bg‑azure

How much do you know about the London Underground? In this section, you're going to learn about it.

Ile wiesz o londyńskim metrze? W tej sekcji poznasz ciekawe fakty na jego temat.

R3qYJTlu8k83O
The oldest metro in the world!
Najstarsze metro na świecie!
Źródło: dostępny w internecie: unsplash.com, domena publiczna.
Exercise 1

Rearrange the letters in each line to form the words associated with the underground.

Uporządkuj litery, żeby powstały wyrazy kojarzące się z metrem.

R1bre1HaczbVm
1. 1. I, 2. E, 3. K, 4. T, 5. C, 6. T1. I, 2. E, 3. K, 4. T, 5. C, 6. T1. I, 2. E, 3. K, 4. T, 5. C, 6. T1. I, 2. E, 3. K, 4. T, 5. C, 6. T1. I, 2. E, 3. K, 4. T, 5. C, 6. T1. I, 2. E, 3. K, 4. T, 5. C, 6. T
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RT4sBH4ZAkBxI
2. 1. R, 2. A, 3. T, 4. I, 5. N1. R, 2. A, 3. T, 4. I, 5. N1. R, 2. A, 3. T, 4. I, 5. N1. R, 2. A, 3. T, 4. I, 5. N1. R, 2. A, 3. T, 4. I, 5. N
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1alyvh2gM6Nw
3. 1. T, 2. T, 3. O, 4. A, 5. I, 6. S, 7. N1. T, 2. T, 3. O, 4. A, 5. I, 6. S, 7. N1. T, 2. T, 3. O, 4. A, 5. I, 6. S, 7. N1. T, 2. T, 3. O, 4. A, 5. I, 6. S, 7. N1. T, 2. T, 3. O, 4. A, 5. I, 6. S, 7. N1. T, 2. T, 3. O, 4. A, 5. I, 6. S, 7. N1. T, 2. T, 3. O, 4. A, 5. I, 6. S, 7. N
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RApiRIlgd206R
4. 1. T, 2. A, 3. P, 4. L, 5. O, 6. M, 7. R, 8. F1. T, 2. A, 3. P, 4. L, 5. O, 6. M, 7. R, 8. F1. T, 2. A, 3. P, 4. L, 5. O, 6. M, 7. R, 8. F1. T, 2. A, 3. P, 4. L, 5. O, 6. M, 7. R, 8. F1. T, 2. A, 3. P, 4. L, 5. O, 6. M, 7. R, 8. F1. T, 2. A, 3. P, 4. L, 5. O, 6. M, 7. R, 8. F1. T, 2. A, 3. P, 4. L, 5. O, 6. M, 7. R, 8. F1. T, 2. A, 3. P, 4. L, 5. O, 6. M, 7. R, 8. F
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Read the text and then, do the exercises.

Przeczytaj tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.

The London Tube
Renata Nowakowska , Marta Hilgier The London Tube

The London Underground is a system of electric trainselectric trains [electric train]electric trains. People use them to travel around the city. It is the oldest undergroundundergroundunderground in the world. Despite the name of this transport system, about half of it is aboveaboveabove the groundgroundground.

The Tubethe TubeThe Tube, a slang nameslang nameslang name for the Underground, opened in 1863. It tooktook [take]took 40,000 passengerspassengers [passenger]passengers per day. Later it was made longer and longerwas made longer and longer [to be made longer and longer]was made longer and longer. Today the Underground has got 11 lines, 274 stationsstations [station]stations and over 408 km of tracktrack track.

Each line has a different colour. The colours are: brown (Bakerloo), red (Central), yellow (Circle), green (District), pink (Hammersmith & City), silver (Jubilee), magentamagentamagenta (Metropolitan), black (Northern), dark blue (Piccadilly), light blue (Victoria) and turquoiseturquoiseturquoise (Waterloo & City). An interesting fact is that half a million micemice [mouse]mice live in the tunnels. Some people also say that ghosts live there, too.

