kadencja sędziów trwa sześć lat i może być ponawiana. Sędziowie sami ze swojego grona wybierają prezesa na okres trzech lat i mianują sekretarza na okres sześciu lat. W sądzie nie ma stałych rzeczników generalnych.

Kompetencje sądu

R18Xb0vy8D6HW1
Budynki TSUE w Luksemburgu
Źródło: Razvan Orendovici, licencja: CC BY 2.0.

W ramach swojej jurysdykcji sąd jest właściwy do rozpoznawania m.in.:

  • skarg wniesionych przez osoby fizyczne lub prawne, mających na celu stwierdzenie nieważności aktów instytucji, organów i jednostek organizacyjnych UE, których są one adresatami lub które dotyczą ich bezpośrednio i indywidualnie (np. skarga złożona przez przedsiębiorstwo na decyzję Komisji nakładającą na to przedsiębiorstwo grzywnę);

  • skarg przeciwko Komisji wniesionych przez państwa członkowskie;

  • skarg przeciwko Radzie UE wniesionych przez państwa członkowskie, dotyczących aktów z dziedziny pomocy państwa, handlowych środków ochronnych (dumpingudumpingdumpingu) oraz aktów, za pomocą których korzysta ona z uprawnień wykonawczych;

  • skarg o naprawienie szkody wyrządzonej przez instytucje, organy lub jednostki organizacyjne UE lub ich pracowników;

  • skarg dotyczących umów zawartych przez Unię Europejską, w których właściwość sądu została wyraźnie określona.

Od orzeczeń sądu przysługuje odwołanie do Trybunału Sprawiedliwości. Jest ono ograniczone do kwestii prawnych.

bg‑gray2

Podaj, jakie znaczenie dla przedsiębiorców ma możliwość wnoszenia skarg o stwierdzenie nieważności aktów instytucji, organów i jednostek organizacyjnych UE, które ich dotyczą.

Obszar spraw wewnętrznych UE

Zgodnie z treścią Traktatu z Lizbony, Przestrzeń Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (PWBiS) stanowi wyodrębniony przedmiotowo segment działań wewnętrznych jednolitej UE. Obszar ten stanowi dziedzinę kompetencji dzielonych UE, w związku z czym zarówno ona, jak i państwa członkowskie mogą stanowić prawo i przyjmować akty prawne pod względem prawa wiążącego w tej sferze. Pierwszoplanową rolę w zakresie zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa wewnętrznego odgrywają jednak państwa członkowskie.

Zakres przedmiotowy PWBiS obejmuje:

  • politykę dotyczącą kontroli granicznej, azylu i imigracji;

  • współpracę sądową w sprawach cywilnych i karnych;

  • współpracę policyjną.

PWBiS opiera się na następujących zasadach traktatowych:

R17ys8nqemh8T1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do celów PWBiS należą:

  • zapewnienie braku kontroli osób na granicach wewnętrznych i rozwijanie wspólnej polityki w dziedzinie azylu, imigracji i kontroli granic zewnętrznych, opartej na solidarności między państwami członkowskimi i sprawiedliwej wobec obywateli państw trzecich (także apatrydówapatrydaapatrydów);

  • zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa za pomocą środków zapobiegających przestępczości, rasizmowi i ksenofobii oraz zwalczających te zjawiska, a także za pomocą środków służących koordynacji i współpracy organów policyjnych i sądowych oraz innych właściwych organów, a także przez wzajemne uznawanie orzeczeń sądowych w sprawach karnych i w miarę potrzeby przez zbliżanie przepisów karnych;

  • ułatwianie dostępu do wymiaru sprawiedliwości, w szczególności przez zasadę wzajemnego uznawania orzeczeń sądowych i pozasądowych w sprawach cywilnych.

Instytucje działające w obszarze PWBiS

Rada Europejska

RTfDEGO6Ab14K1
Logo Rady Europejskiej (funkcjonuje także jako logo Rady UE)
Źródło: domena publiczna.

Zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zadaniem Rady Europejskiej w obszarze PWBiS jest przede wszystkim określanie strategicznych wytycznych planowania prawodawczego. Oznacza to, że spotykający się w ramach Rady szefowie państw członkowskich i ich rządów decydują, w jakim kierunku powinno zmierzać prawodawstwo w tej dziedzinie, jakie powinny być najważniejsze cele polityczne Unii Europejskiej w tym zakresie. Rada Europejska ma również pewne uprawnienia dotyczące:

  • współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych,

  • norm minimalnych odnoszących się do określania przestępstw oraz kar,

  • Prokuratury Europejskiej,

  • współpracy policyjnej.

