Przeczytaj
1. Geografia jako nauka
Geografia (obok geologii, geofizyki, geochemii i geodezji) jest jedną z nauk o Ziemi. Terminu geografia po raz pierwszy użył Eratostenes z Cyreny, grecki uczony żyjący na przełomie III i II w. p.n.e. Wyraz ten powstał z połączenia greckich słów geo – czyli „Ziemia” oraz grapho – oznaczającego „piszę, opisuję”. Geografia przez stulecia była zatem traktowana jako opisywanie Ziemi – zarówno zjawisk przyrodniczych, jak i procesów społeczno‑gospodarczych. Ze względu na olbrzymi rozwój tej nauki, wszechstronność i wielokierunkowość coraz częściej używa się terminu „nauki geograficzne”.
1.1. Przedmiot badań geografii
Współczesna geografia jest nauką badającą środowisko geograficzne, na które składają się środowisko przyrodnicze i środowisko antropogeniczne, a także wzajemne relacje między nimi: wpływ przyrody na życie i gospodarkę człowieka oraz wpływ życia i gospodarki człowieka na przyrodę. Można zatem mówić o dualizmie geografii. W systemowym ujęciu środowiska geograficznego poszczególne jego komponenty połączone są zależnościami i relacjami, tworząc związki przyczynowo‑skutkowe. Przyczynami określa się cechy, zjawiska lub procesy sprawcze, które inicjują działania, ich rezultatem są zaś skutki – inaczej konsekwencje czy następstwa.
Środowisko przyrodnicze obejmuje oddziałujące na siebie sfery (powłoki, geosfery).
powłoki | geosfery | podział geosfer | |
magnetosfera – strefa, w której wyraźnie zaznacza się oddziaływanie ziemskiego pola magnetycznego; obejmuje wszystkie sfery i sięga w przestrzeń kosmiczną | epigeosfera – zewnętrzna powłoka Ziemi; pogranicze atmosfery, hydrosfery i litosfery, dokąd sięga działalność człowieka (do 10‑11 km w głąb Ziemi i 25‑30 km nad Ziemią) | ||
gazowa | atmosfera | zewnętrzne (nad powierzchnią planety) | |
wodna | hydrosfera | ||
organizmów | biosfera | ||
glebowa | pedosfera | ||
skalna | litosfera astenosfera mezosfera barysfera | wewnętrzne (pod powierzchnią planety) |
Natomiast antroposfera to sfera życia i działalności człowieka, uwzględniająca zarówno elementy materialne, jak i niematerialne (normy społeczne, wierzenia, język, dorobek kulturalny).
1.2. Główne dyscypliny geograficzne
Ze względu na treść geografia (nauki geograficzne) dzieli się na część fizyczną i społeczno‑ekonomiczną (inaczej: geografia społeczno‑gospodarcza, geografia gospodarcza, geografia ekonomiczna, geografia człowieka, antropogeografia).
Geografia fizyczna bada naturalne składniki przestrzeni geograficznej oraz zajmuje się oceną i analizowaniem zakresu zmian zachodzących w środowisku. Geografia społeczno‑ekonomiczna (społeczno‑gospodarcza, ekonomiczna, człowieka, antropogeografia) zajmuje się natomiast badaniem i opisywaniem gospodarczej, politycznej i społecznej działalności człowieka, jej uwarunkowaniami – również przyrodniczymi – oraz jej wpływem na środowisko przyrodnicze.
Inny podział nauk geograficznych – ze względu na obszar badań – pozwala wyróżnić geografię regionalną i geografię ogólną (kompleksową). Geografia regionalna zajmuje się badaniem w sposób całościowy zjawisk przyrodniczych i społeczno‑gospodarczych występujących w określonym regionie geograficznym (np. kontynencie, krainie geograficznej, państwie, województwie, gminie, mieście itp.). Geografia ogólna bada zjawiska przyrodnicze i społeczno‑gospodarcze w skali globalnej.