To use the Underground you need a ticketticketticket or the Oyster cardthe Oyster Card the Oyster card. The Oyster card is a plastic card. You use it to travel by all means of transportmeans of transport means of transport in London.

1 Źródło: Marta Hilgier, Renata Nowakowska , licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Search for the information in the text and choose the correct answer.

Znajdź w tekście potrzebne informacje i wybierz prawidłową odpowiedź.

RcweEzNof84Gf
1. What is a slang name for the Underground? Możliwe odpowiedzi: 1. Oyster card., 2. The Tube., 3. Metropolitan Railway.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RXRKLb1Qi6zJt
2. How many stations are there? Możliwe odpowiedzi: 1. 408., 2. 40,000., 3. 274.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Cd1qmqQV8VH
3. What is the name of the pink line in London? Możliwe odpowiedzi: 1. Jubilee line., 2. Hammersmith & City line., 3. Victoria Line.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rp3KkbGqmcvuc
4. People believe Możliwe odpowiedzi: 1. there are ghosts., 2. there are millions of mice., 3. there is a Paddington Bear's home.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GYSZmiLV0IE
5. You can use the Underground if you have Możliwe odpowiedzi: 1. the Lobster card., 2. the Oyster card., 3. the Octopus Card.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Based on the information from the text, decide if the following sentences are true or false.

Korzystając z informacji zawartych w tekście, zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

R1SEvUtHN3ZNF
  1. The London Underground is a system of electric trains.
    TRUEFALSE

  2. The Underground goes only under the ground.
    TRUEFALSE

  3. You can use the Oyster Card to travel by all means of transport in London.
    TRUEFALSE

  4. The Underground has got 274 km of track.
    TRUEFALSE

  5. There is a yellow station.
    TRUEFALSE

  6. There is a magenta line.
    TRUEFALSE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Drag the words that you can find in the text in the correct gaps.

Przeciągnij poniższe wyrazy we właściwe miejsca w zdaniach.

R1LlCqAweLGcb

  1. People use the underground to travel 1. plastic, 2. between, 3. around, 4. passengers, 5. above the city.
  2. In 1863 the Tube went 1. plastic, 2. between, 3. around, 4. passengers, 5. above Paddington and Farringdon.
  3. The Underground took 40,000 1. plastic, 2. between, 3. around, 4. passengers, 5. above per day.
  4. Part of the Underground is actually 1. plastic, 2. between, 3. around, 4. passengers, 5. above the ground.
  5. The Oyster card is a 1. plastic, 2. between, 3. around, 4. passengers, 5. above card.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

GRAMATYKA

Present Simple i Past Simple z czasownikiem to be:

PRESENT SIMPLE

PAST SIMPLE

am

was

you are

you were

he, she, it is

he, she, it was

we , you, they are

we, you, they were

W przeczeniach do czasownika dodajemy not.

W przeczeniach do czasownika dodajemy not.

am not/I'm not

was not/I wasn’t

you are not/you aren't

you were not/you weren’t

he, she, it is not/he, she, it isn't

he, she, it was not/ he, she, it wasn’t

We, you, they are not/we, you, they aren’t

we, you, the were not/ we, you, they weren’t

W pytaniach stosujemy inwersję.

W pytaniach stosujemy inwersję.

(czasownik be przed podmiotem)

(czasownik be przed podmiotem)

am I?

was I?

are you?

were you?

is he, she, it?

was he, she, it?

are we, you, they?

were we, you, they?

Przykłady:

PRESENT SIMPLE

PAST SIMPLE

I am tired.

I was hungry yesterday.

I’m not on the bus.

I wasn’t at home last weekend.

Are you American?

Were you at your grandparents'?

He isn’t here yet.

He wasn’t nice to me.

Is she tall?

Was she interested in the film?

They aren’t at school.