Kompetencje te mają przede wszystkim charakter arbitrażowy. W przypadku trudności z osiągnięciem przez państwa porozumienia co do treści aktu prawnego w ramach prac Rady Unii Europejskiej zwykła procedura ustawodawcza jest zawieszana, a konsensus poprzez dyskusję próbują osiągnąć członkowie Rady Europejskiej. Mają na to cztery miesiące. Po uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego i konsultacji z Komisją Europejską Rada Europejska może również rozszerzyć uprawnienia Prokuratury Europejskiej na zwalczanie poważnej przestępczości o wymiarze transgranicznym w odniesieniu do sprawców poważnych przestępstw dotykających więcej niż jedno państwo członkowskie.

Rada Unii Europejskiej

Sprawami związanymi z PWBiS zajmuje się szczególny wariant Rady Unii Europejskiej – Rada ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych. Rada zbiera się zwykle co trzy miesiące. Zasiadają w niej ministrowie sprawiedliwości i spraw wewnętrznych państw członkowskich UE. W gestii ministrów sprawiedliwości pozostaje przede wszystkim współpraca sądowa w sprawach cywilnych i karnych oraz praw podstawowych.

Ministrowie spraw wewnętrznych zajmują się kwestiami migracji, zarządzaniem granicami i współpracą policyjną. Zadaniem Rady jest – zwykle wraz z Parlamentem Europejskim – przyjmowanie przepisów gwarantujących prawa podstawowe, zapewniających swobodne przemieszczanie się w obrębie Unii Europejskiej oraz wysoki poziom ochrony obywateli.

Odpowiedzialność Rady obejmuje:

  • politykę azylową i imigracyjną,

  • współpracę sądową w sprawach cywilnych i karnych,

  • ochronę ludności,

  • zwalczanie poważnej i zorganizowanej przestępczości i terroryzmu,

  • sprawy związane ze strefą Schengen.

Rada odpowiada także za ułatwianie i poprawę koordynacji działań państw członkowskich w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego poprzez dbałość o ochronę granic zewnętrznych Unii oraz zacieśnianie współpracy policyjnej i celnej.

Komisja Europejska

R1A9KbX44HIi71
Logo Komisji Europejskiej
Źródło: domena publiczna.

Komisja Europejska ma prawo inicjatywy prawodawczej, którą w obszarze PWBiS dzieli z państwami członkowskimi.

Ponadto KE konsultuje w przypadku podejmowania przez Radę Europejską decyzji o rozszerzeniu uprawnień Prokuratury Europejskiej na zwalczanie poważnej przestępczości transgranicznej oraz dysponuje prawem skargi do TSUE na państwo, które narusza zobowiązania wynikające z aktów prawnych PWBiS. Oznacza to, że choć decyzję w tej sprawie podejmuje Rada Europejska, ma ona obowiązek zwrócenia się przed tym do Komisji Europejskiej o opinię. Kwestiami PWBiS w ramach Komisji zajmują się: Dyrekcja Generalna ds. WewnętrznychDyrekcja Generalna ds. Sprawiedliwości.

Parlament Europejski

ReWVa8YuZfcqi1
Logo Parlamentu Europejskiego
Źródło: domena publiczna.

Parlament Europejski współuczestniczy w rozwoju PWBiS i wspólnie z Radą przyjmuje akty prawne w tym zakresie. Poza tym spełnia funkcje kontrolne. Jest informowany o treści i wynikach oceny wprowadzania PWBiS w życie i pracach Stałego Komitetu Współpracy Operacyjnej w zakresie Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Bierze też udział w kontroli EuropoluEuropolEuropoluEurojustuEurojust Eurojustu. Zagadnieniami związanymi z PWBiS w PE zajmują się: Komisja Prawa oraz Komisja Wolności Obywatelskiej, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych.

R10LusO3Fu4e0
Wskaż, jaką rolę powinien odgrywać Eurojust.
Źródło: domena publiczna.

TSUE

Traktat Lizboński rozciąga jurysdykcjęjurysdykcjajurysdykcję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na cały zakres Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości. Jest ona zatem poddana kontroli sądowej.

Słownik

apatryda
apatryda

bezpaństwowiec; osoba niemająca obywatelstwa żadnego państwa

dumping
dumping

sprzedaż towarów za granicę po cenach niższych od cen krajowych w celu zdobycia lub utrzymania obcego rynku zbytu

Eurojust
Eurojust

Europejska Jednostka Współpracy Sądowej; agencja Unii Europejskiej o charakterze prokuratorskim

Europol
Europol

Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania

jurysdykcja
jurysdykcja

właściwość, kompetencja