Do głównych nauk pomocniczych geografii należą: kartografia (nauka o mapach), geografia matematyczna (związana z obliczeniami astronomicznymi), historia geografii (związana z rozwojem geografii jako nauki, rozwojem myśli i osiągnięciami geograficznymi), geografia historyczna (bada środowisko geograficzne w przeszłości), geografia archeologiczna (bada historię środowiska antropogenicznego – po pojawieniu się człowieka na Ziemi), paleogeografia (bada środowisko przyrodnicze przed pojawieniem się człowieka).
W poniższej tabeli przedstawiono główne dyscypliny nauk geograficznych, których treści poruszysz na lekcjach geografii w liceum lub technikum. Zanim jednak pogłębisz swoją wiedzę na temat poszczególnych sfer Ziemi, poznasz podstawowe informacje dotyczące nauk pomocniczych geografii, tj. historii geografii i kartografii. Pozwoli Ci to lepiej zrozumieć istotę nauk geograficznych.
Sfery Ziemi | Dyscypliny nauk geograficznych |
---|---|
atmosfera | meteorologia (nauka o pogodzie) |
klimatologia (nauka o klimacie) | |
hydrosfera | hydrologia (nauka o wodach lądowych) |
oceanografia (nauka o wodach oceanicznych i morskich) | |
litosfera | geomorfologia (nauka o procesach kształtujących powierzchnię Ziemi) |
pedosfera | geografia gleb |
biosfera | biogeografia (nauka o organizmach żywych) |
epigeosfera | geografia fizyczna ogólna |
geografia fizyczna regionalna (w tym Polski) | |
antroposfera | geografia ludności |
geografia osadnictwa | |
geografia polityczna | |
geografia rolnictwa | |
geografia przemysłu | |
geografia usług | |
geografia ekonomiczna ogólna | |
geografia ekonomiczna regionalna |
Ponieważ geografia korzysta z dorobku wielu innych nauk (nie tylko nauk o Ziemi, ale także szeroko rozumianych nauk przyrodniczych, społecznych, technicznych, rolniczych, matematyki czy statystyki), przyjmuje się, że jest to nauka interdyscyplinarna.
2. Rozwój nauk geograficznych (krótka historia geografii)
3. Metody pozyskiwania i źródła informacji geograficznej
Źródła wiedzy geograficznej odpowiadają stosowanej metodzie badań. W literaturze fachowej obowiązuje podział na metody bezpośrednie, inaczej zwane terenowymi, oraz metody pośrednie, określane również jako kameralne.
Inny podział źródeł informacji geograficznej opiera się na ich formie. Wyróżnia się źródła:
kartograficzne, np. mapy, atlasy, plany,
graficzne, np. zdjęcia (w tym lotnicze i satelitarne), rysunki, schematy, profile, przekroje, blokdiagramyblokdiagramy,
trójwymiarowe, np. modele, okazy (np. skał),
liczbowe, np. dane statystyczne, wykresy, diagramy,
multimedialne, np. programy i aplikacje komputerowe, filmy,
tekstowe, np. opisy w podręcznikach, monografiach, czasopismach, artykułach i encyklopediach,
elektroniczne, np. bazy danych internetowych, strony internetowe (w tym geoportale), systemy informacji geograficznej,
bezpośrednie – podróże.
Wybrane źródła informacji geograficznej
Metody badań geograficznych można podzielić na ilościowe i jakościowe.
Metody ilościowe | Metody jakościowe |
---|---|
Metody ilościowe to takie, za pomocą których określa się wielkość danego zjawiska. Metoda ilościowa ma na celu odpowiedź na pytanie „ile”, więc opisuje zjawiska za pomocą liczb. Takimi metodami są pomiary, sondaże, ankiety, prezentacje, wykresy, tabele ilościowe. Podczas konstrukcji ankiety powinno się zwrócić uwagę na zawarcie w niej głównie pytań zamkniętych. Powinny mieć one dobór losowy i być wykonane na dużej próbie badawczej. Są zwykle obiektywne. | Metody jakościowe to metody posługujące się danymi opisowymi, które stanowią podstawę do wyjaśnienia mechanizmu danego zjawiska i pogłębienia wiedzy o zjawiskach poznanych metodami ilościowymi. Metoda jakościowa ma na celu odpowiedź na pytanie „dlaczego” oraz „jak” zachodzi dane zjawisko. Zatem metodyka jakościowa posługuje się wszelkimi opisami, analizami, modelami i symulacjami. Przykładem mogą być ankiety, w których zawarte są głównie pytania otwarte. Przeprowadza się je na małej próbie, mają częściej charakter subiektywny. |
Metody prezentacji (formy przekazu) informacji geograficznej są zarazem źródłami informacji geograficznej, ponieważ możemy być zarówno ich twórcami, jak i odbiorcami. Najprostszą metodą prezentacji informacji geograficznej jest po prostu opis.