They weren’t at the seaside on holiday.

Przykłady z innymi czasownikami:

PRESENT SIMPLE

PAST SIMPLE

always, often, usually, sometimes, never

yesterday, two days ago, in 1996

go to school. – Chodzę do szkoły.

She does homework every day. – Ona codziennie odrabia lekcje.

went to school. – Poszedłem/Poszłam do szkoły.

She did homework yesterday. – Ona wczoraj odrobiła pracę domową.

He doesn’t play football. – On nie gra w piłkę.

We don’t know her. – Nie znamy jej.

He didn’t play football. – On nie grał w piłkę.

We didn’t know her. – Nie znaliśmy jej.

Do you read newspapers? – Czy czytujesz gazety?

Does she watch TV? – Czy ona ogląda telewizję?

Did you read the newspaper? – Przeczytałeś/Przeczytałaś gazetę?

Did she watch TV? – Czy ona oglądała telewizję?

Czas Present Simpleczas teraźniejszy prosty używany jest w następujących sytuacjach:

1. Gdy mówimy o czynnościach wykonywanych rutynowo lub powtarzających się.

Przykłady:

ride a scooter to school when it is sunny. – Kiedy jest słonecznie, jeżdżę do szkoły na hulajnodze.

My father gives my mother a lift to work every day. – Mój tata codziennie podwozi mamę do pracy.

2. Gdy mówimy o stałych czynnościach lub stanach.

Przykłady:

All my classmates live in Warsaw. – Wszyscy moi koledzy z klasy mieszkają w Warszawie.

Metro in my city doesn’t run at night. – Metro w moim mieście nie kursuje w nocy.

3. Gdy chcemy opowiedzieć o faktach.

Przykłady:

Travelling by taxi costs more than going by coach. – Podróżowanie taksówką kosztuje więcej niż jazda autokarem.

Many passengers travel from London Paddington. – Wielu pasażerów podróżuje ze stacji London Paddington.

Budowa:

Zdania twierdzące:

podmiot – osoba I, you, we, you, they + czasownik w bezokoliczniku (forma podstawowa)

I always buy a ticket when I travel by bus.

podmiot – osoba, zjawisko, rzecz he, she, it + czasownik w bezokoliczniku z -s lub -es

Mary catches the earliest bus when she leaves home in the morning.

Przeczenia:

podmiot – osoba I, you, we, you, they + don’t + czasownik w bezokoliczniku (forma podstawowa)

don’t go to work by car. Nie jeżdżę do pracy samochodem.

podmiot – osoba, zjawisko, rzecz he, she, it + doesn’t + czasownik w bezokoliczniku (forma podstawowa)

John doesn’t use public transport. – John nie korzysta z transportu publicznego.

Pytania:

(Słowo lub fraza pytająca) Do + podmiot + czasownik w bezokoliczniku (forma podstawowa)

Do you go on holiday by plane?Czy latasz na wakacje samolotem?

How often do they take a taxi? – Jak często korzystają z taksówki?

(Słowo lub fraza pytająca) Does + podmiot – osoba he, she, it + czasownik w bezokoliczniku (forma podstawowa)

Does Maggie have a car? – Czy Maggie ma samochód?

When does he leave for work? – O której on wychodzi do pracy?

Czas Past Simpleczas przeszły prosty używany jest w następujących sytuacjach:

1. Gdy chcemy opowiedzieć o wydarzeniach z przeszłości, które nie wiążą się z czasem teraźniejszym lub gdy podajemy konkretny czas lub miejsce.

Przykłady:

Yesterday I went to school by bus. – Wczoraj do szkoły pojechałem autobusem.

She didn’t catch a train to London and was late for work. – Ona nie zdążyła na pociąg do Londynu i spóźniła się do pracy.

