Przeczytaj
O autorce
Urodziła się w 1923 roku w Bninie koło Poznania. Ojciec poetki, Wincenty Szymborski, pełnił funkcję zarządcy zakopiańskiego majątku hrabiego Władysława Zamoyskiego. Matka, Anna Maria, pochodząca z rodziny Rottermundów, była córką konduktora kolejowego. Rodzina przeprowadziła się do Torunia, kiedy Wisława miała rok. Kilka lat później Szymborscy przenieśli się na południe Polski, do Krakowa. Tu przyszła poetka ukończyła szkołę podstawową, a następnie została zapisana do Gimnazjum Sióstr Urszulanek.
Jako dziecko uwielbiała czytać i całą rodzinę wręcz zamęczała prośbami o głośną lekturę. Pierwsze fascynacje to baśń O krasnoludkach i sierotce Marysi Marii Konopnickiej, Dziadek do Orzechów i Król Myszy Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna, baśnie Hansa Christiana Andersena oraz powieści Juliusza Verne’a.
Czasy wojny
Podczas wojny Szymborska uczęszczała na tajne kompletytajne komplety, kontynuując przerwaną naukę. Maturę zdała w 1941 roku. Dwa lata później zaczęła pracować na kolei jako urzędniczka - w ten sposób uniknęła wywiezienia do pracy w Rzeszy. Pisywała do szuflady opowiadania, piosenki i wiersze, była też autorką ilustracji do podręcznika do nauki języka angielskiego. Po wojnie Szymborska zapisała się na socjologię i polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Trudna sytuacja materialna nie pozwoliła jej ukończyć studiów, poetka musiała podjąć pracę zarobkową. Pracowała w redakcjach czasopism kulturalnych, m.in. początkowo w oświatowej „Świetlicy Krakowskiej”, co pozwoliło jej zaangażować się w życie literackie powojennego Krakowa. Sama ceniła wtedy najbardziej poezję Czesława Miłosza. Szymborska debiutowała w marcu 1945 roku wierszem Szukam słowa, zamieszczonym w „Walce”, założonym przez Jerzego Putramenta dodatku do „Dziennika Polskiego”. Publikowała także w „Dzienniku Literackim”, „Odrodzeniu” i „Pokoleniu”. Jej pierwszy tomik poetycki został odrzucony przez cenzurę jako niemieszczący się w poetyce socrealizmusocrealizmu, wkrótce więc poetka zaczęła tworzyć zgodnie z obowiązującym nurtem, co adwersarzeadwersarze wytykają jej do dziś. Owocem tego okresu były zbiory poezji Dlatego żyjemy i Pytania zadawane sobie, które dziś odczytujemy jako świadectwa uwiedzenia przez obietnicę utopijnego, lepszego świata, jaki miał powstać dzięki socjalizmowi. Szymborska wspominała to jako „najgorsze doświadczenie w życiu”.
Działalność w PRL‑u
W latach 1953‑1968 kierowała działem poezji w „Życiu Literackim”, na łamach którego prowadziła m.in. Pocztę literacką - były to omówienia nadesłanych do redakcji wierszy z uzasadnieniami przyjęcia do druku lub odrzucenia. Za jej właściwy debiut książkowy, naznaczony już dobrze później rozpoznawalnym stylem pełnym ironiiironii i dystansu do świata, można uznać wydany po odwilży 1953 rokuodwilży 1953 roku tomik Wołanie do Yeti.
Zanim oddała partyjną legitymację, podpisała się pod pismem, które atakowało poparcie przez Radio Wolna Europa tzw. Listu 34Listu 34, czyli protestu literatów przeciwko ograniczaniu wolności słowa. W 1966 roku odeszła z PZPR, razem z m.in. Julianem Stryjkowskim i Tadeuszem Konwickim, manifestując w ten sposób solidarność z usuniętym z partii Leszkiem Kołakowskim. Od tego czasu poetka rzadko wypowiadała się w kwestiach politycznych, najczęściej podkreślając swoją obojętność wobec polityki. Jeszcze w 1975 roku podpisała się pod tzw. Memoriałem 59Memoriałem 59, będącym protestem środowiska artystycznego przeciwko zmianom w konstytucji. Od czerwca 1967 roku Szymborska publikowała felietonyfelietony pod wspólnym mianem Lektury nadobowiązkowe. Najpierw ukazywały się one w „Życiu Literackim”, później w „Piśmie”, „Odrze” i od 1993 roku w „Gazecie Wyborczej”. Oprócz poezji i felietonów poetka uprawiała eseistykęeseistykę i krytykę literackąkrytykę literacką. Była też tłumaczką literatury francuskiej.