4. Przedstawianie danych liczbowych
W geografii bardzo często mamy do czynienia z danymi liczbowymi. Najczęściej przedstawia się je:
w formie opisu,
w tabeli,
na wykresie lub diagramie,
na schemacie/rysunku,
na mapie.
Opis
Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie porównaj odsetek Katalończyków w Hiszpanii i Szkotów w Wielkiej Brytanii w 2018 r.
W niektórych państwach Europy zwiększa się samoidentyfikacja subnarodowa (własna) kosztem tożsamości narodowej. Lokalne sondaże wykazały, że w latach 2010–2018 wzrósł z 20 do 28% udział respondentów w Katalonii określających się jako Katalończycy, ale jednocześnie jako Hiszpanie. Spadł natomiast odsetek odpowiedzi „jestem Katalończykiem i Hiszpanem” (z 38 do 33%). W Szkocji zaobserwowano podobny trend, ale był on mniej wyraźny. W latach 2012–2018 nieznacznie zwiększył się odsetek populacji określającej się jako Szkoci, ale nie jako Brytyjczycy (z 23 do 24%). Z kolei zmalał z 28 do 23% odsetek osób identyfikujących się jako Szkoci i Brytyjczycy
.
Indeks górny Źródło: Geografia świata. Regiony, J. Makowski, T. Wites (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020. Indeks górny koniecŹródło: Geografia świata. Regiony, J. Makowski, T. Wites (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.
Tabela
Przeanalizuj dane zawarte w poniższej tabeli, a następnie wymień trzy województwa o największej dynamice różnicy między medianą wieku mieszkańców miast i wsi w latach 2000–2018.
Wykres
Wykres to graficzne przedstawienie zależności między danymi w przyjętym układzie współrzędnych (prostokątnych lub biegunowych). Najczęściej stosuje się wykresy liniowe, słupkowe i kropkowe. Czasem można spotkać się z wykresem warstwowym, będącym modyfikacją wykresu liniowego o kilku seriach danych. Jeżeli przedstawiają wartości względne wyrażone w procentach, które łącznie – na przykład na jednym słupku – dają wartość 100%, wówczas mówimy o wykresach skumulowanych. Jeżeli na jednym wykresie przedstawione są przynajmniej dwie serie danych zaprezentowanych w różnych formach, np. jedna seria za pomocą słupków, a druga – za pomocą linii, wówczas mówimy o wykresie złożonym.
Diagram
Diagram natomiast to figura geometryczna, której wielkość (ewentualnie powierzchnia lub objętość) są proporcjonalne do przedstawianych wartości statystycznych. Najczęściej spotykamy diagramy kołowe. Ich modyfikacją są diagramy pierścieniowe. Charakterystycznym typem diagramu jest diagram segmentowy, który stanowi najczęściej kwadrat podzielony na 100 mniejszych. Obrazuje on strukturę danego zjawiska (w procentach).
Rozpoznaj typ każdego z poniższych wykresów i diagramów.
Schematy i rysunki
Spośród poniższych rodzajów powierzchni wybierz tę, która odbija promieniowanie słoneczne w największym stopniu.
Spośród opisanych rodzajów powierzchni wybierz tę, która odbija promieniowanie słoneczne w największym stopniu.
Mapom poświęcony jest osobny materiał – Mapy, zdjęcia lotnicze i satelitarne, GPSMapy, zdjęcia lotnicze i satelitarne, GPS.
Słownik
wykres przedstawiający fragment skorupy ziemskiej; w perspektywie prezentuje ukształtowanie terenu oraz budowę geologiczną