2. Gdy opisujemy przeszłe nawyki lub przyzwyczajenia, które dzisiaj nie są aktualne.

As a student I rode a bike a lot. – Będąc studentem, często jeździłem rowerem. (Dziś już nie podróżuję tym środkiem transportu tak często lub w ogóle).

When my sister needed a monthly pass, she asked our mom for money. – Kiedy moja siostra potrzebowała biletu miesięcznego, prosiła mamę o pieniądze. (Dziś moja siostra nie potrzebuje biletu miesięcznego).

Budowa:

Zdania twierdzące:

podmiot – osoba + czasownik w drugiej formie

bought a single ticket at the station yesterday. – Wczoraj kupiłam na dworcu bilet w jedną stronę.

Bus number 14 left the Piccadilly Circus in the morning.  Autobus nr 14 odjechał rano z Piccadilly Circus.

Mary caught the earliest bus because she wanted to get to work early. – Mary złapała najwcześniejszy autobus, ponieważ chciała dotrzeć do pracy przed czasem.

Przeczenia:

podmiot – osoba I, you, he, she, it, we, you, they + didn’t + czasownik w bezokoliczniku (forma podstawowa)

didn’t go to work by car yesterday. – Wczoraj nie pojechałam do pracy samochodem.

John didn’t use public transport when he was on holiday. – John, gdy był na wakacjach, nie korzystał z transportu publicznego.

We didn’t take any money with us so we didn’t see a film. – Nie wzięliśmy ze sobą żadnych pieniędzy, więc nie obejrzeliśmy filmu.

Pytania:

(Słowo lub fraza pytająca) Did + podmiot – osoba I, you, he, she, it, we, you, they + czasownik w bezokoliczniku (forma podstawowa)

Did you get here by plane or by train? – Przybyłeś tu samolotem czy pociągiem?

How often did they visit their parents last month? – Jak często zeszłego miesiąca odwiedzali swoich rodziców?

Did Maggie have a car when she worked in the city centre? – Czy Maggie miała samochód, kiedy pracowała w centrum miasta?

What time did he leave for work in the morning? – O której dziś rano wyszedł do pracy?

Druga forma czasownika to najczęściej czasownik w formie podstawowej z końcówką -ed (czasowniki regularne, np, work - worked, play - played, start - started itd.)

Wyróżniamy też czasowniki nieregularne, których drugiej formy musimy nauczyć się na pamięć (np. take - took, build - built, run - ran, go - went, get - got, eat - ate, speak - spoke, come - came, feel - felt, itd.)

Słownik

above
above

/ əˈbʌv /

R1Z9s6q2CZleQ1
Nagranie dźwiękowe

powyżej

R16qyIQDG4UV81
Nagranie dźwiękowe
electric trains [electric train]
electric trains [electric train]

/ ɪˈlektrɪk treɪnz / / ɪˈlektrɪk treɪn /

RNpyWxZiOfMW41
Nagranie dźwiękowe

pociągi elektryczne [pociąg elektryczny]

RTlEktuxArHVy1
Nagranie dźwiękowe
ground
ground

/ ɡraʊnd /

RxXEyQ9IMcMGa1
Nagranie dźwiękowe

ziemia

Rwj92VzhD6Al61
Nagranie dźwiękowe
magenta
magenta

/ məˈdʒentə /

RO9vxCrGLcuaF1
Nagranie dźwiękowe

kolor: magenta

Rz3SfWg6kv11i1
Nagranie dźwiękowe
means of transport
means of transport

/ miːnz əv ˈtrænspɔːt /

RNwHbICrDUXbK1
Nagranie dźwiękowe

środki transportu

R14EIv80fUx241
Nagranie dźwiękowe
mice [mouse]
mice [mouse]

/ maɪs / / maʊs /

RPTsPfcpWkW2E1
Nagranie dźwiękowe

myszy [mysz]