Nagroda Nobla
Była laureatką wielu odznaczeń i nagród literackich w Polsce i za granicą, otrzymała m.in. [doktorat honoris causa] doktorat honoris causa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego, Nagrodę Kulturalną „Solidarności”, Nagrodę im. Johanna Wolfganga Goethego. Największą popularność przyniosło jej najwyższe literackie wyróżnienie na świecie - Nagroda Nobla w dziedzinie literatury otrzymana w 1996 roku. Wiadomość o przyznaniu Nobla zastała zupełnie zaskoczoną tym faktem Szymborską w Zakopanem. W uzasadnieniu przyznania wyróżnienia członkowie Komitetu Noblowskiego napisali:
Za poezję, która z ironiczną precyzją pozwala historycznemu i biologicznemu kontekstowi ukazać się we fragmentach ludzkiej rzeczywistości.
Od 1995 roku Szymborska była członkiem Polskiej Akademii UmiejętnościPolskiej Akademii Umiejętności, a w 1998 roku otrzymała honorowe obywatelstwo miasta Krakowa. W pracy twórczej najbardziej odpowiadała poetce forma wiersza, jej przemówienie wygłoszone podczas uroczystości wręczenia Nagrody Nobla nazwano „najdłuższym wierszem Szymborskiej”.
Człowiek jako jednostka i część zbiorowości
Jej twórczość to przede wszystkim intelektualna liryka, charakteryzująca się precyzją słowa, obecnością podtekstu filozoficznego i głębokiej refleksji, odejściem od oczywistości przy jednoczesnym mocnym trwaniu w rzeczywistości, lapidarnościąlapidarnością wypowiedzi, wszechobecnością ironii i dystansu. Szymborską interesował człowiek jako jednostka i jako członek zbiorowości ludzkiej. W jej wierszach widać naturalną ciekawość świata i niebywałą umiejętność wynajdywania paradoksów ludzkiego bytu. Utwory jej autorstwa są proste w odbiorze, a jednocześnie mówią o prawdach złożonych i nierzadko trudnych. Poetka potrafiła zaskoczyć czytelnika, tworząc na podstawie zwykłych zjawisk niezwykle opowieści. Jej pytania i poszukiwania odpowiedzi na nie mogą się wydawać naiwne, po co bowiem maluje obraz dzieciństwa małego Adolfka, syna państwa Hitlerów? Po co pisze o... cebuli, małpie, kocie, wyborach mistera, szkielecie jaszczura?
Kot w pustym mieszkaniuR1QK3A8Fdbkgb1 Umrzeć - tego się nie robi kotu.
Bo co ma począć kot
w pustym mieszkaniu.
(...)
Uważna lektura twórczości Szymborskiej uświadamia czytelnikowi, że rozważane problemy i wykorzystywane motywy są tylko z pozoru naiwne. Każdy z wierszy demaskuje jakąś zaskakującą prawdę lub otwiera się na kolejną wątpliwość, np. skąd się bierze zło w człowieku, co jest świadectwem ludzkiej niedoskonałości, jak objawia się nagła nieobecność ukochanej osoby. Poetka uzyskuje ten efekt, przechodząc od pozornie mało znaczących szczegółów ku szerszej, uniwersalnej perspektywie.
Tematów szukała w codzienności, w wydarzeniach relacjonowanych przez media, w mitologii, sztuce, własnych podróżach, zjawiskach przyrodniczych. Jej wiersze nierzadko nawiązują w swojej formie do przypowieściprzypowieści, powiastekpowiastek, anegdotanegdot, form reportażowychreportażowych, sprawozdańsprawozdań, notatek osobistych czy nawet naśladują teksty użytkoweteksty użytkowe. Warto w utworach Szymborskiej śledzić paradoksy - zaskakujące zestawienia, nierzadko oksymoroniczneoksymoroniczne, wydobywające nowy sens ze słów i zwrotów, których używamy na co dzień. „Niebo gwiaździste nad myślącą trzciną” to nic innego, jak próba połączenia filozofii Immanuela Kanta i Blaise’a Pascala, a zarazem paradoks pokazujący doskonałość istoty ludzkiej, która jest jednocześnie silna i krucha. Inne zwroty przełamujące zastałe w języku związki wyrazowe, np. jak mi prędko bije twoje serce
, non omnis moriar z miłości
, różnimy się od siebie jak dwie krople czystej wody
, jaki polny jest ten konik
. Wiele z takich myśli poetyckich przyjmuje w poezji Szymborskiej postać aforyzmówaforyzmów. Ironia u Szymborskiej najczęściej godzi w obraz doskonałości istoty ludzkiej. Poetka dowodzi, że tak naprawdę człowiek nie jest idealny, że jego pozycja w świecie bywa niejednoznaczna, a możliwości poznawcze są ograniczone.
Z właściwym sobie sceptycyzmemsceptycyzmem podchodziła do ludzkich dążeń poznania wszystkich zasad rządzących wszechświatem. Człowiek jest w jej wierszach zaledwie jednym z uczestników całości Bytu, do którego zaliczymy także tak drobne elementy, jak ziarnko piasku czy kropla wody. Wiersze Szymborskiej były tłumaczone na ponad czterdzieści języków, zachowując przy tym swoją oryginalność i filozoficzną wymowę.
