Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑pink

Przypomnij sobie, czym była jońska filozofia przyrodyjońska filozofia przyrodyjońska filozofia przyrody. Rozważ, jacy przedstawiciele tego nurtu są ci znani. Oceń, jaki mogli mieć wpływ na powstanie specyfiki tekstu filozoficznego.

Jonia matecznikiem filozofiifilozofiafilozofii

Już historyczny początek filozofii doskonale ukazuje jej ducha, dzięki czemu łatwiej zrozumieć specyfikę tekstu filozoficznego. Jak pamiętamy, historycznie pierwszym nurtem filozofii była jońska filozofia przyrody. Wybrzeża Azji Mniejszej kolonizowane były przez greckie ludy Jonów, stąd nazwa uprawianej tam filozofii.

Za pierwszego filozofa powszechnie uważa się Talesa z Miletu. Jest tak, gdyż wszyscy późniejsi myśliciele uznawali go za pioniera tego rodzaju namysłu i faktycznie byłoby trudno wskazać kogoś innego. Dotąd wszelki namysł nad rzeczywistością był silnie zakorzeniony w panującej religii, Tales zaś jako pierwszy dokonał niereligijnego wytłumaczenia sposobu funkcjonowania świata.

Tales pierwszym filozofem

R1N6bhD818v5a1
Tales z Miletu (ok. 620–540 p.n.e.)
Przypisuje się mu działalność w sferze inżynierii, geometrii, hydrologii czy astronomii. Wielkim zainteresowaniem darzył obieg wody w przyrodzie. Podobno dzięki jej obserwacji przewidział lata posuchy i następujące po niej kilka lat urodzaju. Dzięki temu w latach mało obfitych zbiorów wykupił za bezcen wszystkie tłoczarnie do oliwy, aby później, w latach zbiorów olbrzymich, wypożyczać je za kwoty horrendalnie wysokie. Dzięki temu stał się kimś na kształt dzisiejszych miliarderów, tym samym wymykając się stereotypowi biednego filozofa.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC 0 1.0.

Do naszych czasów zachowały się w zasadzie trzy zdania wypowiedziane przez filozofa. Pierwsze: Wszystko jest pełne bogów. Oznacza to, że wszystko w świecie jest dla człowieka zaskakujące, budzi jego ciekawość. Jak bogowie, których do końca poznać nie sposób. Właśnie z tego zdziwienia rodzi się namysł filozoficzny. Drugie: Bursztyn i magnes posiadają duszę. Faktycznie, naelektryzowany bursztyn (poprzez chociażby pocieranie go) potrafi wykazać podobne do magnesu właściwości. Cytowane zdanie nie oznacza, że są to jakieś żywe przedmioty, lecz że filozof poszukiwał zasad ruchu i konkretnych właściwości przedmiotów w nich samych, a nie w woli bogów. Wreszcie trzecie: Woda stanowi archéarchéarché. Cały świat unosi się na wodzie i jest przez nią otoczony. Wszystko, co żyje, jest mokre, a usycha, gdy umiera. Wszelkie zarodki są wilgotne, zaś to, co martwe, obraca się w suchą nicość. Dziś rozważania tego rodzaju brzmieć mogą banalnie, jednak w czasach Talesowi współczesnych były wręcz rewolucją w sposobie myślenia. Utorowały racjonalny, nie tylko filozoficzny, lecz także naukowy sposób myślenia.