RyRLgN3E4YGo11
Nagranie dźwiękowe
monthly pass
monthly pass

/ ˈmʌnthetali pɑːs /

RsacAliDX1EQd1
Nagranie dźwiękowe

bilet miesięczny

R1SqxpZYBjiRD1
Nagranie dźwiękowe
passengers [passenger]
passengers [passenger]

/ ˈpæsɪndʒəz / / ˈpæsɪndʒə /

RHylhqlNbCH5P1
Nagranie dźwiękowe

pasażerowie/pasażerki [pasażer/pasażerka]

R1XRpqeilC0sK1
Nagranie dźwiękowe
platform
platform

/ ˈplætfɔːm /

R1BOoImtkRZfU1
Nagranie dźwiękowe

peron

R1G2qkYz1SD8x1
Nagranie dźwiękowe
slang name
slang name

/ slæŋ ˈneɪm /

R1P3cJBBIeTgD1
Nagranie dźwiękowe

nazwa potoczna

R17F2WSfw9dfs1
Nagranie dźwiękowe
stations [station]
stations [station]

/ ˈsteɪʃn̩z / / ˈsteɪʃn̩ /

R1JFqsQfzOPEB1
Nagranie dźwiękowe

stacje [stacja]

R1eBjLxRBGicP1
Nagranie dźwiękowe
the Oyster Card
the Oyster Card

/ ði oɪstə kɑːd /

RUQWMVHAnZ3tD1
Nagranie dźwiękowe

karta miejska, bilet miesięczny na transport w Londynie

R1HrMP4wlGJAd1
Nagranie dźwiękowe
the Tube
the Tube

/ ðə tjuːb /

Rs9u59tSrqmp51
Nagranie dźwiękowe

tuba (potoczna nazwa londyńskiego metra)

R1W6vIaPjzp4o1
Nagranie dźwiękowe
ticket
ticket

/ ˈtɪkɪt /

RmbXBAX3ellVv1
Nagranie dźwiękowe

bilet

Rw2TAC2hL2DGZ1
Nagranie dźwiękowe
took [take]
took [take]

/ ˈtʊk / / ˈteɪk /

R1Ssdds1ZL7oB1
Nagranie dźwiękowe

zabierało [wziąć, zabierać]

RCLe3QvoyWzPk1
Nagranie dźwiękowe
track
track

/ træk /

RS3FJBn8RUeVB1
Nagranie dźwiękowe

szyny, tory

RM6JIC5rPoYgk1
Nagranie dźwiękowe
travellers [traveller]
travellers [traveller]

/ ˈtrævləz / / ˈtrævlə /

R16BSEx9Czg1j1
Nagranie dźwiękowe

podróżnicy [podróżnik/podróżniczka]

R1CO8RegHkl4M1
Nagranie dźwiękowe
turquoise
turquoise

/ ˈtɜːkwɔɪz /

R5fxcIznfQJs71
Nagranie dźwiękowe

turkusowy

RrGMBiQ5pWLa81
Nagranie dźwiękowe
underground
underground

/ ˈʌndəɡraʊnd /

R1Enjy4K1CxXu1
Nagranie dźwiękowe

metro

R12doWMg4Q5Ia1
Nagranie dźwiękowe
was made longer and longer [to be made longer and longer]
was made longer and longer [to be made longer and longer]

/ wəz ˈmeɪd ˈlɒŋɡər ənd ˈlɒŋɡə / / tu bi ˈmeɪd ˈlɒŋɡər ənd ˈlɒŋɡə /

RGJujqcAwEm3z1
Nagranie dźwiękowe

było sukcesywnie wydłużane [być sukcesywnie wydłużanym]

RGtmj6iZwnStL1
Nagranie dźwiękowe
went between [go between]
went between [go between]

/ ˈwent bɪˈtwiːn / / ˈɡəʊ bɪtwi:n /

Rl5mnWcrV4mPO1
Nagranie dźwiękowe

kursowało między [kursować między]

R12PkrZUFKhs11
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

RHiwkcufofFoV
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.