Słownik
przeciwnik, zwłaszcza w dyskusji lub sporze
zwięzłe sformułowanie ogólnej myśli moralnej, filozoficznej, psychologicznej, estetycznej, politycznej i innej, łączące odkrywczość spojrzenia z wyrazistością stylu
zwięzłe opowiadanie o charakterystycznym epizodzie z życia historycznej lub, rzadziej, fikcyjnej osoby, zakończone zaskakującą, dowcipną pointą
najwyższy akademicki tytuł honorowy nadawany przez uniwersytety osobom szczególnie zasłużonym dla nauki i kultury lub spraw społecznych, cieszącym się autorytetem moralnym bądź naukowym
krótka rozprawa naukowa lub literacka ujmująca temat w sposób subiektywny, łącząca elementy prozy artystycznej, naukowej i publicystycznej
(fr. feuille - liść, feuilleton - kartka złożona na czworo) gatunek publicystyczny (prasowy, radiowy, telewizyjny), odznaczający się swobodą kompozycyjną i językową, porusza i komentuje aktualne problemy społeczne, polityczne, obyczajowe czy kulturalne; stylistycznie felieton korzysta z mowy potocznej, jak również ze środków typowo literackich - satyry, humoru, peryfraz, metafor, kontrastów, ironii; punktem wyjścia felietonu są zawsze prawdziwe wydarzenia, które ulegają przetworzeniu, dopuszczalne są elementy fikcji
(gr. eironeia – przestawianie, pozorowanie) drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną
zwięzłość w wyrażaniu myśli; lakoniczność
działalność kulturotwórcza, której celem jest komentowanie i ocenianie dzieł literackich
wystosowany III 1964 przez intelektualistów polskich do premiera; pierwszy zbiorowy protest przeciwko polityce kult. władz PRL, zwracał uwagę na ograniczenia przydziału papieru na drukowanie książek i czasopism, zaostrzenie cenzury prasowej oraz żądał — zgodnie z podstawowymi prawami określonymi w Konstytucji PRL — prawa do krytyki, swobodnej dyskusji i rzetelnej informacji
inaczej List 59 – list otwarty podpisany przez polskich intelektualistów w 1975 roku, w którym domagano się wprowadzenia zmian w prawie wyborczym, prawa do strajku, zniesienia cenzury, żądano przywrócenia autonomii wyższych uczelni i zapewnienia samorządności środowiska naukowego
okres po śmierci Józefa Stalina, kiedy zelżały ograniczenia cenzury i zapanowała większa swoboda twórcza
(gr. oksýmōros, od oksýs – ostry i mōros – tępy) – epitet sprzeczny, metaforyczne zestawienie wyrazów o przeciwstawnym, wykluczającym się znaczeniu, np. „gorzkie szczęście”
(PAU), do 1919 Akademia Umiejętności (AU), po uzyskaniu niepodległości 1918 nadal naczelna niezależna polska instytucja naukowa, mająca status towarzystwa naukowego ogólnego; reprezentowała naukę polską za granicą, także interesy środowiska naukowego w kontaktach z władzami rządowymi; jako korporacja uczonych o dużym autorytecie naukowym i społecznym miała istotny wpływ na formowanie rządowej polityki naukowej
utwór z pogranicza prozy fabularnej i eseju filozoficznego, w którym przedstawione postacie i zdarzenia służą ilustrowaniu jakiejś tezy filozoficznej lub moralistycznej
inaczej parabola (gr. parabole – zestawienie obok siebie) jeden z najstarszych gatunków literackich z kręgu literatury dydaktycznej; vharakterystycznymi cechami przypowieści/paraboli są: uproszczona fabuła, schematyczne postaci, brak jasno określonego czasu i miejsca akcji, uniwersalizm, obecność alegorii i symboli; świat przedstawiony przypowieści podporządkowany jest ukrytemu, przenośnemu sensowi danej historii, którego rozszyfrowanie jest kluczowe dla zrozumienia sensu całej przypowieści
charakterystyczny dla XX wieku gatunek prozy z pogranicza dziennikarstwa i literatury artystycznej, mający na celu wiarygodną, sproblematyzowaną relację o autentycznych zdarzeniach i zjawiskach
1. powątpiewanie w coś; nieufność, podejrzliwość, niedowierzanie; 2. stanowisko filozoficzne odrzucające możliwość uzyskania wiedzy wiarygodnej, pewnej
realizm socjalistyczny - doktryna i praktyka twórcza w literaturze, sztuce, filmie, muzyce, wprowadzona w ZSRR na początku lat 30. XX w., a po II wojnie światowej narzucona w innych państwach bloku sowieckiego
przedstawienie przebiegu jakiejś działalności, szczegółowe zdanie sprawy z czegoś
tajne nauczanie 1939–45, działalność oświatowa prowadzona w okupowanym kraju będąca formą oporu i samoobrony społecznej
tekst, którym posługujemy się w codziennych sytuacjach