Anaksymander i Anaksymenes – kontynuacja szkoły jońskiej

RQKnuJCSbSTVq1
Anaksymander z Miletu (ok. 609–547 p.n.e.)
Uczeń Talesa z Miletu, nauczyciel Anaksymenesa z Miletu, prawdopodobny twórca pierwszego traktatu filozoficznego, który potomni nazwali O naturze (gr. Peri fyseos – o fizyce, naturze, czy: przyrodzie). Tytuł takowy nadawano po latach większości dzieł filozoficznych pierwszych filozofów przyrody, gdyż właśnie zagadnieniom natury (czyli fizyki) były poświęcone.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Choć początki filozofii toną w mrokach przeszłości, pewne jest, że uczniem Talesa był Anaksymander i że pozostawił on pierwsze dzieło filozoficzne, które potomni nazwali O naturze. Jako że były to początki naukowego i filozoficznego namysłu nad światem, który jeszcze daleki był od wypracowania szczegółowych metod naukowych i drobiazgowego rozpatrywania każdego zjawiska, również Anaksymander skupił się głównie na wskazaniu arché. Wbrew nauczycielowi uznał, że musi nim być to, co nazwał apeironemapeironapeironem, „bezkresem”. Jego sposób rozumowania najlepiej ukazać na prostym przykładzie. Jeśli mamy do dyspozycji pewną ilość kamienia, to wiemy, jak duży dom jesteśmy w stanie zbudować. Dysponując pewną skończoną liczbą drewna, wiemy, jak szeroką palisadę wokół grodu wzniesiemy. Wraz z wyczerpaniem budulca nasza budowla dobiega końca. Jeśli jednak świat jest ogromny, a zmiany w nim zachodzą nieustannie, to i budulec, z którego się składa, musi być bezkresny. Dlatego też na pytanie o zasadę i praprzyczynę świata Anaksymander odpowiadał jednym słowem: bezkres. Materia tworząca rzeczywistość jest bezkresna, wszystko zaś, co jest z niej stworzone, powstaje na zasadzie wyłaniania się przeciwieństw: ciepła i zimna, miękkości i twardości, suchości i mokrości. Przeciwieństwa wyłaniają się z tej samej materii, różnicując się, a ich późniejsze, wzajemne przenikanie prowadzi do wszelkich zmian, jakie w świecie zachodzą.

RPFbRoyXLcrek
Grafika przedstawia rekonstrukcję mapy świata stworzonej przez Anaksymandra.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RSwkJHom5Mllg1
Fragment fresku Szkoła Ateńska przedstawiający Anaksymandra.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jońska filozofia przyrody ukazuje nam także pierwszy przykład relacji, w której uczeń wielkiego mistrza staje się nauczycielem kolejnego zdolnego filozofa. Tak jak Tales miał być nauczycielem Anaksymandra, tak też – zgodnie z przekazaną tradycją – uczniem tego ostatniego był z kolei Anaksymenes. Również on szedł drogą przez mistrza wskazaną i również w istotny sposób redefiniował jej główne założenie. Uważał bowiem, że prazasadą świata i przyczyną wszelkiego życia jest powietrze. Wszystko, co żyje, potrzebuje go do funkcjonowania, a gdy żywą istotę pozbawi się powietrza – umiera w męczarniach. Nawet konający wydaje ostatnie tchnienie, gdy jego życie dobiega kresu. Oryginalność jego myśli polega na tym, że w pewien sposób połączył stanowiska Talesa i Anaksymandra – uznał, że arché musi być konkretnym żywiołem, jednak żywioł ten musi nosić cechę przestrzennej nieskończoności, gdyż w wyobraźni Anaksymenesa powietrze wypełniało cały kosmos. Posiadało ono przy tym pewną immanentną właściwość, jaką jest sprężystość. Wraz z jego zagęszczaniem czy rozprężeniem powstają inne żywioły. Ogień jest niczym innym jak rozrzedzonym powietrzem, gdy jednak powietrze ulega stopniowemu zagęszczeniu, powstaje z niego wiatr, potem chmury, potem więc woda, a nawet ziemia i kamienie, gdy staje się coraz bardziej skondensowane.

R12wppBrNLfJy
Anaksymenes z Miletu (ok. 585–525 p.n.e.)
Wiedza o jego życiu i działalności pozostaje do dziś szczątkowa. Za pewne uznaje się jednak, że także on napisał dzieło zatytułowane później O naturze.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jonia a charakter namysłu filozoficznego

RsSHimg46zh8I1
Heraklit z Efezu (ok. 540–480 p.n.e.)
Uznawany jest za późnego przedstawiciela jońskiej filozofii przyrody. Za arché uważał ogień, rozumiał jednak to pojęcie w sposób odmienny niż poprzednicy. Płomień stanowił dla niego ilustrację przemian zachodzących w świecie, gdyż ten, jak rozpalone ognisko, migocze, przygasa, rozbucha na nowo i w efekcie nigdy nie wygląda tak, jak kiedykolwiek przedtem.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Jońscy filozofowie przyrody albo nie pisali tekstów filozoficznych, albo nie zachowały się one do naszych czasów. Wszystkie ich twierdzenia dotyczą przyrody, czyli dokładniej tej sfery ludzkiego namysłu, którą dziś z pewną rezerwą nazwalibyśmy potocznie fizyką. Ogół ich poglądów można określić jako wczesny materializm, gdyż interesowali się otaczającym nas światem, a dokładniej – materią, z jakiej jest złożony. Położyli zaledwie podwaliny pod naukowy i filozoficzny sposób rozważania świata, jeszcze nie mogąc różnicować zachodzących w nim zjawisk, wskazywać pewnych cyklicznych tendencji ani oddzielić wspomnianej materii od sił, które powodują jej przemiany. Był to dopiero zalążek naturalistycznego i tylko naturalistycznego opisu zjawisk.

R11eH4oo1MnOX1
Pitagoras z Samos (ok. 570–497 p.n.e.)
W przeciwieństwie do kolonii jońskich na południowych wybrzeżach Italii (zwanych wówczas Wielką Grecją) zaistniał niemal równocześnie filozoficzny ruch pitagorejczyków. Jego inicjator, Pitagoras z Samos, uważał za arché liczbę, gdyż to właśnie niematerialne relacje i proporcje matematyczne wyznaczają porządek świata i przemiany w nim zachodzące. Ponadto jako pierwszy użył dla określenia swych nauk nazwy „filozofia” („umiłowanie mądrości”), a siebie określił mianem „filozofa” („miłującego mądrość”).
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Dlaczego więc stwierdziliśmy na początku, że już ten pierwszy okres filozofii może nam wiele powiedzieć o specyfice tekstu filozoficznego? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: już pierwsi filozofowie wytyczyli ten sposób myślenia, który będzie przejawiał się w całej filozofii, a zatem także w poświęconych jej tekstach, aż do dziś. Filozofia bowiem dąży do całościowego zrozumienia i opisania świata ludzkiego. Stara się go usystematyzować w spójny i zamknięty system lub koncepcję, które byłyby jednolitym światopoglądem, pozwalającym badać każdy przedmiot i każde zjawisko we wskazanych przez siebie kontekstach. Nawet jeśli tekst z zakresu filozofii ogranicza się tylko do analizy jednego przedmiotu lub zjawiska, czyni to w szerszym, całościowym kontekście. Właśnie to odróżnia go od tekstu naukowego. Tekst naukowy bada pewien wycinek rzeczywistości – w pewnych kontekstach i za pomocą metod danej nauki, ale są to badania zamknięte i ograniczone do danego przedmiotu lub zjawiska. Tekst filozoficzny natomiast dąży do poznania systematycznego i całościowego. Możemy nawet przewrotnie stwierdzić, że w takim znaczeniu wciąż poszukuje arché danej rzeczy lub zjawiska. Zatem jeszcze zanim rozwinęła się filozofia, a dzięki niej powstała jakakolwiek autonomiczna czy niezależna nauka, zasadnicze jej zręby, wyrażone później w każdym tekście filozoficznym, pojawiły się już w myśleniu jońskich filozofów przyrody.

Słownik

apeiron
apeiron

(gr. piepsiloniotarhoomicronnu – bezgraniczne, nieskończone lub „nieokreślone”) pierwsza przyczyna w postaci nieskończonego, bezgranicznego i niezniszczalnego bezkresu, zaproponowana przez Anaksymandra z Miletu

arché
arché

(gr. rhochiή – początek, zasada, podstawa) termin wprowadzony do filozofii najprawdopodobniej przez Anaksymandra z Miletu, oznaczający źródło, początek, pratworzywo, przyczynę (głównie materialną) całości bytu, budulec rzeczywistości, ale jednocześnie niezmienną zasadę (naturę) istnienia; wokół problemu arché koncentrował się początkowy okres rozwoju starożytnej filozofii greckiej, od Talesa po Arystotelesa

filozofia
filozofia

(od gr. phiiotalambdaomicronsigmaomicronphiίalfa – umiłowanie mądrości) systematyczny namysł nad rzeczywistością, zachodzącymi w niej wydarzeniami i zjawiskami, zwłaszcza tymi dotyczącymi człowieka i wiążących się z nim zagadnień; filozofia zachodnia narodziła się w antycznej Grecji; za pierwszego filozofa europejskiego uważany jest Tales z Miletu, gdyż jako pierwszy dokonał niereligijnego namysłu nad światem, natomiast Pitagoras z Samos jako pierwszy określił się mianem „filozofa” (osoby miłującej mądrość), a swoją naukę nazwał filozofią („umiłowaniem mądrości”).

jońska filozofia przyrody
jońska filozofia przyrody

historycznie pierwszy nurt filozofii, zajmujący się fizyką, a więc badaniem physis (gr. phiύsigmaiotaς), czyli przyrody; jego pierwszymi przedstawicielami byli myśliciele milezyjscy: Tales, Anaksymander i Anaksymenes, a także Heraklit z Efezu i Ksenofanes z Kolofonu; ich następcami byli zaś Archelaos z Aten i Diogenes z Apollonii, działający w V w. p.n.e.